tehokasta yli 3,5l turbodiiseliä ??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3955
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja RH »

juuso he kirjoitti:joo sen takia itekkin yritin herätellä tota jorman tallin tapahtumia
Täähän on ollut tosi hauskaa. :mrgreen:
Kyllä tuo jorman talli on kieltämättä miesten maailmassa aivan ihana keksintö... :wink: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13776
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

napa kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Olihan siinä pohjammaan pojan omaperäinen käsitys mitä sanomisellani todellisuudessa tarkoitin.
Parempi ettei asiasta keskustella tämän enempää.
no, kun ei sun kanssa voi oikein keskustella vakavasti mistään, ainakaan jos siinä on pariton luku sylintereitä...
Viisaampi pitäisi etäisyyttä näihin "teknisiin keskusteluihin" mutta onneksi Mersulla ei käytetä samaa koulutusta moottorin suunnittelussa. Mitenkähän tämä moottoriekspertti selittää nämä artikkelit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-six_engine
An inline six engine is in perfect primary and secondary mechanical balance, which can be achieved without using a balance shaft. The engine is in primary balance because the front and rear trio of cylinders are mirror images, and the pistons move in pairs. That is, piston #1 balances #6, #2 balances #5, and #3 balances #4, largely eliminating the polar rocking motion that would otherwise result. Secondary imbalance is avoided because an inline six cylinder crankshaft has six crank throws arranged in three planes offset at 120 degrees. The result is that differences in piston speed at any given point in rotation are effectively canceled.

http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-five_engine
A disadvantage of a straight-five over a straight-six engine is that a straight-five engine is not inherently balanced. A straight-five design has free moments (vibrations) of the first and second order, while a straight-six has zero free moments
Avatar
InsaneMe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: To 23.06.2005 15:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja InsaneMe »

prkl pittää äkkiä myyvä poies tuo 290nen ku ei se sitten kestä mitään, pumpunki ku joutu vaihtaan mittarilukemalla 678tkm niin se varmaan niistä värähtelyistä menikin rikki eikä vaan sen takia että se vetäs vedet läpi sieltä :roll: . Tosiaan varmaan leviää välittömästi ku saan sen taas ajoon jotenka täytyykin sitten pistää se muutamalla satasella myyntiin, onhan se niin huono vääntämäänkin ku suoraruikkari on... ite topikkiin liittyen laittasin tän 290sen jos oisin ite, vähän massasta erottuis :wink:



T.Sankari
M-B w210 290td
M-B w123 300TDT
M-B w126 500 SEL
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

DBFI kirjoitti:
napa kirjoitti:
rumilus kirjoitti:
Olihan siinä pohjammaan pojan omaperäinen käsitys mitä sanomisellani todellisuudessa tarkoitin.
Parempi ettei asiasta keskustella tämän enempää.
no, kun ei sun kanssa voi oikein keskustella vakavasti mistään, ainakaan jos siinä on pariton luku sylintereitä...
Viisaampi pitäisi etäisyyttä näihin "teknisiin keskusteluihin" mutta onneksi Mersulla ei käytetä samaa koulutusta moottorin suunnittelussa. Mitenkähän tämä moottoriekspertti selittää nämä artikkelit:

http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-six_engine
An inline six engine is in perfect primary and secondary mechanical balance, which can be achieved without using a balance shaft. The engine is in primary balance because the front and rear trio of cylinders are mirror images, and the pistons move in pairs. That is, piston #1 balances #6, #2 balances #5, and #3 balances #4, largely eliminating the polar rocking motion that would otherwise result. Secondary imbalance is avoided because an inline six cylinder crankshaft has six crank throws arranged in three planes offset at 120 degrees. The result is that differences in piston speed at any given point in rotation are effectively canceled.

http://en.wikipedia.org/wiki/Straight-five_engine
A disadvantage of a straight-five over a straight-six engine is that a straight-five engine is not inherently balanced. A straight-five design has free moments (vibrations) of the first and second order, while a straight-six has zero free moments
Näyttää wikipediaan pääsevän kirjoittamaan täysin mitään tietämättömät ääliöt.
Kohdassa yksi väitetään että 6-sylinterinen on täysin perusasteen ja toisen mekaanisessa tasapainossa.
Lisäksi loppuosassa mainitaan, että sekundäärinen tasapaino on välttävä.
Nämä tiedot kyseisessä wikipediassa on täyttä paska puhetta totuuden kanssa.
Tiedot jotka joku täysin tietämätön tomppeli on yrittänyt sössöttää, on ne hänen omia kuvitelmiaan.

Kohdassa kaksi samaisesta wikipediasta lainattu teksti,jossa mahdollisesti samä ääliö väittää,että suora 5-sylinterinen ei ole luonteeltaan tasapainoinen. Heppuli puhelee tärinöistä, joilla ei ole mitään tekemistä kone-elimien tarkoittamaa värähtelyä.
Voi...voi sentään, kyllä maa kaikkia päällään kantaa.
Jos opetussuunnitelmassa mm. teknillisessä korkeakoulussa moista asiaa väittää, vietäisiin tyyppi vaakasuorassa hoitolaitokseen.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

rumilukselle tiedoksi, että en minä suoraa vitosta mitenkään erityisen huonona moottorina pidä, mutta en kyllä toisaalta tunne tuon tasoista kiimaakaan kyseistä moottoria kohtaan, kuten esim. sinä :shock:

on siinä hyviäkin puolia ja yksi rallimaailman moottoreista sattuu olemaan audin 5 pyttyinen, jota on aina ilo kuunnella tai oli, kun ne kiellettiin (audi s1)

suora vitonen on vain aina ollut liian pitkä mun projekteihin, niin ei ole sitten niihin tullut sen kummemmin sekaannuttua...
Avatar
rumilus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2824
Liittynyt: Pe 28.03.2008 21:51
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja rumilus »

napa kirjoitti:rumilukselle tiedoksi, että en minä suoraa vitosta mitenkään erityisen huonona moottorina pidä, mutta en kyllä toisaalta tunne tuon tasoista kiimaakaan kyseistä moottoria kohtaan, kuten esim. sinä :shock:

on siinä hyviäkin puolia ja yksi rallimaailman moottoreista sattuu olemaan audin 5 pyttyinen, jota on aina ilo kuunnella tai oli, kun ne kiellettiin (audi s1)

suora vitonen on vain aina ollut liian pitkä mun projekteihin, niin ei ole sitten niihin tullut sen kummemmin sekaannuttua...
Niinkuin aikaisemmin olen maininnut, ettei kulli ole seisonut koskaan..ei edes 5-sylinterisen moottorin edessä.
Minun mieltymykseni on hakea parasta mitä olisi tarjolla, ja se on halvimmillaan 5-sylinterinen..10-sylinteriset maksaa.
Jos itse suunnittelen moottorin, suunnittelen sen 5-sylinteriseksi.
Huom. ! kaikki moottorit kuutiotilavuudesta riippumatta 5-sylinteriseksi. :lol: Nythän tietysti oli kysymys mäntäpolttomoottorista.

5-sylinterisessä polttomoottorissa on paras tekninen stabiiliteetti...( mm. voimien tuonti rakenteeseen, rakenteen jäykkyys, staattinen ja dynaaminen kestävyys jne. ) paras voiman tuotto rakeenteeseen nähden kaikilla osakuormilla.
En kai mä jumalauta ole turhaan yli 30-vuotta opiskellut aikoinaan alaa. :shock:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

opiskeltu on että voi jauhaa yhtä tyhjänkanssa paskaa foorumeilla,eikä oo käytännön kokemusta yhtään. :lol: :lol:

taitaa vähän värähdellä nupissa,ei ooo lainalaisuudet kondiksessa...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12823
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

eiköhän tullut jo selväksi, ettei topikin aloittaja saa pienellä rahalla mitään om konetta parempaa.
Lukittu