Kävin tänään koeajamassa 217000km ajetun 1993 220TE Automaticin ja auto oli varsin laiska. Nyt minulla ei ole oikein vertailupohjaa ja "laiskuus" on muutenkin aika subjektiivinen mutta kysynpä silti, eikös sen kuitenkin pitäisi olla vähintään yhtä pirteän tuntuinen kuin 60-heppainen Punto? Autoliikkeellä ei esimerkiksi ollut oikein tietoa milloin/missä viimeisin huolto oli tehty.
Auto sinänsä on yllättävän räpeltämätön ja koriltaan hyvä mutta lienee seissyt jonkin aikaa, mm. yksikään sähköikkunoista (tai takapaksin pyyhin) ei aluksi toiminut mutta vika korjaantui parin sulakkeen vaihdolla.
Eli jos (ja kun) menen autoa seuraavan kerran katsomaan, mitä ottaisin huomioon? Nimittäin, miten esimerkiksi takaoven automaattinen lukitus toimii tai oikeastaan, kuinka sen pitäisi toimia? Nyt kun lunkunkannen päästää irti kuuluu vain kova klonks eikä mitään sähkömoottorin ääntä. Ja kuinka testata se automaattinen korkeudensäätö?
Laiska W124 220E
Tuota en tiedä onko tästä apua, mutta aikoinaan kaveri osti erään nissanin joka ei vedellyt ollenkaan, ajettiin vähän kauemmas ja ikään kuin väkisin kaasua pumppaamalla vedettiin kierrokset tappiin muutamia kertoja ja kyllä se siitä sitten alkoi toimimaan. Pari kymmentä kilometriä takana niin alkoi jo normaalisti pelaamaan. Auto oli jonkun viikon seissyt ulkona autoliikkeen pihassa.
Sitten oma mersu, jonka tutulta ostin, oli vähän nuhainen aluksi, kakkosellakin kun iski kaasun pohjaan niin nipin napin tunsi auton kiihtyvän, paremmin veti pinta kaasulla. Mutta tiesin auton historian ja ostin pois muun ollessa suht kunnossa. Tietenkin olisin palauttanut jos ei olisi alkanut pelaamaan. Taaskaan ei montaa kymmentä kilometriä mennyt niin johan se alkoi veteleen.. Tämäkin auto siis oli seissyt pari viikkoa ulkona.
Tietenkään en suosittele ostamaan autoa joka ei toimi, mutta jos on edellämainittuja oireita jotka näyttävät vertymisen merkkejä ja on esim. autoliikkeen auto jolla on tietääkseni yleensä hyvä takuu, niin en pitäisi välttämättä sitä oston esteenä, mikäli auto on muuten hyvä ja edullinen.
Sitten oma mersu, jonka tutulta ostin, oli vähän nuhainen aluksi, kakkosellakin kun iski kaasun pohjaan niin nipin napin tunsi auton kiihtyvän, paremmin veti pinta kaasulla. Mutta tiesin auton historian ja ostin pois muun ollessa suht kunnossa. Tietenkin olisin palauttanut jos ei olisi alkanut pelaamaan. Taaskaan ei montaa kymmentä kilometriä mennyt niin johan se alkoi veteleen.. Tämäkin auto siis oli seissyt pari viikkoa ulkona.
Tietenkään en suosittele ostamaan autoa joka ei toimi, mutta jos on edellämainittuja oireita jotka näyttävät vertymisen merkkejä ja on esim. autoliikkeen auto jolla on tietääkseni yleensä hyvä takuu, niin en pitäisi välttämättä sitä oston esteenä, mikäli auto on muuten hyvä ja edullinen.
Tuo ko. auton moottori on mielestäni aika ylävireinen. Vasta kun kierrokset ylittää 4000 alkaa tapahtumaan. Myös alaväännön puutteesta moititaan ja on vähän tottakin. Kun vaihdoin tulpat niin se parani kyllä.
Puolitoista tonnia ja 150 heppaa ei mikään tykki ole. Ja kyllähän se automaattikin taitaa vähän rauhoittaa.
Takaluukun kiinniveto toimii kun luukku laitetaan melkein kiinni niin se vetää itsensä loppuun. Lyödä tai pudottaa ei saa.
Tasonsäädöstä löytyy haulla paljon tietoa. Ja moottorista ja sen tyyppivioista kun laitat hakuun m111.
Puolitoista tonnia ja 150 heppaa ei mikään tykki ole. Ja kyllähän se automaattikin taitaa vähän rauhoittaa.
Takaluukun kiinniveto toimii kun luukku laitetaan melkein kiinni niin se vetää itsensä loppuun. Lyödä tai pudottaa ei saa.
Tasonsäädöstä löytyy haulla paljon tietoa. Ja moottorista ja sen tyyppivioista kun laitat hakuun m111.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
ei toi m111 ole raketti edes C korissa automaatilla. Mut kyl sen puntolle kampoihin pitäs pistää. Mutta jos oot tottunu ajelee puntolla ni mersu tuntuu tosiaan kauheelta nuhapumpulta. Ja syy ei oo tehossa vaan siinä että mersussa se suorituskyky ei tunnu samalla tavalla ku pikkuautoissa. Sitä ei vaan huomaa kuinka se kiihtyy. Ts. ajelet normaalisti kattomatta mittariin 50kmh alueel sallitun rajoissa ja huomaat ajavasi huomattavaa ylinopeutta, 80kmh.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Laiska W124 220E
Pari (isoa) kaveria istumaan kontin reunalle ja sitten käynnistät moottorin.heikkisj kirjoitti:Ja kuinka testata se automaattinen korkeudensäätö?
Pitäisi nousta ylös.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Noniin, nyt sain yhteyden edelliseen omistajaan ja ilmeni että auto oli palautunut samaan liikkeeseen käynnistymisongelman vuoksi. Oli omistanut auton noin neljä kuukautta ja sinä aikana se oli hinattu 4-5 kertaa MB-korjaamolle eikä lopullista vikaa ollut löytynyt, ts, kauppa oli purettu. Myyjä tosin muisti asian vähän toisin. Selittää mm. miksi
a) autoon ei tulisi (liikkeestä) minkäänlaista takuuta
b) vaikka auto vaikuttaa varsin siistiltä siinä ei ole huoltokirjaa tai mitään muutakaan dokumentteja tehdyistä huolloista ja
c) auto oli seisonut samassa liikkeessä liki vuoden.
Voihan se toki olla mahdollista että vika olisi korjattu mutta eipä siitä todellakaan mitään taetta ole. Eli eipä taida kannattaa sekaantua tähän farmariin -> etsintä jatkuu...
a) autoon ei tulisi (liikkeestä) minkäänlaista takuuta
b) vaikka auto vaikuttaa varsin siistiltä siinä ei ole huoltokirjaa tai mitään muutakaan dokumentteja tehdyistä huolloista ja
c) auto oli seisonut samassa liikkeessä liki vuoden.
Voihan se toki olla mahdollista että vika olisi korjattu mutta eipä siitä todellakaan mitään taetta ole. Eli eipä taida kannattaa sekaantua tähän farmariin -> etsintä jatkuu...