Pitää nyt vastineessa vaatia samaa viivästyskorkoa kuin muihinkin ja kunnon perustelua paperilla mihin tuo tullin käyttämä palautuskorko perustuu. Vaikka summat on pieniä, tuo aanelosten syytäminen tulliin on mielettömän kivaa
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
jumetsap kirjoitti:On mulle tullut jo 2007 alvit takaisin tilille.
Pitää nyt vastineessa vaatia samaa viivästyskorkoa kuin muihinkin ja kunnon perustelua paperilla mihin tuo tullin käyttämä palautuskorko perustuu. Vaikka summat on pieniä, tuo aanelosten syytäminen tulliin on mielettömän kivaa
Tässä voisi olla perustelua viivästyskorko valitukseen:
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus, Nial Fennelly, 12.9.2000, yhdistetyt asiat C-397 ja C-410/98
"Jäsenvaltiolle ei saa aiheutua hyötyä eikä yksityiselle oikeussubjektille, jota on vaadittu maksamaan lainvastainen vero tai maksu, saa aiheutua tappiota veron tai maksun kantamisesta"
a.i.h kirjoitti:Joko on alkanut rahoja näkymään, huhut kertoo että jotku olisi jo saanut
rahoja takas..
Itse ainakin odotan vielä ja vaikka toinen auto on 03/06 tullattu..
Ei ole rahoja näkynyt. Pitäisi kai nyt jokin kysely tulla ensin, koska ei tullilla ole tilinnumeroitakaan tiedossa.
Tuskin ehtivät tänävuonna maksaa, vaikka lupasivat.
Itse olen tehnyt autoveropäätöksistä valitukset 2008 keväällä, jossa nimenomaan vaadin autoveropäätöstä tehtäväksi uudestaan sekä alv:n palauttamista. Samaan lappuun laitoin tilinumeronkin. Ihmeen äkkiä tuli vastaus kun 1,5 vuodessa...
Olisko lie niin että käsittelevät valitukset ensin ja sitten systemaattisesti alveja takaisin kaikista 2006-2009 päätöksistä.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
jumetsap kirjoitti:Itse olen tehnyt autoveropäätöksistä valitukset 2008 keväällä, jossa nimenomaan vaadin autoveropäätöstä tehtäväksi uudestaan sekä alv:n palauttamista. Samaan lappuun laitoin tilinumeronkin. Ihmeen äkkiä tuli vastaus kun 1,5 vuodessa...
Olisko lie niin että käsittelevät valitukset ensin ja sitten systemaattisesti alveja takaisin kaikista 2006-2009 päätöksistä.
Ainakin kun soittelin 1kk takaperin sinne, niin sanoivat että ensin maksetaan ne "selvät" 06-09 tapaukset pois, ja sen jälkeen käsitellään ne vanhemmat tapaukset. Sillon sanoi että maksatus on käynnissä ja on ohi loppuvuoden aikana, mutta eipä näy rahoja tilillä.
Kansantaloudellisestihan tuo olisi järkevää palauttaa ne rahat, minä ainakin raskisin laittaa ne kiertoon saman tein
Eipä oo näkyny alvi palautuksia, odotan reilua 3000€ takaisin
Eilen tuli tullilta kirje että keväällä 2004 jättämäni valitus on menossa korkeampaan hallinto-oikeuteen. Onneksi jo silloin olin tajunnut pyytää alvia takaisin, sillä alvia on tulossa takaisin ainakin 1500€ + auton arvon alennut muutamia stasia päälle.
Nopeeta on tuo tullin toiminta, vasta 5 v ennyt ja nyt on menossa eteenpäin. saas nähä kauanko on hallinto-oikeudessa.
Luoja kiitos noi oikeudenkäyntikulut ei tule minun maksettavaksi
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Ei ole vielä kuulunut mitään.Oliko se että joulukuuhun mennessä ne maksavat ne takaisin?Jos ei ala kuulumaan niin käydään räjäyttämässä tullin pääpaikka
Mulle tuli autoveropäätös 17.09.2003, valitin siitä ja sain uuden päätöksen 06.10.2008, tais tulla pari sataa takaisin. Ei kuitenkaan alveja joita myös vaadin.
Valitin alveista uudelleen Itäiseen tullipiiriin 23.03.09, ja tänään 5.10.09 tuli uusi päätös jossa todettiin ettei hallinto-oikeus tutki valitusta, valitusaika on päättynyt 09.12.08.
Harkitsen vielä että valitanko KHO.lle, se maksaa kaiketi mulle 223 eur jos häviän. Onko ideoita? Tulliin ajattelin vielä soittaa.
Korkoineen tuo ELVI olisi parisen tonnia, mut enemmänhän tämä on periaatejuttu;-)
Soittelin tänään Tullin lakinaiselle ja kyselin koskas rahaa olisi tulossa. Tullin korjattu päätös on allekirjoitettu 15.9.
Hän lupaili että seuraava Tullin maksupäivä olisi 21.10. ja rahat näkyisi tililläni suunilleen 23 päivä. Vasta tämän jälkeen tulisi korkolaskelma, joka minun täytyi erikseen pyytää häneltä.
Eli 60 päivän valitusajasta mennee rahojen odotteluun ja korkolaskun saamiseen yli puolet
Verohallinto palauttaa väärin perityt autoverot korkoineen joulukuussa. Autoveroa palautetaan kuitenkin vain niille, joiden tilinumero on verohallinnon tiedossa.
Palautettavia veroja on kertynyt vuosilta 2006–2009 yhteensä 40–50 miljoonaa euroa. Keskimäärin palautettava vero on noin 900 euroa autoa kohden.
EY-tuomioistuimen keväällä antaman päätöksen mukaan Suomi on perinyt arvonlisäveron suuruista veroa sellaisiltakin muista EU-maista autoja tuoneilta yksityishenkilöiltä, joiden ei olisi kuulunut sitä maksaa.
Palautuksen saajan on ilmoitettava tilinumeronsa verohallinnolle sähköisesti viimeistään 22. marraskuuta tai kirjeitse 6. marraskuuta mennessä. Veronpalautuksen tulevat tileille viikolla 51. Osoitetiedot verohallinto saa väestötietojen järjestelmästä.
Tulli hoitaa autoveron palautuksen alkuvuonna 2010, jos verohallinto ei voi tehdä sitä puuttuvien osoite- tai tilitietojen vuoksi.
Verohallinto maksaa Elv-palautukset korkoineen verovelvollisen verotusta varten ilmoittamalle pankkitilille viikolla 51. Verohallinto palauttaa veron vain niille, joiden tilinumero on Verohallinnon tiedossa. Jos tilitieto ei ole Verohallinnolla, palautuksensaajan tulee ilmoittaa tilinumeronsa sähköisesti viimeistään 22.11.2009 tai kirjeitse 6.11.2009 mennessä. Osoitetiedot Verohallinto saa väestötietojärjestelmästä.
JeremyH kirjoitti:Jos on muutenkin tulossa veronpalautusta (esim. palkkatulosta) niin verottajalla on kaikki tarvittavat tiedot maksun hoitamiseen. Vai eikö?
Tilinumero lukee veroehdotuksessa/-päätöksessä, jos se on annettu. Siitä sen voi tarkistaa.
EI tarvitse enää hakea mitään uutta tuomiota sillä
EYT:n tuomioistuin ei rajannut tuomiota vain 2006-vuodesta
eteenpäin vaikka Suomi sitä vaatikin. Tuomio koskee 1995- alkaen sillä
tuolloin suomesta tuli EU:n jäsen.
NYT pitää tehdä vapaamuotoinen purkuhakemus siitä autoveropäätökestä
mistä tulli ei vapaaehtoiseti halua alvia palauttaa. Purkuhakemus
lähtetään suoraan korkeinpaan hallinto-oikeuteen.
Pyytää autoveropäätöksen purkamista ja peruste on EYT:n tuomio.
Hyvin yksinkertainen paperi ja tilinumero mukaan.
Vain 2006 alkaen auton maahan tuoneet saavat veronpalautusta
16.10.2009 13:06
A A Helsingin Sanomat
Aiheettomasti peritty arvonlisäveron suuruista vero palautetaan vain vuonna 2006 ja sen jälkeen autonsa maahan tuoneille. Eduskunta päätti asiasta tänään äänestäen.
EY-tuomioistuin päätti viime maaliskuussa, että Suomen tapa periä käytetyistä tuontiautoista yksityishenkilöiltä arvonlisäveron kaltaista veroa on EU-lainsäädännön vastainen. Palauttaminen vaatii lainmuutoksen.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen, että palautus tehdään pääsääntöisesti vain vuosina 2006–2009 maahantuoduista autoista. Eduskunnassa oppositio taas katsoi, että rahat pitäisi palauttaa myös ennen tätä maahantuoduista autoista. Hallituksen linja voitti ääni 134–35.
Aikaraja vuodelle 2006 perustuu siihen, että sen aikaisempaa verotusta ei autoverolain mukaan voi oikaista verottajan päätöksellä.
On paljon autoliikeitä jotka ovat tuoneet suuren määrän käytettyjä autoja maahan ja autot on myyty asiakkaille, kuka noiden autojen veropalautuksista hyötyy?
Autoliike?
Asiakas, (joka ostohinnassa on verot kuitenkin joutunut maksamaan)?
nido kirjoitti:On paljon autoliikeitä jotka ovat tuoneet suuren määrän käytettyjä autoja maahan ja autot on myyty asiakkaille, kuka noiden autojen veropalautuksista hyötyy?
Autoliike?
Asiakas, (joka ostohinnassa on verot kuitenkin joutunut maksamaan)?
Verovelvollinen hyötyy. Eli se joka on maksanut autosta veron jotta sen saa rekisteriin.
Kyllä se niin on. Asiakas itsehän voi pyytää kauppiaalta rahoja takaisin, mutta mikään pakkohan se ei ole maksaa... ts. "avaimet käteen"-tuontiautoista.