Mersun kulkuraporttia
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Mersun kulkuraporttia
Terve,
Olen ajellut nyt pidempiä etappeja maantiellä tuolla Mersulla ('90 250 TD OM602 vapari) ja polttoaineen kulutus näyttäisi olevan maantiellä siinä 6,2 - 6,6 litraa sadalla, riippuu näköjään tiestä. Tankkaan yleensä siinä 50 litraa kerralla ja mittaan ajettuja matkoja GPS:lla. 50 litralla pääsisi siinä 750-800 kilometriä tällä Mersulla.
Jos tuo 50 litraa kuluu enempi kaupungissa, niin kulutus voi nousta jonnekin 7,5 litran kieppeille.
Kovinkaan paljoa ei tule huvikseen ohiteltua, ja mittarien mukaan kierrokset pysyvät yleensä alle 3000 rpm:n (2200-2800 rpm).
Mersu on ollut minulla nyt kohta vuoden, ja kilometrejä on kertynyt minun aikanani siinä 10 000. Öljyä on tänä aikana lisätty noin litran verran yhteensä.
Mersu on nyt huollossa jossa siihen vaihdetaan kaikki öljyt ja suodattimet. On myös aika vaihtaa siihen ne taka-akseliston kumivaimentimet. Kumipuslien kulumisesta johtuen siihen on tullut sitä hienoista hakevaa levottomuutta. Se on kuulemma ihan kuin toinen auto kun ne vaihtaa.
Sen verran tuli jo alussa kokemattomuuttani töpättyä että ajoin sillä käsijarru päällä, ja kuskin puolen palat kuluivat siinä hölmöilyssä aika loppuun, joskin avattaessa rumpu näytti siltä että joku muukin on joskus kokeillut samojen jarrupalojen kulutuskestävyyttä vastaavalla tavalla.
Olen ollut eniten hyvilläni tuosta autosta. Sillä on ollut hyvä ajella niillä kaikilla keleillä mitä meillä päin on tullut vastaan.
Olen ajellut nyt pidempiä etappeja maantiellä tuolla Mersulla ('90 250 TD OM602 vapari) ja polttoaineen kulutus näyttäisi olevan maantiellä siinä 6,2 - 6,6 litraa sadalla, riippuu näköjään tiestä. Tankkaan yleensä siinä 50 litraa kerralla ja mittaan ajettuja matkoja GPS:lla. 50 litralla pääsisi siinä 750-800 kilometriä tällä Mersulla.
Jos tuo 50 litraa kuluu enempi kaupungissa, niin kulutus voi nousta jonnekin 7,5 litran kieppeille.
Kovinkaan paljoa ei tule huvikseen ohiteltua, ja mittarien mukaan kierrokset pysyvät yleensä alle 3000 rpm:n (2200-2800 rpm).
Mersu on ollut minulla nyt kohta vuoden, ja kilometrejä on kertynyt minun aikanani siinä 10 000. Öljyä on tänä aikana lisätty noin litran verran yhteensä.
Mersu on nyt huollossa jossa siihen vaihdetaan kaikki öljyt ja suodattimet. On myös aika vaihtaa siihen ne taka-akseliston kumivaimentimet. Kumipuslien kulumisesta johtuen siihen on tullut sitä hienoista hakevaa levottomuutta. Se on kuulemma ihan kuin toinen auto kun ne vaihtaa.
Sen verran tuli jo alussa kokemattomuuttani töpättyä että ajoin sillä käsijarru päällä, ja kuskin puolen palat kuluivat siinä hölmöilyssä aika loppuun, joskin avattaessa rumpu näytti siltä että joku muukin on joskus kokeillut samojen jarrupalojen kulutuskestävyyttä vastaavalla tavalla.
Olen ollut eniten hyvilläni tuosta autosta. Sillä on ollut hyvä ajella niillä kaikilla keleillä mitä meillä päin on tullut vastaan.
No, siinä oli vilpittömän tyytyväisen sävyistä tekstiä
Pistetääs vertailua saman korimallin kamppeesta tähän.
Itsellä tulee joulukuussa tuon 300TD -93: n kanssa täyteen kaksi vuotta.
Kulutus on 7,2-7,5 l eli sen se yksi sylinteri vie enempi -- no, jos pelkkää kantatietä ajaisi, menisi varmaan alle seitsemällä.
Kilometrejä on tullut min aikana noin 75 000 lisää.
Kyllä ne alustan puslat ja tyynyt kannattaa vaihdattaa. Osat ovat vaikka merkkituotteenakin edullisia, eikä niitä osaava korjaamo kauaa vaihda. Loppuun survotuilla puslilla autosta tulee tosi huono ajaa, hyvillä osilla ja säädöillä taas menee kuin itsestään.
Käyttövoimamaksu näissä vähän korpeaa aina, mutta paljoa kokonaistaloudellisempaa ajamista on vaikea keksiä.
Tähän mennessä korjattua / laitettua omaan autoon:
- alapallot
- raidetangon päät
- ohjausvaimennin
- laturi
- akku
- takajarrulevyt + palat
- sammutinventtiili
- moniurahihna
- yksi takalaakeri vaihdettu, etulaakerit kiristetty
Lisäksi vaihdettu takapäähän naftaputkea noin metri. Tietty myös polttimoita, pyyhkijänsulkia on mennyt. Noista oikeastaan vain akku oli yllätys, se kypsyi ennen aikojaan. Muita jos ei yli 300 000 km vaihdetutun autoon olisi tarvinnut vaihtaa, se olisi yllättänyt.
Laturi vaihdettiin ihan ennakoivasti, kun hihnan vaihdon yhteydessä kävi ilmi että laakeri on jo väljä.
Muuten tuossa on pääosin kuluvaa osaa, pl. sammutinrasia.
Hyvillään ollaan täälläkin


Pistetääs vertailua saman korimallin kamppeesta tähän.
Itsellä tulee joulukuussa tuon 300TD -93: n kanssa täyteen kaksi vuotta.
Kulutus on 7,2-7,5 l eli sen se yksi sylinteri vie enempi -- no, jos pelkkää kantatietä ajaisi, menisi varmaan alle seitsemällä.
Kilometrejä on tullut min aikana noin 75 000 lisää.
Kyllä ne alustan puslat ja tyynyt kannattaa vaihdattaa. Osat ovat vaikka merkkituotteenakin edullisia, eikä niitä osaava korjaamo kauaa vaihda. Loppuun survotuilla puslilla autosta tulee tosi huono ajaa, hyvillä osilla ja säädöillä taas menee kuin itsestään.
Käyttövoimamaksu näissä vähän korpeaa aina, mutta paljoa kokonaistaloudellisempaa ajamista on vaikea keksiä.
Tähän mennessä korjattua / laitettua omaan autoon:
- alapallot
- raidetangon päät
- ohjausvaimennin
- laturi
- akku
- takajarrulevyt + palat
- sammutinventtiili
- moniurahihna
- yksi takalaakeri vaihdettu, etulaakerit kiristetty
Lisäksi vaihdettu takapäähän naftaputkea noin metri. Tietty myös polttimoita, pyyhkijänsulkia on mennyt. Noista oikeastaan vain akku oli yllätys, se kypsyi ennen aikojaan. Muita jos ei yli 300 000 km vaihdetutun autoon olisi tarvinnut vaihtaa, se olisi yllättänyt.
Laturi vaihdettiin ihan ennakoivasti, kun hihnan vaihdon yhteydessä kävi ilmi että laakeri on jo väljä.
Muuten tuossa on pääosin kuluvaa osaa, pl. sammutinrasia.
Hyvillään ollaan täälläkin

S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Raportoin sitten minäkin, vaikka bensalankulla ajelen.
E 220 T on tyyppi ja -94 vuosimalli ja automaatti. Ollut mulla reilun vuoden ja kilometrejä on tullut sinä aikana n. 20 tkm. (Ml nyt n. 287 000) Kulutus on matkassa 8-9 litraa ja kaupungissa enempi (talvella lyhyttä pätkää kaupungissa meni melkein 15
)
"Huollot":
- hihnan iskari
- taaimmaisten tunkin reikien hitsaus ( uudet palat)
- raitisilmasuuttimien lamput kuntoon
- uudet tulpat
- narinahelat ja apusimpukan korjaussarja
- lasinnostimen hampaiden paikkaus hitsaamalla
- kallistuksenvakaajan kumien uusiminen
- vesipumpun ja laturin vaihto, samalla jäähdytysneste
- takalasin pesimen letkun uusiminen ( tai siis loppupätkä sieltä luukulta)
- yhden (1) ruosteläikän käsittely takasisälokasuojasta (ei oikein löydy kukkaa tuosta yksilöstä, paitsi tietysti sieltä takasivulasien tiivisteiden alta, pitäin tehdä asialle jotain...)
- ilmastoinnin täyttö ja huolto
+ normi öljynvaihdot ja pienemmät jutskat. Peräöljyt seuraavana.
Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto on seuraavana vuorossa. Täristää ja tuntuu tuo epätasainen ottaminen jo pienillä nopeuksilla.
Perän korkeudensäädön toimintaakin pitäisi tutkailla. Oli tuossa kesällä hyvä poka päällä ja vaikutti että se mitään noussut. Mutta aika paljon saa lastata ennenkuin painuu.
Tyytyväinen olen ollut, mukava niin maantiellä kuin kaupungissakin. Ja tuo tomaatti on ihan ehdoton
. Ja vaimokin tykkää. Taistellaan välillä kumpi saa ajaa. Mutta on se mukava välillä olla kyydissäkin, ja vaikka herratyyliin takapenkillä.
On mukava omistaa auto josta pitää. Silloin siitä haluaa pitää huolta ja se pysyy kunnossa.
E 220 T on tyyppi ja -94 vuosimalli ja automaatti. Ollut mulla reilun vuoden ja kilometrejä on tullut sinä aikana n. 20 tkm. (Ml nyt n. 287 000) Kulutus on matkassa 8-9 litraa ja kaupungissa enempi (talvella lyhyttä pätkää kaupungissa meni melkein 15

"Huollot":
- hihnan iskari
- taaimmaisten tunkin reikien hitsaus ( uudet palat)
- raitisilmasuuttimien lamput kuntoon
- uudet tulpat
- narinahelat ja apusimpukan korjaussarja
- lasinnostimen hampaiden paikkaus hitsaamalla
- kallistuksenvakaajan kumien uusiminen
- vesipumpun ja laturin vaihto, samalla jäähdytysneste
- takalasin pesimen letkun uusiminen ( tai siis loppupätkä sieltä luukulta)
- yhden (1) ruosteläikän käsittely takasisälokasuojasta (ei oikein löydy kukkaa tuosta yksilöstä, paitsi tietysti sieltä takasivulasien tiivisteiden alta, pitäin tehdä asialle jotain...)
- ilmastoinnin täyttö ja huolto
+ normi öljynvaihdot ja pienemmät jutskat. Peräöljyt seuraavana.
Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto on seuraavana vuorossa. Täristää ja tuntuu tuo epätasainen ottaminen jo pienillä nopeuksilla.
Perän korkeudensäädön toimintaakin pitäisi tutkailla. Oli tuossa kesällä hyvä poka päällä ja vaikutti että se mitään noussut. Mutta aika paljon saa lastata ennenkuin painuu.
Tyytyväinen olen ollut, mukava niin maantiellä kuin kaupungissakin. Ja tuo tomaatti on ihan ehdoton

On mukava omistaa auto josta pitää. Silloin siitä haluaa pitää huolta ja se pysyy kunnossa.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Aku P kirjoitti:No, siinä oli vilpittömän tyytyväisen sävyistä tekstiä![]()
Pistetääs vertailua saman korimallin kamppeesta tähän.
Itsellä tulee joulukuussa tuon 300TD -93: n kanssa täyteen kaksi vuotta.
Kulutus on 7,2-7,5 l eli sen se yksi sylinteri vie enempi -- no, jos pelkkää kantatietä ajaisi, menisi varmaan alle seitsemällä.
Kilometrejä on tullut min aikana noin 75 000 lisää.
Kyllä ne alustan puslat ja tyynyt kannattaa vaihdattaa. Osat ovat vaikka merkkituotteenakin edullisia, eikä niitä osaava korjaamo kauaa vaihda. Loppuun survotuilla puslilla autosta tulee tosi huono ajaa, hyvillä osilla ja säädöillä taas menee kuin itsestään.
Käyttövoimamaksu näissä vähän korpeaa aina, mutta paljoa kokonaistaloudellisempaa ajamista on vaikea keksiä.
Tähän mennessä korjattua / laitettua omaan autoon:
- alapallot
- raidetangon päät
- ohjausvaimennin
- laturi
- akku
- takajarrulevyt + palat
- sammutinventtiili
- moniurahihna
- yksi takalaakeri vaihdettu, etulaakerit kiristetty
Lisäksi vaihdettu takapäähän naftaputkea noin metri. Tietty myös polttimoita, pyyhkijänsulkia on mennyt. Noista oikeastaan vain akku oli yllätys, se kypsyi ennen aikojaan. Muita jos ei yli 300 000 km vaihdetutun autoon olisi tarvinnut vaihtaa, se olisi yllättänyt.
Laturi vaihdettiin ihan ennakoivasti, kun hihnan vaihdon yhteydessä kävi ilmi että laakeri on jo väljä.
Muuten tuossa on pääosin kuluvaa osaa, pl. sammutinrasia.
Hyvillään ollaan täälläkin
tempera kirjoitti:Aku P kirjoitti:No, siinä oli vilpittömän tyytyväisen sävyistä tekstiä![]()
Pistetääs vertailua saman korimallin kamppeesta tähän.
Itsellä tulee joulukuussa tuon 300TD -93: n kanssa täyteen kaksi vuotta.
Kulutus on 7,2-7,5 l eli sen se yksi sylinteri vie enempi -- no, jos pelkkää kantatietä ajaisi, menisi varmaan alle seitsemällä.
Kilometrejä on tullut min aikana noin 75 000 lisää.
Kyllä ne alustan puslat ja tyynyt kannattaa vaihdattaa. Osat ovat vaikka merkkituotteenakin edullisia, eikä niitä osaava korjaamo kauaa vaihda. Loppuun survotuilla puslilla autosta tulee tosi huono ajaa, hyvillä osilla ja säädöillä taas menee kuin itsestään.
Käyttövoimamaksu näissä vähän korpeaa aina, mutta paljoa kokonaistaloudellisempaa ajamista on vaikea keksiä.
Tähän mennessä korjattua / laitettua omaan autoon:
- alapallot
- raidetangon päät
- ohjausvaimennin
- laturi
- akku
- takajarrulevyt + palat
- sammutinventtiili
- moniurahihna
- yksi takalaakeri vaihdettu, etulaakerit kiristetty
Lisäksi vaihdettu takapäähän naftaputkea noin metri. Tietty myös polttimoita, pyyhkijänsulkia on mennyt. Noista oikeastaan vain akku oli yllätys, se kypsyi ennen aikojaan. Muita jos ei yli 300 000 km vaihdetutun autoon olisi tarvinnut vaihtaa, se olisi yllättänyt.
Laturi vaihdettiin ihan ennakoivasti, kun hihnan vaihdon yhteydessä kävi ilmi että laakeri on jo väljä.
Muuten tuossa on pääosin kuluvaa osaa, pl. sammutinrasia.
Hyvillään ollaan täälläkin
MB E 320 CDI
Ajelin ennen MB 250 Dllä vm 1994 400000 km ja olin tyytyväinen. Kulutus oli 6 litran kahta puolen sadalla. Nyt ajan oheisella MBllä ja kulutus on samaa luokkaa mitä mukavuuksia on tullut paljon lisää. Monet moittii Mersua mutta ne ovat vaan kateellisia. Ei onnettomilla ole varaa Mersuun.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Terve,
Jos jatkaisi raportointia.
Jouduin vaihtamaan etupyörien laakerit, ilmeisesti vikaantuneen vanteen takia.
Oli semmoinen juttu että yksi aluvanne talvirengassarjasta oli jossain vaiheessa mennyt hieman kieroksi, ja se ilmeisesti kulutti vasemman puolen etupyörän laakerin loppuun aika lyhyessä ajassa.
Olin varmaankin viime talvena itse johonkin tölväissyt siinä ajoharjoittelun tiimellyksessä, enkä ollut asiaa sillä kertaa tajunnut. Vanne ei ole (ilmeisesti) mikään merkkivanne.
Nyt kun vaihdoin samat talvirenkaat taas toista kertaa takaisin, siinä yli 80 km/h nopeuksissa tuntui jonkinlaista värisevää vipotusta, joka ei oikeastaan enää tuntunut ollenkaan alle 60 km/h nopeuksissa. Ajelin kuitenkin autolla, kun kuvittelin että rengas taitaa olla vaan hiukan epätasapainossa ja resonoi enempi yli 80 km/h nopeuksissa.
Joka tapauksessa, vasemman pyörän etulaakeri alkoi jurisemaan jonkin ajan kuluttua. Lopulta se kuullosti jo melkoisen murinalta.
Otin pyörän pois ja mittailin vannetta aikani ja minusta vanteen keskiön pultinkauluksien jakopinnat ovat muutaman millin hiukan vinossa itse vanteeseen nähden.
Nyt alla on perinteiset teräspeltivanteet. Mittailin niitäkin, ja vaikuttivat kyllä hyvin paljon suoremmilta. Ajossa sitä aikaisempaa vipotusta ei tunnu nyt ollenkaan, kovemmissakaan nopeuksissa.
Niin joo, teräsvanteita varten piti hankkia Tampereen KL-Varaosasta 20 kpl lyhyitä pyöränpultteja. Yhteishinta 30 e, eli 1,50e per pultti.
Ohjaukseen asti ei ole tainnut ehtiä tehdä vikaa. Se on yhtä tarkan tuntuinen kuin ennenkin. En kuitenkaan tiedä mitä kaikkea tuommoisesta voisi olla seurauksena.
-
Jos jatkaisi raportointia.
Jouduin vaihtamaan etupyörien laakerit, ilmeisesti vikaantuneen vanteen takia.
Oli semmoinen juttu että yksi aluvanne talvirengassarjasta oli jossain vaiheessa mennyt hieman kieroksi, ja se ilmeisesti kulutti vasemman puolen etupyörän laakerin loppuun aika lyhyessä ajassa.
Olin varmaankin viime talvena itse johonkin tölväissyt siinä ajoharjoittelun tiimellyksessä, enkä ollut asiaa sillä kertaa tajunnut. Vanne ei ole (ilmeisesti) mikään merkkivanne.
Nyt kun vaihdoin samat talvirenkaat taas toista kertaa takaisin, siinä yli 80 km/h nopeuksissa tuntui jonkinlaista värisevää vipotusta, joka ei oikeastaan enää tuntunut ollenkaan alle 60 km/h nopeuksissa. Ajelin kuitenkin autolla, kun kuvittelin että rengas taitaa olla vaan hiukan epätasapainossa ja resonoi enempi yli 80 km/h nopeuksissa.
Joka tapauksessa, vasemman pyörän etulaakeri alkoi jurisemaan jonkin ajan kuluttua. Lopulta se kuullosti jo melkoisen murinalta.
Otin pyörän pois ja mittailin vannetta aikani ja minusta vanteen keskiön pultinkauluksien jakopinnat ovat muutaman millin hiukan vinossa itse vanteeseen nähden.
Nyt alla on perinteiset teräspeltivanteet. Mittailin niitäkin, ja vaikuttivat kyllä hyvin paljon suoremmilta. Ajossa sitä aikaisempaa vipotusta ei tunnu nyt ollenkaan, kovemmissakaan nopeuksissa.
Niin joo, teräsvanteita varten piti hankkia Tampereen KL-Varaosasta 20 kpl lyhyitä pyöränpultteja. Yhteishinta 30 e, eli 1,50e per pultti.
Ohjaukseen asti ei ole tainnut ehtiä tehdä vikaa. Se on yhtä tarkan tuntuinen kuin ennenkin. En kuitenkaan tiedä mitä kaikkea tuommoisesta voisi olla seurauksena.
-
saa kait tänne pistää joukkoon oman kulkineen kulutus raporttia?
auto w124 vm 88 300D automaatti.
reippaalla kaasujalalla mennään, ei mitään tolkutonta kaahausta kuitenkaan. ja talvella tulee vedeltyä sladissa melkein joka mutka, missä vaan on luikasta. auto saa aina hörsköttää ja rauhassa lämmetä, ennen kun sillä lähdetään liikkeelle. niin, keskikulutus on tälläsellä ajotavalla 8-9 litraa sadalla. sisältäen aika paljon maantieajoa.
mutta! tällä autolla pääsee pienelläkin. se tuli testattua, kun käytiin rovaniemellä. rajotusten mukaan ajeltiin ja turhia pysähdyksiä ei kauheesti tullu, mitä nyt kahville, tankkaan ja kuselle piti välillä pysähtyä. kulutus oli n.800 km:n matkalla tälläsellä rauhallisella ajotavalla 6,3.
niin ja mittarissa on jo 650 tkm ja osia on menny varmaan lukematon määrä. auto on ollu mulla vuoden verran ja ite oon siihen vaihtanu alapallonivelet, hehkut, kansipahvin ja jonkun koiranluun. kilsoja on tullu pikkasen reilu 30tkm.
auto w124 vm 88 300D automaatti.
reippaalla kaasujalalla mennään, ei mitään tolkutonta kaahausta kuitenkaan. ja talvella tulee vedeltyä sladissa melkein joka mutka, missä vaan on luikasta. auto saa aina hörsköttää ja rauhassa lämmetä, ennen kun sillä lähdetään liikkeelle. niin, keskikulutus on tälläsellä ajotavalla 8-9 litraa sadalla. sisältäen aika paljon maantieajoa.
mutta! tällä autolla pääsee pienelläkin. se tuli testattua, kun käytiin rovaniemellä. rajotusten mukaan ajeltiin ja turhia pysähdyksiä ei kauheesti tullu, mitä nyt kahville, tankkaan ja kuselle piti välillä pysähtyä. kulutus oli n.800 km:n matkalla tälläsellä rauhallisella ajotavalla 6,3.
niin ja mittarissa on jo 650 tkm ja osia on menny varmaan lukematon määrä. auto on ollu mulla vuoden verran ja ite oon siihen vaihtanu alapallonivelet, hehkut, kansipahvin ja jonkun koiranluun. kilsoja on tullu pikkasen reilu 30tkm.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
TOki.pera8x kirjoitti:saa kait tänne pistää joukkoon oman kulkineen kulutus raporttia?
auto w124 vm 88 300D automaatti.
ALkaa muuten pakkaset vaikuttaa. Edellinen tankki nollakelissä/pikkupakkasessa, 6,9 satasella tasaista ajoa.
Nyt pakkasta ollut 5-18 astetta, ja ka: jo kipus kulutus tasan kahdeksaan -- ekaa kertaa koko parivuotisen aikana menee noin paljon.

Lohkolämppäristä käynnistellään aamuisin, mutta eihän se muita kohmeisia paikkoja norjista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Jaa. Kulutus..?Aku P kirjoitti:TOki.pera8x kirjoitti:saa kait tänne pistää joukkoon oman kulkineen kulutus raporttia?
auto w124 vm 88 300D automaatti.
ALkaa muuten pakkaset vaikuttaa. Edellinen tankki nollakelissä/pikkupakkasessa, 6,9 satasella tasaista ajoa.
Nyt pakkasta ollut 5-18 astetta, ja ka: jo kipus kulutus tasan kahdeksaan -- ekaa kertaa koko parivuotisen aikana menee noin paljon.![]()
Lohkolämppäristä käynnistellään aamuisin, mutta eihän se muita kohmeisia paikkoja norjista.

Normipakkasilla kulutus oli suunnilleen 16 litraa/100km, kesällä unelmoin pääseväni alle 15 litran. Ja kaikki siis sellaista normaalia liikenteen mukana menemistä, ei mitään ihme temppuja suuntan tai toiseen.
Ja ei ole merkitystä tankkaako TEBOILilla tai ABCilla, kaikki menee samaa tahtia.
300 GD
K Y M
K Y M
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 59
- Liittynyt: Ti 25.11.2008 21:54
Re:
Terve,
Eipä ole tullut viestittyä hetkeen, mutta täällä ollaan edelleen saman mersun kanssa liikkeellä.
Sen verran hassuksi juttu on mennyt, että siinä kun tämä on ollut käyttöauto, niin samalla tästä on muodostunut jollain tapaa myös harrastekin. Vaikka sitä voisi itseään koneinssiksi tituleerata, niin en ole ennen koneita varsinaisesti harrastanut (korjannut vaan), joten tässä on vähän asiaa tullut hämmästeltyä itsekin.
Kaiken näköistä pientä on tullut uusittua. Yleensä käytön kautta oleellisia kohteita, mutta joskus ihan vaan siksi että noin se vaan tuli tykättyä.
Paras puoli tässä on kuitenkin vielä sanomatta:
Olen koeajellut tässä erilaisia muita autoja, uudempia ja erimerkkisiä, erilaisia kokoja ja näköjä. Niitä on ollut jokusia kymmeniä. Ne on kaikki tullut hylättyä ihan vaan siksi, että missään autossa ei ole ollut samanlaista ajotunnelmaa kuin mersussa on. Mersun kuskinpukilla ei väsy ajamiseen.
Mersussa on muihin autoihin verrattuna mahdottoman hyvänkuulloinen ääni- ja värinämaailma. Moottorinäänet kuuluvat sisälle kyllä, samoin rengasäänet ja muut murinat mitä autosta irtoaa, mutta kaikki on yhtäaikaa sekä pehmeän että väkevän tuntuista. Semmoinen muovinen resonanssi puuttuu, eikä ole mitään sinnepäinkään että pää olisi sullottu ensin pumpuliin, jossa yhtäkkiä alkaa kuulumaan jokin epämääräinen yksittäinen nitkuttava kitinä jostain epämääräisestä suunnasta johon kiinnittää huomiota ihan vain siksi, koska kaikki muu autolle ominainen äänimaailma on yritetty vaimentaa täysin (vaikka esimerkiksi uusi Volvo XC90, tai mikä vaan "parempi" auto). Sitten taas edullisemmat aasialaiset ja euroautot eivät muuta melua pidäkään kuin muovilevyjen pärinää.
Tässä mersussa voi silti jutella etu- ja takapenkin välillä aivan normaalisti, mitenkään ääntä korottamatta.
Toinen juttu on se, että enpä taida enää hankkia etuvetoisia autoja. Takavetoinen pitkäakselivälinen auto, rauhallinen asenne ja muutama kymmenen kiloa lisämassaa taka-akselin päällä, niin eipä ole ollut keliä ja tilannetta jossa ei olisi pärjännyt.
Minä varmaankin kuullostan nyt siltä, että kehua retostelen estottomasti, mutta Tällä reseptillä pääsi viime talvena ylös sianselälle jäätynyttä Lukonmäkeä ylös Hakkapeliitan neliösieluiset alla.
Tasainen 5...20 km/h vauhtia, ja slalomia ylämäkeen jossa pujoteltiin kaistalta toiselle rinteeseen sutimaan jumittuneiden henkilöautojen, rekkojen ja yhden bussin lomitse. Tuntui että minulla itselläni oli asiaan vain vähän osuutta, sen sijaan oli kuin mersu olisi ottanut itse homman haltuun ja kantanut minut läpi paikasta jonne nähtävästi muilla ei ollut asiaa. Kyllä se sitten näkyikin joidenkin muiden autojen sivuikkunoiden läpi kajastavista kasvoista.
Sitä en tiedä miten olisi käynyt, jos olisi pitänyt välillä pysähtyä, ja yrittää taas liikkeelle kohti jäistä ylämäkeä. Niin ei kuitenkaan käynyt, sen sijaan jupakasta jäi aika lailla hyvä fiilis.
Tämä on ollut minulle aivan erityinen kokemus. Että miten voi ollakaan näin hyvillään jostain autosta, joka tuli valittua käytännössä sattuman kautta.
Eipä ole tullut viestittyä hetkeen, mutta täällä ollaan edelleen saman mersun kanssa liikkeellä.
Sen verran hassuksi juttu on mennyt, että siinä kun tämä on ollut käyttöauto, niin samalla tästä on muodostunut jollain tapaa myös harrastekin. Vaikka sitä voisi itseään koneinssiksi tituleerata, niin en ole ennen koneita varsinaisesti harrastanut (korjannut vaan), joten tässä on vähän asiaa tullut hämmästeltyä itsekin.
Kaiken näköistä pientä on tullut uusittua. Yleensä käytön kautta oleellisia kohteita, mutta joskus ihan vaan siksi että noin se vaan tuli tykättyä.
Paras puoli tässä on kuitenkin vielä sanomatta:
Olen koeajellut tässä erilaisia muita autoja, uudempia ja erimerkkisiä, erilaisia kokoja ja näköjä. Niitä on ollut jokusia kymmeniä. Ne on kaikki tullut hylättyä ihan vaan siksi, että missään autossa ei ole ollut samanlaista ajotunnelmaa kuin mersussa on. Mersun kuskinpukilla ei väsy ajamiseen.
Mersussa on muihin autoihin verrattuna mahdottoman hyvänkuulloinen ääni- ja värinämaailma. Moottorinäänet kuuluvat sisälle kyllä, samoin rengasäänet ja muut murinat mitä autosta irtoaa, mutta kaikki on yhtäaikaa sekä pehmeän että väkevän tuntuista. Semmoinen muovinen resonanssi puuttuu, eikä ole mitään sinnepäinkään että pää olisi sullottu ensin pumpuliin, jossa yhtäkkiä alkaa kuulumaan jokin epämääräinen yksittäinen nitkuttava kitinä jostain epämääräisestä suunnasta johon kiinnittää huomiota ihan vain siksi, koska kaikki muu autolle ominainen äänimaailma on yritetty vaimentaa täysin (vaikka esimerkiksi uusi Volvo XC90, tai mikä vaan "parempi" auto). Sitten taas edullisemmat aasialaiset ja euroautot eivät muuta melua pidäkään kuin muovilevyjen pärinää.
Tässä mersussa voi silti jutella etu- ja takapenkin välillä aivan normaalisti, mitenkään ääntä korottamatta.
Muuta ikävää tässä ei ole ollutkaan. Mutta kyllä sekin jotenkin tuntuu tilannetta kompensoivan, että parin tonnin autossa näyttää olevan siltikin aina löpöä tankissa jäljellä sen verran, että pääsee heittämään sen pikku keikan.Aku P kirjoitti: Käyttövoimamaksu näissä vähän korpeaa aina, mutta paljoa kokonaistaloudellisempaa ajamista on vaikea keksiä.
Toinen juttu on se, että enpä taida enää hankkia etuvetoisia autoja. Takavetoinen pitkäakselivälinen auto, rauhallinen asenne ja muutama kymmenen kiloa lisämassaa taka-akselin päällä, niin eipä ole ollut keliä ja tilannetta jossa ei olisi pärjännyt.
Minä varmaankin kuullostan nyt siltä, että kehua retostelen estottomasti, mutta Tällä reseptillä pääsi viime talvena ylös sianselälle jäätynyttä Lukonmäkeä ylös Hakkapeliitan neliösieluiset alla.
Tasainen 5...20 km/h vauhtia, ja slalomia ylämäkeen jossa pujoteltiin kaistalta toiselle rinteeseen sutimaan jumittuneiden henkilöautojen, rekkojen ja yhden bussin lomitse. Tuntui että minulla itselläni oli asiaan vain vähän osuutta, sen sijaan oli kuin mersu olisi ottanut itse homman haltuun ja kantanut minut läpi paikasta jonne nähtävästi muilla ei ollut asiaa. Kyllä se sitten näkyikin joidenkin muiden autojen sivuikkunoiden läpi kajastavista kasvoista.
Sitä en tiedä miten olisi käynyt, jos olisi pitänyt välillä pysähtyä, ja yrittää taas liikkeelle kohti jäistä ylämäkeä. Niin ei kuitenkaan käynyt, sen sijaan jupakasta jäi aika lailla hyvä fiilis.
Tämä on ollut minulle aivan erityinen kokemus. Että miten voi ollakaan näin hyvillään jostain autosta, joka tuli valittua käytännössä sattuman kautta.