W124 H4 ajovalon kuvio
W124 H4 ajovalon kuvio
Katsastusmies huomautti, että autoni oikeanpuoleinen ajovalo on tarkoitettu vasemmanpuoleiseen liikenteeseen:(
Ja tietenkin leiman saannin ehdoksi asetti hän asian korjaamisen.
Lampun lasia katsomalla asian voi todeta kunhan on silmät päässä. Lisäksi valokuvioita seinältä katsoessa on helppo huomata kuvioiden olevan toistensa peilikuvia. Periaatteessa lähivalot antavat enemmän valoa ajokaistalle kuin säännöt sallivat. (Lieneekö tässä syy miksi oikeaan valonheittimeen on kajottu?)
Kairolaisen varaosaliikkeen "asiantuntija" oli selvittävinään dokumenteistaan että ongelma korjaantuu vain lampun lasia vaihtamalla. Ja oikeassa olikin sikäli, että nyt on leima rekisteriotteessa. Kuitenkin katsastusmiehen kanssa totesimme valokuviossa (=valotehossa) olevan runsaasti parannettavaa.
Eli arvon asiantuntijat, seuraaviin selvyyttä kaipaan:
1) Miten H4 lampuilla toteutetaan konfiguraatiot erikätisiin liikenteisiin? Pitääkö paikkansa että vasemmanpuoleiseen liikenteeseen on olemassa erilainen polttimomalli (ja lampun heijastin on sama)? Vai onko valonheittimien heijastimissa sittenkin eroja? Jos heijastin on erilainen, niin myykö niitä joku Bochin umpioihin (vm-92)?
2) Valokuvio on nyt epämääräinen, ikäänkuin polttimo olisi pois paikaltaan. Koska polttimo kuitenkin paikallaan on, niin voiko vaikutelma syntyä, jos heijastimen säätö sivusuunnassa on pielessä. Umpion ylälaidassahan on 3 säätöruuvia. Keskimmäinen säätää ajovalon heijastinta pystysuunnassa. Lokasuojan puoleinen ruuvi ei tunnu vaikuttavan valokuvioon mitenkään (Pitäisi kai säätää vaakasuunnassa?) Voiko säätöruuvin kääntää irti?
Ja se kolmashan säätää sumuvalon korkeutta.
Uudella umpiollahan tästä selviäisi, mutta kun tuli jo tuo lasikin ostettua...
Ja tietenkin leiman saannin ehdoksi asetti hän asian korjaamisen.
Lampun lasia katsomalla asian voi todeta kunhan on silmät päässä. Lisäksi valokuvioita seinältä katsoessa on helppo huomata kuvioiden olevan toistensa peilikuvia. Periaatteessa lähivalot antavat enemmän valoa ajokaistalle kuin säännöt sallivat. (Lieneekö tässä syy miksi oikeaan valonheittimeen on kajottu?)
Kairolaisen varaosaliikkeen "asiantuntija" oli selvittävinään dokumenteistaan että ongelma korjaantuu vain lampun lasia vaihtamalla. Ja oikeassa olikin sikäli, että nyt on leima rekisteriotteessa. Kuitenkin katsastusmiehen kanssa totesimme valokuviossa (=valotehossa) olevan runsaasti parannettavaa.
Eli arvon asiantuntijat, seuraaviin selvyyttä kaipaan:
1) Miten H4 lampuilla toteutetaan konfiguraatiot erikätisiin liikenteisiin? Pitääkö paikkansa että vasemmanpuoleiseen liikenteeseen on olemassa erilainen polttimomalli (ja lampun heijastin on sama)? Vai onko valonheittimien heijastimissa sittenkin eroja? Jos heijastin on erilainen, niin myykö niitä joku Bochin umpioihin (vm-92)?
2) Valokuvio on nyt epämääräinen, ikäänkuin polttimo olisi pois paikaltaan. Koska polttimo kuitenkin paikallaan on, niin voiko vaikutelma syntyä, jos heijastimen säätö sivusuunnassa on pielessä. Umpion ylälaidassahan on 3 säätöruuvia. Keskimmäinen säätää ajovalon heijastinta pystysuunnassa. Lokasuojan puoleinen ruuvi ei tunnu vaikuttavan valokuvioon mitenkään (Pitäisi kai säätää vaakasuunnassa?) Voiko säätöruuvin kääntää irti?
Ja se kolmashan säätää sumuvalon korkeutta.
Uudella umpiollahan tästä selviäisi, mutta kun tuli jo tuo lasikin ostettua...
Epäsymmetriset valot
Heijastimet ovat samanlaiset, mutta laseja kannattaa verrata.epk kirjoitti:todennäköisesti uusi heijastin hoitaa homma, vertaa nyt ensin onko heijastin erilainen mitä toisella puolella.
Nk. epäsymmetria tehdään lasissa olevalla rihlauksella: yläreuna on voimakkaammin rihlattu kuin alareuna, joten levittää valoa enemmän. Lampun keskikohdalla on rihlauksessa kulma, joka oikeanpuoleiseen liikenteeseen on eri päin, lasit ovat (jokseenkin) toistensa peilikuvat pystyakselin suhteen.
Polttimoissa on kaikissa puolikkaitten hehkukierukan alla kauha, joten valo tulee vain lampun yläreunan alalta; huomaa, kun katsoo valoa eri korkeuksilta.
Tuo kauha osaltaan vaikuttaa siihen, että yleensä puolikkaitten lanka palaa aina ensin: sen lisäksi, että niitä käytetään enemmän, käy se pitkien lankaa kuumempana ja palaa nopeammin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Re: Epäsymmetriset valot
no lasithan on jo vaihdettu oikeanlaisiksi, joten tuskin siitä enää mättää ?jorma-k kirjoitti:Heijastimet ovat samanlaiset, mutta laseja kannattaa verrata.epk kirjoitti:todennäköisesti uusi heijastin hoitaa homma, vertaa nyt ensin onko heijastin erilainen mitä toisella puolella.
Nk. epäsymmetria tehdään lasissa olevalla rihlauksella: yläreuna on voimakkaammin rihlattu kuin alareuna, joten levittää valoa enemmän. Lampun keskikohdalla on rihlauksessa kulma, joka oikeanpuoleiseen liikenteeseen on eri päin, lasit ovat (jokseenkin) toistensa peilikuvat pystyakselin suhteen.
Polttimoissa on kaikissa puolikkaitten hehkukierukan alla kauha, joten valo tulee vain lampun yläreunan alalta; huomaa, kun katsoo valoa eri korkeuksilta.
Tuo kauha osaltaan vaikuttaa siihen, että yleensä puolikkaitten lanka palaa aina ensin: sen lisäksi, että niitä käytetään enemmän, käy se pitkien lankaa kuumempana ja palaa nopeammin.
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Re: Epäsymmetriset valot
epk kirjoitti:no lasithan on jo vaihdettu oikeanlaisiksi, joten tuskin siitä enää mättää ?jorma-k kirjoitti:Heijastimet ovat samanlaiset, mutta laseja kannattaa verrata.epk kirjoitti:todennäköisesti uusi heijastin hoitaa homma, vertaa nyt ensin onko heijastin erilainen mitä toisella puolella.
Nk. epäsymmetria tehdään lasissa olevalla rihlauksella: yläreuna on voimakkaammin rihlattu kuin alareuna, joten levittää valoa enemmän. Lampun keskikohdalla on rihlauksessa kulma, joka oikeanpuoleiseen liikenteeseen on eri päin, lasit ovat (jokseenkin) toistensa peilikuvat pystyakselin suhteen.
Polttimoissa on kaikissa puolikkaitten hehkukierukan alla kauha, joten valo tulee vain lampun yläreunan alalta; huomaa, kun katsoo valoa eri korkeuksilta.
Tuo kauha osaltaan vaikuttaa siihen, että yleensä puolikkaitten lanka palaa aina ensin: sen lisäksi, että niitä käytetään enemmän, käy se pitkien lankaa kuumempana ja palaa nopeammin.
Olen Jorma K. kanssa samaa mieltä, että suurin ero on umpion lasissa.
Varsinainen heijastin vaikuttaa valotehoon ja sen asento siihen mihin valo osoittaa. Tarkista kuitenkin heijastimen asento.
Umpion lasi vaikuttaa heijastus pisteiden mukaan nihin suuntaan valo häikäisee ( esin C-mallin huotokirjassa on maininta miten umpio pitää teipata ajettaessa vasemmanpuoleisesssa liikenteessä ) eli oikean puoleisessa liikenteessä enemmän oikealle ja päin vastoin.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Re: Epäsymmetriset valot
Juu noinhan se menee, kätisyys ero on lasissa. Muistaakseni joskus olen nähnyt Jyskälän suurajoissa UK kilpureita joissa noita valoja on jouduttu teippaileen.adenauer300 kirjoitti: Olen Jorma K. kanssa samaa mieltä, että suurin ero on umpion lasissa.
Varsinainen heijastin vaikuttaa valotehoon ja sen asento siihen mihin valo osoittaa. Tarkista kuitenkin heijastimen asento.
Umpion lasi vaikuttaa heijastus pisteiden mukaan nihin suuntaan valo häikäisee ( esin C-mallin huotokirjassa on maininta miten umpio pitää teipata ajettaessa vasemmanpuoleisesssa liikenteessä ) eli oikean puoleisessa liikenteessä enemmän oikealle ja päin vastoin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Hei
Käytin syksyllä auton katsastuksessa ja katsastusmies totesi ettei mene läpi ennenkuin vaihdan lasin... syy valokuvio ja teho...
tutkittiin asiaa tarkemmin koska lasi oli vaihdettu ja (veholta hankittu).
Todettiin että lasi ja heiastin ovat kunnossa...
Seuraavana irroitettiin lamppu ja siinä olikin todella vikaa.. edellä mainittu "koppa" ajovalolla oli harmaa, hieman vinossa etureuna alas yms.. mikä aiheutti se ettei valokuvio sattunut kohdalleen.. kyse oli tuollaisesta halpalampusta (hankittu kiireellä ennen katsatusta
) tehoa lamussa oli noin 80% toisella puolella olevasta.
Katsastus kesti hieman yli tunnin kun tuota ihmeteltiin.... Ei ollut sattunut kuulema aikasemmin kohdalle tuollaista tapausta...
T Marko
Käytin syksyllä auton katsastuksessa ja katsastusmies totesi ettei mene läpi ennenkuin vaihdan lasin... syy valokuvio ja teho...
tutkittiin asiaa tarkemmin koska lasi oli vaihdettu ja (veholta hankittu).
Todettiin että lasi ja heiastin ovat kunnossa...
Seuraavana irroitettiin lamppu ja siinä olikin todella vikaa.. edellä mainittu "koppa" ajovalolla oli harmaa, hieman vinossa etureuna alas yms.. mikä aiheutti se ettei valokuvio sattunut kohdalleen.. kyse oli tuollaisesta halpalampusta (hankittu kiireellä ennen katsatusta

Katsastus kesti hieman yli tunnin kun tuota ihmeteltiin.... Ei ollut sattunut kuulema aikasemmin kohdalle tuollaista tapausta...
T Marko
Loppukirjoitus umpio ongelmaani.
Boch tekee erikseen umpioita oikean- ja vasemmankäteiseen liikenteeseen. Mersun osanumero on molemmille tapauksille eri. Samoin H4 valon heijastimen mersukoodi näkyy olevan erilainen riippuen kätisyydestä.
Eli muutettaessa vasemman kätistä umpiota oikeanpuoleiseen liikenteeseen pysyvästi on vaihdettava ainakin lasi, heijastin ja H4 polttimo.
Minä ratkaisin ongelmani vaihtamalla koko umpion uuteen oikean malliseen. (Toin ulkomaanmatkalta tuliaisena uuden Bochin umpion alle 100 Euron hintaan:)
Sähläyksestä jäi ylimääräisinä jäljelle W124 -92 umpio sumuvalolla vasemmmanpuoleiseen liikenteeseen, sekä upouusi Bochin umpion lasi oikeanpuoleiseen liikenteeseen. (Molemmat myytävänä jos joku tarvii)
Vielä kysymys W124 valojen säätämisestä. Miten niitä umpion kolmea ruuvia pitää pyöritellä jotta saavutettaisiin optimaalinen valokuvio?
Boch tekee erikseen umpioita oikean- ja vasemmankäteiseen liikenteeseen. Mersun osanumero on molemmille tapauksille eri. Samoin H4 valon heijastimen mersukoodi näkyy olevan erilainen riippuen kätisyydestä.
Eli muutettaessa vasemman kätistä umpiota oikeanpuoleiseen liikenteeseen pysyvästi on vaihdettava ainakin lasi, heijastin ja H4 polttimo.
Minä ratkaisin ongelmani vaihtamalla koko umpion uuteen oikean malliseen. (Toin ulkomaanmatkalta tuliaisena uuden Bochin umpion alle 100 Euron hintaan:)
Sähläyksestä jäi ylimääräisinä jäljelle W124 -92 umpio sumuvalolla vasemmmanpuoleiseen liikenteeseen, sekä upouusi Bochin umpion lasi oikeanpuoleiseen liikenteeseen. (Molemmat myytävänä jos joku tarvii)
Vielä kysymys W124 valojen säätämisestä. Miten niitä umpion kolmea ruuvia pitää pyöritellä jotta saavutettaisiin optimaalinen valokuvio?