Alunperin katselin ihan 220 koneella olevaa w211 perusfarkkua, hintahaarukan alapäästä. Mutta kun yhdellä kauppiaalla oli samalla myynnissä juuri saksasta tullut hieno ja hyvin varusteltu 320 koneinen Avantgarde farkku, peli oli selvä. Tässä yksilössä on lisäksi vetokoukku ja penkinlämmittimet edessä ja takana, jotka tuontiautoista usein puuttuvat. Suomiautoissakaan ei ole kovin usein vetokoukkua.
Eli nyt mennään E320 T Cdi:llä. Auto on otettu käyttöön 7/2004 ja on tehtaan vuosimallia 2005. Kojelaudan ritilä ja penkit lienevät suurimmat erot vuosimallien välillä.
Aina epäillään osin aiheellisestikin tuontiautojen mittarilukemia. Tämä yksilö on ollut papereiden mukaan yhdellä omistajalla Saksassa ja huollettu aina paikallisessa merkkiliikkeessä. Kyseinen omistaja on ollut DNA-tutkimuksia tekevä firma, kun googlella haeskelin. Huoltokirja vaikutti aivan loogiselta ja mittarilukema 179 TKm realistiselta auton olemukseen. Varsinkin sisältä auto on uutta vastaavassa kunnossa. Mitään käytön jälkeä ei löydy, aivan kuin autolla olisi ajettu yksin koko aika.
Viatonhan se ei ole tämäkään vekotin.
Ostohetkellä auto oli hiukan nulju ajaa ja vikakin oli selvä. Takaiskarista mehut pihalla. Myyjä antoi mukaan käytetyn iskarin ja ajettavuus muuttuikin normaaliksi, kun vaihdoin sökön vaimentimen pois. Menee suoraan ja vakaasti tiellä.
Koneesta kuului aikamoista kahnutusta tyhjäkäynnillä ja ääni paikallistui putkella kuunnellessa tulevan vesipumpun luota. Tilasin Kl-stä vesipumpun ja vaihdoin paikalleen. Vesipumpunlaakeri oli sökö, ihme kun ei vuotanut nestettä. Samalla rasvasin molemmat hihnan ohjuripyörät, kun niidenkin laakerit tuntuivat kuivilta. Ilmeisesti konetta on pesty ahkerasti painepesurilla, kun nuo laakerit olivat noin kuivia.
Pakoputkessa oli inhottava resonanssi 1200 kierroksen kohdalla. Syy löytyi hiukkassuodattimen murtuneesta korvakkeesta. Migliimaa ja peltiä, niin ääni hävisi.
Samalla vaihdoin peräöljyt, automaatin öljyt ja -suodattimen, sekä naftan- ja ilmansuodattimen. Automaattiöljy oli kirkasta, ilmeisesti vaihdettu jo jossain vaiheessa. Samalla, kun pohjalevyt olivat pois, ruostesuojasin etupalkiston Bilteman alustamassan ja öljyn seoksella perinteisellä tyylillä

Moottoriöljyt menee vaihtoon n. 5000Tkm päästä, kun edellisen kerran öljyt on vaihdettu 169Tkm kohdalla.
Syksymmällä laittelen lohkolämmittimen ja sisätilan lämmittimen haaran. Paikka näkyi löytyvän pakosarjan alta.
Maalarillekin joutui jo tilaamaan ajan, kun työpaikalla työkaveri mätti ovella kunnon lommot apumiehen oveen. Olihan tuo lommoton auto tähän asti, viikko Suomessa ja ovi maalaukseen

Myös hiukkassuodatin joutuu toimenpiteiden kohteeksi, sillä emäntä soitteli juuri, että auto herjaa jotain partikkelfiltteriä ja pitäis mennä heti korjaamolle...

Eli harrastepeli se tämäkin on...
