Apua tarvittais kokeneemmilta!?! Takarenkaat jumissa

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
iirom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 05.10.2009 13:19
Paikkakunta: Oulu

Apua tarvittais kokeneemmilta!?! Takarenkaat jumissa

Viesti Kirjoittaja iirom »

Vaihdoin -87 vuoden 190 mersustani talvirenkaat alle. Ongelmat alkoivat renkaiden paikoilleen saamisen jälkeen. Nastat tukevasti paikoillaan yritin lähteä liikkeelle pakittamalla, hieman liikahti mutta siihen jäi, eturenkaat rullaa normaalisti, takarenkaat jumissa. Takarenkaat liikkuu hieman, ja ylös nostaessa ja kaasuttaessa oikean puoleinen pyörii tietyn verran taaksepäin ja eteenpäin mutta vasen rengas pyörii hiissaten koko ajan johonkin. Käsijarru tuntui oudolta eikä nouse kuin sentin pari ylöspäin. Oisko käsijarru jumittunut vai mikä muu siihen näin renkaiden vaihdon yhteydessä on voinut tulla? Apua tarvittais.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Onko erilaiset vanteet mutta samat pultit ku kesärenkaissa? Voipi olla että on ko. vanteille liian pitkät pultit ja jumittavat käsijarrun mekanismiin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
iirom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 05.10.2009 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja iirom »

Samat pultit on ja eri vanteet, kesärenkaat aluvanteilla ja nastarenkaat peltivanteilla. Renkaat otettu irti jo mutta silti jumissa. Yritänpä saada jumituksen pois. Kiitoksia! Lisää mielipiteitä?
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1212
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Viesti Kirjoittaja petri »

Aluvanteiden pultit aivan liian pitkät peltivanteisiin. Sulla on nyt seisontajarrun kengät tuhannen solmussa. Levyt irti ja uusia osia tilalle, ja tietenkin peltivanteille uudet pultit joudut hankkimaan.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 819
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Liiiiiiiiiiiiian pitkät pultit! Ei kannata yrittää edes liikkeellelähtöä!
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
iirom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 05.10.2009 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja iirom »

Noniin! Kiitoksia vastanneille. Eipä tässä auta ku mennä solmuja aukomaan!
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Tuttu juttu. Noin käy jokaiselle äkkinäiselle kun puljaa alu- ja peltivanteiden eikä huomaa tarkistaa pulttien pituuksia.
Itselle meinas käydä jokunen vuosi sitten sama kun puhkesi aluvanteella oleva kesärengas ja vararengas oli peltivanteeella. Onneksi auton ollessa tunkilla älysin kokeilla että pyöriikös se.
Enkä varmasti olisi älynnyt kokeilla jossei kaveri olisi aiemmin peruttanu medän tallista Omegaa väärillä pulteilla käsijarrujen rutistessa....
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
iirom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 05.10.2009 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja iirom »

Vielä sellanen ongelma tuli vastaan että osa pulteista pyörii tyhjää eikä irtoa pyörittämällä. Ilmeisesti liian lyhyet kierteet ja kierteet loppuvat kesken?
Onko muilla kokemuksia tällaisista ja miten ootte saanut pultit irroitettua?
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

meniköhän niistä kierteet pilalle, montako pulttia jäi kiinni jos vaan muutama ni koita vetää sitä rengasta irti samalla ku pyörität irti niitä pultteja. tai saitko sä ne renkaat jo irti?
iirom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 05.10.2009 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja iirom »

En saanut renkaita vielä irti. Toiseen takarenkaaseen jäi 2 pulttia ja eteen yks. Pulteissa kierteitä on niin vähän matkaa että nuo liian pitkät pultit peltivanteisiin, menivät autossa olleiden kierteiden ohi jo. Kierteet ilmeisesti kunnossa. Vaikeaksi menee!
Avatar
Ari89
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 270
Liittynyt: Ti 11.08.2009 22:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Ari89 »

Jos noin on käynyt että on mennyt "läpi" kierteistä niin kyllä niitten pitäisi sieltä tulla kun saat vedettyä sitä pulttia suoraan pois sieltä (esim. vetämällä rengasta) samalla kiertäen pulttia, nappaa sitten jossain vaiheessa kierteelle.
iirom
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 05.10.2009 13:19
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja iirom »

Suuret kiitokset vastanneille! Nyt on pultitkin irti ja Mersu liikkuu taas totutun luotettavasti, pulteista piti porata kanta pois ja hakata se poikki jotta rengas irtosi. Mersumies kiittää!
Vastaa Viestiin