Paikkamaalauksesta
Paikkamaalauksesta
Omistan MB C220D:n -94 ja vanhuksella alkaa olla ruostevaurioita siellä sun täällä. Esimerkiksi ovilistojen yläpuolella (perinteisessä paikassa).
Metallinhohto tummanpunainen maali.
Aloittelin korjaamaan niitä ja kysyisin vinkkiä miten saa parhaimman tuloksen. Tarkoitan lähinnä maalirajan häivyttämistä, kun ei ole luonnollista rajaa rajata maalaus. Ajattelin ensin kuitenkin paikkamaalata ennenkuin koko ovi menee maalaukseen.
Kompura on ja ruisku on ja olen maalannut jonkin verran. Viimeksi pojan mopo, josta tuli ihan hyvä.
Mikä olisi paras ruisku paikkamaalauskeen, pienille alueille?
Kiitos vinkeistä
Metallinhohto tummanpunainen maali.
Aloittelin korjaamaan niitä ja kysyisin vinkkiä miten saa parhaimman tuloksen. Tarkoitan lähinnä maalirajan häivyttämistä, kun ei ole luonnollista rajaa rajata maalaus. Ajattelin ensin kuitenkin paikkamaalata ennenkuin koko ovi menee maalaukseen.
Kompura on ja ruisku on ja olen maalannut jonkin verran. Viimeksi pojan mopo, josta tuli ihan hyvä.
Mikä olisi paras ruisku paikkamaalauskeen, pienille alueille?
Kiitos vinkeistä
Kuinka isoja ne ruosteet ovat?
Yleensä ruoste leviää maalin alla ja kaikki on hiottava tarkkaan pois
ja hiekkapuhallettava. Yleensä siinä hommassa sitten tulee aika iso
alue maalattavaksi.
Vain aivan alussa olevan vian voi korjata helposti, esim. kiveniskemän.
Semmoinen raavitaan puukolla puhtaaksi ja laitetaan paikkamaalia
sivellinpullosta.
Jos ruoste on levinnyt sormenpään kokoisiksi laikuiksi, niin minun mielestäni
hyvän tuloksen saa vain maalaamalla koko oven. Häivytys voi onnistua
ammattilaiselta, mutta itse en lähtisi kokeilemaan kuin helmoissa tai
katonrajassa, jossa pystypinta muuttuu vaakapinnaksi.
Ruosteensyöjäaineet eivät tahdo pitää maalin alla. Maalikaupasta saa
lasikuitukitin, pohjamaalin, hiontakitin ja pintamaalin lakkoineen.
Minä en kuitenkaan ole mikään maalari, joten joku taitavampi voi
onnistua paremmin.
Kannattaisiko homma jättää ensi kesään ja maalata itse hyvillä keleillä?
Kompurassa pitää olla paljon ilmantuottoa ja vedenerotin.
Yleensä ruoste leviää maalin alla ja kaikki on hiottava tarkkaan pois
ja hiekkapuhallettava. Yleensä siinä hommassa sitten tulee aika iso
alue maalattavaksi.
Vain aivan alussa olevan vian voi korjata helposti, esim. kiveniskemän.
Semmoinen raavitaan puukolla puhtaaksi ja laitetaan paikkamaalia
sivellinpullosta.
Jos ruoste on levinnyt sormenpään kokoisiksi laikuiksi, niin minun mielestäni
hyvän tuloksen saa vain maalaamalla koko oven. Häivytys voi onnistua
ammattilaiselta, mutta itse en lähtisi kokeilemaan kuin helmoissa tai
katonrajassa, jossa pystypinta muuttuu vaakapinnaksi.
Ruosteensyöjäaineet eivät tahdo pitää maalin alla. Maalikaupasta saa
lasikuitukitin, pohjamaalin, hiontakitin ja pintamaalin lakkoineen.
Minä en kuitenkaan ole mikään maalari, joten joku taitavampi voi
onnistua paremmin.
Kannattaisiko homma jättää ensi kesään ja maalata itse hyvillä keleillä?
Kompurassa pitää olla paljon ilmantuottoa ja vedenerotin.
Kaiken saa häivytettyä, eri asia kuinka nätisti ja miten. Kotioloissa spraypurkeilla ei edes kannata yrittää.
Minkälaiset maalit? Vesiväri ja lakka? Vai 2k-maali?
Pienille alueille paras ruisku olisi ns miniruisku, pienemmät suuttimet ja muutenkin pieni koko toimii paremmin kun halutaan pitää alue pienenä. Norm kokosellakin pärjää, kunhan on viuhka ja paineet oikein.
Mutta miksi edes vaivautua leikkimään jotain paikkamaalauksia jos ovi on menossa maalaukseen... ?
Jos ruvetaan miettimään että jos ympäri autoa on siellä sun täällä ruostepilkkuja, ei mitään järkeä tehdä mitään paikkamaalauksia. Parempi siitä tulee kun ottaa listat, puskurit ym hilppeet pois ja maalaa vaikka kyljet, loput myllyttää kiiltäväksi. Huomattavasti parempaa jälkeä, kestävämpää eikä tarvii joka vuosi uusia.
Eri asia jos halut pitää budjetin pienenä, mutta halvalla ei pääse ruostehommista eroon.
Nimimerkki 1kk sisällä "paikkamaalannut" 10-15 väyrystä.

Minkälaiset maalit? Vesiväri ja lakka? Vai 2k-maali?
Pienille alueille paras ruisku olisi ns miniruisku, pienemmät suuttimet ja muutenkin pieni koko toimii paremmin kun halutaan pitää alue pienenä. Norm kokosellakin pärjää, kunhan on viuhka ja paineet oikein.
Mutta miksi edes vaivautua leikkimään jotain paikkamaalauksia jos ovi on menossa maalaukseen... ?
Jos ruvetaan miettimään että jos ympäri autoa on siellä sun täällä ruostepilkkuja, ei mitään järkeä tehdä mitään paikkamaalauksia. Parempi siitä tulee kun ottaa listat, puskurit ym hilppeet pois ja maalaa vaikka kyljet, loput myllyttää kiiltäväksi. Huomattavasti parempaa jälkeä, kestävämpää eikä tarvii joka vuosi uusia.
Eri asia jos halut pitää budjetin pienenä, mutta halvalla ei pääse ruostehommista eroon.
Nimimerkki 1kk sisällä "paikkamaalannut" 10-15 väyrystä.

Mistäs eepi saa 2k metallimassaa ?
Olen just tilaamassa kolmeen eri autoon metalliväriä ja ne taitaa olla vesivärejä vallan mitä on saatavilla. Eipä silti että edes ymmärtäisin mitä eroa on, mutta olisi mukavampi saada se värikin kuivaksi joskus kotona pölysessä tallissa, joten sikäli 2k olisi kova sana.
Ai niin, rajaus on helppoa, rajaat ikkunat pois ja maalaat kaiken muun
Olen just tilaamassa kolmeen eri autoon metalliväriä ja ne taitaa olla vesivärejä vallan mitä on saatavilla. Eipä silti että edes ymmärtäisin mitä eroa on, mutta olisi mukavampi saada se värikin kuivaksi joskus kotona pölysessä tallissa, joten sikäli 2k olisi kova sana.
Ai niin, rajaus on helppoa, rajaat ikkunat pois ja maalaat kaiken muun

Lisää tietoa: www.skg.fi
Vesimassa tarvii lakan.
Niin joo, tota en huomannukkaa että väri oli metallihohto, mutta kyllä liuotinmaalina metalliväriä voi vielä tehdä, tai no, tuskin enään myydään missään mutta jostain maalaamoista vois saada jos on perusväri.
Niin ja semmostakin että mitä enemmän sauhuttaa ja häivyttämisessä just perjaateessa sitä tehdääkin, niin väristä voi tulla vaaleampi tai kirjava. Tummanpunainen väri ei pitäis olla mitenkään mahdoton homma.
Jos haluat päästä helpommalla, hommaat ns karvilitkua/tinneriä, joka vedetään häivytyksen rajaan, "polttaa" häivytyskohdan kiiltäväksi, häivyttää lakkarajan ja helpompi kiillottaa raja pois.
Niin joo, tota en huomannukkaa että väri oli metallihohto, mutta kyllä liuotinmaalina metalliväriä voi vielä tehdä, tai no, tuskin enään myydään missään mutta jostain maalaamoista vois saada jos on perusväri.
Niin ja semmostakin että mitä enemmän sauhuttaa ja häivyttämisessä just perjaateessa sitä tehdääkin, niin väristä voi tulla vaaleampi tai kirjava. Tummanpunainen väri ei pitäis olla mitenkään mahdoton homma.
Jos haluat päästä helpommalla, hommaat ns karvilitkua/tinneriä, joka vedetään häivytyksen rajaan, "polttaa" häivytyskohdan kiiltäväksi, häivyttää lakkarajan ja helpompi kiillottaa raja pois.
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti 29.09.2009 18:41
- Paikkakunta: nakkila
kun itse viimeksi maalasin autoa niin tuli hyvä, väri oli vaaleansinivioletti(metalliväri)
Ensin paikkailin kitillä jos oli tarvis, sen jälkeen hion hyväksi ja sitten maalasin vain ilman mitään teippejä tai mitään tarpeeksi kaukaa niin ei tule mitään selvää rajaa mistä maalattu ja mistä ei..
Tuore maali erottuu muutaman päivän selvästi, mutta kun sillä sen muutaman viikon ajelee ja käy välillä jossain sorateillä myös ajelemassa ja seuraavaksi kun pesee ja vahaa niin eipä minun autossani enään mitään eroa näkynyt..
Paras ja varmin vaihtoehto kyllä on että otat koko oven rohkeasti irti ja maalaat sen kokonaan..
Ensin paikkailin kitillä jos oli tarvis, sen jälkeen hion hyväksi ja sitten maalasin vain ilman mitään teippejä tai mitään tarpeeksi kaukaa niin ei tule mitään selvää rajaa mistä maalattu ja mistä ei..
Tuore maali erottuu muutaman päivän selvästi, mutta kun sillä sen muutaman viikon ajelee ja käy välillä jossain sorateillä myös ajelemassa ja seuraavaksi kun pesee ja vahaa niin eipä minun autossani enään mitään eroa näkynyt..
Paras ja varmin vaihtoehto kyllä on että otat koko oven rohkeasti irti ja maalaat sen kokonaan..
W210 220cdi
Kiitoksia kaikille vinkeistä ja kommenteista.
Metalliväri on siis haasteellinen paikkamaalata huomaamattomaksi.
Ajettelin kuitenkin kokeilla ja testata yhtä paikkausta, ennenkuin teen päätöstä koko oven maalauksesta Se voi olla kuitenkin olla edessä.
Maali on uusia vesimaaleja, kun muita ei saa enään. Sikkensin Wave-jotain.
Kynäruisku on siis hyvä vaihtoehto, pitää hommata sellainen.
Metalliväri on siis haasteellinen paikkamaalata huomaamattomaksi.
Ajettelin kuitenkin kokeilla ja testata yhtä paikkausta, ennenkuin teen päätöstä koko oven maalauksesta Se voi olla kuitenkin olla edessä.
Maali on uusia vesimaaleja, kun muita ei saa enään. Sikkensin Wave-jotain.
Kynäruisku on siis hyvä vaihtoehto, pitää hommata sellainen.
metallihohtoväri tarvii aina lakan päälle että pinnasata tulee kiiltävä ja kova,eli massaväri ihan sama onko vesiväri vai liukkari niin se lakka tekee siittä sen 2k maalin.eli se massa on ihan 1k kamaa!hiivatti kannattaa jättää ne häivyttelyt ja maalaat vaan reilusti kylet niin tulee kerralla nätinpi!veskola kirjoitti:Mistäs eepi saa 2k metallimassaa ?
Olen just tilaamassa kolmeen eri autoon metalliväriä ja ne taitaa olla vesivärejä vallan mitä on saatavilla. Eipä silti että edes ymmärtäisin mitä eroa on, mutta olisi mukavampi saada se värikin kuivaksi joskus kotona pölysessä tallissa, joten sikäli 2k olisi kova sana.
Ai niin, rajaus on helppoa, rajaat ikkunat pois ja maalaat kaiken muun
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
w126 500sec kesä pirssi!
Häivytys
Pohjamaaliksi kannattaa valita täyttävä maali (esim Kent) jotta voi hienolla hiekkapaperilla 500/600 hioo vielä kitin epätasaisuudet pois, kittiä ei saa ikinä niin sileäksi ja kitin rajat tuppaa jäädä näkyviin kun kitti kuivuu ja kutistuu ja varsinkin jos kitti ehtii imeä kosteutta ilmasta. Maali ja lakka peittää 500-600 paperin hiomajäljen. Tuossa mainittiin häivytyksen rajasta, rajan saa täysin pois kun vetää lakan rajan 2-4cm kauemmaksi kun mihin VIIMEINEN maalin sumunhaiven loppuu. Eli uusi maali ei saa tulla esiin uuden lakan alta hiomatahnalla kiillotettaessa, ei pisarakaan. Yleensä ei tule mieleen lakata riittävän laajaa aluetta. Myös lika on hyvä puunata tahnalla pois vanhasta maalipinnasta vähintään oletetun häivytysalueen kohdalta ja sen jälkeen tietenkin pyyhkiä puhdistusnesteellä(mitä sitten käytättekin), tuolloin ei millään saa enää pilattua täydellistä rajaa. Jos on kiilotuskone käytössä niin rajan voi kiillottaa sillä, pitää muistaa "vetää" uutta maalia/lakkaa vanhaan päin eli jos kuljettajan ovesta maalaa etureunan niin kiilotettaessa pitää käyttää laikan yläreunaa joka pyörii niinpäin(myötäpäivään) että "vetää uutta pintaa vanhan päälle"(repsikan puolella alareunaa tai kääntää konetta niin että koneeseen nähden oikealla tai vasemmalla reunalla). Jos laikkaa pyörittää vastakarvaan niin lakka lähtee "rullaamaan" ja raja karkaa eikä karkaaminen lopu ikinä. Lakkaa ei saa kiillottaa puhki, rajan saa täysin pois, ainakin itse saan päivittäin(ei ole omakehu vaan totuus). Spraymaalauksen ulkonäkö on kiillotuksen jälkeen yhtä hyvä kun mikä tahansa JOS OSAA TEHDÄ ja käyttää riittävästi lakkaa, maali/lakka näyttää märkänä paksulle kerrokselle mutta kuivuttua se ei sitä ole jos sitä ei ole tarpeeksi(vedettävä ainakin 2-3 märkää kerrosta haihtumisajan jälkeen eli antaa hyytyä kerroksien välissä jottei valu). Ainoa sprayn ongelma on kestävyys varsinaisiin automaaleihin nähden, on nimittäin aivan eri kamaa. Älkää käyttäkö missään vaiheessa teippirajaa, ainoa mihin voi sitä käyttää niin pohjamaalissa koska sen voi hioo pois ennen pintavärin maalausta. Hyvän sumurajan saa sprayn kanssa kun pitää pahvinreunaa tai jotain vastaavaa hieman irti maalipinnasta ja sumuttaa viistosti pahvista poispäin maalattavaan kohteeseen. Tuon rajan tekoa voi harjoitella maalaamalla ihan jotain turhaa suoraa laajaa aluetta. Maalaa sen ensin, antaa kuivua ja sitten maalaa sumurajan kanssa puolet ja hioo rajan pois. Ei näitä maalaushommia kukaan kerralla opi, eikä kittaamista.
joo kyllä tuo lakan tarve on hyvinkin tiedossa, mutta vanhanaikainen liuotin pohjainen tai kovete maali on turvallisempi tämmöselle amatöörille, joka koittaa sotkea amatöörivehkeillä amatööritiloissa. Sattuu vaikkapa tulemaan öljytippa kompressorista läpi niin vesipohjainen maalaus on pilalla. Toinen syy vältää vesipohjaista maalia on "kylmä" maalaustila, jossa vesimassa ei ehdi kuivua riittävän nopeasti. Ei ole uunia jossa kuivata auto ruiskutusksen jälkeen.timi.lin kirjoitti:metallihohtoväri tarvii aina lakan päälle että pinnasata tulee kiiltävä ja kova,
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mielestäni ei ole syytä täysin tyrmätä spraypullomaalausta, jos kyse on vanhemmasta autosta, paikkamaalattava alue on pienehkö ja sen tekee kunnolla, kunnon aineilla. Lopputulos on amatööriolosuhteissa parhaimmillaan yhtä hyvä tai jopa parempi. Ainakin siis jos autoon saa vielä akryyliväriä johon saa kovetteen pulloon mukaan, moneenhan ei saa ja metalliväreihin ei tietenkään-
Edellytyksenä tosiaan, että se spray on A)maalikaupasta ei biltema tms. osastoa (kunnon suutin ja paine, maali ihan samaa spies heckeriä kuin tölkissäkin) B)Väri sävytetään koodin mukaan (hyllystä valmista koodia ei olekaan) C) Maaliin lisätään maalikaupassa kovete ( päivän aikaa maalata)
Pohjat hio ensin todella huolella niin ruosteettomaksi kuin saa, loput hiekkapuhaltimella (bilteman 20 e laitekin välttää). Kaikki ruoste on saatava pois, ihan joka hippunen. Sitten kunnon kitillä tasoitus pellille suoraan, ja sitä kittausta-> hiomista jne. kunnes käsi väsyy ja pinta tasainen. Kitin pitää antaa myös kuivua ennen sitä ensimmäistä maalikerrosta usean tunnin, mielellään vuorokauden ainakin kun tehdään amatööriolosuhteissa. Sitten vedetään _hiottava pohjamaali_ . Ilman hiontapohjamaalia ei mielestäni saa maalattavaa pintaa virheettömäksi. Hiotaan hiontapohja, ehkä toinen kerros ja uusi kierros, sitten pintamaalilla pohjamaali ja pintamaali niin, että kerroksia kanssa tulee. Spraymaaleilla kai suurin moka on se, että maalaukset jää 1-2 kerrokseen kun väri alkaa näkyä loppuu maalauksetkin, kerrospaksuutta vain ei ole vielä lainkaan tarpeeksi.
Vaihtoehtona ruiskun virittelyssä on sitten amatöörillä monta mutkaa, osaako säätää sen kunnolla, onko ylipäätänsä joku pilipaliruisku ja osaako sekoittaa ja ohenteet, kovettimet joutuu lisäämään, kompuran virittely, kiroilu kun aina on öljyä/vettä mukana vaikka tekisi mitä jne.
Jos paikka on tommoinen puoli neliömetriä tai alle, niin itse tekisin ehdottomasti kunnon spraypurkilla, on vaivattomampi kun ruisku ja senkun vain alkaa maalaamaan ilman virittelyjä. Isommat hommat ja ammatimaisemmat maalaukset on toki eri asia johon ei pullot kuulu.
Ja markettien (biltema, multona, dupli ym) ym. kilikalipullot ei kelpaa kuin siihen mopon maalaukseen jos siihenkään
Edellytyksenä tosiaan, että se spray on A)maalikaupasta ei biltema tms. osastoa (kunnon suutin ja paine, maali ihan samaa spies heckeriä kuin tölkissäkin) B)Väri sävytetään koodin mukaan (hyllystä valmista koodia ei olekaan) C) Maaliin lisätään maalikaupassa kovete ( päivän aikaa maalata)
Pohjat hio ensin todella huolella niin ruosteettomaksi kuin saa, loput hiekkapuhaltimella (bilteman 20 e laitekin välttää). Kaikki ruoste on saatava pois, ihan joka hippunen. Sitten kunnon kitillä tasoitus pellille suoraan, ja sitä kittausta-> hiomista jne. kunnes käsi väsyy ja pinta tasainen. Kitin pitää antaa myös kuivua ennen sitä ensimmäistä maalikerrosta usean tunnin, mielellään vuorokauden ainakin kun tehdään amatööriolosuhteissa. Sitten vedetään _hiottava pohjamaali_ . Ilman hiontapohjamaalia ei mielestäni saa maalattavaa pintaa virheettömäksi. Hiotaan hiontapohja, ehkä toinen kerros ja uusi kierros, sitten pintamaalilla pohjamaali ja pintamaali niin, että kerroksia kanssa tulee. Spraymaaleilla kai suurin moka on se, että maalaukset jää 1-2 kerrokseen kun väri alkaa näkyä loppuu maalauksetkin, kerrospaksuutta vain ei ole vielä lainkaan tarpeeksi.
Vaihtoehtona ruiskun virittelyssä on sitten amatöörillä monta mutkaa, osaako säätää sen kunnolla, onko ylipäätänsä joku pilipaliruisku ja osaako sekoittaa ja ohenteet, kovettimet joutuu lisäämään, kompuran virittely, kiroilu kun aina on öljyä/vettä mukana vaikka tekisi mitä jne.
Jos paikka on tommoinen puoli neliömetriä tai alle, niin itse tekisin ehdottomasti kunnon spraypurkilla, on vaivattomampi kun ruisku ja senkun vain alkaa maalaamaan ilman virittelyjä. Isommat hommat ja ammatimaisemmat maalaukset on toki eri asia johon ei pullot kuulu.
Ja markettien (biltema, multona, dupli ym) ym. kilikalipullot ei kelpaa kuin siihen mopon maalaukseen jos siihenkään
Lähinnä tarkoitin sitä, että pohjamaali on huokoinen ja "imee" kosteuden sisäänsä.hiivatti kirjoitti:En hiveesti ajele, on kakkosauto ja on pihassa enemmän kuin ajossa.Harri126 kirjoitti:Pohjissa ei parane ajella. Ainakaan kostealla kelillä.
Äkkiä joutuu tekemään uusiksi.

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Spruuttaa vaikka väliaikaisen "pintamaalin" spraypurkista, jonka sitten aikanaan hioo pois.
Minäkin paras puhuja kun kohta 2 vuotta ajanut lokarinkaarilla, jotka on hiontavärissä. No saa tehdä pohjat uudestaan, eli tosiaan ruoste on tullut uudestaan esiin. (Silloin ei voinut enää maalata kun tuli pakkanen).
Pahinta tuossa on, että se kosteus pääsee sinne maalin sisään/alle jo ihan sillä, että se auto seisoo paikallaankin. Sitten se kosteusblokataan sinne sisälle pintamaalilla. Seuraukset jokainen varmasti ymmärtää. Sikäli mahdollisimman pian uutta maalia kun edellinen on kuivunut päällemaalauskelpoiseksi. Sama koskee kittejä jne.
Minä ymmärsin muuten eräästä toisesta kirjoituksesta, että se automaalikaupan sävytetty spräy, se sekoittaa sen kovetteen siinä suihkuttamisen aikana. En nyt sitten ole ihan varma enää asiasta. Kyllähän se kovete vaikuttaisi nopeammin kuin päivän aikana, jos se olisi siellä jo sekoitettuna.
Minäkin paras puhuja kun kohta 2 vuotta ajanut lokarinkaarilla, jotka on hiontavärissä. No saa tehdä pohjat uudestaan, eli tosiaan ruoste on tullut uudestaan esiin. (Silloin ei voinut enää maalata kun tuli pakkanen).
Pahinta tuossa on, että se kosteus pääsee sinne maalin sisään/alle jo ihan sillä, että se auto seisoo paikallaankin. Sitten se kosteusblokataan sinne sisälle pintamaalilla. Seuraukset jokainen varmasti ymmärtää. Sikäli mahdollisimman pian uutta maalia kun edellinen on kuivunut päällemaalauskelpoiseksi. Sama koskee kittejä jne.
Minä ymmärsin muuten eräästä toisesta kirjoituksesta, että se automaalikaupan sävytetty spräy, se sekoittaa sen kovetteen siinä suihkuttamisen aikana. En nyt sitten ole ihan varma enää asiasta. Kyllähän se kovete vaikuttaisi nopeammin kuin päivän aikana, jos se olisi siellä jo sekoitettuna.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jep, jotenkin noin. Mulla on ollut vuodenkin vanhoja pulloja jotka toimii ihan täysillä.veskola kirjoitti:Spruuttaa vaikka väliaikaisen "pintamaalin" spraypurkista, jonka sitten aikanaan hioo pois.
Minäkin paras puhuja kun kohta 2 vuotta ajanut lokarinkaarilla, jotka on hiontavärissä. No saa tehdä pohjat uudestaan, eli tosiaan ruoste on tullut uudestaan esiin. (Silloin ei voinut enää maalata kun tuli pakkanen).
Pahinta tuossa on, että se kosteus pääsee sinne maalin sisään/alle jo ihan sillä, että se auto seisoo paikallaankin. Sitten se kosteusblokataan sinne sisälle pintamaalilla. Seuraukset jokainen varmasti ymmärtää. Sikäli mahdollisimman pian uutta maalia kun edellinen on kuivunut päällemaalauskelpoiseksi. Sama koskee kittejä jne.
Minä ymmärsin muuten eräästä toisesta kirjoituksesta, että se automaalikaupan sävytetty spräy, se sekoittaa sen kovetteen siinä suihkuttamisen aikana. En nyt sitten ole ihan varma enää asiasta. Kyllähän se kovete vaikuttaisi nopeammin kuin päivän aikana, jos se olisi siellä jo sekoitettuna.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Itse kokeilin spraymaalilla ja tulos oli hyvä. Maalit ja lakan hain
Pintaväristä ja maali sekoitettiin paikan päällä MB:n värinumeron perusteella
(vaalea ja tumma vielä vaihtoehtona kartassa). Väri kuivui nopeasti
ja se säilyy pullossa pitkään, joten se on varmaankin liuotinpohjaista.
Maalaritutun mukaan nykyään tulee lakka sekä metallivärin että
tavallisen (vesi)värin päälle.
Itse varmaankin odottaisin ensi kesään ja maalaisin koko oven suihkeella.
Kunnon pohjat hiekkapuhaltamalla ja kitillä, riittävästi hiontaa kittaukseen,
hienohiontaa kittiin ja maaliinkiin, monta kerrosta maalia
(pohjamaali ja pintamaali) ja lakkaa päälle. Jos keli on lämmin, tyyni ja
kuiva, niin ei voi epäonnistua, kun hioo paljon eri karkeuksilla ja riittävän
hienolla, varoo valumia eikä jätä ruostetta alle.
Itse en käyttänyt hiottavaa pohjamaalia vaan ruiskukittiä. Jos ei
olisi ollut ruiskukittiä, niin se hiottava pohjamaali olisi varmaankin ollut
paikallaan. Tavallisenkin pohjamaalin hioin kyllä varovasti sileäksi.
Edellä tuli jo hyviä ohjeita maalaamiseen ja häivyttämiseen, joten
onnistumisen mahdollisuudet ovat hyvät.
Pintaväristä ja maali sekoitettiin paikan päällä MB:n värinumeron perusteella
(vaalea ja tumma vielä vaihtoehtona kartassa). Väri kuivui nopeasti
ja se säilyy pullossa pitkään, joten se on varmaankin liuotinpohjaista.
Maalaritutun mukaan nykyään tulee lakka sekä metallivärin että
tavallisen (vesi)värin päälle.
Itse varmaankin odottaisin ensi kesään ja maalaisin koko oven suihkeella.
Kunnon pohjat hiekkapuhaltamalla ja kitillä, riittävästi hiontaa kittaukseen,
hienohiontaa kittiin ja maaliinkiin, monta kerrosta maalia
(pohjamaali ja pintamaali) ja lakkaa päälle. Jos keli on lämmin, tyyni ja
kuiva, niin ei voi epäonnistua, kun hioo paljon eri karkeuksilla ja riittävän
hienolla, varoo valumia eikä jätä ruostetta alle.
Itse en käyttänyt hiottavaa pohjamaalia vaan ruiskukittiä. Jos ei
olisi ollut ruiskukittiä, niin se hiottava pohjamaali olisi varmaankin ollut
paikallaan. Tavallisenkin pohjamaalin hioin kyllä varovasti sileäksi.
Edellä tuli jo hyviä ohjeita maalaamiseen ja häivyttämiseen, joten
onnistumisen mahdollisuudet ovat hyvät.
Minä vähän ihmettelen kun oikeasti paljaalle pellille pitäisi aina laittaa pohjimmaiseksi joko epoksi tai happopohjamaali...tai jos nuo tuntuu liian hurjilta niin ainakin sinkkimaali.
Ei ne tehtaallakaan ala kittaamalla peltipuhdasta koria.
Ei ne tehtaallakaan ala kittaamalla peltipuhdasta koria.
Lisää tietoa: www.skg.fi
No aikalailla pian alkaa tulla sitte. Ei meinaan kestä. On kokeiltu. Tai sitten ei vaan osattu.Joona124 kirjoitti:me ollaan automaalaamossa kitattu paljaalle pellille n.10 vuotta eikä ole yksikään tullut sen takia takaisin että olisi jotain ongelmaa ollut.

Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Paljon keskustelua onko ruisku vai spray parempi. varmaan kummatkin ihan ok. Riippu mitä maalaa. Itselläni sattuu olemaan tehokas kompura 400l/min max ja kohtuulisia ruiskuja. Paitsi ei kynäruiskua. Häivytystä ei opi kuin kokeilemalla se on selvä. En ole ennen niin näkyvällä paikalla olevaa paikkausta metallihohtomaalilla tehnyt, siksi kysyin vinkejä.
Itse maalasin sprayllä pohjamaalin teipeillä rajattuna. Olen hionut kohdan ja myös hiukan vanhan maalin puolelta (lakka). Pintamaalin ja lakan ajattelin maalata pienehköllä ruiskulla (1mm). Saas nähdä kuis käy.
Itse maalasin sprayllä pohjamaalin teipeillä rajattuna. Olen hionut kohdan ja myös hiukan vanhan maalin puolelta (lakka). Pintamaalin ja lakan ajattelin maalata pienehköllä ruiskulla (1mm). Saas nähdä kuis käy.
Ei mullakaan ole ollut tapana mennä valittamaan huonosti tehdystä työstä tai tuloksesta koskaan minnekään, olen sittemmin alkanut itse tekemään asiat niin ei tarvitse aina ruikuttaa muiden töistä. Varmasti 10 vuoden aikana auto vaihtaa omistajaa ja uusi omistaja ei edes tiedä mitä on tehty. Tarkoitus on kuitenkin tehdä asiat siten, ettei tarvitse joka 20 vuoden välein tehdä samoja asioita uudelleen.
Sekin on totta, että missään yrityksessä ei ole aikaa ja resursseja tehdä auton käsittelyjä siten, kuin ne oikeaati pitäisi tehä. Auton ruostekäsittelyyn menee väkisinkin aikaa yli 1 kk. Kukaan asiakas ei maksa sitä !
Minun mielestä
Sekin on totta, että missään yrityksessä ei ole aikaa ja resursseja tehdä auton käsittelyjä siten, kuin ne oikeaati pitäisi tehä. Auton ruostekäsittelyyn menee väkisinkin aikaa yli 1 kk. Kukaan asiakas ei maksa sitä !
Minun mielestä

Lisää tietoa: www.skg.fi
ehdottomasti samaa mieltä!!!Joona124 kirjoitti:me ollaan automaalaamossa kitattu paljaalle pellille n.10 vuotta eikä ole yksikään tullut sen takia takaisin että olisi jotain ongelmaa ollut.
kyllä jos kitti paljaasta pellista irti lähtee niin sillon on kittaajassa/pohjassa ongelmia...tai biltema kittiä.
enemmän tulee jälkikäteen ongelmia ku sinne alkaa sotkemaan kaiken maailman litkuja, ei sillä kyllä epoksi on hyvä tuote
tänään just tein oman 300dt ovia töissä maaluu kuntoon
huomenna vedän epoksin ympäri niihin...
Harrastus ei ole harrastus, jos ei siihen kaikki rahat mene!
KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
KAWASAKI ZX10R 2011
w220 320CDI
w639 115CDI
Tuttu ammattimaalari väitti, että ruostekorjauksessa parasta olisi vetää
lasikuitukitti paljaalle pellille, koska se suojaa parhaiten ruosteelta
sellaisessa paikassa, jossa on ollut ruostetta. Hiekkapuhalluskaan ei
kuulemma 100% poista ruostetta ja siksi tarvitaan lasikuitukitti.
Taitaa Alfamerin korjausohjekin kehottaa kittaamaan paljas pelti.
Jos taas maalataan uutta peltiä, joka ei ole koskaan ruostunut, niin
siinä tapauksessa ei tarvita lasikuitukittiä alle.
Tämä maalari maalaa yleensä ruosteettomia autoja, joten joku toinen
saattaa tietää paremmin.
lasikuitukitti paljaalle pellille, koska se suojaa parhaiten ruosteelta
sellaisessa paikassa, jossa on ollut ruostetta. Hiekkapuhalluskaan ei
kuulemma 100% poista ruostetta ja siksi tarvitaan lasikuitukitti.
Taitaa Alfamerin korjausohjekin kehottaa kittaamaan paljas pelti.
Jos taas maalataan uutta peltiä, joka ei ole koskaan ruostunut, niin
siinä tapauksessa ei tarvita lasikuitukittiä alle.
Tämä maalari maalaa yleensä ruosteettomia autoja, joten joku toinen
saattaa tietää paremmin.
Innostuin maalaamaan paikkamaalaukseni tänään. Lakka puuttu vielä, se pitää laittaa vuorokauden kuluessa. Mersu on tallissa ja ajattelin aamulla laittaa lakan ja antaa mersun olla tallissa ressuilta paluuseen, jolloin viimeistely hiovalla vahalla tai hiomatahnalla uuden vanhan maalin raja-alueelta. Kuinka kauan on syytä odottaa ?
Paikkamaalaus onnistui kohtuullisesti, vanha maali on vain haalistunut, joten eron värissä on huomaavinaan. Lakan jälkeen tuomio sitten.
En teipannut, suojasin vain kauenpaa kuten ikkunan ja oven alaosan,
mutta en läheltä paikattavaa aluetta.
Paikkamaalaus onnistui kohtuullisesti, vanha maali on vain haalistunut, joten eron värissä on huomaavinaan. Lakan jälkeen tuomio sitten.
En teipannut, suojasin vain kauenpaa kuten ikkunan ja oven alaosan,
mutta en läheltä paikattavaa aluetta.