Maalipinnan kiillotus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
hessuh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: La 23.08.2003 21:45

Maalipinnan kiillotus

Viesti Kirjoittaja hessuh »

Kannattaako naarmuuntunut maalipinta kiillottaa hiontaaineella kiillotuskoneen kanssa? Naarmut eivät ole kauheen syviä. Minkälaiset aineet ja vehkeet pitäisi olla?
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: Maalipinnan kiillotus

Viesti Kirjoittaja sonikki »

hessuh kirjoitti:Kannattaako naarmuuntunut maalipinta kiillottaa hiontaaineella kiillotuskoneen kanssa? Naarmut eivät ole kauheen syviä. Minkälaiset aineet ja vehkeet pitäisi olla?
Kyllähän se kannattaa. Pikku naarmut lähtee kaikki myllyttämällä jos naarmu ei vaan ole pohjamaaliin tai peltiin asti... ruosteillehan tuo ei tosin tee mitään jos sellaista pikku kivaa löytyy :D
Yhden auton myllytin ihan vaan sellaisella halpishallin vahauskoneella ja hyvä tuli! Nykyään on tosin iso rälläkkä tuohon hommaan mutta aloittelijan on oikeastaan parempi tehdä se eka myllytys tuollaisella vähän mopommalla laitteella kun tuollaisella tujummalla koneella polttaa maalipinnan äkkiä.
Koneen lisäksi et tarvi mitään muuta kuin esim. korrekin tai autoglymin kliineriä ja purkillisen kunnon vahaa mikä vedetään pintaan hionnan jälkeen. Niin ja tietysti aikaa, ihan nopeata hommaa tuo ei ole. Itsellä taisi mennä ~6h koko auton käsittelyssä ekalla kerralla mutta vahana oli simoniz (se ainoa oikea) mikä on aika työlästä levittää.
Mutta ehdottomasti vaivan arvoinen juttu, kaikki luulee myllytyksen jälkeen että olet maalannut auton :wink:
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Tiijjättekös että esim. Glymin keskikarkea tahna haisee samalle
kiun nesteVIM ja sen hiontateho on jokseenkin sama. Hinnassa
on vaan jonkinmoinen ero GLYM n. 20 euroo ja VIM kait 2-4 euroo.
Toinen hyvä on CHEVY merkkinen yleishankausaine.
Viimeistelyyn tietysti kannatta käyttää ihan oikeita tahnoja.
Pirkka hankausaine on paska. Ja jos kokeilette näitä niin ensin
käsipelillä eikä koneella.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

herätellääs tämä ettei tarvitse uutta aihetta tehdä turhan takia :)

Elikkäs pitäisi 124 mersusta korjata muutama ruoste kohta ja maalata samalla maalilla, mutta korin maalipintahan on varmasti erivärinen kuin värikoodilla otettu maali kiitos auringon.

Elikkäs auto on musta 040 värikoodi.

sitten itse kysymys. saako myllyttämällä tämän väri eron pois? tai edes hieman pienemmäksi?

ja miten tämä myllytys tapahtuu? mitä pitää hommassa ottaa huomioon?
mitä aineita kannattaa käyttää?
viitsisikö joku vaikka tehdä listan mitä siihen tarvii yms. muutakin kuin asennuskaljaa :lol:

esitetään sitten vielä yksi kysymys kun ruettiin kyselemään..
mitenkäs kun tuossa rupean maalaamaan w123 mersun kokonaan uusiksi niin vaikuttaako myllytys sitten lopputulokseen? siis jos myllyttää maalauksen jälkeen?

kiitos jos joku viitsii kertoilla nämä asiat minulle niin taas olisi vähän viisaampi eikä tekisi tyhmiä virheitä :lol:
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Ainoo mitä tarvii, on läjä Zainon tuotteita ja roimasti kärsivällisyyttä maalipinnanhionta-vaiheeseen... Pistäkää hakuun "zaino" niin löydätte varmaan jotain.
Avatar
Voihanrontti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 789
Liittynyt: Ma 08.01.2007 22:09
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Voihanrontti »

Nozzz kirjoitti:herätellääs tämä ettei tarvitse uutta aihetta tehdä turhan takia :)

Elikkäs pitäisi 124 mersusta korjata muutama ruoste kohta ja maalata samalla maalilla, mutta korin maalipintahan on varmasti erivärinen kuin värikoodilla otettu maali kiitos auringon.

Elikkäs auto on musta 040 värikoodi.

sitten itse kysymys. saako myllyttämällä tämän väri eron pois? tai edes hieman pienemmäksi?

ja miten tämä myllytys tapahtuu? mitä pitää hommassa ottaa huomioon?
mitä aineita kannattaa käyttää?
viitsisikö joku vaikka tehdä listan mitä siihen tarvii yms. muutakin kuin asennuskaljaa :lol:

esitetään sitten vielä yksi kysymys kun ruettiin kyselemään..
mitenkäs kun tuossa rupean maalaamaan w123 mersun kokonaan uusiksi niin vaikuttaako myllytys sitten lopputulokseen? siis jos myllyttää maalauksen jälkeen?

kiitos jos joku viitsii kertoilla nämä asiat minulle niin taas olisi vähän viisaampi eikä tekisi tyhmiä virheitä :lol:
Mustaa autoa kyllä vaikea maalata kovin vääränväriseksi :roll:
Uuden ja vanhan maalipinnan välisen kiiltoeron saa kiillottamalla tasoitettua. Etenkin kun on musta auto kyseessä suosittelen voimakkaasti ottamaan yhteyttä johonkin fiksausalan ammattilaiseen. Mustan saa helposti pilattua ammattitaidottomuudella ja huonoilla aineilla/vehkeillä :roll:
Onnistunutta maalausta on yleensä turha kiillotella :roll: Menee jo hifistelyksi :wink:
Myöskään epäonnistunutta maalausta on turha yleensä kiillotella. Ei se siitä korjaannu hyväksi. Menee vaan pahemmaksi ja sen jälkeen uusiksi :roll:
Think Locally, Fuck Globally
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

en ole vielä tehnyt kyseiseen autoon ruostekorjauksia. mutta yleensä se vain on ettei sitä maalien rajaa saa itse tällä ammattitaidolla niin hyväksi ettei sitä huomaisi. :(

onkos kenelläkään tietoa että kuka tekisi pohjois-pohjanmaalla myllytyksen autoon?
muutenkin on kerta w124 kiilto vähän kadonnut iän myötä.?

ja w123 vedin tänään pohjamaalin pintaan. välihiontaa ja päälymaalia niskaan.
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Kevät tulee ja mustan auton tahtois oikeen kunnolla kiiltämään..

Miten on tuollasen metallihohtovärin (musta, muistaakseni 197, obidiantz svarts tai vastaava :lol: ) myllytys? Eikös siinä ole lakka päällä? Eli voiko sellasta myllyttää? Onko tietoa kuka tekisi hyvää myllytysjälkeä Oulun seudulla ja takuu hommana?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Voihanrontti kirjoitti:
Nozzz kirjoitti:
Myöskään epäonnistunutta maalausta on turha yleensä kiillotella. Ei se siitä korjaannu hyväksi. Menee vaan pahemmaksi ja sen jälkeen uusiksi :roll:
Tuota en allekirjoittaisi, lakassa olevat valumat ja appelsiinipinnat mitkä tullut maalatessa saa erittäin hyvin kiillottamalla pois, alle vain vesihionta. Omasta otettiin maalauksen jälkeen kaksi lakkavalumaa pois ja ei muuten huomaa vaikka miten katsoo että valumaa ollut. Jopa automaalaamot joutuvat turvautumaan näihin konsteihin aina välillä.

Itsellä tarkoitus hommata myllytyskone(ison rälläkän mallinen) , ja vahauskone. Nyt tarviis tietoa noista aineista, hiovalle aineelle varmaankin parille eri karkeudelle olisi tarve? , mitä merkkejä on hyväksi havaittu. Zaino nyt mainittu, mutta hinnat aika tähtitieteellisiä joten hinta-laatusuhdetta vähän kaivattais.
Avatar
Jukka L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Pe 04.06.2004 23:23
Paikkakunta: Länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jukka L. »

Tuollasta jälkeä ammattilainen sai aikoinaan oman pirssin maalipintaan. Ero oli kyl melkonen. Suosittelen myllytystä :o Kuva puhukoon puolestaan

Kuva
"nopeat syövät hehkuttajat..."
500SEC 89` ("Black Pearl") Buffalo soldiers edition -ex
W140 320 93` Käyttöpeli-ex
Corvette 85´ -ex
Buick Skylark Coupe 71´
Plymouth Belvedere 67`
Avatar
BENDER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 191
Liittynyt: Ti 03.07.2007 06:10
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja BENDER »

Onko pääkaupunki seudulla hyväksi havaittua myllyttäjää ?
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

maalaamot sen melkein parhaiten taitaa.
W124 E250D
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Turmelo kirjoitti: Nyt tarviis tietoa noista aineista, hiovalle aineelle varmaankin parille eri karkeudelle olisi tarve? , mitä merkkejä on hyväksi havaittu. Zaino nyt mainittu, mutta hinnat aika tähtitieteellisiä joten hinta-laatusuhdetta vähän kaivattais.
Prestan tuotteet on hyväksi havaittu. Hinnoista en osaa sanoa.
*W202 200CDI -00* W124 300TDT -93 (Ex) W124 200D -88 (Ex) W124 300D -90 (Ex) S124 300TE 4matic -89 (Ex) W210 220D -97 (Ex) W638 110D -99 (Ex) W123 300D -82 (Ex)
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

simppa80 kirjoitti:Kevät tulee ja mustan auton tahtois oikeen kunnolla kiiltämään..

Miten on tuollasen metallihohtovärin (musta, muistaakseni 197, obidiantz svarts tai vastaava :lol: ) myllytys? Eikös siinä ole lakka päällä? Eli voiko sellasta myllyttää? Onko tietoa kuka tekisi hyvää myllytysjälkeä Oulun seudulla ja takuu hommana?
Edelleen kuuluu kysymys että onnistuuko tuo metallihohtovärin myllytys?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Kyllä nuo lakallisetkin voi myllyttää. Teettää vaan vähän enemmän hommia myllyttäjälle kun on kovempaa kun perusvärit.
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3003
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Turmelo kirjoitti:Kyllä nuo lakallisetkin voi myllyttää. Teettää vaan vähän enemmän hommia myllyttäjälle kun on kovempaa kun perusvärit.
kiitos vastauksesta. Löäytyykös keltään sitten sitä lisä tietoa että kuka tekis tuon Oulun seudulla hyvällä hinta/laatu-suhteella?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Iskipä nysväysinspiraatio tännekin. Ulkomaantoimituksia ei inspiraation hetkellä joutanut odottaa, joten paikalliselta verstaalta tarttui kyytiini High Definition Wax-paketti.

Elekää ottako minua nyt ihan tosissani.... ...en taida olla ihan täysissä sielun ja ruumiin voimissa, kun tällaisia taipumuksia alan julkisesti tunnustaa :wink:

Lähtökohta oli että auto oli pestynä ja pikavahattuna tuossa tallissa. Sen jälkeen tein pienen hiovaisen kiillotuksen. Jännä homma, kuinka paljon sotkua näennäisen puhtaastakin pinnasta irtoaa... Ja sitten levittelin carnauba-mikrokristalli-investointiani upouusilla pehmoisilla kiilloitustarvikkeilla. :oops:

...ja koska tiedän että:
Kuva

otin puuhasta pari valokuvaa: Klik.

Aika hommahan tuo oli, mutta mikäpä siinä kun inspiraatio oli päällä. Chemical Guysin Pete's 53 Paste Waxia olisi ollut kiva kokeilla, mutta ei tämä High Definition Waxikaan pöhkömpää ollut. 8)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

No, nyt jäi vähän levy päälle: maanantaiaamun kunniaksi pikanysväsin vielä tuon E-lavetinkin. :)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

BENDER kirjoitti:Onko pääkaupunki seudulla hyväksi havaittua myllyttäjää ?
Espoossa Karakalliossa erinomainen, Jyrki / 0400 800535. (Zaino-käsittelyt eli ei siis vedä maalipintaan mitään hiomatahnaa, ja myyhän toi niitä tuotteitakin). Suosittelen kyllä tekemään ite, niin selviää tosi halvalla ja oppii samalla.
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

masaf1 kirjoitti:
BENDER kirjoitti: (Zaino-käsittelyt eli ei siis vedä maalipintaan mitään hiomatahnaa, ja myyhän toi niitä tuotteitakin).
Zainollakin on ainakin 2-3 hiovaa tuotetta. Jos on naarmuinen pinta, niin jos hyvän haluaa, se on pakko myllyttää hiovilla aineilla tasaiseksi ja sen jälkeen hyvä vaha.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

offtopiccina:

Vertasinkin lähinnä Fareclaan.

Mutta tosihinkkaajalle Z-PC on ainoa ns. hiova aine Zainoista... Noita AIO:jahan ei käytä ku ne, jotka haluu päästä helpolla ja ei oo niin justiinsa tai ei kiinnosta sen enempää ku että vahaa normipesun jälkeen puolessa tunnissa.

Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että Zainon aineet on todella vähän hiovia - niillä ei saa tumpelokaan autoaan ainakaan pilattua. Kolikon kokoisella läntillä myllyttää jo E-Mersun konepellin helposti eli se litku kyllä hajoaa todella pieniksi partikkeleiksi, jotka mukavasti hioo / täyttää epätasaisuuksia pois.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:No, nyt jäi vähän levy päälle...
Pakolliset kuvatukset: Naks.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Jatketaas tähän keskusteluun. Mites nuo mersun muovikyljet/puskurit nehän on puolikiiltäviä tms. niin tehdäänkö niihinkin myllytys ihan samanlailla kuin muihinkin osiin?
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3004
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Turmelo kirjoitti:Jatketaas tähän keskusteluun. Mites nuo mersun muovikyljet/puskurit nehän on puolikiiltäviä tms. niin tehdäänkö niihinkin myllytys ihan samanlailla kuin muihinkin osiin?
Niin minä tein ja hyvä tuli.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Jep niin tein minäkin , vähän vain varovaisemmin muoviosien kanssa saa olla. Ja hyvä tuli 8)
Vastaa Viestiin