
kuinkas jeemu se superi alkoi tekemään painetta siinä sun 2,5 litraisessa, eikös se aika hyvin siihen sopinut

Joo taisit käyrä jutuuski silloinKummeli kirjoitti: Kerran näin tuolla route 67:n testipäivillä ko. ahtimella varustetun om603:sen. Hyvin se hyppi silläkin...
kyllä se on niitä "nauloja" vai mitä paunoja ne nyt oli...Kummeli kirjoitti:Kertokaa nyt vielä tyhmälle, että mitä tuo lbs/min oikeen tarkottaa?![]()
Kun eikös tuo kg/s ole virtausyksikkö, elikä vaikka tuo 0,5kg ilmaa seknnissa? Mutta mikä tuo toinen suhdeluku on? Eikai se voi vastaava suhde olla kun tuo kg/s mutta paunoina ja minuutissa?
lbs/min = paunaa/minuutti. Vanhan maailman yksikkö.Kummeli kirjoitti:Kertokaa nyt vielä tyhmälle, että mitä tuo lbs/min oikeen tarkottaa?![]()
Kun eikös tuo kg/s ole virtausyksikkö, elikä vaikka tuo 0,5kg ilmaa seknnissa? Mutta mikä tuo toinen suhdeluku on? Eikai se voi vastaava suhde olla kun tuo kg/s mutta paunoina ja minuutissa?
Vakio kannella sielä 2500 korvilla alako puhisee ja nostaa kyllä paineen tappii melko nopeesti.napa kirjoitti: kuinkas jeemu se superi alkoi tekemään painetta siinä sun 2,5 litraisessa, eikös se aika hyvin siihen sopinut
no, en nyt tuota aivan heikoksi esitykseksi sanoisi, jos vertaa turbon hintaa sen ominaisuuksiin ja asennuksen helppouteen, vaikka nyt näihin vnt malleihin...jeemu kirjoitti:Vakio kannella sielä 2500 korvilla alako puhisee ja nostaa kyllä paineen tappii melko nopeesti.
Näin vnt aikakauella ei häävisti jos noilla on alta 2000 jo kilo painetta
Katsopa esim. http://www.turbobygarrett.com/ ja kohdat Turbo Tech 101, 102 ja 103 ja http://www.not2fast.com/turbo/glossary/turbo_calc.shtml Sieltä saat perustietoa turbon toiminnasta ja apuneuvoja mitoitukseen. Ikävä kyllä turbojen valmistajat käyttävät hyvin erilaisia merkintöjä turbon ominaisuuksista, joten niiden keskinäinen vertailu on hankalaa ilman kompressorikarttoja ja mittatietoja.Kummeli kirjoitti:Muuten, kun puhutaan turbiinikotelon koosta, esim. 11-16 ja mitä niitä nyt on. Niin mitä tuo luku tarkottaa? Tai siis kokoahan se tarkottaa, mutta mistä tuo luku on "saatu", ja tarkottaako se samaa kokoa eri ahdin valmistajien kesken?
Ja eikös tuo kotelo vaikuta nyt ainakin A/R suhteeseen, eli kotelolla 15 on pienempi A/R suhde kun 16:sella? Niin eikös tällöin tuo ahtimen karttakin muutu? Niin mistäs niistä nyt sitten osaa oikean valita tai laskea, kun jokasella kotelolla on oma karttansa? :roll:
Tuskin näitä isoja VNT/VGT ahtimia rekkoihin ja jenkkihylkyihin näön vuoksi pistetään. Varmastikkaan eivät ole yhtä kestäviä kuin hukkisahtimet, mutta jos kestää edes puolet siitä mitä halpa holsu, niin piisaa omalle kohtaa. Ei näissä harrastuksissa tuo miljoona kilsaa ongelmatonta ajamista ole kuitenkaan se "juttu".napa kirjoitti: ja kuinka muuten nämä vnt mallit toimii pidemmän päälleei taida montaakaan sataatuhatta kilometriä vielä olla kokemuksia kyseisïstä kokoonpanoista...
juu, ei mulla mitään näitä vnt/vgt ahtimia vastaan ole, mutta jotku tuntuu luulevan, että niillä pystytään rikkomaan kaikki aikaisemmat totuudet ahtamisesta... aivan fysiikan lakeja ja moottoreita myödennorsu kirjoitti:Tuskin näitä isoja VNT/VGT ahtimia rekkoihin ja jenkkihylkyihin näön vuoksi pistetään. Varmastikkaan eivät ole yhtä kestäviä kuin hukkisahtimet, mutta jos kestää edes puolet siitä mitä halpa holsu, niin piisaa omalle kohtaa. Ei näissä harrastuksissa tuo miljoona kilsaa ongelmatonta ajamista ole kuitenkaan se "juttu".napa kirjoitti: ja kuinka muuten nämä vnt mallit toimii pidemmän päälleei taida montaakaan sataatuhatta kilometriä vielä olla kokemuksia kyseisïstä kokoonpanoista...
95% VNT-ahtimista rikotaan virihommeleissa tietämättömyyttä. Luullaan että se toimii hukkisahtimen tavoin...
VGT saattaa olla kestävämpi konstrukti. Liikkuvia osia vähemmän.
Mikäli juuttuvasiipiset tuntuu etäisiltä, niin ainahan voi vaiheahtaa esim. kahdella perinteisellä jos vetoalueen laajuutta halajaa.
En tiedä saako samat huipputehot, lappua pöytään jos saaKummeli kirjoitti:Tai siis saahan noista muuttuvista samat huipputehot, mutta kyllähän noilla jäykillä pitäs se huipputeho helpommin saada? Vai tarkottikohan kirjottaja että huipputehoista pitää tinkiä jos aikoo saada tuon alaväännön paremmaks... Saatto olla näinkin kyllä...
Erimerkkisiä turboja voisi verrata keskenään A/R-suhteen perusteella, jos turbot muutoin olisivat samanlaisia (mikä on epätodennäköistä). Erikokoisia turboja ei parane mennä vartaamaan keskenään A/R-suhteella. A/R on kierukan pinta-alan suhde sen etäisyyteen akselista tuumina ja se kuvaa vain yhtä osa-aluetta turbiinin toiminnasta. Yleensä pienemmällä A/R-suhteella turbo herää aiemmin kuin suuremmalla suhteella. Kääntäen voi henki loppua aiemmin isolla kuormalla, jos A/R-suhde on liian pieni.Kummeli kirjoitti:...Mutta onko noi pakopesän suuruutta ilmaisevat luvut samoja eri valmistajilla? Kun A/R suhdettahan nyt ei ainakaan voi verrata erikokosten ja merkkisten turbojen kesken...
Tästä olen erimieltä. Noille 200-250 tehoille VNT on turha sikäli kun tuon voi tehdä pienellä hukkisahtimellakin, joka sinällään herää jo tarpeeksi alhaalta 3 litrasen kyljessä. VNT:n idea tulee mieleiseksi viritouhouissa sitten, kun ahdin on niin suuri, ettei se muuten enää herää järkevästi (tämä taas on mielipideasia). Nykynakuissa VNT taas on "pakollinen", koska ahtimen pitää herätä alta 1300rpm olemattomalla syötöllä (ei savua!), olla vasteeltaan välitön ja silti jaksaa vetää neljään ja puoleen tonniin. Tämä ei vaan onnistu yhdellä ahtimella muullatavoin (tai no onnistuu, ja seuraavan sukupolven ahtimet ovatkin hieman erilaisia toimitavaltaan).napa kirjoitti: tuonne maltillisimille tehoille tuollainen muuttuvasiipinen on varmaan juuri se óikea ahdin (eli puhutaan jostain 200-250 hp 3 litraisesta dieselistä), mutta jotenkin vierastan tuollaisen käyttöä, kun haetaan ihan maksimitehoja moottoreista, silloin joutuu unohtamaan sen alakierrosalueen ja kumarretaan vain huipputehoa
tämä on kai se asia, joka yhdistää mun mielessä nuo muuttuvasiipiset maltillisimmille tehoille ja siviililiikenteen puolellenorsu kirjoitti:Nykynakuissa VNT taas on "pakollinen", koska ahtimen pitää herätä alta 1300rpm olemattomalla syötöllä (ei savua!), olla vasteeltaan välitön ja silti jaksaa vetää neljään ja puoleen tonniin.
juu, jotain tuollaista "jokaisen saavutettavissa olevaa" pitäis kehitellänorsu kirjoitti:
Itse tekisin sakkausongelmaan sähköisen ohivirtausventtiilin, jonka avulla kompuran tuottoa pystyisi keinotekoisesti pienentämään alakierroksilla.
eilen törmäsin sellaiseen sivustoon, jossa kaupattiin niitä kiinan kopioita superista...minimi tilaus määrä 100 kpl, hinnasta ei ollut mainintaa... mahtaisko olla niistä kyseKummeli kirjoitti:Kyllä olis halpoja turboja ebayssa. Tuollasen hx40 superinki sais kodio astí 210e. Tuolla hinnalla oli pari päivää sitten myynnissä.Uusia näky olevan suurin osa. Eivät oo hinnalla pilattuja...
Minkälaiset pakopaineet suhteessa ahtopaineisiin ovat kohtuuden rajoissa, siis heräilyvaiheessa. Saako tuota hereillekään jos ei vähän päästä pakopainetta korkeammalle. Pari kymmennystä ahtojen yli??norsu kirjoitti:Tosta siivikon säätelystä pääset jyvälle pakopaineita tutkimalla. Kuvailemasi ON-OFF ohjaus on yleinen hukkisahtimia aiemmin harrastaneelle. Se taas johtaa yhteen rikkoutuneeseen juuttuvasiipiseen ahtimeen. Kyllä nää on sitten herkkiä menemään rikki...