
vinkuva hihna
vinkuva hihna
moniura hihna ja kiristinrulla on vuosi sitte vaihdettu,jonkun aikaa oli hiljanen mutta nyt hihna pitää ääntä,sinne kun jotain sumuttaa niin vähäksi aikaa hiljenee ja sit alkaa taas,onko sellanen hihnaspray hyvää kamaa
sehän on just tohon tarkotettu,vai oisko jollain jotain hyvää patenttia tohon.

Kiristinvipu
Jos nyt olen oikeilla jäljillä, niin kiristinvivun laakeri (eli vipu jossa rulla on kiinni). Laakeri on vivun kiinnityspultin kohdassa eli toisessa päässä kuin rulla. Vipu on vinossa. Kokemusperustuu W123 300D autoon.
Asiasta on paljon juttuja aikaisemmin.
Asiasta on paljon juttuja aikaisemmin.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Heitänpä villin veikkauksen: Uskoisin, että vaihdossa kävi sellainen kämmi, että kiristyshässäkän keskuspultin ja moottorin väliin tuleva lähes 10 mm paksu prikka jäi pois hässäkkää kasatessa.
Tuon prikan mahdollisen puuttumisen voi helposti todeta painamalla hihnasta voimakkaasti kämmenellä - hihnan kiristysjousi pitäisi venyä ja kiristyshässäkän keinun kääntyä samalla hiukan. Jos keinu ei liiku, eli on yhtä puuta tarkoittaa se sitä, että prikka puuttuu välistä.
Jos edelläoleva oli ihan OK, eli ei vikaa. Niin tee seuraava: ota talouspaperia ja kiillota hihnan ulkopinta puhtaaksi. Pyöräytä moottoria välillä tai muuten pyöritä hihnasta uusi sektori näkyville, kunnes olet puhdistanut koko hihnan ulkopinnan. Hävisikö kitinä tai muuttuiko vähemmäksi? Jos muuttui kitinä vähemmäksi, niin puhdista lisää. Jos et saa kitinää kokonaan pois, niin vaihda kiristysrulla.
Tuon prikan mahdollisen puuttumisen voi helposti todeta painamalla hihnasta voimakkaasti kämmenellä - hihnan kiristysjousi pitäisi venyä ja kiristyshässäkän keinun kääntyä samalla hiukan. Jos keinu ei liiku, eli on yhtä puuta tarkoittaa se sitä, että prikka puuttuu välistä.
Jos edelläoleva oli ihan OK, eli ei vikaa. Niin tee seuraava: ota talouspaperia ja kiillota hihnan ulkopinta puhtaaksi. Pyöräytä moottoria välillä tai muuten pyöritä hihnasta uusi sektori näkyville, kunnes olet puhdistanut koko hihnan ulkopinnan. Hävisikö kitinä tai muuttuiko vähemmäksi? Jos muuttui kitinä vähemmäksi, niin puhdista lisää. Jos et saa kitinää kokonaan pois, niin vaihda kiristysrulla.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Niinpä. Kitinä ei lähde siitä, että hihna luistaisi jonkin laitteen hihnapyörällä, vaan siitä, että hihnan päällispuoli kiertäessään kiristinrullan ympäri pitää ääntä. Yleensä ääni lähtee siitä, että rullan akselin laakeri on kulunut ja rulla on hiukan vinossa - rullan vinossa ollessa hihna liukuu sivuttain kiertäessään sen rullan ympäri.
Hihna kiertää rullan ympäri selkäpuoli rullan pintaa hangaten. Sen vuoksi kannattaa hihnan selkämys puhdistaa ensin jos vaikka auttaisi.
Mitää belt-grippiä tai muuta pitovoidetta ei kannata suihkia - kysehän ei ole pito-ongelmasta. Pitovoide aiheuttaa ainoastaan lisää kitinää osuessaan sumutettaessa hihnan ulkopinnalle.
Hihna kiertää rullan ympäri selkäpuoli rullan pintaa hangaten. Sen vuoksi kannattaa hihnan selkämys puhdistaa ensin jos vaikka auttaisi.
Mitää belt-grippiä tai muuta pitovoidetta ei kannata suihkia - kysehän ei ole pito-ongelmasta. Pitovoide aiheuttaa ainoastaan lisää kitinää osuessaan sumutettaessa hihnan ulkopinnalle.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3018
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Chili kirjoitti:Heitänpä villin veikkauksen: Uskoisin, että vaihdossa kävi sellainen kämmi, että kiristyshässäkän keskuspultin ja moottorin väliin tuleva lähes 10 mm paksu prikka jäi pois hässäkkää kasatessa.

Eli tuo kuvan numero 299. Näin on hyvinkin saattanut käydä kun kasaajana on ollut minä itse!
Tätä pitää kokeilla huomisella. Hihna kumminkin kulkee nätisti keskellä kiristysrullaa..Tuon prikan mahdollisen puuttumisen voi helposti todeta painamalla hihnasta voimakkaasti kämmenellä - hihnan kiristysjousi pitäisi venyä ja kiristyshässäkän keinun kääntyä samalla hiukan. Jos keinu ei liiku, eli on yhtä puuta tarkoittaa se sitä, että prikka puuttuu välistä.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Täällä on kaikki mun vanhat kotikunnat edustettuna, niin jkuin Suonenjokikin. Olikohan se Jalkalankylä Suonenjoella, jossa tuli aikoinaan asuttua.
Oli vikinä millainen tahansa W210 Mersussa, niin kyllä sen vakaan tunnin remontilla saa pois - pysyvästi. Eihän sitä viitsi kuunnella.
Oli vikinä millainen tahansa W210 Mersussa, niin kyllä sen vakaan tunnin remontilla saa pois - pysyvästi. Eihän sitä viitsi kuunnella.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
ajattelin että jos hakis vehosta uuden hihnan,ja kattos että jäikö se prikka tosiaan pois sieltä välistä,mutta eikös sen ois pitäny vikistä sillon heti remontin jälkeen siitä on nyt noin 1.5 vuotta aikaa ja vasta nyt alko toi vikinä,tai sit on vaan tarvike hihnalla tullu tunnit täyteen,mitähän tollanen muuten maksaa vehossa 

Sulla sisälukutaito tökkii, vai kuinka? Vai miksi sä sinne Veholle olet menossa jo? Hihna maksaa siellä 40 euroa, mutta et sinä sitä tarvitse.
Ohje oli aika yksinkertainen:
1) Kävele auton luokse
2) Varmista, että moottori ei ole käynnissä
3) avaa konepelti
4) paina kämmenellä hihnaa lujasti
5) katso keinuuko hihnankiristin keskusakselinsa pultin varassa.
6) puhdista hihnan ulkopinta hyvin talouspaperilla
JOS EI KEINU, NIIN PRIKKA PUUTTUU. JOS KEINUU, NIIN PRIKKA ON OK.
Ohje oli aika yksinkertainen:
1) Kävele auton luokse
2) Varmista, että moottori ei ole käynnissä
3) avaa konepelti
4) paina kämmenellä hihnaa lujasti
5) katso keinuuko hihnankiristin keskusakselinsa pultin varassa.
6) puhdista hihnan ulkopinta hyvin talouspaperilla
JOS EI KEINU, NIIN PRIKKA PUUTTUU. JOS KEINUU, NIIN PRIKKA ON OK.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
kiristinrullan keinu keinuu hihnaa painettaessa eli mitään prikkaa ei puutu,olenhan sen itse kasannut...ja myöskään lukutaidossani ei ole mitään vikaa,kuten tässä muutkin on sanonut että alottaa sillä että heittää sen motonet/biltema hihnan helvettiin ja laittaa kunnon hihnan tilalle eli siis menen vehoon
äsken kokeilin laittaa aseöljyä hihnan yläpuolelle eli sille sileälle puolelle ei mitään vaikutusta,mutta urien puolelle kun laittoi pisarankin heti hiljeni,vanha hihna on siis kuiva
vehoon
.



-
- Mersumies
- Viestit: 596
- Liittynyt: Ke 21.07.2004 17:38
wurthin silikoni sprayta törkkäät pariin kertaan hihnaan hihnaan...sanotaan että päivä väliä ja sitten taas uudestaan suht reilusti
Sitä en tiedä mitä hihna tykkää, ilmeisesti imee silikonia itseensä??
mutta hiljenee ainakin 

Sitä en tiedä mitä hihna tykkää, ilmeisesti imee silikonia itseensä??


Viimeksi muokannut teinitähti, Ti 22.09.2009 16:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
Käy pajakahvit juomassa, jos liikut täälläpäin suomea. Entisen itkosen esson korjaamohallin vuokrasin pienkone ja pyörähuoltoon, ensviikon lauantaina olis tarkotus pitää avajaiset 3.10Chili kirjoitti:Täällä on kaikki mun vanhat kotikunnat edustettuna, niin jkuin Suonenjokikin. Olikohan se Jalkalankylä Suonenjoella, jossa tuli aikoinaan asuttua.
Oli vikinä millainen tahansa W210 Mersussa, niin kyllä sen vakaan tunnin remontilla saa pois - pysyvästi. Eihän sitä viitsi kuunnella.
Viimeksi muokannut leppä, Ti 22.09.2009 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vaihteeksi mersuton, 11 ollut ja tulee olemaan ...lukematon määrä
Kiitos kutsusta - menestystä yritykselle! Näinä ankeina aikoina kansa ostaa Saksasta vanhoja mersuja ja korjauttaa niitä osaavilla. Siinä on se markkinarako, jossa harrastuksen ja työnteon voisi yhdistää!
Ensi viikonvaihde taitaa minulta mennä raivaussahan kanssa Anttolan suunnalla, jos ei ihan maahan asti sada vettä - mutta onnea avajaisiin!
Ensi viikonvaihde taitaa minulta mennä raivaussahan kanssa Anttolan suunnalla, jos ei ihan maahan asti sada vettä - mutta onnea avajaisiin!
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein