C240 4-matic (203), M112 koneen öljytihku?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Heimonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere

C240 4-matic (203), M112 koneen öljytihku?

Viesti Kirjoittaja Heimonen »

Hoi hyvät toverit, neuvoja kyselisin:

olen ostamassa (täältä Etelä-Ranskasta) 2004 mallista C240 4-matic farkkua, mittarilukema 115000 km. Auto on kaikin puolin siistissä kunnossa ja huoltokirjassa säännölliset (muutamat) merkinnät, joten ajokilometrit vaikuttavat aidoilta. Koeajolla laite tuntui jämäkältä ja hyvältä, mutta laiskalta (en osaa tätä suhteuttaa mihinkään, kun oma vakio ajoautoni on tuo CLK500, joten tavallaan ja ehkä "totta mooseksessa C240 tuntuu laiskalta").

MUTTA, koneen etuosassa pelkääjän puolella näkyy öljytihkun jälkeä. Ei oikeastaan kosteaa, jostain selvästi on ainakin joskus öljyä tihkunut... niinpä kyselen apuja: onko normaalia tuo, tai onko potentiaalisesti vakavaa? Onko esim kansipahvin hajoaminen ulospäin tihkuvaksi tyypillistä? Yhteyttä siihen, että tuntuu laiskalta?

:?:
Avatar
Piirimyyjä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 20.11.2003 11:36
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Piirimyyjä »

Itsellä on ollut juuri sama auto pari vuotta. Se ON laiska. Tee itsellesi palvelus ja ota sillä "isolohkolla" eli 320 V6. Oikeesti. Bensankulutuksessa ei ole matka-ajossa juuri eroa, kaupungissa lillasti. Joka pennin arvosta, uskoisin. Tuosta koneen öljystä en osaa muuta sanoa kun että ei se laiskuus siihen liity.
W202 C 200CDI 2000, vanha taxi, ajoin välin 195000-460000km, hyvä auto oli
W203 C 240V6 4Matic 2003, Kanadantuonti, ajoin välin 65000-230000km, alaväännötön hyvä auto alle 200tkm asti
X156 GLA 200CDI 4Matic 2017, ajoin välin 65000-96000km, yllättävän kova ajomelu / kohinahumina, muuten kiitettävä auto
W205 C 220CDI 4Matic 2020, 31000-->, paras noista
Avatar
Heimonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere

Viesti Kirjoittaja Heimonen »

Ok, hyvä - laiskuus on siis ominaisuus, jolla ei kannata päätään vaivata.

Öljytihkusta kuulisin vielä mieluusti arvailuja...
japperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 271
Liittynyt: Su 20.04.2008 15:23
Paikkakunta: kainuu

Viesti Kirjoittaja japperi »

Nuo 112:set ovat kyllä olleet tosi tiiviitä koneita verrattuna vaikka 104:seen.
Ennen tuntui että Mersu ei osaa tehdä bensakonetta joka ei vuotaisi öljyä joka saumasta,mutta nyt se on uskottava.
Oletko muuten varma etteivät ole vanhoja öljyläikkiä,nimittäin jos tuosta koneesta käytetään vaikka venttiilikoppia irti,niin kyllä tahtoo valua yli.
Avatar
Heimonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere

Viesti Kirjoittaja Heimonen »

Kiitos japperi! Öljyjäljet saattaa hyvinkin olla vain jotain huollon jäljiltä lohkoon valuneita jäänteitä. Vaan ans kattoo, huomenna tuon näkee uudestaan - ja kaupat tulee, jos uusi tsekkaus ei jotain muuta ja uutta kummallista paljasta. Saa sitten nähdä mikä pommi se on.

On se vaan niin hieno: mahtavat, jopa 16 tuuman alut, sekä maasturikorkeudella leijuva alusta. :shock: :D
Avatar
Heimonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Su 06.01.2008 01:26
Paikkakunta: Cote d'Azur / Espoo / Tampere

Viesti Kirjoittaja Heimonen »

Päivitystä:

Reuhka tuli ostettua ja pirssi on nyt käytössäni täällä vetelä-Suomessa, hiukan yli 6000 km ajettu oston jälkeen. Tyytyväinen. Erittäin tyytyväinen.

Tuon öljytihkun syy oli venttiilikopan tiiviste, joka maksoi huimat 17 euronia - kannatti siis huolestua :lol: .

<Off-topic>

Tiivisteen vaihdon lisäksi on teetetty ruostesuojaus, alustan nivelien tsekkaus, lohkolämppärin (lue: letkulämppärin) asennus ja öljynvaihto. Uudet Hakkapeliitat on laitatettu alle noille alkuperäisille 16 tuuman aluille.

Akku pitänee vielä hommata, ennenkuin tuo alkuperäinen viisvuotias hapertuu Suomen pakkasissa (jos niitä nyt on tulossa?). Sitten kesäksi ehkä jotain aavistuksen pornompaa rengastusta ja alustan hienovaraista visuaalista säätöä paholaisen majapaikan suuntaan. Tosin nykyisellään tuo laite on niin miellyttävä ajettava matka-ajossa (98% Hki-Tre-Hki), että kaikki muutokset on todennäköisesti pelkkää huononnusta. Niinhän ne kai tuppaa aina olemaan. Mutta miehen on tehtävä, mikä miehen on tehtävä.

</Off-topic>

:roll:
Vito Mixto Select Long 114 CDI :: 7G-tronic plus :: Obsidian musta
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Hyvältä kuulostaa. Ruostesuojaus kannatti varmasti.
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin