CLK nykii!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

CLK nykii!

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

No nyt tuli taas hankittua mersu ruotsinmaalta, mutta pientä ongelmaa löytyy. Elikkäs aamulla, kun lähtee liikenteeseen, niin muutaman ensimmäisen minuutin aikana kevyesti kiihdyttäen nytkyttää aika kovastikin. Sittenkuin kone lämpiää, ongelma häviää täysin.
Tyhjäkäynti tosin aaltoilee hieman lämpimälläkin koneella.

Auto on CLK 230 K -99
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Moro, onnittelut muuten hienosta hankinnasta! 8)

Syitähän voi olla monta, nykimisestä en tiedä, mutta esim jos auto ei suostu kiihtymään, vika voi olla "likaantuneessa" tai rikkinäisessä ilmamassamittarissa (MAF), myös sytytystulpat tai ilmanotto (ilmasuodatin vaihdettu milloin -> onko alkuperäinen vai esim K&N "öljyfiltteri"?) voivat aiheuttaa ongelmia...Voiskohan vika olla niissä? Antaako mitään vikakoodeja? Mites perushuollot? Ainakin jos tyhjäkäynti on aaltoilevaa, olen lukenut että tulppien vaihto voisi jeesaa... Yksi vaihtoehto on tietenkin alkuperäistulpat, mutta asiasta selvää ottaneena suosittelisin silti mieluummin Denso Iridium-merkkisiä (ajattelin talvella laittaa), ainakin noiden jenkkiboardien mukaan ois paras vaihtoehto, tyhjäkäynti ja pakkaskäynnistettävyys ja yleinen suorituskyky jne. parantunut noilla, pitäisivät olla vielä pitkäikäisemmät kuin alkuperäisosina käytetyt tulpat. :shock:

Itellä ei noita ongelmia ole ollut, mutta olen löytänyt tosiaan seuraavat sivut hyödyllisiksi tietoa etsiessä:

http://www.benzworld.org/forums/w208-clk-class/
http://www.mbworld.org/forums/clk-class-w208-5/

Kannattaa kirjautua noihin, molemmat ovat todella "tee se itse henkisiä" sivustoja, joten search-toiminnolla löytyy todella paljon tietoa, uusia forumilaisia autetaan aina mielellään, jos esim päätät kysyä asiasta...

Toinen mitä itse testaisin on toi ECU:n, eli ajotietetokoneen nollaus, eli autossahan on oppiva ajotietokone, joka adaptoituu ajotapaasi, sen saa nollattua helpolla, jos haluat opettaa auton omille tavoillesi...

Eli, käynnistä auton sähköt kääntämällä virta-avainta kaksipykälää eteenpäin (älä käynnistä moottoria) varmista että ilmastointi, radio ym sähköhärpäkkeet on pois päältä, ja paina kaasu n. 15 sekunniksi pohjaan (niin että kaasupolkimen pohjassa oleva nappi pysyy pohjaan painettuna) Tämän jälkeen käännä virta-avain takaisin alkuasentoon, mutta älä ota avainta pois! Nyt vain odotat kolme minuuttia (avain edelleen paikallaan, kaikki virrat pois) ja avot, ajotietokone on nollattu!!! :D
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Kiitos hyvistä neuvoista!

Ilmansuodattimen vaihdoin ensitöikseni, kun oli niin umpilikainen. Hain motonetistä sopivan. Tulpat on seuraava vaihtokohde ja öljyt on jo vaihdettu. Autolla on ajettu 258tkm ja siltä ajalta on täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Ainoastaan tuo viimeinen 250t huolto puuttuu.
Pitää käydä lukemassa vikakoodit, kunhan vaan kerkee.

Ensi viikolla pääsen nostamaan auton ylös ja katsomaan nivelet ja muut alustan osat, josko olisi jotain vaihtoa vailla. Eipä siinä, auto kyllä kulkee erittäinkin suoraan kaikissa (myös 225kmh) nopeuksissa, eikä ravista tai täristä ollenkaan, eikä vetele mihinkään suuntaan. Aivan kuin olisi junaa ajanut. Lasien välistä tosin kuului suhinaa ja rengasmelu oli aikamoinen, mutta muuten ei ole pahaa sanottavaa autosta.

Kaikenkaikkiaan erittäin mukava peli, varsinkin kun vääntöä löytyy jo heti 2000kierroksen jälkeen kuin dieselistä!

Tosta atk:n nollaamisesta! Onkohan sama juttu manuaalivaihteisessa, kun mallini sattuu sellainen olemaan? Siellä, kun ei ole kick downia?

Pitää tutkia autoa enemmän, kunhan aikaa löytyy jostakin :)
CLk silber
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 16.08.2009 13:06

Viesti Kirjoittaja CLk silber »

Joo muuten kiitos tosta ajotietokoneen nollaus vinkistä :wink: toi oli mullekin täysin uus juttu..
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Nyt on tulpatkin vaihdettu, mutta lievä nykiminen kaasua keventäessä tuntuu. Samaten tyhjäkäynti aaltoilee hieman. Jotakuinkin 600-700 tienoilla liikutaan kierroksissa. Aamulla kun kylmällä koneella lähtee liikkeelle, niin ensimmäisen minuutin verran, jos kierrokset menee yli 3000, niin nykii kovemmin, mutta sitten vika häviää, kuin tuhka tuuleen.

Onko kenelläkään vinkkejä, mistä voisi vikaa etsiä?
Avatar
wokki
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 20.09.2008 20:34

Viesti Kirjoittaja wokki »

Jaahas, tää on taas näitä mihin voi olla niin monta eri syytä, aloittaisin kylläkin itse vaihtorumban edellleen siitä ilmamassamittarista... Jos et halua heti vaihtaa sitä (melko kallis, kaks-kolmesaataa egee), niin sitähän nykystähän voisi yrittää kokeilla puhdistaakin (olen lukenut monella autaneen vastaaviin ongelmiin).

http://www.autowiki.fi/index.php/MAF

Eli, tuollakin suositeltua CRC:n Air Sensor Cleania myy esimerkiksi Motonet, on lmeisesti kehitelty juurikin tohon käyttöön...

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=60-6082

Jos päädyt vaihtamaan, lukemani perusteella ilmamassamittarin ollessa kyseessä, ei kannata ostaa "tarvikeversiota", hajoavat nopeasti ja saattavat "toimiessaan" antaa systeemille täysin vääriä arvoja, aiheuttaen jälleen uusia ongelmia, alkuperäinen (Bosch) olisi kuulemma siis paras...!
Avatar
JeremyH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2603
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:50
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JeremyH »

Sen ilmamassamittarin voi testata.
Auto käyntiin tyhjäkäynnille.
töpseli irti ilmamassamittarista. -> mitä tapahtuu? Jos tyhjäkäynti tasaantui niin vika on siinä mittarissa, mutta jos ei niin vika voi olla muualla.
Töpseli takaisin kiinni.

Älä missään nimessä polkaise kaasua silloin kun töpseli on irti!
menee raakana bensaa putkeen ja tuhoaa katalysaattorin (joka ei ole halpa)
Omat:
E320 W210 1996 Avantgarde-AMG (210.055/104.995+722.509) <- JoonasH edition
E320cdi W210 2000 Avaaranteet-OMG (210.026/613.961+722.626) <- kylmäsavulahna
Sprinter W903 2006 Ambulanssi-ARGH (903.662/611.981+730.409) <- Kutubunkkeri
Huolehdittava:
Sprinter 316cdi 2010 (906.635/651.955+722.686) <- papan kaappipakastin

En mä mitään osaa tehä, mut voin mä neuvoo...
Avatar
ISÄNTÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 04.05.2005 16:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ISÄNTÄ »

Näinhän se oli! Ilmamassamittari oli sökönä. Sen kun sai vaihdettua, niin johan alkoi meno muuttumaan.
Kyllä nyt taas kelpaa ajella :)
jape92
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 03.11.2010 12:19
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja jape92 »

paljonko tolla mittarilla oli hintaa? sama vika tuntuis olevan että kiihdyttäessä nykii, mutta vain alakierroksilla, eikä häviä lämmetessä
Vastaa Viestiin