W124 200E mikä bensa?
W124 200E mikä bensa?
Tervehdys!
Päätin liittyä tänne foorumiin, kun joskus on tiedossa teknisiä kysymyksiä yms. Haettiin Tampereen lähistöltä pikkuveljelle vanha W124 200E, ei mikään superloisto, mutta varmaan ikäisekseen ihan ok. Vuosimallia 1990, ajettu 343 tkm, katalysaattorimalli, nelivaihteinen manuaali yms.
Tuossa tuli jo pari kysymystä mieleen,
Mitä bensiiniä tankkiin oikeasti pitäisi laittaa? Edellinen omistaja on käyttänyt 95-oktaanista. Autossa tankinreiän kohdalla on tarra, jossa lukee "super", eikös tuo tarkoita, että polttoaineen pitäisi oikeastaan olla 98-oktaanista bensiiniä? "Normal" on myös maininta, mutta siinä viitataan katsomaan käyttöohjekirjasta. Käyttöohjekirjassa puhutaan laveasti vain "super"-bensiinistä, "normal"-bensiiniä se ei tunne. Eli onko moottorille vaaraa 95-oktaanisesta bensiinistä, jotkut moottorithan nakuttavat, jos niille antaa liian alhaista oktaania? Autossa on myös katalysaattori.
Miten sisäverhoilun seinämän saa irti tavaratilasta? Yritin löytää näkyviä kiinnikkeitä tms., mutta ei sellaisia näköjään ole. Antenni on näet rikki, piiska jää käteen ja radio ei kuulu oikeastaan millään kanavalla.
Mitäs veikkaatte syyksi, pakoputki resonoi ja peräti hakkaa tietyillä kierroksilla auton runkoon, samoin kuuluu jonkun verran ylimääräistä pörinää ja mölinää? Kaipa joku kiinnike voi olla rikki? Joskus voi olla, että joku tarvikeputki ei sovi sinne kunnolla.
Aamulla kun yritettiin käynnistää, niin auto ei käynnistynyt kunnolla, vaan sammuili. Saimme kuitenkin pysymään sen käynnissä kun piti kaasua vähän aikaa päällä. Kait varmaan pitäisi katsoa, että onko joku sähköosa kulunut, tulpat, virranjakajan kansi yms.? Muutenkin käynnistyy aina vähän vajaalla pytyllä.
Näihin kun saisi jotakin vihjeitä ja neuvoja, niin olen kiitollinen!
T. Aaltoska
Päätin liittyä tänne foorumiin, kun joskus on tiedossa teknisiä kysymyksiä yms. Haettiin Tampereen lähistöltä pikkuveljelle vanha W124 200E, ei mikään superloisto, mutta varmaan ikäisekseen ihan ok. Vuosimallia 1990, ajettu 343 tkm, katalysaattorimalli, nelivaihteinen manuaali yms.
Tuossa tuli jo pari kysymystä mieleen,
Mitä bensiiniä tankkiin oikeasti pitäisi laittaa? Edellinen omistaja on käyttänyt 95-oktaanista. Autossa tankinreiän kohdalla on tarra, jossa lukee "super", eikös tuo tarkoita, että polttoaineen pitäisi oikeastaan olla 98-oktaanista bensiiniä? "Normal" on myös maininta, mutta siinä viitataan katsomaan käyttöohjekirjasta. Käyttöohjekirjassa puhutaan laveasti vain "super"-bensiinistä, "normal"-bensiiniä se ei tunne. Eli onko moottorille vaaraa 95-oktaanisesta bensiinistä, jotkut moottorithan nakuttavat, jos niille antaa liian alhaista oktaania? Autossa on myös katalysaattori.
Miten sisäverhoilun seinämän saa irti tavaratilasta? Yritin löytää näkyviä kiinnikkeitä tms., mutta ei sellaisia näköjään ole. Antenni on näet rikki, piiska jää käteen ja radio ei kuulu oikeastaan millään kanavalla.
Mitäs veikkaatte syyksi, pakoputki resonoi ja peräti hakkaa tietyillä kierroksilla auton runkoon, samoin kuuluu jonkun verran ylimääräistä pörinää ja mölinää? Kaipa joku kiinnike voi olla rikki? Joskus voi olla, että joku tarvikeputki ei sovi sinne kunnolla.
Aamulla kun yritettiin käynnistää, niin auto ei käynnistynyt kunnolla, vaan sammuili. Saimme kuitenkin pysymään sen käynnissä kun piti kaasua vähän aikaa päällä. Kait varmaan pitäisi katsoa, että onko joku sähköosa kulunut, tulpat, virranjakajan kansi yms.? Muutenkin käynnistyy aina vähän vajaalla pytyllä.
Näihin kun saisi jotakin vihjeitä ja neuvoja, niin olen kiitollinen!
T. Aaltoska
95E on ajettu 200 kaasarilla 100tkm eikä ole mennyt miksikään. Omalla 200E -90 ajoin myös 95:lla eikä se siitä hajalle mennyt.
Muistaakseni ne sivuverhoilut irtoaa niin että ensin irroitetaan "selkänojaa" vasten oleva verhoilu. Tämän jälkeen irroitetaan ne mustat tangot jotka on näkyvillä. Sitten irtoaa sivuverhoilut.
Muistaakseni ne sivuverhoilut irtoaa niin että ensin irroitetaan "selkänojaa" vasten oleva verhoilu. Tämän jälkeen irroitetaan ne mustat tangot jotka on näkyvillä. Sitten irtoaa sivuverhoilut.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Sivuverhoilu irtoaa, kun työnnän painat kämmenellä sivuverhoilun yläosaa pidikkeestään "seinään päin" ja kampeat sitä samalla keskemmälle, sitten vaan varovasti vedät ja taivuttelet sitä poispäin. Sehän on huopaa. Aiempi (1985-1989) oli muovia ja meni helpommin rikki. Takavalojen kotelo voi tehdä tiukkaa mutta irroita sen takakansi niin saat paremmin tilaa.
95:kin käy mutta kokeile 98:a. Voi tuntua ehkä tehokkaammalta.
95:kin käy mutta kokeile 98:a. Voi tuntua ehkä tehokkaammalta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Tuohon käynti häiriöön,koska vaihdettu tulpat,virranjakajan kansi+pyöriä??
Voisi aloitella noista,myös sytkän piuhat olis hyvä vaihtaa kenties!
Vähänkin kostea ilma niin jos virranjakajan kannessa halkeama niin,johan saa sahailla!Kokemusta on ko viasta!
Ps.katso sivuvethouksen yläreunaa näkyy iso musta muovinasta se irti ja taivuttelet huopa verhoilun varovasti ylärunasta irti,sen jälkeen takavalojen luota taivuttelet huovan irti ja nosto,pitäis lähtemän helposti!
Se taka huopa antaa kyllä periksi sivusta,mutta senkin saa helposti pois jos kurkkaat hattuhyllyn alle net kaksi metalli liparetta niitä auki niin lähtee sekin haitoista pois.
Itse ajelen 95 sella kuluttaa vähän ja kulkee nätisti..Autohan on 124 200E vm92..
T.Jaakko.P
Voisi aloitella noista,myös sytkän piuhat olis hyvä vaihtaa kenties!
Vähänkin kostea ilma niin jos virranjakajan kannessa halkeama niin,johan saa sahailla!Kokemusta on ko viasta!
Ps.katso sivuvethouksen yläreunaa näkyy iso musta muovinasta se irti ja taivuttelet huopa verhoilun varovasti ylärunasta irti,sen jälkeen takavalojen luota taivuttelet huovan irti ja nosto,pitäis lähtemän helposti!
Se taka huopa antaa kyllä periksi sivusta,mutta senkin saa helposti pois jos kurkkaat hattuhyllyn alle net kaksi metalli liparetta niitä auki niin lähtee sekin haitoista pois.
Itse ajelen 95 sella kuluttaa vähän ja kulkee nätisti..Autohan on 124 200E vm92..
T.Jaakko.P
Joo, tulpan johdot kuulemma oli vaihdettu, näyttivät melko uudehkoilta. Virranjakajan kannen ja tulpat voisin vaihtaa ja ehkä pyörijä myös.jaakko.putkisaari kirjoitti:Tuohon käynti häiriöön,koska vaihdettu tulpat,virranjakajan kansi+pyöriä??
Voisi aloitella noista,myös sytkän piuhat olis hyvä vaihtaa kenties!
Vähänkin kostea ilma niin jos virranjakajan kannessa halkeama niin,johan saa sahailla!Kokemusta on ko viasta!
Juu kyllä sillä 95 ex auto kulki.
Ja jos en ihan väärin muista ni siellä konehuoneessa on "pistoke" minkä kantta kääntämällä se kai muuttaa sytkää tai jtn. Elikkäs oktaanin mukaan laitetaan se.
edellinen menee luokkaan esson baari, eli kuka muistaa tai tietää ni vahvistakoon onko totta vai paskaa...
Ja jos en ihan väärin muista ni siellä konehuoneessa on "pistoke" minkä kantta kääntämällä se kai muuttaa sytkää tai jtn. Elikkäs oktaanin mukaan laitetaan se.
edellinen menee luokkaan esson baari, eli kuka muistaa tai tietää ni vahvistakoon onko totta vai paskaa...
No niin nyt on taas ajettu jokunen tuhat kilometriä. Semmoisia juttuja tuli eteen, että:
-Vaihdoimme moottorin ilmansuodattimen, vanha oli toki vähän likainen, mutta ei hirveän kulunut, eli ehkä oli vaihdettu joskus, samalla kaavittiin se vaahtomuovi siitä ilmansuodatinkotelon kannesta, koska se oli osittain repaleinen.
-Vaihdoimme pyörijän ja virranjakajan kannen, vanha virranjakajan kansi oli muuten identtinen uuden kanssa (Faucet tai joku Facet ym.), eli oli ostettu ehkä Motonetista.
-Kävimme sytytystulpat läpi ja ne olivat melko hyvän näköiset, niissä ei ollut hirveästi öljyä, eivätkä olleet tummuneet, mutta selvästi jo vanhat, plus yksi tulppa murtui siitä keraamisesta valkoisesta kohdasta. Vanhat tulpat olivat Bosch-merkkiset. Olivat muuten hirveän tiukassa. Paikalle laittettiin NGK-tulpat, vaikka MB ei vissiin suosittele niiden käyttöä, koska niistä ei mainita. Ja myöskin sen takia kun menin murtamaan sen yhden tulpan, niin piti viikonloppuna etsiä kissojen ja koirien kanssa eri huoltoasemilta.
-Teetettiin öljynvaihto. Laittoivat Castrol Magnatecia. Tarjouksessa luki 4l litraa siinä 40 euron hujakoilla tai vähän alle, en muista enää tarkkaan. Siihen tuli päälle suodatin vielä ja työt, joten loppusumma olikin vähän suurempi, siinä noin 100 euroa.
-Tilasin KL-Varaosista Hirschmann-antennipiiskan ja saatiin radio toimimaan.
Jonkun aikaa siinä meni kunnes auto vietiin tutkittavaksi tuon huonon käynnistyksen takia.
-Auto vietiin Espooseen tutkittavaksi yhteen korjaamoon, he eivät löytäneet käynnistysongelmaa, joten auto vietiin heidän toimesta toiseen korjaamoon vähäksi aikaa. Viaksi ilmeni akun alla oleva ruiskunohjausyksikkö, siellä oli hapettumia (tämän haku vei aikaa ja rahaa paloi pari sataa euroa pelkästään tähän). Tämän läpikäynnin jälkeen auto käynnistyi ensimmäisellä käynnistyksellä. Resonoiva pakoputki ilmeni rikkoutuneeksi kalysaattoriksi, siellä on sisuskalut irti. Sille ei vielä tehty mitään, antaa toistaiseksi päristä, jos se ei haittaa katsastusta.
-Vaihdoimme moottorin ilmansuodattimen, vanha oli toki vähän likainen, mutta ei hirveän kulunut, eli ehkä oli vaihdettu joskus, samalla kaavittiin se vaahtomuovi siitä ilmansuodatinkotelon kannesta, koska se oli osittain repaleinen.
-Vaihdoimme pyörijän ja virranjakajan kannen, vanha virranjakajan kansi oli muuten identtinen uuden kanssa (Faucet tai joku Facet ym.), eli oli ostettu ehkä Motonetista.
-Kävimme sytytystulpat läpi ja ne olivat melko hyvän näköiset, niissä ei ollut hirveästi öljyä, eivätkä olleet tummuneet, mutta selvästi jo vanhat, plus yksi tulppa murtui siitä keraamisesta valkoisesta kohdasta. Vanhat tulpat olivat Bosch-merkkiset. Olivat muuten hirveän tiukassa. Paikalle laittettiin NGK-tulpat, vaikka MB ei vissiin suosittele niiden käyttöä, koska niistä ei mainita. Ja myöskin sen takia kun menin murtamaan sen yhden tulpan, niin piti viikonloppuna etsiä kissojen ja koirien kanssa eri huoltoasemilta.
-Teetettiin öljynvaihto. Laittoivat Castrol Magnatecia. Tarjouksessa luki 4l litraa siinä 40 euron hujakoilla tai vähän alle, en muista enää tarkkaan. Siihen tuli päälle suodatin vielä ja työt, joten loppusumma olikin vähän suurempi, siinä noin 100 euroa.
-Tilasin KL-Varaosista Hirschmann-antennipiiskan ja saatiin radio toimimaan.
Jonkun aikaa siinä meni kunnes auto vietiin tutkittavaksi tuon huonon käynnistyksen takia.
-Auto vietiin Espooseen tutkittavaksi yhteen korjaamoon, he eivät löytäneet käynnistysongelmaa, joten auto vietiin heidän toimesta toiseen korjaamoon vähäksi aikaa. Viaksi ilmeni akun alla oleva ruiskunohjausyksikkö, siellä oli hapettumia (tämän haku vei aikaa ja rahaa paloi pari sataa euroa pelkästään tähän). Tämän läpikäynnin jälkeen auto käynnistyi ensimmäisellä käynnistyksellä. Resonoiva pakoputki ilmeni rikkoutuneeksi kalysaattoriksi, siellä on sisuskalut irti. Sille ei vielä tehty mitään, antaa toistaiseksi päristä, jos se ei haittaa katsastusta.
Ohoo, hienoa että joku sentään löysi vian! Monelta se o jääny löytämättä. Melkee pitäs mainita että mikä huolto se oli joka osaa näitä ke-jet romuja värkätä.
Katti tyhjäks rautakangella ni ei resonoi
Jos kone o kunnossa ni ei ne päästöt rajaarvojen yli mene... ei lähellekkään.
Katti tyhjäks rautakangella ni ei resonoi

Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Alkuperäiseen kysymykseen viitaten ajoin tuolla ex-190 kaasari kaks litrasella vuorotankaten 95 ja 98 oktaanista. Joskus laitoin myös Shellin 99 oktaanista. Kulutuksessa ei ollut minkäänlaista eroa ajoipa millä bensalla tahansa.
'92:seen voi kaiketi kelpaa 95 oktaaninen.
Katalysaattorikin kannattanee vaihtaa ennen katsastukseen menoa. Toimiessaanhan se voi jopa puhdistaa pakokaasuja.
'92:seen voi kaiketi kelpaa 95 oktaaninen.
Katalysaattorikin kannattanee vaihtaa ennen katsastukseen menoa. Toimiessaanhan se voi jopa puhdistaa pakokaasuja.
ex-Chevrolet, ex-Audi, ex-Volvo, ex-190 -89, ex-E 200 CE -94, ex-C 250 TDT -99, ex-200 TE -90, ex-190 -89, ex-190E -89, ex-220 CE -93, ex-260 E -89, ex-190E -89, ex-E 220 -94, ex-190E 1.8 -92, Toyota Avensis -04
pensaautoista en kauheesti tiedä. siis lähinnä noista ruiskujutuista ja semmosista. sellanen mielikuva mulla kuitenkin on, että jos on vähäpäästöinen ja katti, niin se katti kyllä tarttetaan katsastuksessa. päästöt saattaa pompata tms.
sitten siihen oktaani juttuun. aika monessa pensa mersussa on se sellanen hantaaki, mistä saa säätää sitä sytkää pensan mukaan. oliskohan ollu asennot S ja E taikka W. en kunnolla muista. kuitenkin jos tuntuu, että nakuttaa, niin jos autosta löytyy toi namiska, niin siitä voi säätää. en kyllä edes tiedä, että toimiiko se namiska, vai ei. 95 pensalla mää oon päästelly meneen tolla 300te:llä. ja vanhalla vm83 500 ässälläkin pistelin 95:sta vaan. ihan hyvin ne toimi.
sitten siihen oktaani juttuun. aika monessa pensa mersussa on se sellanen hantaaki, mistä saa säätää sitä sytkää pensan mukaan. oliskohan ollu asennot S ja E taikka W. en kunnolla muista. kuitenkin jos tuntuu, että nakuttaa, niin jos autosta löytyy toi namiska, niin siitä voi säätää. en kyllä edes tiedä, että toimiiko se namiska, vai ei. 95 pensalla mää oon päästelly meneen tolla 300te:llä. ja vanhalla vm83 500 ässälläkin pistelin 95:sta vaan. ihan hyvin ne toimi.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Joo katti pitää olla siel paikallaan jos se o merkattu vähäpäästöiseksi. Mutta se voi ihan hyvin olla tyhjä jos auto muutoin menee päästöistä läpi. 1990 ei vaadi viel nollatoleranssia ja jos se ei oo merkitty vähäpäästöseksi niin ei sitä käsittääkseni myöskään tarvi lainkaan. Mutta maailma pelastuu jos se on toimiva! Ja sitä varten on bilteman tarvikkeet ja hitsauslaitteet 
95E ajellaan meidän mersuilla enkä laita muuta, ei oo kulutuseroja tullu vaikka yrittäny muka seurata Kulutusta. Ainoo selvästi havaittava ero tuli ku laitoin 20/80 seoksella E85/95E... jota kului paljon
Se namiska on tosiaan polttoaineen laadulle mutta suomen pa-laadut o niin korkeaoktaanisia että se pitää olla jokatapauksessa siinä "korkeaoktaani" asennossa. Poissa on aikakausi jolloin saimme ajella 92 oktaanisella eli amerikkalaisella "regularilla" jota varten se namiska on.
Se kummassa asennossa se pitä olla, en muista.

95E ajellaan meidän mersuilla enkä laita muuta, ei oo kulutuseroja tullu vaikka yrittäny muka seurata Kulutusta. Ainoo selvästi havaittava ero tuli ku laitoin 20/80 seoksella E85/95E... jota kului paljon

Se namiska on tosiaan polttoaineen laadulle mutta suomen pa-laadut o niin korkeaoktaanisia että se pitää olla jokatapauksessa siinä "korkeaoktaani" asennossa. Poissa on aikakausi jolloin saimme ajella 92 oktaanisella eli amerikkalaisella "regularilla" jota varten se namiska on.
Se kummassa asennossa se pitä olla, en muista.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
HS Autopalvelu Oy oli se paikka missä Mersu oli ekaksi huollossa, paikka on Espoon Kilossa. En tiedä mikä oli se jälkimmäinen korjaamo, missä se vika löydettiin. Mutta kuulemma lähistöllä.Sergey kirjoitti:Ohoo, hienoa että joku sentään löysi vian! Monelta se o jääny löytämättä. Melkee pitäs mainita että mikä huolto se oli joka osaa näitä ke-jet romuja värkätä.
Katti tyhjäks rautakangella ni ei resonoiJos kone o kunnossa ni ei ne päästöt rajaarvojen yli mene... ei lähellekkään.
WikipediaSakkeus kirjoitti:Superia määkin olen kaikkiin Mersuihini tankannut eli 95E. Kaksatasessa en oo tainnu koskaan edes muuta kokeilla? Tankinluukussa lukee Super 95.....
Wikipedia kirjoitti: * Normalbenzin (ROZ 91) (In der Schweiz, Spanien, Schweden und anderen Ländern nicht erhältlich, in Deutschland inzwischen häufig vom Markt genommen)
* ROZ 95 unter den folgenden Begriffen: Super (Deutschland, Österreich) / Bleifrei 95 (Schweiz) / Sans Plomb 95 (Frankreich)/Eurosuper
* ROZ 98 unter den folgenden Begriffen: Super plus (Deutschland, Österreich, teilweise Schweiz) / Bleifrei 98 (Schweiz) / Sans Plomb 98 (Frankreich)
* als Sorte bisher nicht normierte 100-Oktan-Benzine unter anderem unter folgenden Markenbezeichnungen: Shell V-Power Racing, BP Ultimate (Österreich und Schweiz) oder Aral Ultimate 100 (Deutschland)
Mulla oli kymmenen vuotta sitten venäjällä 240-volvo ja sillä ajelin 76-oktaanisella kun muille mittareille oli aina jono.Ja kyllähän kelpas aine.vaihda sinäkin ainakin 92-een niin tippuu kulutus.eich kirjoitti:oma 200 kaasariversio syö venäjältä haettua 76:sta ja hyvin toimii silläkin. sytkää vain piti myöhäistää ja kuluttaa 3-4 litraa sadalle enemmän mutta ei tuo liisteri kyllä maksakkaan juurikaan kymmentä senttiä litralle enempää. takanatulijatkin muistaa pitää sen turvavälin
Nykyisin kulutan puolet venäjän ja Suomen ainetta milloin mitäkin saa.