W202 cdi pikku viri
W202 cdi pikku viri
No niin arvon foorumilaiset olis tarkotuksena talven aika vähän viritellä tota w 202 220cdi:tä...Tässä sit kysäsenkin heti alkuun et mitä turboo tonne kannattas laittaa? Alux ite meinasin 270 turboo mut ymmärtääkseni se ei menekkään bolt on tyylillä tonne vai olenko väärässä?? sillä ymärtääkseni vasta w203 menee heittämällä toi turbo. Ja tarkotuksena olis et mahdollisimman helposti kävis vaihto tonne.
Onko foorumilaisilla kokemuksia mistä kannattaa ostaa välijäähyt+turbot ite asun mikkelin likellä ja täällä päin ei tunnu olevan oikein mitään mistä kehtais ees kysyä.
Onko foorumilaisilla kokemuksia mistä kannattaa ostaa välijäähyt+turbot ite asun mikkelin likellä ja täällä päin ei tunnu olevan oikein mitään mistä kehtais ees kysyä.
Re: W202 cdi pikku viri
internetti ja google on ihan käteviä, ei tartte tilatessa liikkua kotoo pois..mole84 kirjoitti: Onko foorumilaisilla kokemuksia mistä kannattaa ostaa välijäähyt+turbot ite asun mikkelin likellä ja täällä päin ei tunnu olevan oikein mitään mistä kehtais ees kysyä.

coolereita ja muita tarvikkeita esim:
race.fi (näyttää uudet sivut olevan vaiheessa..)
pepantuonti.fi
turboo ebaysta tai purkaamoilta..
kyllä tuota nettiä on tullu pyöriteltyä suuntaan jos toiseenkin mut selviä vastauksia ei ole oikein tullu.. Tuntuu et kukaan ei tiedä mikä fööni tonne menis helposti(ettei tarviis laippaa tehä tms isompaa)
coolerit löytyy helposti mut tuo turbon hommaaminen on hakusessta..
Kiitos vaivan näöstänne Antti
coolerit löytyy helposti mut tuo turbon hommaaminen on hakusessta..
Kiitos vaivan näöstänne Antti
.
Tuo C-malllin keula on aika ahdas millekkään lisäjäähdytykselle.
Toki sinne varmasti isommankin coolerin saa, mutta epäilen, ettei kovin "helpolla".
Korvaavaa ahdinta järkevällä hinnalla, joka ilman mitään muutoksia kävisi alkuperäisen paikalle, ei ole.
Hepoimmasta/halvimmasta päästä oleva korvaaja olisi esim tuon vimmeisimmän OM606,sen ahdin väyrysestä.
Riittää siihen, mihin vakiosuuttimetkin, hyvin.
Toimivuuskin kuulemma ok.
Ihan helpoimmalla kuiteskin pääsee lastuttamalla.
Tulee vielä ihan pirteä ja toimiva paketti.
"Nykyaikaiset" tehot vielä pitkäksi aikaa....
Jos haluaa, että kaikki toimii, savutta, niin ~150hv.
Jos taas ei välitä siitä, että parin sadan vauhdissa menee vikatilaan, niin joku 160,n on mahdollista.
Nyt jo monenlaista ohjelmaa nähneenä sanoisin, että vakioahdin on kyllä aivan älyttömän kestävä.
Muuten sen hyvyydestä tai huonoudesta en sano mitään, kun en paljon niistä ymmärrä.
Vakiot suuttimet voisi suuremmalla ahtimella riittää jonnekkin 170-180 tahtiin, noin suutinkarttaa tuijottamalla.
AMG,llä sitten tietty lisää.
Pelkän lastutuksen lisäksi.....vauhti maksaa....rahaa ja vaivaa...
Mutta toisaalta, tekniikka ja kaikki maailman vikatilat tulee kyllä tutuksi, voin vakuuttaa....
Tuo C-malllin keula on aika ahdas millekkään lisäjäähdytykselle.
Toki sinne varmasti isommankin coolerin saa, mutta epäilen, ettei kovin "helpolla".
Korvaavaa ahdinta järkevällä hinnalla, joka ilman mitään muutoksia kävisi alkuperäisen paikalle, ei ole.
Hepoimmasta/halvimmasta päästä oleva korvaaja olisi esim tuon vimmeisimmän OM606,sen ahdin väyrysestä.
Riittää siihen, mihin vakiosuuttimetkin, hyvin.
Toimivuuskin kuulemma ok.
Ihan helpoimmalla kuiteskin pääsee lastuttamalla.
Tulee vielä ihan pirteä ja toimiva paketti.
"Nykyaikaiset" tehot vielä pitkäksi aikaa....
Jos haluaa, että kaikki toimii, savutta, niin ~150hv.
Jos taas ei välitä siitä, että parin sadan vauhdissa menee vikatilaan, niin joku 160,n on mahdollista.
Nyt jo monenlaista ohjelmaa nähneenä sanoisin, että vakioahdin on kyllä aivan älyttömän kestävä.
Muuten sen hyvyydestä tai huonoudesta en sano mitään, kun en paljon niistä ymmärrä.
Vakiot suuttimet voisi suuremmalla ahtimella riittää jonnekkin 170-180 tahtiin, noin suutinkarttaa tuijottamalla.
AMG,llä sitten tietty lisää.
Pelkän lastutuksen lisäksi.....vauhti maksaa....rahaa ja vaivaa...
Mutta toisaalta, tekniikka ja kaikki maailman vikatilat tulee kyllä tutuksi, voin vakuuttaa....
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hukkaportillisen ahtimen voi vaihtaa säätyväsiipiseen VNT ahtimeen. (vaatii ohjelmamuutoksen) tuossa suora lainaus harisen sivuilta eli ymmärsinkö oikein että tohon vois laittaa 270 turbon? Eli turbona olis Garret gt2256vnt tuossa vielä linki koko juttuun http://www.hestec.fi/etusivu/mercedes/v ... 20cdi.html mikä on 606 ahtimen malli merkintä?? Kyselen näin paljon koska en tahtos ihan summa mutikassa hommata turboa..
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
mole84 kirjoitti:hukkaportillisen ahtimen voi vaihtaa säätyväsiipiseen VNT ahtimeen. (vaatii ohjelmamuutoksen) tuossa suora lainaus harisen sivuilta eli ymmärsinkö oikein että tohon vois laittaa 270 turbon? Eli turbona olis Garret gt2256vnt tuossa vielä linki koko juttuun http://www.hestec.fi/etusivu/mercedes/v ... 20cdi.html mikä on 606 ahtimen malli merkintä?? Kyselen näin paljon koska en tahtos ihan summa mutikassa hommata turboa..
Kyllä se VNT:n sinne voi laittaa, mutta vaatii sovittelua kun laippa on erilainen. Tuolla tekstillä "voi vaihtaa säätyväsiipiseen VNT ahtimeen" tarkoitetaan varmaan sitä, että VNT:n ohjaus on mahdollista toteuttaa, vaikka sitä ei alunperin autossa olisikaan. Vaatii vain sen ohjelmamuutoksen.
OM606 ahdin on mallia kkk k14, siipikokoja en kyllä muista.
Tuo käy garretin gt20 ja gt25 tilalle pienillä muutoksilla.
Pakoputkea ja ehkä öljy- ja ahtoputkia joutuu muokkaamaan.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
Tuo 606:n ahdin vaatii laippa muutoksen, mutta 270cdi:n ahdin käy suoraan ainakin pakosarjan laipan ja öljyputkien puolesta, imupuolen lähtöön vain orkkis lahtöosa ja ensimmäinen katti jostain 270:stä. Tai laittaa suoraan sen 320cdi:n ahtimen niin riittää joksikin aikaa tuossa. Ja rahaa alkaa palamaan 

Joku mersupurkaamo??
Samoja asioita itsekkin miettinyt. Tuohon välijäähdyttelyyn olen jo ratkaisun keksinyt, mutta turboasia on vähän mietinnässä. Kuitenkaan orkkiksella en ala leikkimään. Tavoitteena olisi ensin ottaa se minkä vakiosuuttimista saa ja myöhemmin suuttimet päivittäen sitten yli 200 tehoihin. Eli turbon pitäisi venyä tuonne asti, käsittääkseni 270:n ahdin tähän pystyy. Tuo saisi sitten riittää. Mutta olen pohtinut tuota VNT/hukkaportti dilemmaa. 270:n ahdin kävisi tietty suoraan, mutta pelaako tuo softan teolla kunnolla. Vai katsellakko sopiva hukkaporttiahdin ja mennä sillä. Lähinnä että tuon saisi mukaan kunnolla 2000 tienoilta ja silti ylöskin riittävästi. Mihin asti lie riittäisi 39mm ropelilla ja 0,47 AR:llä oleva pakopuoli? Olisi moisen omaava ahdin hyllyssä ja kompura riittäisi kyllä, mutta tuosta pakopuolesta en itse osaa oikein sanoa. Herätä pitäisi varmasti, mutta tulppaako ylhäällä
Pakosarja ei olisi ongelma, noita on tehty ennenkin, mutta mitoitus ei ole ihan hanskassa.

.
Master Power MP 802312, tuollainen ainaski riittää cdi,ssä kahteensataan.
Samoin W210 Wäyrysen OM606,n vakioahdin.
Oma mielipiteeni olisi, että sopivan kokoinen hukkaporttiahdin ajaa kyllä saman asian, kuin ohjelmaan jälkeenpäin ympätty 270,sen ahdinkin, jonka ohjausta ei saa mitenkään vastaavaksi, kun siinä "seuraavan mallin" ecussa on.
Sitäpaitsi, vnt-ahtimella ei kaikkea alavääntöä voi kuitenkaan hyödyntää.
Master Power MP 802312, tuollainen ainaski riittää cdi,ssä kahteensataan.
Samoin W210 Wäyrysen OM606,n vakioahdin.
Oma mielipiteeni olisi, että sopivan kokoinen hukkaporttiahdin ajaa kyllä saman asian, kuin ohjelmaan jälkeenpäin ympätty 270,sen ahdinkin, jonka ohjausta ei saa mitenkään vastaavaksi, kun siinä "seuraavan mallin" ecussa on.
Sitäpaitsi, vnt-ahtimella ei kaikkea alavääntöä voi kuitenkaan hyödyntää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Onko kellään tietoa mitä eroa on C- ja E-sarajalaisten 270 välillä? Eli A6110960999/A6120960299? Mitä tässä olen tutkinut, niin 202:ssa lähtö ahtimelta coolerille eroaa 203:sta. Melko varmasti
Joten vanhemmassa tulee tuon kanssa puuhaa ahtimen vaihdossa. Onko lie muita eroja
202:n vakioahdin on lie GT2052S mallia A6110960099 ja 203:n GT1852V A6110960999. Jos joku osaisi tuosta gt20:stä sanoa pesien mittoja, niin kiva.


Jatketaan monologia hieman... Sattui sitten löytymään sopivasti 270:n ahdistin, niin ostin pois. Tuo kompuran lähtö on tosiaan erilainen, eli siihen pitää jotain modata. Toisekseen onko 203:ssa ahtoputki sellainen yhdistetty laturinkannake? Tuossa 202:ssa tuo rakenne on vähän jännä, sen verta tuota purin yksi ilta joutessani. Miten vakio-ohjaus pelaa VNT:llä? Onnistuuko vaihtaa tuohon ahdin ja ajella ohjelmointiin vai sekoaako ja vetää kaikki vikatilat päälle? Ahdothan saisi kyllä tapettua mekaanisella kikkailulla, ettei ne ainakaan pääse karkaamaan, mutta tykkääkö kyttyrää vajaista paineista? Tosin jos tuon sovittelee valmiiksi, niin ei se ny ihme homma ole ole sinne vaihtaa missä vain.
Pitänee käydä kiertovesipumppu hakemassa, niin saa nakerrella jäähdytyksetkin kohdilleen
Pitänee käydä kiertovesipumppu hakemassa, niin saa nakerrella jäähdytyksetkin kohdilleen

Turbo saapui, joten tuota voisi ensi viikonloppuna yrittää ehtiä sovitella. Asentelin jo ahtopainemittarin ja katselin vakioahtoja. Aikaisempi perstuntuma vahvistui, tuo ei voi mitenkään vääntää maksimeja jo 1800 kuten luvataan. Silloin on ahtoja noin 0,6. Parissa tuhannessa on 0,8, maksimit on noin 1,1 ja saavutetaan jossain 2200-2300. Ei pystynyt seuraamaan pysyykö nuo ahdot ylös asti kun pienillä vaihteilla ei oikein ehdi havainnoida ja isoille ei oikein maantiet sovellu. Saattoi olla, että laski bariin neljän tuhannen huitteilla. Semmoista vakiona.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Sellasta 1,2 sieltä pyydelään (2002 203 220) siinä 2000RMP tietämillä(riipuu kuormitukseta)THä kirjoitti:Turbo saapui, joten tuota voisi ensi viikonloppuna yrittää ehtiä sovitella. Asentelin jo ahtopainemittarin ja katselin vakioahtoja. Aikaisempi perstuntuma vahvistui, tuo ei voi mitenkään vääntää maksimeja jo 1800 kuten luvataan. Silloin on ahtoja noin 0,6. Parissa tuhannessa on 0,8, maksimit on noin 1,1 ja saavutetaan jossain 2200-2300. Ei pystynyt seuraamaan pysyykö nuo ahdot ylös asti kun pienillä vaihteilla ei oikein ehdi havainnoida ja isoille ei oikein maantiet sovellu. Saattoi olla, että laski bariin neljän tuhannen huitteilla. Semmoista vakiona.
Tuli tuota ahdistinta mallailtua. Ei se sinne suoraan mene, mutta ei lainkaan toivottomalta vaikuttanut. Pakosarjaan käy tosiaan suoraan ja myös downpipeen pienellä siirrolla. Öljyn paineputken saa myös taivuteltua käypäiseksi, mutta paluuputki ei käy suoraan koska ahdin siirtyy kauemmas lohkosta. Poikki ja letkua väliin pelannee helppona temppuna. Käänsin runkoa pakopesään nähden, jotta sain öljyputket lähemmäs alkuperäistä paikkaa, mutta silloin menee kompuran lähtö runkoaisaa vasten. Joten pitänee pyöräyttää takaisin. Myös alipainekello on vähän ikävässä paikassa ja saattaa aiheuttaa ongelmia öljyn paluuputken kanssa. Ei oikein ollut aikaa sovittaa tuota, niin joutui laittamaan vakion takaisin.
Olisiko tietoa tuon kompuralta lähtevän putken vaihtamisesta 203:sta? Mahtaisiko käydä jopa suoraan? Olisiko jollain kuvaa osasta? Mulla on nyt tuon kuvan oikeanpuolimmaisen tapainen systeemi ja uusi ahdin on vasemmanpuoleisen oloinen.

Olisiko tietoa tuon kompuralta lähtevän putken vaihtamisesta 203:sta? Mahtaisiko käydä jopa suoraan? Olisiko jollain kuvaa osasta? Mulla on nyt tuon kuvan oikeanpuolimmaisen tapainen systeemi ja uusi ahdin on vasemmanpuoleisen oloinen.

- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Kuvien perusteela jos siis ahtimissa mitikä ovat vaihtumaasa
on noi alipaine kellot ja niiten säätö tangot menee noin kun kuvassa,
olet siis vaihtamassa hukkaportilisen ahtimen tilalle muutuva siipistä,
toimintaan saamiseksi siinä tulee sitten pikusen touhua myös ohjelman kanssa(sama ohjelma ei toimi)
on noi alipaine kellot ja niiten säätö tangot menee noin kun kuvassa,
olet siis vaihtamassa hukkaportilisen ahtimen tilalle muutuva siipistä,
toimintaan saamiseksi siinä tulee sitten pikusen touhua myös ohjelman kanssa(sama ohjelma ei toimi)
.
Kompurakotelon kannen saa pyöräytettyä, mihin asentoon haluaa.
Ahtimen rungon pitäisi olla mahdollisimman pystyssä, siis tuloöly päällä ja poisto alla.
Lähtöputken saat vaikka sovivasta silikoonista.
Kun ahtimen runko-osa on oikeassa asennossa, pitäisi alipainekellonkin olla, niin ne on muissakin malleissa, ja sopii.
Kompurakotelon kannen saa pyöräytettyä, mihin asentoon haluaa.
Ahtimen rungon pitäisi olla mahdollisimman pystyssä, siis tuloöly päällä ja poisto alla.
Lähtöputken saat vaikka sovivasta silikoonista.
Kun ahtimen runko-osa on oikeassa asennossa, pitäisi alipainekellonkin olla, niin ne on muissakin malleissa, ja sopii.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Jeps, juurikin noin eli 202:een 270:n turbo. Tuo softahomma on tiedossa. On vaan huonoja kokemuksia virittelyistä vakioahtimilla, niin ajattelin nyt olla vähän kaukonäköisempi ja pienentää lämpökuormaa isommalla ahtimella ja paremmalla coolerilla.CDI203 kirjoitti:Kuvien perusteela jos siis ahtimissa mitikä ovat vaihtumaasa
on noi alipaine kellot ja niiten säätö tangot menee noin kun kuvassa,
olet siis vaihtamassa hukkaportilisen ahtimen tilalle muutuva siipistä,
toimintaan saamiseksi siinä tulee sitten pikusen touhua myös ohjelman kanssa(sama ohjelma ei toimi)
Olin nopeasti katsovinani, että kompurakoteloa ei saa pyöritettyä kuin pulttijaon määräämissä suht suurissa pykälissä, mutta saatoin katsoa pienessä kiireessä huonosti. Tuo rungon asentohomma onkin tiedossa. Jos tuon kompurakotelon saa käännettyä sopivasti, niin homma helpottuukin huomattavasti. Pitänee tuo lähdön "huuli" veistää pois, että saa silikonin päälle eikä tarvitse käyttää noita O-rengas systeemejä.tuikku kirjoitti:Kompurakotelon kannen saa pyöräytettyä, mihin asentoon haluaa. Ahtimen rungon pitäisi olla mahdollisimman pystyssä, siis tuloöly päällä ja poisto alla. Lähtöputken saat vaikka sovivasta silikoonista.Kun ahtimen runko-osa on oikeassa asennossa, pitäisi alipainekellonkin olla, niin ne on muissakin malleissa, ja sopii.
Ei juuri ehtinyt touhuta hommaa eteenpäin. Mutta pyöriihän se kompurakotelo tosiaan portaattomasti, melkoinen puusilmä minäkin. Tosin nuo öljyt ja pakopuoli oli vasta syynissä. Sopivaa lyhyttä supparia olen jahtaillut kompuran lähtöön, mutta 60 -> 45 ei oikein tunnu löytyvän, pitänee kääntää raudasta. Jos oikein hipistellä tahtoisi, niin sorvaisi vaikka kevytmiinistä välipalan O-renkaineen. Katsoo nyt miten hienoa jaksaa ja ehtii, asuntoremppa syö aikaa niin pirusti.
Miksi muuten tuo hukkaportille tarkoitettu säätö ei pelaa VNT:n kanssa? Kuitenkin perusperiaate on tavallaan sama, mutta onko säätöperiaate? Tylyä painetta vain? Onko säädön dynamiikka niin paljon erilainen, että alkaa värähdellä tjsp? Vai mikä tulee ongelmaksi? Jotain kun säätimistä tiedän, niin ihan ammatillisesta mielenkiinnosta syvempi sielunelämä kiinnostaisi. Onko tuolla taustalla ihan P (I? D?) vai oikein tilasäätöä? Varmaan uudemmassa purkissa hifimpää, mutta miten tuohon vanhempaan tuo ympätään? Optio olemassa vai jonkinlainen koiruus?
Lämpimikseen olisi aina mukava turista teoriaa.
Miksi muuten tuo hukkaportille tarkoitettu säätö ei pelaa VNT:n kanssa? Kuitenkin perusperiaate on tavallaan sama, mutta onko säätöperiaate? Tylyä painetta vain? Onko säädön dynamiikka niin paljon erilainen, että alkaa värähdellä tjsp? Vai mikä tulee ongelmaksi? Jotain kun säätimistä tiedän, niin ihan ammatillisesta mielenkiinnosta syvempi sielunelämä kiinnostaisi. Onko tuolla taustalla ihan P (I? D?) vai oikein tilasäätöä? Varmaan uudemmassa purkissa hifimpää, mutta miten tuohon vanhempaan tuo ympätään? Optio olemassa vai jonkinlainen koiruus?
Lämpimikseen olisi aina mukava turista teoriaa.
.
Säätö on viriteety hieman eri periaatteelle, kun sitten myöhemmissä versioissa, joissa on se vnt-ohjaus jo valmiina.
Jos vaan ahdin vaihdetaan, eikä muuta tehdä.
Niin se hukkaportin ohjelman pätkä siis käyttään niitä ahtimen siipiä, kuten hukkista.
"Oikeassa" vnt-ohjauksessa siipien asentoa muutetaan toteutuneen syöttömäärän ja moottorin kierrosluvun funktiona.
Tässä W202,n hukkaportin ohjauksessa pulssisuhdetta muutetaan toteutuneen ahtopaineen ja kierrosluvun funktiona.
Mutta kuvittelisin, että aika kivasti pelaisi ilman mitään muutosta ohjelmaan, eikä ainakaan mitään "ikävää" pääse tapahtumaan, kun niillä hukkiksen ohjauksen pulssisuhteilla siivet on koko ajan vähän liiankin auki.
Mutta, en tosiaankaan ole itse kokeillut.
Mielenkiintoinen kait tuo olisi kokeilla, osaisikko.
Säätö on viriteety hieman eri periaatteelle, kun sitten myöhemmissä versioissa, joissa on se vnt-ohjaus jo valmiina.
Jos vaan ahdin vaihdetaan, eikä muuta tehdä.
Niin se hukkaportin ohjelman pätkä siis käyttään niitä ahtimen siipiä, kuten hukkista.
"Oikeassa" vnt-ohjauksessa siipien asentoa muutetaan toteutuneen syöttömäärän ja moottorin kierrosluvun funktiona.
Tässä W202,n hukkaportin ohjauksessa pulssisuhdetta muutetaan toteutuneen ahtopaineen ja kierrosluvun funktiona.
Mutta kuvittelisin, että aika kivasti pelaisi ilman mitään muutosta ohjelmaan, eikä ainakaan mitään "ikävää" pääse tapahtumaan, kun niillä hukkiksen ohjauksen pulssisuhteilla siivet on koko ajan vähän liiankin auki.
Mutta, en tosiaankaan ole itse kokeillut.
Mielenkiintoinen kait tuo olisi kokeilla, osaisikko.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
No jopas on tarkaksi vedetty, varmaan aika virittäminen että pelaa kaikissa tilanteissa oikein. Muuttaminen varmaan vielä paljon haastavampaadera kirjoitti:Hela hoito, eli PID-säädin.

Jep, tämä selvää.tuikku kirjoitti:Säätö on viritetty hieman eri periaatteelle, kun sitten myöhemmissä versioissa, joissa on se vnt-ohjaus jo valmiina.
Jos vaan ahdin vaihdetaan, eikä muuta tehdä.
Niin se hukkaportin ohjelman pätkä siis käyttää niitä ahtimen siipiä, kuten hukkista.
Höm, olen käsittänyt, että ohjaukset pelaa siten, että syöttömäärää ohjataan ilmamäärän (ja kierrosluvun) funktiona, jolloin syöttömäärä olisi myös lähestulkoon ahtopaineen funktiona, poislukien tietty joitain muuttujia, joiden vaikutus tosin ei lie olisi kovin suuri. Suurimpana lie lämpötila, mutta onko tämän korjaus suoraan tuossa, vai onko tuolle erillinen korjaus? Tämä pohja myös tukisi vahvasti tuota seuraavaa pointtiatuikku kirjoitti:"Oikeassa" vnt-ohjauksessa siipien asentoa muutetaan toteutuneen syöttömäärän ja moottorin kierrosluvun funktiona.
Tässä W202,n hukkaportin ohjauksessa pulssisuhdetta muutetaan toteutuneen ahtopaineen ja kierrosluvun funktiona.

Varmasti tuon kokeilen ja yritän mekaanisesti säätää pelaamaan niin hyvin kuin voin. Ohjelmiin en sekaudu, ei ole intoa hankkia vehkeitä ja opetella, MS:n opiskelu saa riittää. Muuten on jo ahdin paikoillaan, mutta piti tilata toinen öljyn paluuputki, kun orkkis törmää kelloon pahasti ja tuo pitää myös pystyä palauttamaan vakioksi jos on tarvis. Tangon säädin siten, että siivet on lähes auki (ei pohjaa) kun kellokin on. Kellossa riittää liike vetää nuo toppariin asti. Ajattelin, että tuo olisi hyvä lähtökohta, katsoo sitten tarviiko muuttaa mihin päin. Vai onko parempia vinkkejä 0-pisteeksi?tuikku kirjoitti:Mutta kuvittelisin, että aika kivasti pelaisi ilman mitään muutosta ohjelmaan, eikä ainakaan mitään "ikävää" pääse tapahtumaan, kun niillä hukkiksen ohjauksen pulssisuhteilla siivet on koko ajan vähän liiankin auki.
Mutta, en tosiaankaan ole itse kokeillut.
Mielenkiintoinen kait tuo olisi kokeilla, osaisikko.
Olisi muuten tämä säätö jännä juttu mallintaa, tosin en ihan nopeasti keksi miten lähtisi liikkeelle, mutta pitää leikkiä ajatuksella

Tuo 270:n ahdin ei sitten muuten käy todellakaan suoraan 202:een. Tarvitsee rälläkkää, hitsiä, pillejä, sorvi on hyvä olla ja monttu tai nosturi lähes välttämätön. Ihan vain vinkkinä jos joku miettii parkkipaikkaremonttina. No ehkä vähän pienemmällä arsenaalilla saa tehtyä, mutta hankalaa on. Kirjoittelen yhteenvedon tarvittavista toimenpiteistä kunhan saan tuon kiinni.
.
Juu, olet käsittänyt riippuvuuden syöttöihin väärin.
Ahtolämpöjen nousu vaikuttaa suoraan ohjelman annostelemaan max syöttömäärään.
Ahtimen ohjauksen "alkutilanne", siis kun moottori käynnistetään ja ajetaan pienillä kierroksilla, on molemmissa ahtimen ohjauksissa hyvin samantapainen.
Samoin tillanne kaasupohjassa, suurilla kierroksilla.
Tähän perustan arvioni siitä, että pitäisi jo heti jollain lailla toimia, eikä helpolla särkyä.
Automaatin kanssa paremmin, se kun osaa ottaa kätevästi huomioon moottorin vääntökäyrässä tapahtuvat muutokset ja muuttamaan vaihtohetkeä sen mukaisesti.
Juu, olet käsittänyt riippuvuuden syöttöihin väärin.
Ahtolämpöjen nousu vaikuttaa suoraan ohjelman annostelemaan max syöttömäärään.
Ahtimen ohjauksen "alkutilanne", siis kun moottori käynnistetään ja ajetaan pienillä kierroksilla, on molemmissa ahtimen ohjauksissa hyvin samantapainen.
Samoin tillanne kaasupohjassa, suurilla kierroksilla.
Tähän perustan arvioni siitä, että pitäisi jo heti jollain lailla toimia, eikä helpolla särkyä.
Automaatin kanssa paremmin, se kun osaa ottaa kätevästi huomioon moottorin vääntökäyrässä tapahtuvat muutokset ja muuttamaan vaihtohetkeä sen mukaisesti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5