320 cdi viskon irroitus?
320 cdi viskon irroitus?
Termostaattia vaihdettaessa katkesi polttoaineletkun T -haara ja letkun pää menee viskon taakse. Visko tuntuu olevan tiukasti kiinni. Onko konsteja lukita viskon hihnapyörä sitä rikkomatta? Tilaa kuutoskoneen keulalla ei ole, justiinsa kuuskulma avain mahtuu viskon pulttiin. Siinä on ilmeisesti ihan normikierteet?
MB E 320 cdi -01
Löytyykö tuosta W210:n 320CDI:n viskosta räjäytyskuvaa sekä osanumeroita hihnapyörälle johon se tulee kiinni.
Noista nettikatalookeista en löytäny ku vähäisen kuvan viskosta ja ropelista.
Noista nettikatalookeista en löytäny ku vähäisen kuvan viskosta ja ropelista.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Eipä ole kyllä liikaa tilaa. Siipien suojamuovikaan ei mahdu tulemaan pois ennenkuin on siivet irrottanu.
Viskon pulttia en saanut auki, koska en saanut lukittua rullaa, johon visko tulee kiinni.
Viskon pulttia en saanut auki, koska en saanut lukittua rullaa, johon visko tulee kiinni.
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
WISin mukaan se suojamuovi kyllä poistetaan ensin. Rullan lukitukseen on joku erikoistyökalu, kai siihen lukitukseen joku omakin patentti on olemassa?Iso-Jaska kirjoitti:Eipä ole kyllä liikaa tilaa. Siipien suojamuovikaan ei mahdu tulemaan pois ennenkuin on siivet irrottanu.
Viskon pulttia en saanut auki, koska en saanut lukittua rullaa, johon visko tulee kiinni.
Kyllä mä koitin sitä saada eka pois, mutta ei vaan mahtunut syylärin ja siiven välistä.
Millä toi hihnapyörä on kiinni moottorissa?
Millä toi hihnapyörä on kiinni moottorissa?
Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Tällä työkalulla saa pidettyä vesipumpun hihnapyörää kiinni kun avataan se viskon pultti:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Pulley-S ... veQ5fTools
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Pulley-S ... veQ5fTools
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
No ei sielä liikaa sitä tilaa ole, mutta minusta oli ainakin helpompi vaihtaa ne KP-pumpun O-renkaat siinä ahtaassa, kui alkaa purkaan vielä ahtaammassa olevia siipiä/tuulitunnelia.Iso-Jaska kirjoitti:Eipä ole kyllä liikaa tilaa. Siipien suojamuovikaan ei mahdu tulemaan pois ennenkuin on siivet irrottanu.
Ei siihen paikkaan tule oikeen lisätilaa ennenkuin purkaa jäähdyttimenkin pois edestä.
No nyt on vihdoin ja viimein uusi visko paikallansa. Melkeen täyden työpäivän siinä sai ahertaa, tosin välillä oli hetkittäin kaivinkoneen öljynvaihtoa ja Rotoset:n asennusta.
Saa olla melko fakiiri, joka tuon viskon vaihtaa tosta suorasta 6-mukisesta irroitttamatta jäähdytintä.
Mä irrotin jäähdyttimen, on kiinni kahdella 6 mm pultilla yläreunasta ilmastoinnin lauhduttimeen ja kahdella pultilla alareunasta välijäähdyttimeen. Lisäksi jäähdyttimet ja lauhdutin on klipseillä toisissaan kiinni siten, että lauhdutinta pitää nostaa ylöspäin ja samalla työntää jäähdytintä taaksepäin, näin nä irtoavat toisistaan. Välijäähy ja jäähdytin irtoaa toisistaan siten, että vääntää välijäähyn alareunaa eteenpäin ja samalla nostaa ylös, niin sellanen jäähdyttimessä oleva kiinteä ohjuritappi mahtuu pois välijäähyn korvakkeesta. Nyt on sitten jäähdytin nostettavissa yläkautta pois, ahdasta on mutta mahtuu tulemaan. Tähän asti olikin aika simppeli homma, aikaa kului paskanjauhamisineen reilu tunti. Olihan jo irroitettu pohjamuovit ja flektin siiven suojamuovit ja itse flektin siipikin sekä nesteet laskettu pois.
Sitte viskon pultin kimppuun, 8 mm kuusiokolokannalla. Aattelin, että sehän lähtee hienosti paineilmaräikällä kun vähän hirtättää moniurahihnalla vesipumpun hihnapyörää. Vaan eipä siinä saanutkaan riittävästi kitkaa. No onneksi olin varautunut ja työkaluboksissa oli uudet Bilteman kumihihnapihdit. Eka siis moniurahihna pois ja sitte hihnapihdeillä rullasta kiinni ja paineilmaräikkä soimaan. Pulttihan lähti hienosti. No ei muutaku vanhat osat pois ja uudet tilalle. Tähänkin asti homma oli mennyt suht jouhevasti.
Uuden viskon ja ja moniurahihnan asentamisen jälkeen olikin vuorossa jäähdyttimen takaisin asennus. Jäähdyttimen joutuikin ottamaan vielä parikin kertaa pois, koska lauhduttimen korvakossa oleva kumi irtoili välillä. Eli kokoaminen tapahtuu, jäähdytin paikalleen ja nostetaan hieman lauhdutinta ylös ja painetaan jäähdytin ja lauhdutin toisiaan vasten ja painetaan lauhdutin alas. Kuulostaa helpolta, mutta saapi siinä ähertää, ku tilaa ei liiemmin ole ja se kettumainen korvakkeen kumi..
Sitten vuorossa välijäähyn ja jäähdyttimen parittaminen, tässä kuluikin sitte aikaa. Sai vääntää ja kääntää. Loppujen lopuksi suurensin hieman välihääjyn korvakossa olevia reikiä, niin sitte loksahti palaset nätisti paikalleen. Kaiken tämän joutui tekemään tunkin nokassa, tosin alla onneksi betonilattia. Varmasti jouduttaa, jos nostimen päällä tekee.
Meinasin kuvatakin kaikki työvaiheet, mutta kamera oli toisella puolella tietä, niin en viittiny hakea ja vaikka syömässäkin kävin, niin em muistanu ottaa joukkoon.
Vanhassa viskossa oli tämän verran vikaa:

Saa olla melko fakiiri, joka tuon viskon vaihtaa tosta suorasta 6-mukisesta irroitttamatta jäähdytintä.
Mä irrotin jäähdyttimen, on kiinni kahdella 6 mm pultilla yläreunasta ilmastoinnin lauhduttimeen ja kahdella pultilla alareunasta välijäähdyttimeen. Lisäksi jäähdyttimet ja lauhdutin on klipseillä toisissaan kiinni siten, että lauhdutinta pitää nostaa ylöspäin ja samalla työntää jäähdytintä taaksepäin, näin nä irtoavat toisistaan. Välijäähy ja jäähdytin irtoaa toisistaan siten, että vääntää välijäähyn alareunaa eteenpäin ja samalla nostaa ylös, niin sellanen jäähdyttimessä oleva kiinteä ohjuritappi mahtuu pois välijäähyn korvakkeesta. Nyt on sitten jäähdytin nostettavissa yläkautta pois, ahdasta on mutta mahtuu tulemaan. Tähän asti olikin aika simppeli homma, aikaa kului paskanjauhamisineen reilu tunti. Olihan jo irroitettu pohjamuovit ja flektin siiven suojamuovit ja itse flektin siipikin sekä nesteet laskettu pois.
Sitte viskon pultin kimppuun, 8 mm kuusiokolokannalla. Aattelin, että sehän lähtee hienosti paineilmaräikällä kun vähän hirtättää moniurahihnalla vesipumpun hihnapyörää. Vaan eipä siinä saanutkaan riittävästi kitkaa. No onneksi olin varautunut ja työkaluboksissa oli uudet Bilteman kumihihnapihdit. Eka siis moniurahihna pois ja sitte hihnapihdeillä rullasta kiinni ja paineilmaräikkä soimaan. Pulttihan lähti hienosti. No ei muutaku vanhat osat pois ja uudet tilalle. Tähänkin asti homma oli mennyt suht jouhevasti.
Uuden viskon ja ja moniurahihnan asentamisen jälkeen olikin vuorossa jäähdyttimen takaisin asennus. Jäähdyttimen joutuikin ottamaan vielä parikin kertaa pois, koska lauhduttimen korvakossa oleva kumi irtoili välillä. Eli kokoaminen tapahtuu, jäähdytin paikalleen ja nostetaan hieman lauhdutinta ylös ja painetaan jäähdytin ja lauhdutin toisiaan vasten ja painetaan lauhdutin alas. Kuulostaa helpolta, mutta saapi siinä ähertää, ku tilaa ei liiemmin ole ja se kettumainen korvakkeen kumi..
Sitten vuorossa välijäähyn ja jäähdyttimen parittaminen, tässä kuluikin sitte aikaa. Sai vääntää ja kääntää. Loppujen lopuksi suurensin hieman välihääjyn korvakossa olevia reikiä, niin sitte loksahti palaset nätisti paikalleen. Kaiken tämän joutui tekemään tunkin nokassa, tosin alla onneksi betonilattia. Varmasti jouduttaa, jos nostimen päällä tekee.
Meinasin kuvatakin kaikki työvaiheet, mutta kamera oli toisella puolella tietä, niin en viittiny hakea ja vaikka syömässäkin kävin, niin em muistanu ottaa joukkoon.
Vanhassa viskossa oli tämän verran vikaa:

Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Laakeriin käsiksi pääsemiseen tarvinee visko halkaista. Kasattu kahdesta kappaleesta jollain sika-liiman tapasella


Multivan Tdi
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d
Ex: Octavia 1.6 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: Octavia 1.9 Tdi
Ex: E320 CDI (210.226)
Ex: Megane 1.9 dTi
Ex: 260 E (124.026)
Ex: Cordoba 1.9 Tdi
Ex: Polo 1.3i
Ex: Jetta 1.6 Tdic
Ex: 80 1.6 d