Nyt on tarjolla todella haastava pähkinä purtavaksi. Auto on -93 300TD
1. SRS valo palaa koko ajan.
2. Diagnostiikka pistokkeen 6 navan kun laittaa +napaan auton käynnistäessä SRS valo sammuu, mutta kun autossa ei ole virrat päällä SRS valo palaa ainoana mittaristossa (meneekö läpi katsastuksesta ja vieläpä rekisteröinti sellaisesta?).
3. Autoon kytkeytyy virrat, kun valokatkaisijan kytkee parkit tai valot asentoon (virrat kytkeytyy myös avaimella normaalisti). Autossa oli Cargardin hälytin, jonka poistin kun kaukosäädin kastui ja ovia ei enää saanut auki eikä autoa käyntiin). Virrat tosin kytkeytyi valokatkaisijasta jo hälyttimen ollessa paikoillaan.
4. Valokatkaisimen ollessa "ON" asennossa vilkuttaa kojetaulussa säännöllisen epäsäännöllisesti palaneen polttimon merkkivaloa. Kaikki polttimot on kuitenkin ehjiä ja kunnossa.
HAKU -toimintoa käyttämällä löytyy muutama vikapaikka ja niiden korjaustapa. Mutta varauksella tietenkin jos autosi on päässyt kastumaan kunnolla esim.sähköjen osalta. Ei mene läpi katsastuksesta jos SRS palaa.
Oon kyllä lukenut aika monta srs vikaa käsittelevää topicia, mutta niistä ei ole ollut apua. taitanee olla ainoa vaihtoehto laittaa koko kojetaulu palasiksi ja alkaa tutkimaan mistä on virrat ryöstetty ja minne. Penkkien alla on kaikki ok + ratin sisälmys tarkastettu.
projektipäällikkö kirjoitti:Nyt on tarjolla todella haastava pähkinä purtavaksi. Auto on -93 300TD
1. SRS valo palaa koko ajan.
2. Diagnostiikka pistokkeen 6 navan kun laittaa +napaan auton käynnistäessä SRS valo sammuu, mutta kun autossa ei ole virrat päällä SRS valo palaa ainoana mittaristossa (meneekö läpi katsastuksesta ja vieläpä rekisteröinti sellaisesta?).
3. Autoon kytkeytyy virrat, kun valokatkaisijan kytkee parkit tai valot asentoon (virrat kytkeytyy myös avaimella normaalisti). Autossa oli Cargardin hälytin, jonka poistin kun kaukosäädin kastui ja ovia ei enää saanut auki eikä autoa käyntiin). Virrat tosin kytkeytyi valokatkaisijasta jo hälyttimen ollessa paikoillaan.
4. Valokatkaisimen ollessa "ON" asennossa vilkuttaa kojetaulussa säännöllisen epäsäännöllisesti palaneen polttimon merkkivaloa. Kaikki polttimot on kuitenkin ehjiä ja kunnossa.
5. Mikä neuvoksi?
SRS on turvatyynyn varoitusvalo. Mene huollattamaan turvatyyny sillä ongelma ratkeaa. Lamppujen varoitusvalo syttyy Mersussa jo vaikka lamppu ei olisi palanutkaan. Ota kaveri mukaan ja käy kaikki valot läpi ja joku lamppu saattaa olla himmeämpi kun muut niin se lamppu vaihtoon niin vika saattaa ratketa sillä. Ps Mulla syttyi vähän väliä viesti Check lamps ja sitten vahingossa huomasin että toinen takavalo oli himmeämpi kun muut niin vaihdonn jälkeen ei ole enää vilkutellut. Mersu on tehty sen verran älykkääksi että se ennakoi jo lampun palamisen.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
projektipäällikkö kirjoitti:4. Valokatkaisimen ollessa "ON" asennossa vilkuttaa kojetaulussa säännöllisen epäsäännöllisesti palaneen polttimon merkkivaloa. Kaikki polttimot on kuitenkin ehjiä ja kunnossa.
Tämä taitaa olla tyyppivika, sillä mulla on ollut omistamassani kahdessa 124ssa sama vika. Molemmissa on kyseessä ollut parkin polttimon kulunut holkki, kehys tms. no siis se, mihin polttimo työnnetään. Polttimo saa maan holkista ja kun polttimo kuluneen holkin ansiosta pääsee liikehtimään -> maata ei tule, ja palaneen polttimon merkkivalo syttyy vaikka polttimo on aivan kunnossa.
Käytin autoa paikallisessa mersuhuollossa ja eivät päässeet siellä edes järjestelmään sisälle. Oiskohan siitä sitten mennyt se SRS keskusyksikkö sököksi?
projektipäällikkö kirjoitti:Käytin autoa paikallisessa mersuhuollossa ja eivät päässeet siellä edes järjestelmään sisälle. Oiskohan siitä sitten mennyt se SRS keskusyksikkö sököksi?
:idea:turvatyynyremppa on pakollinen jos meinaat ajaa sillä autolla tai poistat sen kokonaan. Kyllä luulisi mersuhuollossa osaavan turvatyynyvika etsiä tai korjata. Hintaa rempalle saattaa tulla 100-300e riippuu vian laadusta. Joskus auttaa SRS valon kuittaaminenkin. Ratin sisällä voi olla jousivikav tai jotain muuta. Itsekkin ratin voi avata jos tietää mitä tekee.
PS Kirjoita SRS vika Googleen niin siellä on kymmeniä erimerkkisiä autoja missä on sama vika. Varmaan löytyy vastaus sinunkin ongelmiin. Turvatyynyn voi myös poistaa jos korjaus tulee ylettömän kalliiksi. Jos rekisteriotteessa ei lue turvatyynyä niin sitten ei tarvi tehdä mitään. Jos taas on maininta niin sitten tarvitsee tehdä rekisteriin muutos. Ratissa jos lukee AIRBAG tai SRS niin niitä ei saisi näkyä enää poston jälkeen.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Olikos se niin, että liian pieni akku- tai latausjännite sytyttää SRS-valon
vai koskiko tämä vain ABS:n valoa... Voisin katsoa, mitä valmistaja
ilmoittaa korjaamo-CD:lla.
Jos siellä hälytin syö akkua, niin tarkista tarkalla digitaalisella yleismittarilla
akun lepojännite ja latausjännite. Akku pitäisi irrottaa maakaapelista ja
antaa olla pari tuntia +20 asteessa, jonka jälkeen sen jännite tulisi olla
vähintään 12,3 volttia, muuten se on tyhjä. Latausjännite pitäisi olla
jossain 14 voltin tienoilla, 13,5 V alkaa olla hiukan alakantissa.
Muutaman kerran tyhjäksi päässyt käynnistysakku alkaa olla loppuun
käytetty, se nimittäin vanhenee nopeasti tyhjentyessään liikaa.
projektipäällikkö kirjoitti:Millä konstilla apumiehen airbagin saa irti helpoiten? Vai täytyykö ensin purkaa koko kojetaulu pois?
Siellä kojelaudan alla on reikä ja siellä on muistaakseni 13 mm pultti,
jolla airbag on kiinni. Pitkä jatkovarsi tarvitaan, pultti pois ja tyyny tulee
ulos kojelaudasta. Virrat kannattaa olla pois päältä, ettei tyyny tule silmille.
Viimeksi muokannut JarkkoN, Ti 29.09.2009 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
srs valo voi palaa "vikaisena" jos on vaikkapa väärästä paikasta nussitty "avain virtaa", esim tuolle hälylle... ja jos kerran srs valo palaa vaikka avaimet taskussa niin joku on jotain räpeltänyt, vai oliko näin ?
En usko, eiköhän siellä ole vaan palat loppu. Uutta tilalle ja mieluusti
levyt samalla, ne eivät maksa paljon ja lopputulos on taattu ja kestää
taas pitkään.
En usko, eiköhän siellä ole vaan palat loppu. Uutta tilalle ja mieluusti
levyt samalla, ne eivät maksa paljon ja lopputulos on taattu ja kestää
taas pitkään.
Srs hälyytys ei liity mitenkään jarruihin vaan on turvatyyny!!!!
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
En usko, eiköhän siellä ole vaan palat loppu. Uutta tilalle ja mieluusti
levyt samalla, ne eivät maksa paljon ja lopputulos on taattu ja kestää
taas pitkään.
Srs hälyytys ei liity mitenkään jarruihin vaan on turvatyyny!!!!
nimeen omaan jarruilla ja turvatyynyn boksilla ei ole mitään yhteyttä.
tuo että virrat tulee kun pistää valot päälle ei voi johtua muustakun että joku on koittanut ryöstää parkeille virtaa virtalukolta lähtevästä +15. johdosta. syttyykö parkit tai ajovalot valokatkaisijan olesa 0 asennossa ja pistämällä avaimesta virrat päälle?
projektipäällikkö kirjoitti:Nyt on tarjolla todella haastava pähkinä purtavaksi. Auto on -93 300TD
1. SRS valo palaa koko ajan.
2. Diagnostiikka pistokkeen 6 navan kun laittaa +napaan auton käynnistäessä SRS valo sammuu, mutta kun autossa ei ole virrat päällä SRS valo palaa ainoana mittaristossa (meneekö läpi katsastuksesta ja vieläpä rekisteröinti sellaisesta?).
3. Autoon kytkeytyy virrat, kun valokatkaisijan kytkee parkit tai valot asentoon (virrat kytkeytyy myös avaimella normaalisti). Autossa oli Cargardin hälytin, jonka poistin kun kaukosäädin kastui ja ovia ei enää saanut auki eikä autoa käyntiin). Virrat tosin kytkeytyi valokatkaisijasta jo hälyttimen ollessa paikoillaan.
4. Valokatkaisimen ollessa "ON" asennossa vilkuttaa kojetaulussa säännöllisen epäsäännöllisesti palaneen polttimon merkkivaloa. Kaikki polttimot on kuitenkin ehjiä ja kunnossa.
5. Mikä neuvoksi?
Aikoinaan W202 -1994,paloi SRS valo ,eikä sammunut samoin äänimerkki ei toiminut,Oli ratilta lähtevä jalkatilaan menevä nelinapainen spiraalikaapeli poikki,vaihto osineen maksoi veholla 225euroa.
En tiedä onko 124 samallainen systeemi,mutta ei mene katsastuksesta läpi jos ei valo syty kun virta kytketään ja sammu kun käynnistetään,eikä Airbäkkejä voi poistaa jos ne on siinä alunperin olleet,ja varmaan jo 1993 on ollut vakiona.
Poistaa koko airbäkin sulakkeen niin valo sammuu ja
mittaritaululta vois lenkittää öljynpaineen merkkivalolta tai laturin merkkivalolta airbäkin merkkivalolle, vois saada katastusmiestä huijattua,jos ei ole alan miehiä!
projektipäällikkö kirjoitti:Millä konstilla apumiehen airbagin saa irti helpoiten? Vai täytyykö ensin purkaa koko kojetaulu pois?
Siellä kojelaudan alla on reikä ja siellä on muistaakseni 13 mm pultti,
jolla airbag on kiinni. Pitkä jatkovarsi tarvitaan, pultti pois ja tyyny tulee
ulos kojelaudasta. Virrat kannattaa olla pois päältä, ettei tyyny tule silmille.
Missäköhän kohti tarkalleen? Täytyykö purkaa kojetaulun alaosa pois apumiehen puolelta?
projektipäällikkö kirjoitti:Millä konstilla apumiehen airbagin saa irti helpoiten? Vai täytyykö ensin purkaa koko kojetaulu pois?
Siellä kojelaudan alla on reikä ja siellä on muistaakseni 13 mm pultti,
jolla airbag on kiinni. Pitkä jatkovarsi tarvitaan, pultti pois ja tyyny tulee
ulos kojelaudasta. Virrat kannattaa olla pois päältä, ettei tyyny tule silmille.
Missäköhän kohti tarkalleen? Täytyykö purkaa kojetaulun alaosa pois apumiehen puolelta?
Se on siinä reunan lähellä, ota taskulamppu avuksi, niin näet paremmin
sinne syvään koloon, jossa pultin pää näkyy. Ei tarvitse purkaa mitään ja
homma onnistuu parissa minuutissa.
En usko, eiköhän siellä ole vaan palat loppu. Uutta tilalle ja mieluusti
levyt samalla, ne eivät maksa paljon ja lopputulos on taattu ja kestää
taas pitkään.
Srs hälyytys ei liity mitenkään jarruihin vaan on turvatyyny!!!!
Juuri näin. Jarrut erikseen ja SRS erikseen. Kannattaa korjata molemmat.
En usko, eiköhän siellä ole vaan palat loppu. Uutta tilalle ja mieluusti
levyt samalla, ne eivät maksa paljon ja lopputulos on taattu ja kestää
taas pitkään.
Srs hälyytys ei liity mitenkään jarruihin vaan on turvatyyny!!!!
nimeen omaan jarruilla ja turvatyynyn boksilla ei ole mitään yhteyttä.
tuo että virrat tulee kun pistää valot päälle ei voi johtua muustakun että joku on koittanut ryöstää parkeille virtaa virtalukolta lähtevästä +15. johdosta. syttyykö parkit tai ajovalot valokatkaisijan olesa 0 asennossa ja pistämällä avaimesta virrat päälle?
Minusta kannattaisi ihan aluksi korjata nämä sähköongelmat pois, niin
tulisi suljettua pois se vikamahdollisuus, että SRS-ohjauspoksi saa
liian pienen jännitteen. Sen jännitteen voisi muuten myös mitata
yleismittarilla.
Jos teidän on pakko saada esim. parkit päälle aina kun virta käännetään
päälle, niin laittakaa diodi parkeille menevään virtajohtoon. Silloin
virta ei kulje takaisinpäin eli parkkien sytyttäminen ei laita virtoja päälle.
..jos sen apumiehen bägin poistat / irroitat niin sinne on laitettava vastukset johtoihin ...muuten jää merkkivalo palamaan ...kun se on irti niin ei tarvitse kun kerran kävästä virta päällä ja menee vikatilaan josta valolla ilmoittaa ...palaneen valon merkkivalosta vielä sellainen juttu... monesti törmää että esim takaparkkivaloista on toinen väärän kokoinen 5w 10w ...ja valo palaa
Kiitos vastauksista ja neuvoista tähän asti. Seuraava kysymys kuuluu: Miten äänimerkin saa toimimaan vanhan mallin ratilla, joka on tarkoitus asentaa SRS ratin tilalle? Onko SRS ratissa töötin johdotukset samoissa johdoissa Airbagin neljän johdon sarjassa, vai millä periaatteella se toimii? Airbagille tulee niistä 2 johtoa ja ratille menee myöskin 2. Alkaa nimittäin SRS valon korjaus olla loppusuoralla ja enää lähinnä tästä on kuntoon tuleminen kiinni
projektipäällikkö kirjoitti:Kiitos vastauksista ja neuvoista tähän asti. Seuraava kysymys kuuluu: Miten äänimerkin saa toimimaan vanhan mallin ratilla, joka on tarkoitus asentaa SRS ratin tilalle? Onko SRS ratissa töötin johdotukset samoissa johdoissa Airbagin neljän johdon sarjassa, vai millä periaatteella se toimii? Airbagille tulee niistä 2 johtoa ja ratille menee myöskin 2. Alkaa nimittäin SRS valon korjaus olla loppusuoralla ja enää lähinnä tästä on kuntoon tuleminen kiinni
Mulla on se käsitys että ne näkee runkonumeron perusteella,että siinä ollut airbägit,joten en tiedä hyväkyvät niiden poistoa?
... joo ei niitä turvalaitteita poistaa saa ...eipä toi spriraali varmaan purkuosana paljon maksa ...onhan foorumi täynnä osien myyjiä ...oletko nyt tarkistanut menikö se sulta poikki ...vai johtuuko valon palaminen siitä kun käytit virrat vaan päällä
cuuno kirjoitti: ... joo ei niitä turvalaitteita poistaa saa ...eipä toi spriraali varmaan purkuosana paljon maksa ...onhan foorumi täynnä osien myyjiä ...oletko nyt tarkistanut menikö se sulta poikki ...vai johtuuko valon palaminen siitä kun käytit virrat vaan päällä
Kyllä mun käsittääkseni turvatyynyn voi poistaa koska se ei ole vielä pakollinen lain mukaan. Siitä pitää vaan tehdä poistoilmoitus autorekisterikeskukseen tai katsastuskonttoriin että laittavat maininnan turvatyynyn poistosta.
Tssä on ote lakipykälästä. TURVAVARUSTEEN SAA POISTAA VAIN JOS SITÄ EI OLE MÄÄRÄTTY PAKOLLISEKSI UUTENA. Sulla on sen verran vanha auto että eiköhän se onnistu
Vielä lisäksi sun auto on rekisteröity ennen 1995 niin se on vielä helpompaa.
Vielä yksi homma mitä voit kokeilla on ottaa akunkenkä irti pariksi tunniksi. Olen kuullut että jossain tapauksessa on auttanut.
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.