W203 automaatti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pace76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 21.04.2009 23:08

W203 automaatti

Viesti Kirjoittaja Pace76 »

Osaisiko joku sanoa mitä tehdä, kun automaatti heittää välillä vapaalle vaikka on D sisässä tai sitten jumahtaa jollekkin vaihteelle. Ja kun tekee tämän ei +/- toiminnot toimi laatikossa. Rupeaa toimimaan normaalisti taas hetken kuluttua. Tai sitten sammuttalla on viimeistään ruvennut taas toimimaan.
Olen huomannut, että tekee yllä mainittua varsinkin esim. moottoriteiden rampeissa ja vielä tuntuu että oikealle käännyttäessä on esiintynyt useammin. Ei siis tee joka kerta. Ja vaatii vähän rivakamman kiihdytyksen. Jotta ongelma esiintyy.
Mistäs ongelmaa lähtisi purkamaan?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Laatikko yrittää luistaa ja ohjauspuoli tekee temppunsa siinä vaiheessa. Itellä ollut joskus samaa vikaa ja kaikki muu paitsi loota laitettu....

Löytyy laatikoita jos tarve ilmenee. :wink:
Joku mersupurkaamo??
Pace76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 21.04.2009 23:08

Viesti Kirjoittaja Pace76 »

Siis meinaatko että laatikko finaalissa ja ei auta kuin vaihto?
Kai sille jotain tekohengitystä voi antaa?
paljon laatikot muuten kustantaa noin?
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Minusta kuulostas että öljyä ei ole laatikossa tarpeeksi.Mutta jos se olis vajunnut kyllähän se olis vuotanut.Tuo kiihdytys ja kaarre ajo viittais siihen.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4781
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Auton ohjelma tarkkailee laatikon luistoa.
Kun luistaminen ylittää riittävässä rasituksessa tietyn raja-arvon, siirtyy ohjelma "vikatilaan" enempien vaurioiden estämiseksi.
Vikatila poistuu uudelleenkäynnistettäessä.
Jos luisto on riittävän rajua, sammuu moottori.

Syynä voi olla esim, että kilometrit on tulleet täyteen.
Tai öljyä liian vähän, tai vääränlaista.
Laatikon öljyyn on myös saatavissa lisäaineita, joiden avulla luisto vähenee.
Niitä voit kysyä esim Siekkiseltä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Pace76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 21.04.2009 23:08

Viesti Kirjoittaja Pace76 »

Voisikohan yllämainittu vika johtua, että laatikon öljyt on pikimustaa. Eikös niiden kuuluisi olla sellaesta punaista? Mistäköhän hikoilu siellä johto sarjassa johtuu, kun sen otti irti niin putoili oikein vähän sellaisen vettyneen näköistä öljyä. Saako sen laatikon tyhjäksi öljystä jos sen pultin vaan pohjasta avaa ja valuttelee? Paljonko uutta öljyä pitäisi laittaa. Onko vinkkejä miten mitata paljonko siellä on öljyä?
Kiitos.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Pace76 kirjoitti:Voisikohan yllämainittu vika johtua, että laatikon öljyt on pikimustaa. Eikös niiden kuuluisi olla sellaesta punaista? Mistäköhän hikoilu siellä johto sarjassa johtuu, kun sen otti irti niin putoili oikein vähän sellaisen vettyneen näköistä öljyä. Saako sen laatikon tyhjäksi öljystä jos sen pultin vaan pohjasta avaa ja valuttelee? Paljonko uutta öljyä pitäisi laittaa. Onko vinkkejä miten mitata paljonko siellä on öljyä?
Kiitos.
Jos öljy oikeasti mustaa ja haisee palaneelle niin voi voi.... taitaa olla laatikon meno :( Paljonko ajettu?
Pistokkeeseen saa uudet tiivisteet ettei vuoda öljyä johtosarjaan.
Öljy pitää vaihtaa huuhtomalla, eli esim.: lasket ensin laatikon tyhjäksi pohjapropusta, lisäät vaikka 3l öljyä, auto käymään ja avaat lauhduttimen öljyputkea ja valutat öljyä vaikka 2L pois auton käydessä > kaada pari litraa lisää> ja taas laske putkesta pois kunnes öljy alkaa näyttää puhtaalta. Sitten laatikosta öljypohja pois ja uusi suodatin ja tiiviste paikalleen ja laatikkoon oikea määrä öljyä.
Laatikossa ei ole sitten mittatikkua vaan pitää olla se "huoltotikku" ja öljyn pitää olla vaihteistolle hyväksyttyä eikä mitä tahansa Atf:ää. Jos homma epäilyttää niin vie suosiolla liikkeeseen jossa homma osataan suorittaa asianmukaisesti.
Joku mersupurkaamo??
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Öljyn määrän mittaamiseen tarvitset joko Veholta tai muualta ostetun mittatikun. Tai sitten teet sen semmoisesta mopon käsijarruvaijerin metallisesta suojavieteristä.
Valmiissa on asteikko, mutta jos teet itse niin öljyn pinta mitataan pohjasta lähtien: min 11 mm max 21 mm (20 asteisena) 80-asteisena:
min75 mm, max 85 mm. Mittaus koneen käydessä, vapaalla.
W203CDI
Pace76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 21.04.2009 23:08

Viesti Kirjoittaja Pace76 »

No vaihdoin öljyt ja suodattimen kaikki meni ihan hyvin, mutta sitten 3 jymähti sisään ja sammutuksella lähti pois. No ajattelin että käyn nyt sitten tutulla katsomassa mitä vikalistaa näyttäis, no ei mitään siis isompaa jotain oikosulkua takalasista. No sit lähdin pihasta ja 2 jäi sisään. Ajoin sitten takaisin ja piuha kiinni, niin herjaa en nyt muista niitä numeroita ulkoa, mutta kumminkin kierroslukuanturi(2) ja (3) välillä ei yhteyttä. Sitten kun katso anturi testin niin 3 pimeänä.
Kysymys siis olisi mitä voi tehdä?
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Öljyn MB luokitus 236.10 5vaihteiset MB.236.12 7vaihteiset bilsteinfebin valmiste koivusen valikoimasta löytyy
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

anturi paketti ja mikä olis sen valmistajan osa numero?

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pace76 kirjoitti:No vaihdoin öljyt ja suodattimen kaikki meni ihan hyvin, mutta sitten 3 jymähti sisään ja sammutuksella lähti pois. No ajattelin että käyn nyt sitten tutulla katsomassa mitä vikalistaa näyttäis, no ei mitään siis isompaa jotain oikosulkua takalasista. No sit lähdin pihasta ja 2 jäi sisään. Ajoin sitten takaisin ja piuha kiinni, niin herjaa en nyt muista niitä numeroita ulkoa, mutta kumminkin kierroslukuanturi(2) ja (3) välillä ei yhteyttä. Sitten kun katso anturi testin niin 3 pimeänä.
Kysymys siis olisi mitä voi tehdä?
Laatikon sisällä olevat pyörintä nopeus anturit Y2/ ja Y3/ ?
minkä lainen oli testi minkä teit eli miten ilmeni 3anturin pimeenä olo
teitkö testin myös laatikon talvi vaihto ohjelmalla?

kannataa tarkistaa johto liitokset vaihteiston ohjainyksiköstä hantin puolen
jalkatilasta

tietääkö kukaan muuten kenen tekemä on toi laatikon pyörimis nopeus anturi paketti ja mikä olis sen valmistajan osa numero?
Pace76
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 21.04.2009 23:08

Viesti Kirjoittaja Pace76 »

Nimenomaan nuo anturit. Testi tehtiin staarilla ja antoi viaksi että antureiden välinen yhteys ei uskottava ja sitten tehtiin staarilla anturi testi ja se 3 anturi näytti vaan 0 kun 2 anturi antoi jotain lukemaa. Lukemista en ymmärrä, mut 2 anturin lukema tais olla jotain päälle 400. Käyn kattoo viel uudestaan kunhan saan vian taas päälle. Vaihteen ollessa jumahtaneena kakkoselle. Jostain syystä mulla ei ole se talvi ohjelman nappi koskaan toiminut on tosi tahmea kaatunut varmaan joskus kokikset joltain siihen niin ei pystynyt.
Mistäs sieltä ne johto liitokset tarkemmin löytyy.
Vehon maahantuojan teknisentuen mukaan ne anturit on jossain elektroniikka levyssä ja pitäisi kuulemma levy vaihtaa. Mut on aika kallis niin mielummin vielä yrittäis jotain muuta.
Koska sit sanottiin myös et jos jotkut rattaat on liian kaukana toisistaan niin voi tehdä vian myös. Ni ei huvittais sitä levyä vaihtaa jos tekeekin sittenkin vielä vikaa. Ja onko jotain paikkaa mistä voisi saada sitä levyä halvemmalla kuin veholta? Tai jotain laatikko spesialistia pk seudulla?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Se johdin levy taitaa olla sen pikkusen reilu 200€ sama kysyykö KL:stä tai veholta.

Itellä teki saman jutun ja vaihdoin johdinlevyn. Vikatila poistui mutta pamauttaa joskus vapaalle n. 50km/h vauhdista jos rajusti lähtee kiihyttään isolla vaihteella ja nappaa pienemmän päälle kesken vedon>> laatikko luistaa.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Liitokset löytyy hantin puolen jalka tilan mattojen ja kiiltävän mettali levyn alta, suurin piirtein maton etureunan kun kääntää taakse päin sitten pitäis näkyä tumma styroksi minkä alla on se mettali levy(aluminia) kolmella muovi
mutterilla kiinni
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Pace76 kirjoitti: Koska sit sanottiin myös et jos jotkut rattaat on liian kaukana toisistaan niin voi tehdä vian myös. Ni ei huvittais sitä levyä vaihtaa jos tekeekin sittenkin vielä vikaa. Ja onko jotain paikkaa mistä voisi saada sitä levyä halvemmalla kuin veholta? Tai jotain laatikko spesialistia pk seudulla?
Tulee ton vikakoodin kanssa usein myös mahdolisten vian aiheutajien listalle joku hammas kehä ja kysymys voiko sitä pyöritää esim ruuvarilla(ilmeisesti sen anturin vasta kappale mistä se lukee)
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

CDI203 kirjoitti:
Pace76 kirjoitti: Koska sit sanottiin myös et jos jotkut rattaat on liian kaukana toisistaan niin voi tehdä vian myös. Ni ei huvittais sitä levyä vaihtaa jos tekeekin sittenkin vielä vikaa. Ja onko jotain paikkaa mistä voisi saada sitä levyä halvemmalla kuin veholta? Tai jotain laatikko spesialistia pk seudulla?
Tulee ton vikakoodin kanssa usein myös mahdolisten vian aiheutajien listalle joku hammas kehä ja kysymys voiko sitä pyöritää esim ruuvarilla(ilmeisesti sen anturin vasta kappale mistä se lukee)
jos se on semmonen anturi, mikä lukee hammaskehää, niin luultavasti se anturin vastakappale on puuttuva hammas, pitempi hammas, taikka magneetti.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

pera8x kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:
Pace76 kirjoitti: Koska sit sanottiin myös et jos jotkut rattaat on liian kaukana toisistaan niin voi tehdä vian myös. Ni ei huvittais sitä levyä vaihtaa jos tekeekin sittenkin vielä vikaa. Ja onko jotain paikkaa mistä voisi saada sitä levyä halvemmalla kuin veholta? Tai jotain laatikko spesialistia pk seudulla?
Tulee ton vikakoodin kanssa usein myös mahdolisten vian aiheutajien listalle joku hammas kehä ja kysymys voiko sitä pyöritää esim ruuvarilla(ilmeisesti sen anturin vasta kappale mistä se lukee)
jos se on semmonen anturi, mikä lukee hammaskehää, niin luultavasti se anturin vastakappale on puuttuva hammas, pitempi hammas, taikka magneetti.


jep se hammas kehä on just tota varten ilmeisesti alkaa luistamaan tai jämähtää kokonaan paikallen muista että pitikö sen ruuvarilla koitaessa pyöriä (kiinitys pettä pyörii omia akojaan/siirtyy liian kauas anturista) antta sitten mitä sattu tietoa
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Lainataas topiccia vähän:

Omassa w203 korisessa ei tarvitse enää painaa jarrua kun ottaa P:ltä pois, onko jollain muulla ollu vastaavanlaista ongelmaa? :shock:
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Hoppia, eikö kellään vastaavanlaista ongelmaa?
varaani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Pe 31.10.2008 14:00

Viesti Kirjoittaja varaani »

Täällä alkaa kans ideat loppuun oman w203 220 cdi -01 automaattilaatikon kanssa. Tähän mennessä vaihdettu vasta johdinlevy sekä uusi akku ja vikatilaan (kakkonen jää päälle) menee aina välillä, nollaantuu kun käynnistää uudelleen Vaihdekin hyppää sillon tällön pois.

Että hyviä neuvoja otetaan vastaan. :roll:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

varaani kirjoitti:Täällä alkaa kans ideat loppuun oman w203 220 cdi -01 automaattilaatikon kanssa. Tähän mennessä vaihdettu vasta johdinlevy sekä uusi akku ja vikatilaan (kakkonen jää päälle) menee aina välillä, nollaantuu kun käynnistää uudelleen Vaihdekin hyppää sillon tällön pois.

Että hyviä neuvoja otetaan vastaan. :roll:
Aika selkä homma laatiko pääse luistamaan joko levyjen kulumisen takia

tai sitten on päittäis laakeriin tullut pikasen väljää(pakat antaa periksisi)
Vastaa Viestiin