W124 E300D - takapään kolahduksen metsästys... (kuvia)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

W124 E300D - takapään kolahduksen metsästys... (kuvia)

Viesti Kirjoittaja MSA »

Noniin. Yhdestä ongelmasta toiseen. Hetki sitten paineakkujen vaihtaminen palautti perän hyvin toimivaksi.

Seuraava ongelma on jo about 150tkm ärsyttänyt oikean takakulman kolahdus kuopassa.

Kolahdus ilmenee erityisesti matalissa vauhdeissa. Ei tarvitse olla kuin 5km/h vauhtia ajaessa kotirampilta kadulle kun kulma putoaa reunakiveltä asvaltille niin heti kuuluu kolahdus. Olisiko vielä niin että kolahdus kuuluu juuri silloin kun kori seuraa ja putoaa jo asvaltille pudonneen pyörän perässä niin tässä vaiheessa tulee kolahdus. Nopeammissa vauhdeissa tätä kolahdusaikaa on vaikeampi ajoittaa... Aavistukseni on että toyssyn ajettaessa ja pyörän noustessa töyssyyn ei kolahda, joten normiasennossa olisi "väljät pois" ylöspäin tuleville iskuille...

Angaran foorumin tutkimisen jälkeen aloin tutkimaan ehdotettuja vikakohteita.

ISKARIN YLÄPÄÄN PRIKAT/KUMIT?
- Iskarin yläpään kiinnitysmutteri kabiinin puolella näyttäisi olevan tehtaan asennossa ja kireällä. Merkkitussilla vedetty viiva mutterin kannasta nätisti linjassa prikkaan saakka. Pultti lähti napsahtamalla auki, purin yläpään ja ei mitään ihmeellistä. Kasasin yläpään.
- Auto oli nosturissa ja renkaat ilmassa, painoin tunkilla ripustusta ylöspäin ja löysäsin tunkin äkkiä. Kolahdusta ei kuulunut, mutta huomasin lokarin sisällä iskarin yläpään ja olisiko sitten prikkakumien välissä n 2mm kasvavan välyksen iskarin laskiessa alas... Tosin sama välys löytyi kolisemattomalta puolelta.

Kuva


ISKARIN ALAPÄÄ?
- otin iskarin alapään pultit auki
- pultit oli kireällä ja täysin kulumattomat.
- reiät nätit pyöreät ja kulumattomat
- samoin kun katsoin reikään, niin iskarin reiät näyttivät kulumattomilta.
==> eli ilmeisesti iskarin alapään kiinnitys ei ole väljäksi kulunut?

Sitten ruostepaikkausta tehdessäni kiinnitin huomiota korin ja takakelkan(?) välisiin isoihin kiinnityksiin.
- auto oli nostettuna pukeille jolloin taka-akselisto roikkui ja tällöin näki hyvin kumien olevan vähän elämää nähneet?
- tosin kumpikin puoli näytti samalta, joten tämä taas ei tue sitä että kolina aiheutuisi tästä...


OIKEA (KOLISEVA PUOLI)
Kuva

VASEN (KOLISEMATON PUOLI)
Kuva
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Tuo takakelkan etummaiset kumit ovat vaihtokunnossa. Se aiheuttaako se kolahduksen onkin jo toinen juttu. Tuo rako on olemassa kun auto nostetaan keskiosastaan ilmaan, mutta kuinka suuri rako siinä voi olla niin sitä en osaa sanoa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
MSA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 61
Liittynyt: Ma 18.08.2003 18:33
Paikkakunta: Nummi

Viesti Kirjoittaja MSA »

illinois kirjoitti:Tuo takakelkan etummaiset kumit ovat vaihtokunnossa. Se aiheuttaako se kolahduksen onkin jo toinen juttu. Tuo rako on olemassa kun auto nostetaan keskiosastaan ilmaan, mutta kuinka suuri rako siinä voi olla niin sitä en osaa sanoa.
Terve, kiitos näkemyksestä. Onko noiden vaihtaminen paha homma. Pultit lähtee alta auki, kokeilin. Lähteekö alta nätisti pois vai meneekö hampaidenkiristykseksi? Pitää ilmeisesti tukea kelkka ensin, ettei ole koko kelkka lattialla. Muuta huomattavaa?

MSa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

MSA kirjoitti:
illinois kirjoitti:Tuo takakelkan etummaiset kumit ovat vaihtokunnossa. Se aiheuttaako se kolahduksen onkin jo toinen juttu. Tuo rako on olemassa kun auto nostetaan keskiosastaan ilmaan, mutta kuinka suuri rako siinä voi olla niin sitä en osaa sanoa.
Terve, kiitos näkemyksestä. Onko noiden vaihtaminen paha homma. Pultit lähtee alta auki, kokeilin. Lähteekö alta nätisti pois vai meneekö hampaidenkiristykseksi? Pitää ilmeisesti tukea kelkka ensin, ettei ole koko kelkka lattialla. Muuta huomattavaa?

MSa
Ymmärtääkseni muutamalla tunkilla homma käy kevyimmin.
Eli auto ylös, ja ne pultit auki. Kelkan etupää tipahtaa nyt sen verran, että pusla mahtuu pois. Nyt jotain kakkosnelosta tai mitä lie kelkan ja korin väliin pönkäksi ja sit tunkilla numero kaksi nostetaan puslaa pois kolostaan.

Tämä näin teoriassa, totuushan tietty sisältää myös jonkin verran kirosanoja, jumitusta ja kuraa silmissä :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1709
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Mulla myös kuuluu juuri kuvatunlainen kolahdus ja oikealta puolelta, ja auto on 300d farkku 124. Päivittelehän sitte auttoko nuo kumien vaihdot 8) En oo ite viä kerinny tutkia vikaa kun on auto muutenki ollu vasta niin vähän aikaa mulla :roll:
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18152
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

ISKARIN ALAPÄÄ?
Siinä on nivel, yleinen kolahduksen aiheuttaja on sen väljyys.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Paineilma taltalla lähtee hyvin niinkuin myös narina nivel :D ,pusla nääs kelkasta
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Jere Koivunen kirjoitti:Mulla myös kuuluu juuri kuvatunlainen kolahdus ja oikealta puolelta, ja auto on 300d farkku 124. Päivittelehän sitte auttoko nuo kumien vaihdot 8) En oo ite viä kerinny tutkia vikaa kun on auto muutenki ollu vasta niin vähän aikaa mulla :roll:
Mullakin kuuluu :oops:

Ei tuota vaan muista kun keskiverto päivä menee niin sileitä teitä pitkin :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...iskarin alapää kun on väljä niin se kolahtaa juuri ulos joustossa :wink:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1779
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Iskarin alapäälle mennee minunki arvaus.

Sen vaihtamisella (iskarin vaihtamisella) on kolinat loppunu joka farmarista.
Tämä kolahdus korostuu jos auto on madallettu --> iskareista on laskettu paine pois yms. hauskaa.
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3099
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Huonoksi kulunut ns. narinahela eli takatuvarren ulompi hela aiheuttaa juuri moisen kolahduksen monttuun ajettaessa tai kanttikivetykseltä pudottaessa. :roll:

Eli narinahela on tuo kuvassa numerolla 8 merkattu osa.

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1568
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

MSA kirjoitti:
illinois kirjoitti:Tuo takakelkan etummaiset kumit ovat vaihtokunnossa. Se aiheuttaako se kolahduksen onkin jo toinen juttu. Tuo rako on olemassa kun auto nostetaan keskiosastaan ilmaan, mutta kuinka suuri rako siinä voi olla niin sitä en osaa sanoa.
Terve, kiitos näkemyksestä. Onko noiden vaihtaminen paha homma. Pultit lähtee alta auki, kokeilin. Lähteekö alta nätisti pois vai meneekö hampaidenkiristykseksi? Pitää ilmeisesti tukea kelkka ensin, ettei ole koko kelkka lattialla. Muuta huomattavaa?

MSa
Oletin että tuo narinahela on jo vaihdettu koska se on halpa konsti korjata eikä varmasti pahaa tee vaihtaa vaikkei vika olisikaan siinä.

Mitä tulee tuohon etummaisen "kumityynyn" vaihtoon niin paineilmavasara olisi kova sana. todennäisesti se on juuttunut niin lujaan kiinni että joudut se hajoittamaan säpäleiksi että saat kupin tyhjäksi ja sitten asentaa uuden tilalle. Eli pois ottaminen lujassa, jos ei talttaa ole niin suojalasit, pari hajoitettavissa olevaa puukkoa ja pari ruuvimeisseliä ja vasara varustuksena onnistuu ajan kanssa.
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...yleensä narinahela ei ala kolahdella :wink:
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3099
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

No ainakin minulla alkoi. :wink:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2310
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...se on sitten ollut loppu jo tosi pitkään :lol:
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

cuuno kirjoitti::D ...yleensä narinahela ei ala kolahdella :wink:
no jopa ei...
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1709
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

saako sitä narinahelaa ihan sillä nimellä varaosaliikkeestä? taitaa olla molemmin puolin ihan sama varaosa tuo?
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Teppo L
Mersumies
Mersumies
Viestit: 847
Liittynyt: Ma 22.03.2004 21:13
Paikkakunta: Joensuun tienoo

Viesti Kirjoittaja Teppo L »

Jere Koivunen kirjoitti:saako sitä narinahelaa ihan sillä nimellä varaosaliikkeestä? taitaa olla molemmin puolin ihan sama varaosa tuo?
virallinen nimi taitaa olla taka alatukivarren ulommainen hela!

mulla oli samallaisessa autossa oikeassa narina nivelessä enää kuoret jäljellä eikä se kolahdellut :?
ML W164
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3099
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Saa, silläkin nimellä.
Virallinen nimi on: Taka-alatukivarren hela ulompi
Ja hinta KLssä: 19,00 EUR

Tuon näköinen möntti, minulla oli karannut rasva tms. tuolta ja kolahti töyssyssä metalli metallia vasten pumpum.

Kuva

Vaihdatin tutulla asentajalla, sillä näytti mielestäni ikävältä itse vaihdettavaksi. Aivan helvetin tiukassa oli ja helvetin tiukkaan meni. Hävisi ainakin yksi kolaus takapäästä. :roll: Perän kannatinhelat taitaa vielä vähän kolistella..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin