c220 cdi:n -99 rassausta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Autolle ei kuulu mitään erityisempää uutta. Kunhan vaan ajeltu ja huolettu välillä. Tehoa on sama, kuin viimeksi, ehkäpä arviolta 160 hevosvoimaa g-tekillä yms. mittailtuna.

Seuraavat huollot on tehty edellisen merkinnän jälkeen:

6/3-2008 379118Km

-Moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin ja apusimpukan helat. Öljynä Castrol 5w40 synteettinen.

30/10-2008 396200Km

-Moottoriöljy, suodatin, peräöljyt, ilmansuodatin ja oikea takajarrulevy.

Öljyä ei kulunut edes ylämerkistä kunnolla alarajaan tällä huoltovälillä. Ajotietokone olisi antanut ajaa vielä vaikka kuinka kauan, mutta inspiraatio iski, kun silmiin osui halpaa synteettistä moottoriöljyä. Merkki Scania. Takajarrulevy oli uusimiskunnossa, kun jostain syystä pala oli ruostunut kiinni ja ruostuttanut levyn. Hyllystä löytyi hyvä käytetty pala tilalle.

3/12-2008 397800Km

-Lataussäädin uusittu. Latausvalo alkoi palamaan aluksi matalilla kierroksilla ja sitten koko ajan. Saa nähdä, kauan hiilet kestävät, kun vastapinta oli melko kulunut.

Webasto toimii virheettömästi ja tänä talvena muistan välttää turhaa käyttöä pätkäajossa pitämällä värkin napista pois päältä. Samoin viime talvena häirinnyt ASR:n yliherkkyys on ollut pois toistaiseksi. Ilmeisesti talvirenkaat ovat kovettuneet ja kuluneet sen verran, että lamellit eivät taivu niin herkästi alle.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Yhden suuttimen pohjatiiviste alkoi vuotaa ja vihdoinkin pääsin laitattamaan paikoilleen jemmassa olleet "mukamas AMG" suuttimet. Oli muuten sitten ihan ensimmäinen kerta eläessäni, kun teetin mekaanista remonttia jollain korjaamolla. Pelti- ja maalihommia olen kyllä teetättänyt, mutta mitään mekaanista en koskaan. Olen tulossa siis vanhaksi, rahaa ei ole liikaa, se ei ole syy.

Kuten tiedossa oli, veto ei muuttunut oikeastaan miksikään uusilla suuttimilla. Pintakaasulla kulku on herkämpää ja kylmänä käyntiääni aavistuksen terävämpi. Saa nähdä, vaikuttaako kulutukseen.
30.1.2009 401742Km

Vanhat suuttimet olivat melko huonokuntoisen näköiset ulkoapäin:

Vanhat:
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1711690.jpg



Uudet suuttimet:

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1711692.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1711691.jpg
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Jos olisi entinen vääntömomentti tiedossa, niin nyt mittaamalla tehon tietäisi ruiskutusmäärän.

Parhaimman vääntömomentin kohdalla ohjelmassa oleva ruiskutusmäärä vielä toteutuu halutunlaisena ja ero tulee siis ruiskutusmäärien erosta.

Max tehon kohdalla on jo muutakin haittatekijää siinä tarjolla.

Viidestä kahdeksaan prosenttiahan se on ollut kun pelkästään kärki vaihdetaan, eikä muuta tehdä.

Rengaspalvelu Karjalaiselta voisit kysyä sen "loppumuutoksen" hintaa, kun sulla se kallein osa, kärki onkin jo ostettuna.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Auto kävi sitten maalarilla, kun ei mennyt kaupaksi. Orastavat ruostetäplät hävitettiin. Kuskinpuolen kylki hiekkapuhallettiin ja maalattiin kokonaan. Toista takalokasuojan kaarta myös puhallettiin ja maalattiin. Maalaus tehtiin merkkiliikkeen maalaamossa, värisuorassa Jyväsylässä. Mitään takuita ei enää nautittu, mutta hinta oli silti pienen tinkaamisen jälkeen jonkinlaisen tolkunrajoissa. Eipähän ole ruostetta nyt kiusana.

Samalla pistettiin eteen Lokarin valmistamat sisälokarit, jotta säilyisi tulevillekin polville yksi w202 Faclift :lol: Takana Lokarit ovat jo olleetkin varmaan uudesta asti. Kaikki listan aluset on ruostesuojattu alustamassalla ja vaseliinilla.

Jospa tuolla taas ajaisi vähän aikaa. Pitää ottaa kuvia, kunhan auton saa pestyä ja vahattua maalaamattoman osan.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

20.8.2009 415000TKm

Inspiraatio auton huoltoon iski vaihteeksi. Vaihtelin iltapuhteina moottoriöljyt, suodattimen ja naftansuodattimen. Öljynä ollut Scanian synteettinen pysyi hyvin koneessa vaihtovälin. Pinta oli alamerkissä ja yhtään lisäystä en tehnyt edellisen öljynvaihdon jälkeen. Tällä kertaa koneeseen meni Teboil Diamondit,kun sattui olemaan erittäin halvalla saatavissa.

Automaatilaatikonöljyt ja suodatin vaihtuivat samalla, kun nosturilla oltiin. Eipähän hajoa laatikko ainakaan huoltamattomuuteen.

Huomenna säädellään pikkuisen aurauskulmia, rasvataan lämppärin moottori ja herkistetään "närhen munat". Apumiehen puoli työntää ajoittain pelkkää kuumaa, vika lienee jumittavassa mnagneettiventtiilissä.

Uusin edellisellä viikolla takarenkaat ja jotenkin takapää tuntuu nyt löysältä. Ehkä syyllinen löytyy Goodyearin H-nopeusluokan renkaan löysemmästä rungosta, verrattuna aikaisempiin V-nop.luokan Continentaleihin.

Vaikka auto on toiminut hyvin, niin mieli on alkanut tehdä farmaria. Sen se lasten turvaistuin näköjään teettää :lol: Jos kokeilisi vaihteeksi vaikka kauppailla ajokkia.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

JP74 kirjoitti:Pientä päivitystä tapahtunut moottorinohjelman suhteen. En malttanut millään ajaa täysin vakiolla autolla, joten laitatin autoon Digituningin ohjelman paikkakunnan jälleenmyyjällä.

Otin G-teckillä aikoja samaisella suljetulla suoran pätkällä, ennen ja jälkeen virityksen. Automaatilla lähdöt on helppo toistaa ja varsinkin varttimaililla hajonta oli hyvin pientä, vakiolla sadasosan sisään kaikki kolme vetäisyä. Lähdöt tehtiin nostamlla kierroksia jarrua vasten hetkellisesti.

Vakio:

0-60Mph 9.3-9.5s
1/4 mile 17.3s 80-82 Mph loppunopeutta

Ohjelmoituna:

0-60Mph 8.3-8.5s
1/4 mile 16.3-16.5s 87-88 Mph loppunopeutta


Arvot eivät välttämättä pidä täsmälleen paikkaansa, mutta koska paikka ja olosuhteet olivat samat, niin erotus pitää. Joku näppärämpi voisi varmasti kertoa, paljonko tehoa tuli lisää, kun tiedetään ajan parannus?

Käytännön ajossa lisääntyneen tehon huomaa parhaiten keski- ja yläkierroksilla. Alavääntö pysyi samanlaisena, näin persdynolla.

Harmillista sinänsä, etten ehtinyt asentaa ahtopainemittaria. Olisi ollut mielenkiintoinen nähdä, muuttuivatko ahtopaineet johonkin suuntaan. Tulossa on kuitenkin.

Muita virityksiä autoon ei toistaiseksi tehdä, ehkäpä pakoputken tukokset saattavat vielä aueta...

Jube kirjoitti: Paitsi että perä oli hajonnu aamulla, liekkö ajotavalla osuutta tapahtuneeseen :roll:
Varmasti :lol: Ei ollut edes yhtään väljä...
Hieman oudoilta kuulostaa nuo 0-60mph ajat, ei pitäisi vakiona mennä noin hyvin :roll: Kuinka kova homma muuten tossa coolerin irroituksessa oli??
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

No, 0-60Mph ajat on vanhan mallin g-tecin kertomia. Kuten kirjoitin, niin eivät välttämättä ole aivan absoluuttisia totuuksia, mutta kyllä tuo suuntaa antava on. Kaks päällä uudemmalla g-tecillä mentiin n. 9 sekan aikoihin lastutettuna, joten joku 8,5 yks 80kg ukko kyydissä on ihan realistinen. Ja koska paikka oli sama aikaisemmissa mittauksissa, niin en pidä noita päälle 9:llä alkavia aikoja vakionakaan mahdottomina. Erotus kun oli se reilu sekunti vakion ja lastutetun välillä.

Cooleri on helppo irrottaa, kunhan ottaa puskurin ensin pois. En koskaan laittanut uutta cooleria lopullisesti paikoilleen, koska muutos olisi vaatinut rälläkkää ja hitsausta.

Auto on nyt myyty hyvään kotiin, joten minun osalta tämä topicci loppuu tähän :P
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5567
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Semmosta vielä että joskus irrotin puskurin ja ajattelin ottaa coolerin irti vain putsaamista ja tarkastamista varten niin näytti siltä että koko jäähdyttäjä paketti olisi pitänyt irrottaa?? :shock:
Avatar
Jani77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 01.02.2005 14:45
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Jani77 »

Täytyy päivittää hieman uutena omistajana tätäkin topikkia. Minun aikanani autoon on vaihdettu kesävanteiksi Intran Monoblock kopiot 18 tuumaisina ja siistitty hieman ulkoasua ja tässä oliskin pari kuvaa kesän ulkoasusta...



Kuva Kuva Kuva
S205 200d Om651 -17
S211 220cdi -10
W201 200b -88
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

On pirun siistissä kunnossa! Lienee juuri vahattukin?
Avatar
Jani77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ti 01.02.2005 14:45
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Jani77 »

Juu,kyllä se tuli pestyä ja samalla vahattuakin.. On toiminut täysin moitteetta!
S205 200d Om651 -17
S211 220cdi -10
W201 200b -88
Avatar
ThaBandit^
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: La 25.03.2006 16:35

Viesti Kirjoittaja ThaBandit^ »

En tajunnut edes vilkuilla sunnuntaina tätä. :wink: Kyllä ne vanteet vaan auton tekee. 8)
[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Avatar
ttuppu`
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 312
Liittynyt: To 16.02.2012 11:15
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re:

Viesti Kirjoittaja ttuppu` »

Jani77 kirjoitti:Täytyy päivittää hieman uutena omistajana tätäkin topikkia. Minun aikanani autoon on vaihdettu kesävanteiksi Intran Monoblock kopiot 18 tuumaisina ja siistitty hieman ulkoasua ja tässä oliskin pari kuvaa kesän ulkoasusta...



[ http://janiha.kuvat.fi/kuvat/W202%20220cdi/TIR1.jpg/_medium.jpg ] [ http://janiha.kuvat.fi/kuvat/W202%20220cdi/TIR2.jpg/_medium.jpg ] [ http://janiha.kuvat.fi/kuvat/W202%20220cdi/TIR3.jpg/_medium.jpg ]


komia! minkämoinen rengastus ? raapiiko mistään missään vaiheessa?
ex W201 200e
ex W202 C200 Kompressor
ex W124 230e
ex W203 C200 Kompressor
exW211 220cdi

käyttis W124 260 manuaali
kesäauto/turboprojekti W124 260 automaatti
Vastaa Viestiin