1992 300 td ongelma APUA!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

1992 300 td ongelma APUA!

Viesti Kirjoittaja VKK »

Sähköt hävisi äsken ihan itsestään. Vilkut ei toimi, samoin ei nopeus- kierros- pa- ja lämpömittari. Lämmityslaite puhaltaa vain kuumaa, puhallus kuitenkin toimii(liekö lämmöntunnistimelle menevä virta poikki myös). Valot tuntuu pelaavan, jarruvaloista ei tietoa. Kaikki sulakkeet ehjiä. Kun virran kääntää päälle, vain airbagin valo syttyy. Tyhjäkäynti liian alhaalla, sammuilee.
Missä vika?
Apua!!!
Viimeksi muokannut VKK, Pe 02.10.2009 20:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tarkista sulakkeet.
Secin mittaristo lopetti kerran toimintansa ja vika löytyi sulakkeesta.
Saman paukun takana oli muistaakseni myös jarruvalot.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Rasialla kuskin puolella konetilassa ainakin ovat kaikki ehjiä.
Voisiko mittaristolle tuleva johto olla irronnut mittariston takaa, ja tämä aiheuttaisi kyseiset viat..?
Jos fritsillä mittaria pyörittäessä on tullut laitetuksi huonosti takaisin paikoilleen liitin tms.?
Haisteleeko pumpun sähköinen tyhjäkäynninsäätö kierroksia mittarilta..?
EDIT:
Onko sulakerasioita muuallakin kuin em.?
Voisiko virtalukon pohja olla särki..?
Jotensakin vain tuntuu kun lähtee käyntiin, ettei voisi olla virtalukossa vika..
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

On ainakin vielä yks paukku mittariston takana. En tiä sen tarkemmin mitä kaikkea sen perässä on mittariston lisäksi. On semmonen punanen muovinen "nappula". Ei minkään perinteisen sulakkkeen näköinen. Löytyy täältäkin tarinaa vaikka huru mykke!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Tenutähti kirjoitti:On ainakin vielä yks paukku mittariston takana. En tiä sen tarkemmin mitä kaikkea sen perässä on mittariston lisäksi. On semmonen punanen muovinen "nappula". Ei minkään perinteisen sulakkkeen näköinen. Löytyy täältäkin tarinaa vaikka huru mykke!
Eli siis huomenna täytynee alkaa mittariston purkuun..?
Löytyy varmaan, mutta olen uusi käyttäjä, enkä oikein löydä hakusanoja tällaisiin...
Kiitos kuitenkin jo vastanneille, ja uusia vinkkejä odotellessa.
Muistin juuri että sähköt häipyivät tietyön kohdalla, jossa oli hieman kuoppia, mikäli näillä asioilla nyt mitään yhteistä on...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18021
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eli siis huomenna täytynee alkaa mittariston purkuun..?
Merkkivalot sun muut eivät ole sen sulakkeen takana, kyseessä on taustavalojen sulake.

Laturi, sen johdotus, ylijännitesuojarele, moottorin maadoitus ?
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

dealer kirjoitti:
Eli siis huomenna täytynee alkaa mittariston purkuun..?
Merkkivalot sun muut eivät ole sen sulakkeen takana, kyseessä on taustavalojen sulake.

Laturi, sen johdotus, ylijännitesuojarele, moottorin maadoitus ?
Pitäneeköhän tuo kiikuttaa maanantaina veholle.. :cry:
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Vaikka sulakkeet näyttävät ehjiltä, ei siellä välttämättä kulje virta
läpi. :? '
Mittari tai sähkökynä välttämätön.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Missä tämä ylijännitesuojarele sijaitsee, voiko sitä resetoida jne.?
Täytyy huomenna mitata tuleeko laturilta virta akulle. Lähtisikö kone käymään, jos maadoitus olisi viallinen..?
Kun lähtee ja puhallin ja valot pelaa(myös mittarin taustavalot).. Mystinen juttu.
Akunkengän käytin jo irti, ei apua...
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

VKK kirjoitti:Missä tämä ylijännitesuojarele sijaitsee, voiko sitä resetoida jne.?
Täytyy huomenna mitata tuleeko laturilta virta akulle. Lähtisikö kone käymään, jos maadoitus olisi viallinen..?
Kun lähtee ja puhallin ja valot pelaa(myös mittarin taustavalot).. Mystinen juttu.
Akunkengän käytin jo irti, ei apua...
Kuis vanha akku? Oikkarissa tai sille? Ehkä?

Meinaaten, että kolaus voi rikkoa akun ja oireet on sitte moninaiset, kun hilut heiluu akun sisällä. Näin kävi itelle, mutta veneen akku tosin.

Että laita nyt kaiken ensin uusi akku ja kato sitte. Jos siis on vanha.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
GUNTHER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 217
Liittynyt: Su 05.11.2006 23:20
Paikkakunta: JYVÄSKYLÄ

Viesti Kirjoittaja GUNTHER »

laturi?
mutsin 200d meni aineski ihan sekaisin ku laturi meni. latas kuitenki jonku verran et pysty ajamaan.
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!

KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Nyt kun yleismittarilla mittasin, niin akun jännite oli 12,3V. Ei myöskään hehkuta, joten ei lähde käyntiin että voisin laturilta tulevaa mitata.
Voisiko vika sittenkin löytyä virtalukon pohjasta..?
Airbagin valo syttyy kun avain on asennossa 1.
Puhallin alkaa puhaltaa kun kääntää virran päälle eli asentoon 2. Muuten on mittaristossa kovin mykkää..
Laturi näyttää alkuperäiseltä, siinä on tehtaan lakka päällä. Johdotukset näyttävät olevan ok.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Tarkista kuitenkin ne sulakkeet ensin.
Laita virta päälle ja testaa ne, mihin tulee 12 v, että se myös "menee".
Eli kummassakin nastassa on sama lukema.

Toivottavasti tästä saa selkoa? :oops:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Jäse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Pe 17.10.2008 13:02
Paikkakunta: Haapajärvi

Viesti Kirjoittaja Jäse »

Voisko olla päävirta sulakeessa karvat kyrvähtäny. Eräässä jaappanialaisessa kiisselissä kärähti 75A sulake konehuoneesta. Auto pelasi muuten, mutta kaikki valot ja mittarit epäkunnossa.
märssua odotellaan....
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Sai selkoa. Kyllä näyttäisi kaikki olevan ehyitä. Aika moneen ei tosin virtaa edes tullut..
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Jäse kirjoitti:Voisko olla päävirta sulakeessa karvat kyrvähtäny. Eräässä jaappanialaisessa kiisselissä kärähti 75A sulake konehuoneesta. Auto pelasi muuten, mutta kaikki valot ja mittarit epäkunnossa.
Mistähän tuollaista voisi haeskella..?
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Kävin hakemassa uuden virtalukonpohjan motonetistä, mutta tuntuu olevan niin hankala vaihtaa, että tästä saa maanantaina jatkaa ammattimies.. :evil:
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

VKK kirjoitti:Kävin hakemassa uuden virtalukonpohjan motonetistä, mutta tuntuu olevan niin hankala vaihtaa, että tästä saa maanantaina jatkaa ammattimies.. :evil:
En usko noin vaikeeseen vikaan. :roll:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Virrat kävi eilen sen verran että sain hehkutettua ja käyntiin. Kun lähdin ajamaan, n. 300 metrin jälkeen ne taas katosivat, eikä niitä houkuttelusta huolimatta(virrankutsuhuutoja, voimasanoja, avaimen runkkausta etc.) enää löytynyt. Eli ei voi olla ainakaan mikään sulake palanut..
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

hehheh. Virtalukon pohjalle tulevat johdot olivat murtuneet poikki.
Aika huono auto..
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14188
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ja nytkö pelaa? Hyvä että tuli kuntoon. Oireet kuulostivat myös siltä, että ylijännitesuojareleen sulake olisi mennyt rikki. Se löytyy akun takaa muovikannen alta. N. 4x4 cm rele jossa läpinäkyvä muovikansi. Sen alla sulake.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

VKK kirjoitti:hehheh. Virtalukon pohjalle tulevat johdot olivat murtuneet poikki.
Aika huono auto..
Pitää näköjään alkaa uskomaan outoihinkin vikoihin. :oops:

Mikähän ne oli murtanut?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
VKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 21.09.2009 20:29

Viesti Kirjoittaja VKK »

Harri126 kirjoitti:
VKK kirjoitti:hehheh. Virtalukon pohjalle tulevat johdot olivat murtuneet poikki.
Aika huono auto..
Pitää näköjään alkaa uskomaan outoihinkin vikoihin. :oops:

Mikähän ne oli murtanut?
Aika kuulemma...
Oli niissä jotain rosvoliittimiäkin, kenties hälyttimelle otettu joskus jotain siitä..
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Varmaan tyhmä kysymys, mutta tuosta ekasta saa sen kuvan että myös nopeusmittari pimeni. Eikö se olekaan 124:ssa puhtaasti mekaaninen? Itsellä ainakin väpättää 0-30-alueella n eula sen verran, että vaijerivetoiseksi tuota luulisi...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin