W123 200B ---> 300turbodiesel projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Leskinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 30.05.2007 16:26

W123 200B ---> 300turbodiesel projekti

Viesti Kirjoittaja Leskinen »

Elikkä olis tarkoitus rakentaa "hieman" pirteämpi diesel mersu. Nyt on koneessa uudet putket, laakerit, männät jne. Ja ajatuksena olis saada öljyruiskutus männille ja mulla on vapari 300 lohko, elikkä olisiko tietoa mitkä suuttimet olisi helpoin sovittaa ja riittääkö pumpussa tuotto.

Toinen asia olis jarrujen riittävyys, siis riittäähän ne katsastukseen, mutta ihan omasta halusta vois laittaa tehokkaammatkin. Sopiiko W123 koppaan jonkun muun mallin etujarrut jotka olisi hieman tehokkaammat.
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

pumppu jonnekkin pumppupajalle (esim. pp-diesel, mynadiesel) niin riittää jerkkua superiin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

nj^ kirjoitti:pumppu jonnekkin pumppupajalle (esim. pp-diesel, mynadiesel) niin riittää jerkkua superiin
Olikohan tuo nyt vastaus kysymykseen :roll:

Oliko kyse vanhan mallin moottorista ? OM617 Jos oli niin minulla ei ole mitään käsitystä miten sinne öljyruiskut sovitetaan, enkä muista kenenkään muunkaan maininneen sellaista tehneen tällä forumilla.

OM60x:ssä laitetaan öljypumpulle turbon pumpun ratas niin riittää tuotto. Lisäksi öljyruiskuissa pitää olla paineventtiilit sisäänrakennettuna siten, että ruiskuttaminen loppuu jos öljynpaine laskee alle 1 bar. Tälläisiä öljyruiskuja löytyy esimerkiksi Vito(110D), transporter (2,5ja1,9tdi) koneista ja varmaan monesta muusta. Sovittaminen lohkoon on oma taiteenlajinsa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

veskola kirjoitti:
nj^ kirjoitti:pumppu jonnekkin pumppupajalle (esim. pp-diesel, mynadiesel) niin riittää jerkkua superiin
Olikohan tuo nyt vastaus kysymykseen :roll:

Oliko kyse vanhan mallin moottorista ? OM617 Jos oli niin minulla ei ole mitään käsitystä miten sinne öljyruiskut sovitetaan, enkä muista kenenkään muunkaan maininneen sellaista tehneen tällä forumilla.
Mistähän on jäänyt mieleen, että 617 turbossa olisi tehtaalta lähtien mäntien öljysuihkut? (JOku ei-dementikko voi halutessaan korjata...)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1160
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Kyllä ne jarrut katsastukseen riittää. Itsellä oli 200 bensa farmari ja vertailukohtana käytettiin 280e mallia että sai rekisteriotteeseen sen tehot.

Teetin kokkolan käyttöautossa laput jossa 200t ja 280te :tä verrattiin alustan varaosiltaan. Etu jouset oli ainoat jotka joutu vaihtamaan jäykempiin ja laput kelpas konttorille.
IG: @pyrytakkunen
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Öljypumpun tuotto ei välttämättä riitä kun mukaan tulevat öljyruiskut ja turbo.Jos ruiskut kuitenkin haluaa laittaa uskoisin että helpoin olisi soveltaa W123 turboD:n alkuperäisiä ruiskuja?Olisikohan turbodieselin öljypumppua mahdollista sovittaa vapariin?,se on ketjuvetoisena aivan erilainen kuin vaparin ratasvetoinen.Siinä riittäisi tuotto niin turbolle kuin öljy ruiskuillekkin.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
Leskinen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 30.05.2007 16:26

Projekti edennyt

Viesti Kirjoittaja Leskinen »

Elikkä se lohko on tosiaan OM617 vapari ja siihen saa sovitettua helposti VW:n suuttimet. kokeiltiin toiseen lohkoon koneistaa suuttimen paikkka, mutta tuo öljyn riittävyys on edelleen arvelluttava. Jäähdytetyt jarrulevyt löytyi W126 korista. Satuloiden sopivuudesta ei ole varmuutta, mutta pajalta löytyy onneksi 1kpl 500SEC projekti, johon pääsee vertailemaan.

Alustaa koskeva kysymys. Mistä löytyisi lyhyemmät jouset W123 koriin. On vähän huonoja kokemuksia katkaistuista jousista.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5746
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W123 200B ---> 300turbodiesel projekti

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

Leskinen kirjoitti:Elikkä olis tarkoitus rakentaa "hieman" pirteämpi diesel mersu. Nyt on koneessa uudet putket, laakerit, männät jne. Ja ajatuksena olis saada öljyruiskutus männille ja mulla on vapari 300 lohko, elikkä olisiko tietoa mitkä suuttimet olisi helpoin sovittaa ja riittääkö pumpussa tuotto.

Toinen asia olis jarrujen riittävyys, siis riittäähän ne katsastukseen, mutta ihan omasta halusta vois laittaa tehokkaammatkin. Sopiiko W123 koppaan jonkun muun mallin etujarrut jotka olisi hieman tehokkaammat.
joo, sopii siihen 126 ässän jarrut ja satulat (jäähdytetyt)
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin