Vetoakselivian oireita

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Vetoakselivian oireita

Viesti Kirjoittaja Nafta »

W210 290 TD 1997, suomiauto, tärinävikaa jo 1,5 v/ 45 000 km, monilla rengaskerroilla. Eliminointitesti tehty myös toisen auton rengas satsilla. Daimlerillani ajettu 265 000 km.

Olen vaihtanut ja tarkastanut/tarkistuttanut lähes kaikki liikkuvat osat voimansiirrosta. Perä ja vetoakselit ovat vielä kysymysmerkki.

Oireet: 80-100 km/h alkaa resooninen n. yhden-kahden sekunnin taajuudella tuleva jyrhällys, ei raaka jyrinä. Kuvaan sitä kirjaimin: jyrr...jyrr...jyrr. Saundissa ei ole voimakasta raudan ääntä, toisaalta tuntuu, kuin jyrinä olisi voidelllussa kohdassa?? Vänkärin penkki täräjää ja tärinä tuntuu pahimmillaan myös ratissa. Kerran tuntui, kuin kaikki olisi hajalla.

Nyt kysyn, koska käsikopelolla on mahdoton todeta vetarin vaurio, että millä tavalla olette tunteneet persauksissanne, kun vetari alkaa mennä muusiksi, mutta ei ole vielä total kaput?
Tai kysymys myös niin päin, että mikä vaurioaste on saanut vaihtamaan vetoakselin ja ongelma on ollut poissa, kuin puun tikku sormesta?
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Kysyn nyt kuitenkin: Onko kardaanin kannatin laakeri vaihdettu?
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Kannatinlaakerin veikkaan vahvasti minäkin,tai sitten kardaani ei ole tasapainossa :?
ML W164
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

On vaihdettu ja...

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Eli:

Laakeri ja ristikko vaihdettu, akselin tasapainotus tehty. Sen yhteydessä tasapainottaja sanoi, että boori on väljä. Tasapainotti vain takimmaisen osan kardaanista.

Myöhemmin eräs MB "asiantuntija" sanoi, että boorissa pitääkin olla välystä.

Jälkikäteen olen pohtinut, että onko tasapainotus mennyt väärin, kun vain takaosa sai painot ja etuosa jäi kokonaisuudesta huomiotta? Eli akseli olisikin edelleen epätasapainossa.

Onko muilla havaintoja, millainen välys on W210:n kardaanin boorissa, vai onko se tiukka?
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Tämä perustuu kyllä 124-een, mutta luulisin niiden voimansiirron olevan pitkälti sama.

Kardaanin pätkät ovat tehtaalla tasapainotettu kokonaisyuuudessa. Eli jos kardaani katkaistaan, niin on laitettava takaisin samaan keskenäiseen asentoon. Jos nyt vain yksi puolisko tasapainotetaan erikseen, niin saattaa (huom! saatttaa, rrippuu tehtyjen muutoksien määrästä) akseli kasattuna olla epätasapainossa.

Liitos on kiristettävää mallia eli jos mutteri on auki, niin boorit ovat väljät ja vasta mutterin kiristys tiukkaa ne.

Jos nyt joku tosiaan tietää, että asiat on 210 tapauksessa toisin, niin oikaskaa asiaa.
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Onko manuaali vai automaatti?
JariN
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nopeusalue viittaisi vahvasti kardaaniin.

Tässä edellä jo kerrottiin oleellinen, mutta vahvistan vielä:
124:ssa kardaani tasapainotetaan kokonaisena ja se on siten tasapainossa
vain oikein koottuna. Luultavasti tässä on sama juttu.

Ensimmäiseksi voisi tarkistaa kohdistusmerkeistä, onko kardaani koottu
oikeaan asentoon. Jos on, voisi silti kokeilla toista asentoa. Kolmanneksi
tasapainottaisin koko kardaanin. Tai oikeastaan lähettäisin koko kardaanin
heti tasapainotukseen, niin säästyisi aikaa, kun se toinen pää on jo
tasapainotettu erikseen.

Kardaanin korjaus ja tasapainotus ei onnistu kerrasta ihan joka paikassa.
Esim. KO-Met osaa homman.
Nafta
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Su 14.01.2007 09:45
Paikkakunta: Porajärvi
Viesti:

Ei nyrkkipajatyötä

Viesti Kirjoittaja Nafta »

Manuaali laatikko.

Kohditusmerkit on taatusti kohdallaan. Tasapainottaja näytti oikeat merkit.

Boorissa, tai oikeammin liitoskohdassa W210 kardaanissa ei ole ns. keskimutteria, toisin kuin aiemmissa malleissa. Boori vain pukataan paikalleen.

Kardaanin tasapainotti Pajakulma Oulu.

Olisi mukava tietää, onko muilla välystä W210:n kardaanin boorissa, vai onko se visu.
Vastaa Viestiin