Automaattilaatikon alipaine... -Jälleen!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Automaattilaatikon alipaine... -Jälleen!

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Laatikko vaihtaa joka vaihteella liian kovaa: Epämiellyttävä repäisy joka vaihdolla ylöspäin.

Alipaineet pumpulla kohdallaan: 78kPa (0,78bar) tasaisesti koko käyntialueella.

Alipainerasia pumpun kyljessä uusi ja säädetty ohjeen mukaan kaasuvipu täysi -asennossa ja ääreen myötäpäivään.

Vaihdot tapahtuvat minusta oikealla kierrosluvulla ja vaijerilla säätämällä ei ongelmaa pysty parantamaan.

Alipainevuotoja en ole löytänyt imeskelemällä.

Asiat jotka arveluttavat:
Jo tyhjäkäynnillä ajaen laatikolle menevät alipaineet ovat vain n. puolet pumpun tuottamasta alipaineesta, 38kPa.
Ensimmäisen vaihtamisen kohdalla tasamaalla ja pintakaasulla ajaen paine on enää n. 28kPa.
Onko kokemuksia, mitä pitäisi olla?

Laatikon kyljessä oleva säätö on mallia "viisari", jota voi kääntää vain vajaan puoli kierrosta, vai voiko jotenkin säätää enemmän?
Säätö on nyt ääressä käännettynä vastapäivään, säätö vaikuttaa koventavasti, jos sitä kääntää myötäpäivään.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Alipaine kuuluisi olla niin että alipainetta ei ole ku kaasu on pohjassa. ja tyhjäkäynnillä on se alipaine jonka säädin päästää läpi.
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Automaattilaatikon alipaine... -Jälleen!

Viesti Kirjoittaja pekkali »

... jäi mainitsematta, että kyllä se paine säätyy sinne nollaan kun kaasua painaa tarpeeksi = kovuutta tulee lisää kun kuorma kasvaa.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2314
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:cry: ...laatiko restauroinnin paikka :evil:
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Aika herkässä ollaan...

Viesti Kirjoittaja pekkali »

... jos näillä oireilla lähtee laatikkoremonttia tekemään!

Säädin alipainerasiaa pumpun kyljessä kaasuvivun kääntymissuuntaan. Rasia kääntyi vain muutamia millejä ja on nyt ääressä.
Vaihto muuttui hyväksi normaaliajossa, mutta kovassa kiihdytyksessä vaihdot vielä nykäisevät turhan paljon.

Vaijerin säädöllä / vaihtokierroslukua muuttamalla ei ei ongelmaa vieläkään saanut parannettua.

Kysymykset vielä:
1) Löytyisikö joltakin referenssiä, paljonko rasian jälkeen alipainetta pitäisi olla?
2) Voiko laatikon säätöä jotenkin kiertää enemmän kuin vajaa puolikierrosta?
Säätö on "viisarimalli" ja ei mahdu liikkumaan enempää, mutta purkautuuko viisarihattu irti esimerkiksi?

Auto: E300TD -94
Moottori: OM606.910 moniventtiilikone
Laatikko: 722.435
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
toni1976
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 19.06.2007 23:46
Paikkakunta: Tornio

Re: Aika herkässä ollaan...

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

pekkali kirjoitti: 2) Voiko laatikon säätöä jotenkin kiertää enemmän kuin vajaa puolikierrosta?
Säätö on "viisarimalli" ja ei mahdu liikkumaan enempää, mutta purkautuuko viisarihattu irti esimerkiksi?
Voi sitä käsittääkseni säätää enemmänkin. Pitää kammeta se muovinen "säätönuppi" irti ja sen jälkeen säätöä pitäs päästä ruuvaamaan enemmän.
MB E250 TD 20V -94
Avatar
Atte L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ma 10.03.2008 14:05
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Atte L »

Mitkäs olis nyt toimet kun läksin ajeleen rempatulla ja vahvistetulla 722.357 laatikolla ja tuntuu luistavan ja kierrokset nousee vaihtojen välillä.
Pienemmälle vaihto voisi olla myös hivenen aikaisemmin.
Öljyt on Mobil 320 ja määrä ok.
Paineita pitäis nostaa, ei löytynyt kuskinpuolelta laatikon kyljestä mitään kumitulppaa missä ois se säätö. Onko tuossa linkin kuvassa oleva mokkula se säädin? Valkoinen osa pyörii vain ympäri eikä irtoa, ei tunnu vaikuttavan sen pyörittely vaikka siinä tuollainen siipi onkin.

http://forums.offipalsta.com/album.php? ... reid=42445

Entäs sitten pumpun kyljessä oleva säädin ja vaijerin kiristys? Ymmärtääkseni vaijerin kiristys nostaa vaihtohetkeä, mutta onko tarvetta kääntää pumpun mötikkää?

Noista kun saisi tolkun että mikä ja minkä säätö vaikuttaa mihinkin, niin
olisin jo onnellinen :P
Varmaan on kaikki säädöt kohta enemmän persiillän kun ei oo mitään alipainemittareita yms. vaan ihan perstuntumalla pitäis saada kondikseen :evil:
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Eikö tuohon lootaan kuulu kuitenkin 220 atf?
Voiko vika olla liian "hienossa" oljyssä?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Vastaa Viestiin