S211 Comand ja Bluetooth-puhelin

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

On nämä vehkeet monimutkaisia...Mulla auto tunnistaa 6300 Nokialaiseni Bluetuuttina, mutta sitten kysyy jotain codea? Ei riitä taidot tästä eteenpäin, kun ei ole ohjekirjaa. No, eipä sillä niin väliä ole, mutta huvittaa vaan, kun ei osaa enää käyttää puhelimen ja auton ominaisuuksia.

Autossa on 386 koodi ja joku Nokian luurikin keskikonsolin sisällä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: kokemuksia.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jami kirjoitti:No niin , MBU on hankittu ja on näköjään samoja ongelmia kuin muillakin.
Puhelin luettelon joutuu syöttämään yksitellen ja näköjään menee vain L-kirjainta myöten. Loppuuko tuosta muisti ja miten olette ratkaisseet noiden loppujen numeroiden syötön? Onko olemassa jotain konstia?
Mikä auto, mikä head unit? Se on auto joka ei tue enempää luettelorivejä, en muista millaisia määriä missäkin mallissa mutta joissakin taisi olla reilusti alle 250.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

JP74 kirjoitti:On nämä vehkeet monimutkaisia...Mulla auto tunnistaa 6300 Nokialaiseni Bluetuuttina, mutta sitten kysyy jotain codea? Ei riitä taidot tästä eteenpäin, kun ei ole ohjekirjaa. No, eipä sillä niin väliä ole, mutta huvittaa vaan, kun ei osaa enää käyttää puhelimen ja auton ominaisuuksia.

Autossa on 386 koodi ja joku Nokian luurikin keskikonsolin sisällä.
Onko tämä joku NTG1 tai NTG2 Comand? Jos et tarkoita BT SAP adapterin paritusta niin tiedät kyllä oikean koodin, nimittäin kaikki kelpaavat. Ideahan on siinä että näppäimistön sisältävät laitteet paritetaan antamalla haastekoodi toiseen laitteeseen ja toiseen laitteeseen syötetään se sama.

Tuossa Comandissa BT on lähinnä tarkoitettu HF-korvanapin käyttöön tai toimii siinä erillinen BT lisäluurikin, privaattipuheluja varten. 386:ssa kun ei voi puhelinta telineestä nostaa korvalle, laillisesti.
tapoja
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ti 06.10.2009 23:16

Viesti Kirjoittaja tapoja »

Mikä virka koko BT:llä sitten comandissa on...
Sorry tyhmyyteni, mutta jos laite muodostaa yhteyden ja sitten vastaa kysymykseen, sallitko muodostaa yhteyden automaattisesti, yhteys katkeaa. Ja ihan sama mitä vastaat.
C200 stw W203 2002
R320Cdi Long W251 2006
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tapoja kirjoitti:Mikä virka koko BT:llä sitten comandissa on...
Sorry tyhmyyteni, mutta jos laite muodostaa yhteyden ja sitten vastaa kysymykseen, sallitko muodostaa yhteyden automaattisesti, yhteys katkeaa. Ja ihan sama mitä vastaat.
Kyllä se laite silloin toimii ihan oikein, kun huomioidaan mitä BT profiileja se tukee puhelimen suuntaan. Pointti oli siinä että auto ei tue BT HF profiilia ilman BT adapteria jolloin puhelimen yhteyden ylläpito ei ole tarpeen.

Tuo nyt autossa oleva BT yhteys tukee BT headset profiilia niin että auto on master ja BT-korvanappi slave (tällä profiililla ei tee mitään puhelimen kanssa kun puhelin ei yleensä osaa olla "BT-korvanappi"). Lisäksi se auton BT tukee visitor card vastaanottoa eli voit esim. puhelimesta lähettää puhelinluettelotietoja BT:n avulla autoon (jos Comandissasi ei ole lokaalia puhelinluetteloa niin silloin tälläkään ominaisuudella ei ole käyttöä).

Enpä muista oliko tuossa mitään muuta funktiota. Eli saattaa olla että BT yhteys puhelimeen tuossa autossasi ei tee mitään. Se paritus on varmaan mukana kun UHI ei tiedä onko headunitissa puhelinmuistio tai muita tuettuja ominaisuuksia.

Oma käsitykseni on että teknisesti tuo auton BT pystyisi BT HF-tukeen mutta MB:n politiikka vielä tuolloin oli että "auton sisällä ei turvallisuussyistä saa käyttää radiolaitteita joiden teho on puhelimen luokkaa". Toisaalta BT HF on toimii huonosti autoissa joissa on IR reflective lasit, tuo kun estää kännykkäaallot tehokkaasti ja BT HF:llä kännykän pitäisi yltää auton sisältä omalla antennilla tukiasemaan. Kaupalliset intressit sittemmin ovat pakottaneet BT HF tukeen, sehän on vakiona nykyisissä autoissa.
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

Noissa kiinteissä tehdasasenteisissa sarjoissa(6310/6310i) kannatta aluksi vikaista tyyppikilvestä kumpaa puhelinta laite tukee. NPE muistaakseni 6310 ja NPL ii-malli. Paljon on ongelmia tuontiautojen sarjojen kanssa, ne kun on suunniteltu vuosia sitten, ja suomen laitekanta taas vuosia edellä sakuja. Saman laitteen softaversio jo pelkästään vaikuttaa. Eli jos puhelin päivitetään, voi toiminta loppua.
Valmiinahan nuo napit jo on useassa automerkissä ilman muuta laitteistoa.
Nokian autosarjat(bt) ck-100 ja värinäytöllinen ck-600 ovat oivia laitteita. Audiot saa puheluissa etukaiuttimiin ja musiikit bt:n yli nelikanavaisesti.
Asiantuntevat liikkeet löytää nokian sivuilta. Asennettuna sarjojen hinnat pyörivät 350-400 euron paikkeilla.
- neliveto on ylivoimaa -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

En kyllä ole kuullut tilanteesta jossa puhelin päivittäminen olisi huonontanut toimintaa. Joidenkin ongelmien ratkaiseminen on taas edellyttänyt puhelimen softapäivitystä.

Auton puhelinboxin softapäivitys taas auttaa jos purkki on niin vanha että ei tue uusimpia 6xxx-sarjan malleja, vanhimmat eivät tukeneet edes 6210:iä. Tavallinen Veho ei vaan saa sitä purkkia ohjelmoitua.
Badbenz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: La 03.10.2009 22:20
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Badbenz »

DBFI kirjoitti:En kyllä ole kuullut tilanteesta jossa puhelin päivittäminen olisi huonontanut toimintaa. Joidenkin ongelmien ratkaiseminen on taas edellyttänyt puhelimen softapäivitystä.

Auton puhelinboxin softapäivitys taas auttaa jos purkki on niin vanha että ei tue uusimpia 6xxx-sarjan malleja, vanhimmat eivät tukeneet edes 6210:iä. Tavallinen Veho ei vaan saa sitä purkkia ohjelmoitua.
Näin on käynyt, työkseni kun olen tuota tehnyt. Puhelinsarjaan ei tosiaan saanut softaa Veholta, se olisi palauttanut todennäköisesti toiminnan.
- neliveto on ylivoimaa -
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13782
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Badbenz kirjoitti: Näin on käynyt, työkseni kun olen tuota tehnyt. Puhelinsarjaan ei tosiaan saanut softaa Veholta, se olisi palauttanut todennäköisesti toiminnan.[ ]
En oikein pidä "uskokaa minua, olen asiantuntija" -kommentteja vaikka oikeasti tuosta varmaan tässäkin kyse onkin.

Muutama yksityiskohta lisää ei haittaisi, mikä puhelin, mikä vanha ja uusi softa, mikä autosarja (mikä softa)? Ei ainakaan huoltotiedotteissa ole näkynyt tapausta jossa puhelimen softan päivitys uusimpaan rikkoisi toiminnan ja kontrolliboksin päivitys palauttaisi sen (tosin ei olisi ihme jos joku tiedote olisi jäänyt lukematta tai unohtunut, viittaus noihinkaan ei haittaisi).
Vastaa Viestiin