atlas kirjoitti:Jep. eli tään takia formuloiden moottorit taitavat olla kaikki v10:ejä.
eiköhän tuo ollut ihan säännöissä sanottu, että piti olla V10, silloin kun ne oli niitä V10...aluksi 3,5 ltr ja lopuksi 3 ltr, nythän ne on ollut 2,4 ltr V8 taas vaihteeksi...
harva valmistaja muuten teki V10 konetta silloin, kun siihen oli vapaat kädet

oli suoraa 4, V6, V8, V12, mutta ei tainnut yhtään V10 konetta olla, ennen kuin se määrättiin säännöissä... vai olikos jo loppuvaiheessa muutama vapaaehtoisesti tehty V10, saattoi olla, mutta silloinkin tais rakenteen määrätä joku muu asia, kuin "momenttipisteen solmukohdan sjoittuminen"... (eli painon, tehon ja kulutuksen suhde) V12 tais olla huonoin, mutta ferrari piti siitä kauan kiinni image syistä...
ne on nuo formula ykkösen koneet vähän huono esimerkki nykyaikana, siitä mikä rakenne on hyvä tai paras, kun kaikki on säännöissä määrätty, pieniä toleransseja tosin löytyy, tais olla sylinterin halkaisijalle annettu peräti parin millin liikkuma vara, suunnittele siinä sitten kone, joka eroaa muiden vastaavista edukseen
