tehokasta yli 3,5l turbodiiseliä ??
tehokasta yli 3,5l turbodiiseliä ??
eli onko mersu tehnyt mitään tehokasta yli 3,5l turbodiiseliä, tässä on hieman mielessä pyörinyt tuommoisen vähän vanhemman 126 secin valjastaminen diisel tekniikalle ja pihassa onkin tuommonen 124 603st ja onhan tietty mielessä pyöriny 606 pellin alle mutta kun saishan sinne isommankin laittaa ja sprinttereissähän on ollu sitä 4l aika tehokasta diisel pataa,mutta ne moottorit ovat vaan vielä niin pirun kalliita.
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Tästä woimamoottori keulalle:

). mutta vääntöähän tuosta löytyy yli 2000Nm
.

On vaan vissiin vähän liian painava ässän nokalle (vajaa tonniManufactured by Mercedes-Benz, the MBE4000 offers the best combination of performance, fuel economy, cost of operation, reliability, driver satisfaction, ease of service, warranty satisfaction and long life, all in a lightweight package. The MBE4000 is an in-line six-cylinder engine with ratings available from 350 - 450 horsepower and up to 1,550 LB FT of torque. Weighing just 2,117 lbs., this is a heavy-duty engine designed for regional distribution, vocational, and bulk-haul applications. Currently featured in Freightliner's Business Class M2 112, Columbia and Century Class S/T, key features of the MBE4000 include:
* Extended service intervals for the lube, fuel and cooling system, reducing costs and downtime
* Maximum torque at low engine speed for excellent acceleration and reduced shifting.
* Over 500 braking horsepower is available for maximum safety and reduced maintenance costs, especially in “tough-on-the-brakes” stop and go applications.
* Easy to use electronic controls for engine and truck protection, self-diagnostics for ease in troubleshooting, and simple reporting to help streamline fleet management.
For more information on the MBE4000, please visit www.detroitdiesel.com


1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Ei kannata laittaa isompaa, koska siitä ei ole juurikaan hyötyä.
VNT-turbolla saat vääntöä alakierroksille vaikka liikaakin. Huippuväännöt
ja tehot saa mukavan korkealle, jopa yli 600 Nm ja 400 hv. Sopisi hyvin
SEC-tyyliin.
Se 3,5 litrainen hajoaa helpommin kuin 3-litrainen ja viisipyttyinen olisi
varmaankin vielä lujempi.
VNT-turbolla saat vääntöä alakierroksille vaikka liikaakin. Huippuväännöt
ja tehot saa mukavan korkealle, jopa yli 600 Nm ja 400 hv. Sopisi hyvin
SEC-tyyliin.
Se 3,5 litrainen hajoaa helpommin kuin 3-litrainen ja viisipyttyinen olisi
varmaankin vielä lujempi.
On se hienoa kuulla, että on edes joku tällä foorumilla joka ymmärtää, mikä moottorikonstruktio on todella kestävä..5-syl..JarkkoN kirjoitti:Ei kannata laittaa isompaa, koska siitä ei ole juurikaan hyötyä.
VNT-turbolla saat vääntöä alakierroksille vaikka liikaakin. Huippuväännöt
ja tehot saa mukavan korkealle, jopa yli 600 Nm ja 400 hv. Sopisi hyvin
SEC-tyyliin.
Se 3,5 litrainen hajoaa helpommin kuin 3-litrainen ja viisipyttyinen olisi
varmaankin vielä lujempi.
Perustuu voimien ja värähtelyiden täydelliseen hallintaan ja tasapainoon.
Jos haluaa vielä tehokkaamman moottoritekniikan, tulee se vastaan sitten 10-sylinterisessä konstruktiossa.
Seuraavaksi tulee 14-sylinterinen jne. moottoritekniikan suunnittelijat sen tietävät.

olisko sun paras siirtyä audi foorumin puolelle, siellä ne muutenkin jauhaa kulli pystyssä noista 5 sylinteristä, sulautuisit hyvin joukkoon...rumilus kirjoitti:On se hienoa kuulla, että on edes joku tällä foorumilla joka ymmärtää, mikä moottorikonstruktio on todella kestävä.JarkkoN kirjoitti:Ei kannata laittaa isompaa, koska siitä ei ole juurikaan hyötyä.
VNT-turbolla saat vääntöä alakierroksille vaikka liikaakin. Huippuväännöt
ja tehot saa mukavan korkealle, jopa yli 600 Nm ja 400 hv. Sopisi hyvin
SEC-tyyliin.
Se 3,5 litrainen hajoaa helpommin kuin 3-litrainen ja viisipyttyinen olisi
varmaankin vielä lujempi.
Perustuu voimien ja värähtelyiden täydellissen hallintaan ja tasapainoon.
Jos haluaa vielä tehokkaamman moottoritekniikan, tulee se vastaan sitten 10-sylinterisessä konstruktiossa.
Seuraavaksi tulee 14-sylinterinen jne. moottoritekniikan suunnittelijat sen tietävät.

Tietääkseni tossa Sprintterissä suurin diesel kone on juurikin tuo mikä mulla on, eli 3,0 l CDI V6. Tuosta sydämmestä toisaalta saa jo kohtuullisen mukavasti tehoa, mutta ei taida sopia sun kohteeseen.
Mutta kyllähän toi kaikentietävä Rumilus myy sulle tollasen tollasen nykytekniikan omaavan 3 L Uniside dieselin
Mutta kyllähän toi kaikentietävä Rumilus myy sulle tollasen tollasen nykytekniikan omaavan 3 L Uniside dieselin

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Myönnän heti lähtöön että en tunne moottoritekniikkaa mutta kyllä kaikki lukemani opukset sentään kuvaavat miten 6-sylinterisessä suorassa koneessa värinät eri kertaluvuilla ovat edullisimmat. V6 on käytetyillä asteilla huonompi, eri asia miten lisätyt tasapainoakselit parantavat peruskonstruktiota tapauksesta riippumatta. Muuten ei se Jarkko minusta puhunut 5-sylinterisen värinöistä, lähinnä kestävyydestä, varmaan lyhyempään kanteen jne. vedoten.rumilus kirjoitti:On se hienoa kuulla, että on edes joku tällä foorumilla joka ymmärtää, mikä moottorikonstruktio on todella kestävä..5-syl..JarkkoN kirjoitti:Ei kannata laittaa isompaa, koska siitä ei ole juurikaan hyötyä.
VNT-turbolla saat vääntöä alakierroksille vaikka liikaakin. Huippuväännöt
ja tehot saa mukavan korkealle, jopa yli 600 Nm ja 400 hv. Sopisi hyvin
SEC-tyyliin.
Se 3,5 litrainen hajoaa helpommin kuin 3-litrainen ja viisipyttyinen olisi
varmaankin vielä lujempi.
Perustuu voimien ja värähtelyiden täydelliseen hallintaan ja tasapainoon.
Jos haluaa vielä tehokkaamman moottoritekniikan, tulee se vastaan sitten 10-sylinterisessä konstruktiossa.
Seuraavaksi tulee 14-sylinterinen jne. moottoritekniikan suunnittelijat sen tietävät.
Onhan se 5-sylinterinen iso parannus neloseen värinöjen ja miksei tehojen suhteen mutta kuutonen on kyllä molemmissa taas pykälän edellä (käytännössä sekä I6 että V6).
I6:sta seuraa teoriassa paras on yllättäen V12, sehän on kaksi ideaalista I6:sta vierekkäin. Tietenkin V8 käy käytännössä hienosti mutta vaatii taas tasapainoakseleita.
Off topikin jälkeen piti vielä kysyä että mitäs tehoja se Sprintteri antaa, yleensä pakettiautoissa otetaan vähemmän tehoja kuin henkilöautoista? Ja onko tosiaan oleellista saada kuutioita vai riittääkö että saa tehoja (pienemmällä painolla)? Ja paljonko on riittävän paljon?
no tuota jarkon sanomaa että vnt.llä sais ton 400hv ja 600nm on varmaan todella helppo sillä jos nykynen 40superilla saadaan kapea kantisesta samat niin luulis onnistuvan mutta siis tarkotuksenahan ois rakentaa jotain pirteämpää kuin tuo 400hv ja 600nm, 3l 24v diiselistä ei ole edes vaikeaa, .ja siis en ole laittamassa sitä 3,5 vaan että oisko jotain 4,0l moottoria mersulla mistä kutitella tai sit pitänee tyytyä tohon 3l 24v ja siihen rakennella. tosin jos jonkun 55hx ylös puhaltamaan ja remmi alakierroksille nii eiköhän se secci jonnekkin liikahtelisi
hilux rn 30 1978
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
suzuki gsxr 1200 turbo
lexus ls400
Kulli ei ole seisonut koskaan.napa kirjoitti:olisko sun paras siirtyä audi foorumin puolelle, siellä ne muutenkin jauhaa kulli pystyssä noista 5 sylinteristä, sulautuisit hyvin joukkoon...rumilus kirjoitti:On se hienoa kuulla, että on edes joku tällä foorumilla joka ymmärtää, mikä moottorikonstruktio on todella kestävä.JarkkoN kirjoitti:Ei kannata laittaa isompaa, koska siitä ei ole juurikaan hyötyä.
VNT-turbolla saat vääntöä alakierroksille vaikka liikaakin. Huippuväännöt
ja tehot saa mukavan korkealle, jopa yli 600 Nm ja 400 hv. Sopisi hyvin
SEC-tyyliin.
Se 3,5 litrainen hajoaa helpommin kuin 3-litrainen ja viisipyttyinen olisi
varmaankin vielä lujempi.
Perustuu voimien ja värähtelyiden täydellissen hallintaan ja tasapainoon.
Jos haluaa vielä tehokkaamman moottoritekniikan, tulee se vastaan sitten 10-sylinterisessä konstruktiossa.
Seuraavaksi tulee 14-sylinterinen jne. moottoritekniikan suunnittelijat sen tietävät.
Kyllä tänne Mersufoorumille yksi 5-sylinterinenkin kulli mahtuu.
" DBFI
Mersumies
Liittynyt: 25 Hei 2008
Viestejä: 983
Lähetetty: Tii 29.09.2009 17:15 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
rumilus kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:
Ei kannata laittaa isompaa, koska siitä ei ole juurikaan hyötyä.
VNT-turbolla saat vääntöä alakierroksille vaikka liikaakin. Huippuväännöt
ja tehot saa mukavan korkealle, jopa yli 600 Nm ja 400 hv. Sopisi hyvin
SEC-tyyliin.
Se 3,5 litrainen hajoaa helpommin kuin 3-litrainen ja viisipyttyinen olisi
varmaankin vielä lujempi.
On se hienoa kuulla, että on edes joku tällä foorumilla joka ymmärtää, mikä moottorikonstruktio on todella kestävä..5-syl..
Perustuu voimien ja värähtelyiden täydelliseen hallintaan ja tasapainoon.
Jos haluaa vielä tehokkaamman moottoritekniikan, tulee se vastaan sitten 10-sylinterisessä konstruktiossa.
Seuraavaksi tulee 14-sylinterinen jne. moottoritekniikan suunnittelijat sen tietävät.
Myönnän heti lähtöön että en tunne moottoritekniikkaa mutta kyllä kaikki lukemani opukset sentään kuvaavat miten 6-sylinterisessä suorassa koneessa värinät eri kertaluvuilla ovat edullisimmat. V6 on käytetyillä asteilla huonompi, eri asia miten lisätyt tasapainoakselit parantavat peruskonstruktiota tapauksesta riippumatta. Muuten ei se Jarkko minusta puhunut 5-sylinterisen värinöistä, lähinnä kestävyydestä, varmaan lyhyempään kanteen jne. vedoten.
Onhan se 5-sylinterinen iso parannus neloseen värinöjen ja miksei tehojen suhteen mutta kuutonen on kyllä molemmissa taas pykälän edellä (käytännössä sekä I6 että V6).
I6:sta seuraa teoriassa paras on yllättäen V12, sehän on kaksi ideaalista I6:sta vierekkäin. Tietenkin V8 käy käytännössä hienosti mutta vaatii taas tasapainoakseleita.
Off topikin jälkeen piti vielä kysyä että mitäs tehoja se Sprintteri antaa, yleensä pakettiautoissa otetaan vähemmän tehoja kuin henkilöautoista? Ja onko tosiaan oleellista saada kuutioita vai riittääkö että saa tehoja (pienemmällä painolla)? Ja paljonko on riittävän paljon? "
Kehottaisin kirjoittajaa sentään vähän perehtymään asiaan, mitkä moottorityypit ovat momenttitasapainossa luonnostaan. Sitä lehdistä ja tietyistä opuksista ei löydy, täytyy istahtaa teknillisen oppilaitoksen penkille saamaan tietoa suunnitteluperusteista polttomoottorioppia.
Edellämainitut lausumasi ei osoita, että olisit polttomoottorisuunnittelija.
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 29.09.2009 19:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minäkin olen nyt niin vakuuttunut tuon 5 sylinterisen voittamattomuudesta, että menin ostamaan tälläisen vehkeen voimakoneeksi.

Tosin ei se kyllä ihan niin hienoa ääntä pidä kuin om603 mutta savua tulee sitten senkin edestä ja vieläpä ruuvaamaton yksilö
Ei se kyllä liiku mihinkään 

Tosin ei se kyllä ihan niin hienoa ääntä pidä kuin om603 mutta savua tulee sitten senkin edestä ja vieläpä ruuvaamaton yksilö


Lisää tietoa: www.skg.fi
Lähetetty: Tii 29.09.2009 19:16 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Minäkin olen nyt niin vakuuttunut tuon 5 sylinterisen voittamattomuudesta, että menin ostamaan tälläisen vehkeen voimakoneeksi.
Tosin ei se kyllä ihan niin hienoa ääntä pidä kuin om603 mutta savua tulee sitten senkin edestä ja vieläpä ruuvaamaton yksilö Ei se kyllä liiku mihinkään
_________________
Valitettavasti kaikista huonoimman pyydyksen valitsit. Mersukin onnistui tekemään 5-sylinterisiä rivimoottoreita ruiskutuksen manipulaatioilla täystorsoja. Ei miellytä käyntiääni, saatika muutkaan ominaisuudet.
Kun Mersun moottoritekniikka alkoi vehkeilemään korkeapaine ruiskutusjärjestelmien kanssa, niin ei ole sen jälkeen tullut ainuttakaan kunnon 5-sylinteristä moottoritekniikkaa markkinoille.
Jos haluat tehdä kyseisestä autosi moottorista kunnomoisen, niin vaihda Boschin rivipumppu korkeapainepumpun tilalle + etukammiot ja suuttimet, niin jo alkaa Mersu tuntumaan Mersulta. Lisäksi voit piristää moottoria sen verran, ettei jää jalkoihin. Piristys vain hillitysti.
--------------------------------------------------------------------------------
Minäkin olen nyt niin vakuuttunut tuon 5 sylinterisen voittamattomuudesta, että menin ostamaan tälläisen vehkeen voimakoneeksi.
Tosin ei se kyllä ihan niin hienoa ääntä pidä kuin om603 mutta savua tulee sitten senkin edestä ja vieläpä ruuvaamaton yksilö Ei se kyllä liiku mihinkään
_________________
Valitettavasti kaikista huonoimman pyydyksen valitsit. Mersukin onnistui tekemään 5-sylinterisiä rivimoottoreita ruiskutuksen manipulaatioilla täystorsoja. Ei miellytä käyntiääni, saatika muutkaan ominaisuudet.
Kun Mersun moottoritekniikka alkoi vehkeilemään korkeapaine ruiskutusjärjestelmien kanssa, niin ei ole sen jälkeen tullut ainuttakaan kunnon 5-sylinteristä moottoritekniikkaa markkinoille.
Jos haluat tehdä kyseisestä autosi moottorista kunnomoisen, niin vaihda Boschin rivipumppu korkeapainepumpun tilalle + etukammiot ja suuttimet, niin jo alkaa Mersu tuntumaan Mersulta. Lisäksi voit piristää moottoria sen verran, ettei jää jalkoihin. Piristys vain hillitysti.

Valitettavasti kaikista huonoimman pyydyksen valitsit. Mersukin onnistui tekemään 5-sylinterisiä rivimoottoreita ruiskutuksen manipulaatioilla täystorsoja. Ei miellytä käyntiääni, saatika muutkaan ominaisuudet.
Kun Mersun moottoritekniikka alkoi vehkeilemään korkeapaine ruiskutusjärjestelmien kanssa, niin ei ole sen jälkeen tullut ainuttakaan kunnon 5-sylinteristä moottoritekniikkaa markkinoille.
Jos haluat tehdä kyseisestä autosi moottorista kunnomoisen, niin vaihda Boschin rivipumppu korkeapainepumpun tilalle + etukammiot ja suuttimet, niin jo alkaa Mersu tuntumaan Mersulta. Lisäksi voit piristää moottoria sen verran, ettei jää jalkoihin. Piristys vain hillitysti.
Eikös tuo oo Veskolalla Audi

ML W164
Niin perkele näytti olevan, kun otti silmälasit avuksi.Teppo L kirjoitti:Valitettavasti kaikista huonoimman pyydyksen valitsit. Mersukin onnistui tekemään 5-sylinterisiä rivimoottoreita ruiskutuksen manipulaatioilla täystorsoja. Ei miellytä käyntiääni, saatika muutkaan ominaisuudet.
Kun Mersun moottoritekniikka alkoi vehkeilemään korkeapaine ruiskutusjärjestelmien kanssa, niin ei ole sen jälkeen tullut ainuttakaan kunnon 5-sylinteristä moottoritekniikkaa markkinoille.
Jos haluat tehdä kyseisestä autosi moottorista kunnomoisen, niin vaihda Boschin rivipumppu korkeapainepumpun tilalle + etukammiot ja suuttimet, niin jo alkaa Mersu tuntumaan Mersulta. Lisäksi voit piristää moottoria sen verran, ettei jää jalkoihin. Piristys vain hillitysti.
Eikös tuo oo Veskolalla Audi

Eipä silti, ei tarvitse pakkiakaan ottaa takaisin Mersunkaan 5-sylinterisen kannalta, mitä tuli sanottua. Lähinnä 290 TD ja 270 CDI.
En olisi heti Mersufoorumilaisena uskonut Veskolankaan siirtyvän Audi-luokkaan.
Luulin alunalkujaan kysymyksessä olleen MB 290 tai 270 Mersun tekniikka.
Kaitpa Veskola pyrkii ;

Syyskuun Pariisin automessuilla Audi ilmoitti asentavansa ensimmäisenä autovalmistajana henkilöautoon V12-dieselmoottorin. Moottorin tehoksi ilmoitettiin 500 hevosvoimaa ja vääntömomentiksi 1000 Nm. Valmistukseen siirtyessään tämä on ylivoimaisesti tehokkain sarjavalmisteinen dieselmoottori. Tällä moottorilla varustettu painava maastoauto kiihtyy nollasta sataan 5,5 sekunnissa.
Meni kato hermo noiden mersujen kanssa kun ne ruostuvat heti kun on kaupasta ajettu kotiin, piti hankkia galvanoitu peli.


Ei tuommosella mätäpaiseella aja erkkikään vaikka olisi mimmoinen momenttipiste konepellin alla.


Ei tuommosella mätäpaiseella aja erkkikään vaikka olisi mimmoinen momenttipiste konepellin alla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niin, ja sitten Veskola tietää ne sinkityn peltin ruostehitsauksienkin haittapuolet, kun tulee se aika kun Audi pehmenee.
Veskolalla on vaan ollut Mersujen hankinnassa huonoa tuuria tai tietämättömyyttä tai kokemattomuutta tai liikaa innostuneisuutta tai myyjä on kusettanut tai sitten kauppa on tehty pimeässä tai Veskola on ollut humalassa, eihän muuten kukaan ostaisi mädätynyttä Mersua.

Veskolalla on vaan ollut Mersujen hankinnassa huonoa tuuria tai tietämättömyyttä tai kokemattomuutta tai liikaa innostuneisuutta tai myyjä on kusettanut tai sitten kauppa on tehty pimeässä tai Veskola on ollut humalassa, eihän muuten kukaan ostaisi mädätynyttä Mersua.

- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
Sitä minä en ikinä ole ymmärtänyt miksi missään kuorma-autossa ole käytetty noita maan mainioita 5-sylinterisiä koneita. Kaikissa tuntuu olevan noita suoria kutosia. Tosin mersuissa, joissa on sekä v6 että v8. Scaniallakin on suunnitteilla 5-sylinterinen, mutta vain ja ainoastaan kevyisiin kuorma-autoihin. Luulisi, että noissa isommissa koneissa niillä momenttipisteillä ja värähtelyillä olisi jotain suurta merkitystä? En ole lukenut opuksia tai muutenkaan kovin perehtynyt tähän syvällisempään moottoritekniikkaan, mutta ihmettelen miksi tätä 5-sylinteristä konetta ei ole nähty kovinkaan monessa laitteessa, vaikka se niin ylivertainen onkin?



[img]http://i110.photobucket.com/albums/n98/ThaBandit_FIN/allekirjotus.jpg[/img]
Paljastan sen salaisuuden sinulle, kunhan et siitä kerro kenellekään.ThaBandit^ kirjoitti:Sitä minä en ikinä ole ymmärtänyt miksi missään kuorma-autossa ole käytetty noita maan mainioita 5-sylinterisiä koneita. Kaikissa tuntuu olevan noita suoria kutosia. Tosin mersuissa, joissa on sekä v6 että v8. Scaniallakin on suunnitteilla 5-sylinterinen, mutta vain ja ainoastaan kevyisiin kuorma-autoihin. Luulisi, että noissa isommissa koneissa niillä momenttipisteillä ja värähtelyillä olisi jotain suurta merkitystä? En ole lukenut opuksia tai muutenkaan kovin perehtynyt tähän syvällisempään moottoritekniikkaan, mutta ihmettelen miksi tätä 5-sylinteristä konetta ei ole nähty kovinkaan monessa laitteessa, vaikka se niin ylivertainen onkin?![]()
Salaisuus piilee siinä, että keskinopeat polttomoottorit eivät värähtele haitallisesti.

Jos maksat hiukan tiedonjanostasi, niin voin kertoa lisää.

Ps. Jos kaikki moottorinvalmistajat tekisivät 5-ja10-sylinterisiä moottoreita, kuolisivat valmistajat menekkivaikeuksiin, kun moottorikauppa loppuisi siihen paikkaan. Tarvitaan siis muita helposti rikkoontuvia moottoreita että kauppa käy, autohan on kestokulutushyödyke.

Se insinööri joka kehitti 5-syliterisen polttomoottorin ja suunnitteli sen momenttitasapainoon, on hatunnoston arvoinen teko...nimittäin se ei ole kovin helppo juttu ymmärtää nykypäivänkään insinöörille.
Viimeksi muokannut rumilus, Ti 29.09.2009 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- ThaBandit^
- Vakiokalustoa
- Viestit: 243
- Liittynyt: La 25.03.2006 16:35
No hyvä juttu, sitten on kohta kaksi foorumilaista , jotka ajattelevat yhdensuuntaisesti. 
Minullekin 30-vuotta sitten kävi mielessä skeptisyys 5-sylinterisen polttomoottorin sielunelämään pääsemisen kanssa.
Mutta sitten kun se valkeni, oli takana tyydytyksen tunne, kun oivalsi polttomoottoritekniikan hienot lainalaisuudet.
Tiedoksi Mersumies Napalle, kulli ei seisonut silloinkaan.
No itse pääsin paljon vähemmällä, kun eräskin mikrobiologi tutki koko elämänsä ajan jotakin saivare munan rakennetta, löysikö munan vai täin.

Minullekin 30-vuotta sitten kävi mielessä skeptisyys 5-sylinterisen polttomoottorin sielunelämään pääsemisen kanssa.
Mutta sitten kun se valkeni, oli takana tyydytyksen tunne, kun oivalsi polttomoottoritekniikan hienot lainalaisuudet.

Tiedoksi Mersumies Napalle, kulli ei seisonut silloinkaan.
No itse pääsin paljon vähemmällä, kun eräskin mikrobiologi tutki koko elämänsä ajan jotakin saivare munan rakennetta, löysikö munan vai täin.
Henry Chinanski ajaa veekasilla eikä murehdi värähtelyitä:
http://www.suurikuu.fi/PublishedService ... 9524599078
http://www.suurikuu.fi/PublishedService ... 9524599078
kyllä nyt kannattaisi viimmeistään kakistella ulos ne 5 sylinterisen sielun elämätrumilus kirjoitti:No hyvä juttu, sitten on kohta kaksi foorumilaista , jotka ajattelevat yhdensuuntaisesti.
Minullekin 30-vuotta sitten kävi mielessä skeptisyys 5-sylinterisen polttomoottorin sielunelämään pääsemisen kanssa.
Mutta sitten kun se valkeni, oli takana tyydytyksen tunne, kun oivalsi polttomoottoritekniikan hienot lainalaisuudet.
Tiedoksi Mersumies Napalle, kulli ei seisonut silloinkaan.
No itse pääsin paljon vähemmällä, kun eräskin mikrobiologi tutki koko elämänsä ajan jotakin saivare munan rakennetta, löysikö munan vai täin.
nimittäin vaikuttaa huolestuttavasti siltä että meinaat viedä hautaan mukanasi tiedot kun ei taida olla perillisiäkään kun tuo seisonta puoli on mitä on



On kateltu ja ja huomattu myös takaluukun ruostumiset. Myös pakoputki on aivan ruosteessajuuso he kirjoitti:kathelehhan sit veskola tarkkaan sitä audia että mitenkä alkaa kylki listojen alta maali lähtemään galvanoinnin päältä( itellä -94 s4 pihassa)

Täältä löytyy apu vaivaan: http://www.erektiovarmuus.fi
Mä ostan autot nykyään näkemättä niitä, pelkkä moottorin tyyppi ja korimalli riittävät. Sitten vieä semmonenkin, että se on jokseenkin sama minkäkuntoisen auton ostan, ajan sen kuitenkin mädäksi täällä varsinaissuomessa kohtuu nopeaan. Meillä tulee semmonen 100 tkm ajoa autoille vuodessa. Ajamista varten näitä ostetaan eikä purettavaksi/säilöttäväksi.
Viimeksi muokannut veskola, Ke 30.09.2009 07:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
veskola kirjoitti:On kateltu ja ja huomattu myös takaluukun ruostumiset. Myös pakoputki on aivan ruosteessajuuso he kirjoitti:kathelehhan sit veskola tarkkaan sitä audia että mitenkä alkaa kylki listojen alta maali lähtemään galvanoinnin päältä( itellä -94 s4 pihassa)
Täältä löytyy apu vaivaan: http://www.erektiovarmuus.fi
Mä ostan autot nykyään näkemättä niitä, pelkkä moottorin tyyppi ja korimalli riittävät.



Mutta:
Autot alkaa Aaa:lla

Pikkupoikana " melkein 100-vuotta sitten " kun keinuttiin keinulaudalla, en vielä silloin ymmärtänyt mitä tasapaino tarkoittaa.xr5 kirjoitti:kyllä nyt kannattaisi viimmeistään kakistella ulos ne 5 sylinterisen sielun elämätrumilus kirjoitti:No hyvä juttu, sitten on kohta kaksi foorumilaista , jotka ajattelevat yhdensuuntaisesti.
Minullekin 30-vuotta sitten kävi mielessä skeptisyys 5-sylinterisen polttomoottorin sielunelämään pääsemisen kanssa.
Mutta sitten kun se valkeni, oli takana tyydytyksen tunne, kun oivalsi polttomoottoritekniikan hienot lainalaisuudet.
Tiedoksi Mersumies Napalle, kulli ei seisonut silloinkaan.
No itse pääsin paljon vähemmällä, kun eräskin mikrobiologi tutki koko elämänsä ajan jotakin saivare munan rakennetta, löysikö munan vai täin.
nimittäin vaikuttaa huolestuttavasti siltä että meinaat viedä hautaan mukanasi tiedot kun ei taida olla perillisiäkään kun tuo seisonta puoli on mitä on![]()
![]()
Opiskeltuani myöhemmin tekniikkaa, annettiin opetusta kyseiselle puolelle tekniikan näkövinkkelistä cremonan oppien mukaisesti.
Silloin alkoi huomaamaan erilaisten voimavaikutusten merkityksen ja mikä on stabiili ja mikä labiili.
5-sylinterisen polttomoottorin rakenteen perusteella voi päätellä, että keskipisteen molemmilla puolilla on kaksi voimavaikuttavaa työtätekevää sylinteriryhmää. Tämä konstruktio antaa ensimmäisen kerran mahdollisuuden tarkastella momenttitasapainoa kammenkierroksen aikana.
Sitten kun alkaa sijoittamaan voimavektoreita kulloisen moottorityypin sisuskaluista suunnittelupäydälle, niin pian huomaa missä mennään.
Lopulta löytyy momenttitasapaino, kun vielä tietää mitä koko moottoripaketille on tehtävä...sitten astuu kuvioon metacentric, jonka mukaan tasapaino löytyy.

Mittään tiijä ja mettässä varmaan ollaan mutta..rumilus kirjoitti:Pikkupoikana " melkein 100-vuotta sitten " kun keinuttiin keinulaudalla, en vielä silloin ymmärtänyt mitä tasapaino tarkoittaa.xr5 kirjoitti:kyllä nyt kannattaisi viimmeistään kakistella ulos ne 5 sylinterisen sielun elämätrumilus kirjoitti:No hyvä juttu, sitten on kohta kaksi foorumilaista , jotka ajattelevat yhdensuuntaisesti.
Minullekin 30-vuotta sitten kävi mielessä skeptisyys 5-sylinterisen polttomoottorin sielunelämään pääsemisen kanssa.
Mutta sitten kun se valkeni, oli takana tyydytyksen tunne, kun oivalsi polttomoottoritekniikan hienot lainalaisuudet.
Tiedoksi Mersumies Napalle, kulli ei seisonut silloinkaan.
No itse pääsin paljon vähemmällä, kun eräskin mikrobiologi tutki koko elämänsä ajan jotakin saivare munan rakennetta, löysikö munan vai täin.
nimittäin vaikuttaa huolestuttavasti siltä että meinaat viedä hautaan mukanasi tiedot kun ei taida olla perillisiäkään kun tuo seisonta puoli on mitä on![]()
![]()
Opiskeltuani myöhemmin tekniikkaa, annettiin opetusta kyseiselle puolelle tekniikan näkövinkkelistä cremonan oppien mukaisesti.
Silloin alkoi huomaamaan erilaisten voimavaikutusten merkityksen ja mikä on stabiili ja mikä labiili.
5-sylinterisen polttomoottorin rakenteen perusteella voi päätellä, että keskipisteen molemmilla puolilla on kaksi voimavaikuttavaa työtätekevää sylinteriryhmää. Tämä konstruktio antaa ensimmäisen kerran mahdollisuuden tarkastella momenttitasapainoa kammenkierroksen aikana.
Sitten kun alkaa sijoittamaan voimavektoreita kulloisen moottorityypin sisuskaluista suunnittelupäydälle, niin pian huomaa missä mennään.
Lopulta löytyy momenttitasapaino, kun vielä tietää mitä koko moottoripaketille on tehtävä...sitten astuu kuvioon metacentric, jonka mukaan tasapaino löytyy.
Tuo metacentric on vissiin joku tapa laskea matemaattisesti tasapainoja? Mikäli näin on niin silloin erityisen tärkeään asemaan tulee pisteitten määrittely? Matematiikka on simppeliä mutta pisteitten täsmällinen määrittely ei vissiin ole?
Onko oletukseni oikea että jokaisella eri merkin/tyypin moottorilla on omat pisteet joitten perusteella tuota laskentaa pitäisi suorittaa mikäli haluaa täsmällisiä tietoja? (Saman merkin samantyypin moottorit lienee kokolailla samanlaisia) Arvaan että nuitten pisteitten määrittely perustuu enempi vähempi "hyvään arvaukseen" kuin ihan täsmälliseen tietoon? Kun pisteitten paikkaa muutetaan muuttuu lopputuloksetkin toisiksi?
Edelleen mikäli näin on niin väittely värähtelyistä voimista jne. lienee enempi abstraktilla tasolla kuin faktoissa ellei käsissä ole labratuloksia just tietystä moottorista?
Takulla tuota on tutkittu ihan oikeissa labroissa valmistajien toimesta mutta päteekö esim GM:n tulokset MB:hen? Moottorithan ovat rakenteeltaan painopisteiltään jne. ihan toisia vaikka mäntiä olisikin sama määrä?