CDI-tekniikka vanhempaan Mersuun?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
viideo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 16.10.2005 14:46
Paikkakunta: Vesilahti

CDI-tekniikka vanhempaan Mersuun?

Viesti Kirjoittaja viideo »

Tervehdys,

haulla ei näyttänyt löytyvän aiheesta oikein mitään eli onko kukaan sovittanut CDI-moottoria vanhempaan Mersuun? Vai onko väistämättä yhtä suuri urakka, kuin Auto Bildin jutussa :?:

Tarkoitus olisi päivittää W460:n nykyinen OM617 vm. -82 ja yli 600 tkm menty tekniikka "hiukan" tuoreempaan. Tavoite on myös saada (tarvittaessa virittämällä) mahdollisimman KEVYT mukavan tehoinen ja alavääntöinen kone, luonnollisesti automaatilla. Siksi OM603/606 ei oikein olisi paras vaihtoehto tähän, vaikka eihän kutosen ääntä peittoa kuin kasi...

Ainakin 90-luvun VAG-TDI-tekniikoita on sovitettu vanhempiinkin autoihin. Niissä mitä tiedän, on vaihdettu samalla myös kaikki sähköt tai ainakin kojetaulu ja suurin osa johtosarjoista luovuttaja-autosta. Itsekin tein taannoin TDI-vaihdon (vuosituhannen alussa), mutta korimalli oli sama ja vaihto meni periaatteessa sähköjenkin osalta plug-and-play tyylillä (ei väylää). Mutta toimiiko vastaava CDI:n kanssa?
jamppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1008
Liittynyt: Pe 06.06.2003 20:35
Paikkakunta: uusimaa

gmodel

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Terve

saattaa olla sähköpitoinen homma tuo CDI laitto,
Mutta VAG puolelta saa nykysin mekaanista pumppua TDI koneeseen
niin sähköt jää vähemmälle.

Terveisin Jamppa
viideo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Su 16.10.2005 14:46
Paikkakunta: Vesilahti

Viesti Kirjoittaja viideo »

On varmasti sähköpitoinen homma :roll: .

Tarkennetaan hiukan: ajatuksena siis hankkia luovuttajaksi ensimmäisiä CDI-malleja oleva auto, josta erotetaan tekniikka ja vain välttämättömimmät sähköosat. Eli onko kellään tietoa, onnistuuko homma niin, että riisutaan mm. kaikki ABS, airbag ym. osat pois ja jätetään sähköpuolelle vain moottorin suoraan tarvitsemat rojut?

Vaihtoehto voisi olla ehkä myös 290 DT, jossa vain moottorin sähköt ovat väylässä (eikö näin?). Tosin painon pienennys ei tietysti enää onnistu.

Vai täytyykö alkaa sokkona yrittämään ja olla ensimmäinen, joka epäonnistuu :oops: ?
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Varmasti todella opettavainen projekti.

Se AutoBildin 190 takapaksin purkit ei kyllä minusta näyttäneet kovinkaan uskottavilta. Tai sanotaako että se selitys ei uponnut meikäläiseen. :)

Ettäkö CDI-koneen ajokuntoon saattaminen vaatisi noin paljon korvauspurkkeja jos alkuperäisiä sähköjä ei ole saatavilla? :roll:

Ehkä lukijan ei ole tarpeen tietää kaikkea, ainakaan tehtaan mielestä. Ja toisaalta hienoa tietokonetekniikkaa pystyy aina huijaamaan melko vaatimattomilla jutuilla. :wink:

Ei muutakuin homma tulille!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuollainen projektihan on/on ollut esillä forumeilla...kun vain löytäisi sen. Tosin voi olla että sekin on kuollot mahdottomuuteensa, kun ei ole tullut juttua aikoihin :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

Avatar
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 371
Liittynyt: To 08.04.2004 11:13
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

viideo kirjoitti:On varmasti sähköpitoinen homma :roll: .

Tarkennetaan hiukan: ajatuksena siis hankkia luovuttajaksi ensimmäisiä CDI-malleja oleva auto, josta erotetaan tekniikka ja vain välttämättömimmät sähköosat. Eli onko kellään tietoa, onnistuuko homma niin, että riisutaan mm. kaikki ABS, airbag ym. osat pois ja jätetään sähköpuolelle vain moottorin suoraan tarvitsemat rojut?

Vaihtoehto voisi olla ehkä myös 290 DT, jossa vain moottorin sähköt ovat väylässä (eikö näin?). Tosin painon pienennys ei tietysti enää onnistu.

Vai täytyykö alkaa sokkona yrittämään ja olla ensimmäinen, joka epäonnistuu :oops: ?
Ei se minusta mahdoton homma ole, mutta haastava. Mullahan se tuo w111 coupe projekti on.. Käynnissä kone on käytetty, mutta siinä on vielä jokunen ongelmakohta. Itsellä projekti pamahti jäihin, kun alkoi talonrakennus.. :cry:

Helpoin homma olisi tuo 290DT, mutta eihän siinä ole edes haastetta. :wink:
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
Vastaa Viestiin