W123 kardaanin irrotus + joustolaippa ja kannatinlaakeri

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

W123 kardaanin irrotus + joustolaippa ja kannatinlaakeri

Viesti Kirjoittaja pstot »

Katsastuksessa pomppasi että pitäisi vaihtaa kardaanin kannatinkumi.
Se vaatii kardaanin irrotuksen ja samalla vaihtaisin kuluneet joustolaipat ja kannatinkumi kannattaa vaihtaa ilmeisesti laakerin kera, kun semmoisen saa valmiina pakettina. Mitään oireita ei mitkään osat ole antanut. Meneekö homma suurinpiirtein näin? (en ole ikinä koskenutkaan kardaaneihin ennen eli ongelmia varmasti tulee)

0. Merkataan pätkien keskinäinen asento maalilla, merkataan myös missä asennossa kardaanin päiden sakarat on vaihteiston vastaavaan nähden
1.Keskimutteri auki (41 ja 46 mm avaimet)
2. Kardaanin etupään 3 pulttia irti joustolaipasta, etupätkän saa irti?
Ylemmät pultit saa näkyviin kierittämällä kardaania takapyöristä pyörät ilmassa?
4. Laakerin kannattimen 2 pulttia irti
5.Takapään 3 pulttia irti takapään joustolaipasta ja takapätkä irti
6. Joustolaipat irti edestä ja takaa, vaihteiston ja perän 3 pulttia auki-> vanhat pois ja uudet tilalle? Pultit on toki löystytetty kun pätkät oli vielä kiinni
7. Takapätkästä seegeri pois laakerin edestä ja ulosvetäjällä laakeri+kannatinkumiyhdistelmä pois
8. Uusi tilalle kumivasaralla naputtamalla ja seegeri takaisin
9.Takapätkä kiinni takalaippaan, kannatinrauta kiinni pohjaan
10. Etupätkä kiinni etulaippaan, ison mutterin kiristys

Kysymyksiä:
Voiko etu- ja takapätkä mennä muuten kuin 180 astetta väärin toisiinsa nähden? Joku puhuii joskus että pitää mennä samalle poorille, ettei värise mutta ei kai tuo voi mennä kuin kahdella tavalla?

Onko järkevää yrittää ottaa kardaani näin kahdessa pätkässä pois vai yhtenä?

Liikkuuko takapätkä niin paljon pituussuunnassa, että etupätkän saa paikoilleen, ison mutterin ja pooripään liukumaan etupään sisälle kun takapätkä on jo kiinni takaisin autossa?

Onko helpompi yrittää ottaa kardaanin pätkät laipat kiinnitettynä pois autosta vai yrittää ottaa pätkät ilman laippoja?

E: ja kun joustolaipat vaihtaa mitä täytyy tehdä keskitinholkille?
Onko se tuo holkki keskellä kardaanin päätä? Miten sen väljyyden voi tutkia?
http://www.dieselgiant.com/flexfailure47.JPG
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Re: W123 kardaanin irrotus + joustolaippa ja kannatinlaakeri

Viesti Kirjoittaja pstot »

Kertokaa ihmeessä jotain vinkkejä tähän hommaan? Kai tämän on aika moni tehnyt? :) Lupaan laittaa jonkun kuvallisen selvityksen projektista, kun saan homman tehtyä niin olisi sitten muillekin ummikoille apua.

Kertokaa edes se, miten tuon keskitysholkin väljyyden huomaa? Mikä on väljä mikä ei?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 kardaanin irrotus + joustolaippa ja kannatinlaakeri

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

pstot kirjoitti:Kertokaa ihmeessä jotain vinkkejä tähän hommaan? Kai tämän on aika moni tehnyt? :) Lupaan laittaa jonkun kuvallisen selvityksen projektista, kun saan homman tehtyä niin olisi sitten muillekin ummikoille apua.

Kertokaa edes se, miten tuon keskitysholkin väljyyden huomaa? Mikä on väljä mikä ei?
kartaanihan kannattaa tietenkin ensin merkata maali kynällä kolmihaaran asento lootaan ja perään sekä kartaanin liukuosaan ristiniveleen ja etupätkän mutteri kohtaan selvä linja merkki, sen jälkeen keskimutteri löysälle ja kartaanin kannatin laakeri irti sitten kopataan kolmihaara irti takapäästä ja sitten eupäästä (kumin ja kolmihaaran ohjaus) sitten vaan tuupataan takaa kartaania eteenpäin että saahaan kartaani putoomaan ohjaus holkistaan pois :lol: sitten vaan vedetään koko akseli pois paikoiltaan kokonaisena :idea: nyt voidaan kattoo sitten ne keskitys holkit :shock: jos niistä on silmin nähen paloja reunoista pois taikka muuten soikeet niin vaihtoon :lol: tietysti jos holkit ovat olleet siellä jo muutaman satatuhatta kannattaa kyllä vaihtaa ne samalla kun tukilaakeri ja rättivivelet molempiin päihin :idea:
ennen kuin vedät kartaanit erilleen kannattaa kyllä vielä tarkistaa kohdistus merkit koska jos laittaa yhenkin poorin pieleen liuku osan niin saattaapi ravistaa jo aika rajusti :D
ristinivelessä on kaksi viivaa toisenpuolen haarukassa ja etu pätkässä joko mutteri osassa pykälä tai sitten siitä eteen päin mentäessä tulee kartio ja siinä pieni näppylä (tissi)

Kuva
tässä kartaanin mutteri, huomaa olematon kohouma
Kuva
ja sitten etupätkässä on tuossakin ollu pikkanen tissi (ruksin kohilla)varsinkin 123:ssa
Kuva
ja tässä taas kuva koko akseli linjasta
Kuva
huom. kaikki kuvat ovat 126:sen kartaaneista, 123:ssa on muuten samanlainen mutta isommalla putkella valmistettu (halkaisija)
niistä pooreista, kyllä se voi mennä aika moneen asentoon koska poorit ovat meleko taajassa :wink: en nyt muista montako pooria siellä on :oops:
se keski holkki on siinä kolmihaaran välissä
tehin tullaset millä keskiholkki otetaan pois ja asennetaan takaisin :D
Kuva
toivottavasti tästä on edes hiukan apua pikku hommeliis :D
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3028
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Keskitysholkki on sellainen valkoinen surkea muoviholkki. Väljyydestä en tiedä, mutta murtumia on tullut vastaan.
1.Keskimutteri auki (41 ja 46 mm avaimet)
Tämän olet varmaankin mitannut etkä kuullut? Mulla on W123 kardaani pystärissä ja siinä mutterii on 42 mm. molemmat.
2. Kardaanin etupään 3 pulttia irti joustolaipasta, etupätkän saa irti?
Etupätkä lähtee helpommin irti kun avaat ne kannattimen pultit -> kardaani mahtuu taittumaan ja etupäätä tulee enemmän ulos.
Onko järkevää yrittää ottaa kardaani näin kahdessa pätkässä pois vai yhtenä?
Noinkohan sen sieltä edes yhtenä saa, epäilen.
Liikkuuko takapätkä niin paljon pituussuunnassa, että etupätkän saa paikoilleen, ison mutterin ja pooripään liukumaan etupään sisälle kun takapätkä on jo kiinni takaisin autossa?
Kiristä kannatinlaakeri paikalleen vasta kun olet saanut etupätkän paikalleen. Muista hivauttaa hiukkasen rasvaa pooreihin takaisin laittaessasi.

Pulttipyssy & hyvä ja kapea 17 mm. kiintoavain on hyvät avatessa rättinivelten pultteja. Lisäksi jos olisin sinä, niin käyttäisin kardaanin koneistamossa tasapainotuksessa kun sen kerran irti otat..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eppällä soppii, eppäillä soppii :roll: kyllä se vaan lähtee kokonaisena 8)
ainakin tähän asti :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

Kiitos hyvistä kuvista ja vinkeistä.
Tuosta heräsi semmoisia lisäkysymyksiä, että oletteko ottaneet vaihteiston kannattimen ja tukipalkin pois tieltä, entä pakoputki / käsijarruvaijeri?

Onko joustolaipalla väliä kummin päin sen laittaa?
Näyttää identtiseltä molemmat puolet. Lemförderin laippa siis. Toisella puolella jotain tekstiä, mutta ei mitään mikä viittaisi oikeaan puoleen. Pultin kannat keskilaakeriin päin sen verran ymmärrän.

Hitto kun tuo Haynesin korjausopas on niin surkea noissa ohjeissa ja kuvat on enemmän sekoittavia kuin hämmentäviä. (tyyliin " 1. irroita nivelakseli 2. vaihda laakeri 3. Asennus takaisin päinvastaisessa..." )
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5719
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minä en ole ottanu palkkia pois, mutta tillaahan se sinne tekkee jos ottaa sen pois :wink:
kumi laipasta en sano mittään, sitä eppäillään kumminkin :twisted:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3028
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

pstot kirjoitti:Näyttää identtiseltä molemmat puolet. Lemförderin laippa siis. Toisella puolella jotain tekstiä, mutta ei mitään mikä viittaisi oikeaan puoleen.
Vaan taitaa sittenkin, eikös siinä seiso Diese Seite zur GLW eli tää puoli glw. Mikäs se sitten on, kun vaihdeisto on Getriebe ja kardaani on Kardanwelle.. :roll:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

Kertokaahan vielä viisaat kun sen ison keskimutterin kiristää takaisin, mikä se kireys suurinpiirtein on. Tiedän että se on 30 Nm, mutta ei ole momenttiavainta.

Jostain jsokus luin, tai ehkä sitten ymmärsin väärin. mutta että sen mutterin pitäisi olla vain niin tiukalla. että se akseli vähän liikkuu poorilla aksiaalisuunnassa sen kiristyksen jälkeen?? Eikä siis olisi niin kireällä ettei liiku lainkaan??
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Mutterin kireyden tunnet perstuntumalta. Eli paljonko kolisee vaihtaessa vaihdetta. Näin minä sen säädän.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Petteri Kivimäki kirjoitti:
pstot kirjoitti:Näyttää identtiseltä molemmat puolet. Lemförderin laippa siis. Toisella puolella jotain tekstiä, mutta ei mitään mikä viittaisi oikeaan puoleen.
Vaan taitaa sittenkin, eikös siinä seiso Diese Seite zur GLW eli tää puoli glw. Mikäs se sitten on, kun vaihdeisto on Getriebe ja kardaani on Kardanwelle.. :roll:
GLW = Gelenkwelle = kardaani
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

Homma meni onnistuneesti edellä kuvatulla tavalla. Kiitoksia kaikille vinkeistä. Muutamia huomiota:

-Ison mutterin avaamisen tarvitsee 41 ja 46 milliset avaimet
-Joustolaipan mutterit 15 ja 17 mm (jos ei kuusikolo)
-Kannattimen pulttien avainkoko 13mm
-Joustolaippojen pulttien kannat keskilaakeriin päin
-Ei ole väliä kummin päin joustolaippa tulee jos auto on perus 4-v dsl w123 eikä laipassa lue die siete GLW, laippa on symmetrinen
-Kardaani mahtuu kokonaisena takakautta pois ja taitaa olla melkein helpompi niin kuin katkaista alla
-Kannatinlaakeri lähtee ulosvetäjällä ja menee sisään tuurnalla lyömällä ei ole valtavan tiukka sovite, seegeri pitää muistaa laittaa takaisin
-Joustolaippoja ei tarvitse irrottaa jos niitä ei vaihda
-kannattaa ostaa ison mutterin suojakumi valmiiksi, on varmaan rikki
Veholla n. 3 e, on erinäköinen kuin vanha mutta parempi laittaa
-Vaihteiston kannatinta, käsijarruvaijereita tai pakoputkia ei tarvitse irroittaa
-Ei jyrinöitä kun merkkasi kaikki osat keskenään
-Ei enää nyökkimisefektiä kaasupolkimen asentoa muuttaessa laakerin ja joustolaippojen vaihdon jälkeen eikä kolhadusta vaihteita vaihtaessa
-Holkeissa oli molemmissa päissä murtumia ja tiivisteet hajonnut
uusia ei ollut käsillä kun hinta oli joku 40 e / kpl. Mutta hyvin tuntuu toimivan silti.
-Kardaanin tukilaakeri + kannatinkumi yhtenä pakettina osa Bilstein Motonetistä 18-4259 25 e
-Joustolaippa Lemförder, pulttisarja tulee mukana 18-4223 Motonetistä 34 e /kpl
onre
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 303
Liittynyt: Ke 17.03.2010 16:27
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja onre »

Lisätään vielä tällainen huomio, että sitten kun se akseli menee hienoista merkeistä huolimatta väärälle boorille, nopein tapa kääntämiseen taitaa olla etupätkän nappaaminen irti auton alla. Ainakin '81 200D:ssä on lootan vieressä tilaa sen verran että mahtuu pyörittelemään. 8)
Isamu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 01.02.2007 20:22

Re: W123 kardaanin irrotus + joustolaippa ja kannatinlaakeri

Viesti Kirjoittaja Isamu »

Käytetäänpä tätä threadia...
Eli taitaa olla W123 tukilaakeri/kumi mennyttä kun niiltä tienoilta kuuluu meteliä niin miten on kestäny tuo Bilstein Motonetistä 18-4259 25e? Ainakin toivon, että se olisi tuo palikka niin ei olisi turhan kallis korjaus. Kuuluu nopeuden mukaan kasvava vinkuna/räpätys joka on nyt kovilla pakkasilla ilmestynyt
Vastaa Viestiin