Morjesta! Ensin täytyy kiittää hyvistä ohjeista, säätäminen sujui hyvin ja helposti. Sitten toinen asia, mikähän autossa vikana kun ruuvasin 190:sen 2,5 ltraisesta dieselistä niin paljon kuin se vain on mahdollista,niin että kierrokset laskee normaalisti, mutta voima savua ei tule yhtään? Tiedän kyllä että siitä puuttuu se kaikkein tärkein eli ahdin mutta eikö tuostakin pitäisi mustaa savua tulla?veskola kirjoitti:Tähän ketjuun kerään ohjeet miten kotona säädetään, lähinnä rivipumpusta, lisää tehoa. Sama tieto on saatavilla mutta tieto on hyvinkin pirstaloituneena, joten on korkea aika koota tieto ns. yksiin kansiin. Jokaisella autotyypille tulee tarvittaessa omat osionsa, joten mikäli sinulta löytyy aiheeseen sopivia vinkkejä tai kuvia niin lähetä allekirjoittaneelle.
Mikäli löydät asiavirheitä, vinkkejä tjms. ilmoita niistä YV:llä, kiitos.
Ruiskutuspumpun säätäminen
Re: Ruiskutuspumpun säätäminen
Savut
Suorittelin ohjeen mukaisen säädön pari vuotta sitten ja ensimmäisessä katsastuksessa meni savut yli 3, mutta puolituttu katsastusmies armahti, no ennen seuraavaa säädin tehoja hieman pienemmäksi ja kierroksia alemmas, jotta ei tulisi ongelmia katsastuksessa. No seuraavalla kerralla savut 2,97, eli tiukalle meni. Nyt olisi kolmas katsastus edessä säädön jälkeen ja vähän epäilyttää miten käy, olen tulpannut egr-venttiilin alipainen letkun ja olen miettinyt kumpaan suuntaan se mahtaa vaikuttaa, pitäisikö ottaa katsastuksen ajaksi kuula pois letkusta.
Saattaapi olla tietysti jotain muutakin häikkää, joka aiheuttaa savua, esim. turbo, josta menisi öljyä läpi? öljyn kulutus ei kuitenkaa ole valtavaa.
T:J
Saattaapi olla tietysti jotain muutakin häikkää, joka aiheuttaa savua, esim. turbo, josta menisi öljyä läpi? öljyn kulutus ei kuitenkaa ole valtavaa.
T:J
Re: Savut
Katsastukseen menet morkoolin letku tulpattuna. Pitäisi auttaa turboissa. Lisäksi tietysti käännät morkoolin kellon päältä syötöt minimiin, ei se silloin voi savuttaa mittauksessa. Maksimi kierrosluku ei tuohon oikeastaan vaikuta mitään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
savuja
näin vähän ajattelinkin, huolestuttavaa on se että morkooli oli ohitettuna jo viime katsastuksessa. No käyn koittamassa miten käy.
Hyvä tietää kuitenkin että kuula saa pysyä letkussa.
T:J
Hyvä tietää kuitenkin että kuula saa pysyä letkussa.
T:J
Re: savuja
No jos se kuula pitää pakokaasun pakosarjassa ja imusarjan läpän auki niin silloin se on oikein sekä katsastuksessa, että ajossa. Joku virkaintoinen inssi saattaa ehkä ihmetellä jos EGR vivut ei liiku, mutta en ole kuullut, että ketään olisi hylätty tuon vuoksi katsastuksessa. Katsastukseen vain pitää laittaa se morkoolinestotulppaus.
Lisää tietoa: www.skg.fi
ahtamaton syöttö
saakohan ahtamattoman syötön säädöllä savutusarvoa alas yhtään katsastusta ajatellen? ruuvia ilmeisesti kiinnipäin.
T:J
T:J
Re: ahtamaton syöttö
Saa
Katso siitä kellosta kummalle puolelle tulee ahtopaine, ja ruuvaa vastakkaiseen suuntaan. (Mikäli ahtopaine painaa "kalvoa" alaspäin, päästä kalvoa ruuvilla ylöspäin -> syöttö pienenee.)
Katso siitä kellosta kummalle puolelle tulee ahtopaine, ja ruuvaa vastakkaiseen suuntaan. (Mikäli ahtopaine painaa "kalvoa" alaspäin, päästä kalvoa ruuvilla ylöspäin -> syöttö pienenee.)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Sitä en epäile ollenkaan, ja ettekkö säätäisi jopa 2,5-3 kierrosta lisää nyt kun ruuvi on verryteltyjuster kirjoitti:Hieno juttu, säädän kyllä ruuvin takaisin koska kulkupuolessa pientä eroa havaittavissa, lähinnä alavääntö on pienempi.
t:J

Asiantuntijoiden ja tekniikan tohtoreiden mielestä tosin pumpun ruuvailu on turhanpäivästä hommaa. Sen takia sitä tulee itse harrastettua aika ajoin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen
Tämä kohta meni vähän ohi meikäläiseltä. Tuossa kuvassa puhutaan maksimikierroksista, ei vetävistä. Nämä eivät kuitenkaan taida olla ihan sama asiaveskola kirjoitti:W123 / W124 mallit
Edellä olevaan W638 ohjeeseen lisäyksenä. Punaista mokkulaa ei vältämättä ole mutta sen tilalla lienee jokin alipainekello (W124), ja vetävien kierrosten nostamiseksi sinne "ruuvin" ja jousen väliin pitäisi ängetä 2 mm prikka, jos haluaa nostaa yhtä ylös kuin ylläolevassa ohjeessa.
Tästä löytyvät vastaavat ruuvit W123 ja W124 malleihin, eli samalla ohjeella voidaan toimia.
Mitenkäs tuo prikan änkeäminen tapahtuu sitten? Saako ruuvin ruuvattua kokonaan pihalle niin, että prikan voisi asentaa sinne väliin? Vai meneekö soveltamiseksi?
Niin elikkä ruuvataanko näissä 124-malleissa sitten muuta kuin syöttöruuvia ja tyhjäkäyntiruuvia?

250D pumpun säätö
Moro!
Pumppu on irti, mutta takakannen alta näkyy vain 3 alimmaista ruuvia. Mistä tyhjäkäyntiä tällöin säädetään? -89 OM 602.
Ilmeisesti hyrgas kyseli aiemmin ketjussa samaa?
Pumppu on irti, mutta takakannen alta näkyy vain 3 alimmaista ruuvia. Mistä tyhjäkäyntiä tällöin säädetään? -89 OM 602.
Ilmeisesti hyrgas kyseli aiemmin ketjussa samaa?
W124 250D -89
Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen
Ei sinne tarvi sitä prikkaa laittaa. Normaalissa 200d, 250d ja 300d koneissa säätö riittää yli 6500 kierrokseen Jolla saadaan vetävät kierrokset noin 5500 paikkeille.Sampo N. kirjoitti:Tämä kohta meni vähän ohi meikäläiseltä. Tuossa kuvassa puhutaan maksimikierroksista, ei vetävistä. Nämä eivät kuitenkaan taida olla ihan sama asiaveskola kirjoitti:W123 / W124 mallit
Edellä olevaan W638 ohjeeseen lisäyksenä. Punaista mokkulaa ei vältämättä ole mutta sen tilalla lienee jokin alipainekello (W124), ja vetävien kierrosten nostamiseksi sinne "ruuvin" ja jousen väliin pitäisi ängetä 2 mm prikka, jos haluaa nostaa yhtä ylös kuin ylläolevassa ohjeessa.
Tästä löytyvät vastaavat ruuvit W123 ja W124 malleihin, eli samalla ohjeella voidaan toimia.
Mitenkäs tuo prikan änkeäminen tapahtuu sitten? Saako ruuvin ruuvattua kokonaan pihalle niin, että prikan voisi asentaa sinne väliin? Vai meneekö soveltamiseksi?
Noissa "isolohkoissa" (2.3d 2.9d ja 3.5d) voi olla erilainen tuo maks kierrosten säätö jolloin sellaiseen pumppun täytyy laittaa prikkoja mutterin alle että pumpusta saadaan maks,kierrokset yli6000.
Siinä pumpun takakannen yläpuolella on sähkömagneetti (ELR = sähköinen tyhjäkäynnin säädin) jonka alta löytyy perinteiset tyhjäkäynnin säädöt.WKW kirjoitti:Moro!
Pumppu on irti, mutta takakannen alta näkyy vain 3 alimmaista ruuvia. Mistä tyhjäkäyntiä tällöin säädetään? -89 OM 602.
Viimeksi muokannut Mika.T, Pe 23.10.2009 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen
Tuo prikkahommelin, jonka olen kirjoittanut pohjautuu kuultuun tietoon Herleviltä. En sitten tiedä puhuttiinko silloin nimenomaan Viton pumpuista, eli "isolohkosta"
, ehkä niin, vai jostain tietystä vuosimallista pumpuissa.
No kokeileva huomaa miten käy ja säätää sitten lisää myöhemmin jollei kierrokset riitä.
Itse en ole yhtään prikkaa laittanut minnekkään.
---> Kävin editoimassa ohjetta Mika T. tiedon mukaiseksi. Kiitos.

No kokeileva huomaa miten käy ja säätää sitten lisää myöhemmin jollei kierrokset riitä.
Itse en ole yhtään prikkaa laittanut minnekkään.
---> Kävin editoimassa ohjetta Mika T. tiedon mukaiseksi. Kiitos.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Kiitos tästäkin tiedosta. Semmoinenkin tiedoksi, että MynäDieselin 7 mm pumppuihin taidetaan vaihtaa semmoinen jousi, ettei prikkoja tarvita. Tämän kuulin itse pumppumestarilta 

Lisää tietoa: www.skg.fi
Joo ei tarvi ja kannattaa olla varovainen sen ruuvin kans, ettei tuu yllätyksiä.veskola kirjoitti:Kiitos tästäkin tiedosta. Semmoinenkin tiedoksi, että MynäDieselin 7 mm pumppuihin taidetaan vaihtaa semmoinen jousi, ettei prikkoja tarvita. Tämän kuulin itse pumppumestarilta
Käytännösä ite testattu

No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
Ei tuu, mulla on mersun tekemät kiertokangetjeemu kirjoitti:Joo ei tarvi ja kannattaa olla varovainen sen ruuvin kans, ettei tuu yllätyksiä.veskola kirjoitti:Kiitos tästäkin tiedosta. Semmoinenkin tiedoksi, että MynäDieselin 7 mm pumppuihin taidetaan vaihtaa semmoinen jousi, ettei prikkoja tarvita. Tämän kuulin itse pumppumestarilta
Käytännösä ite testattu

Lisää tietoa: www.skg.fi
Meinaan noita kierroksia.veskola kirjoitti:Ei tuu, mulla on mersun tekemät kiertokangetjeemu kirjoitti:Joo ei tarvi ja kannattaa olla varovainen sen ruuvin kans, ettei tuu yllätyksiä.veskola kirjoitti:Kiitos tästäkin tiedosta. Semmoinenkin tiedoksi, että MynäDieselin 7 mm pumppuihin taidetaan vaihtaa semmoinen jousi, ettei prikkoja tarvita. Tämän kuulin itse pumppumestarilta
Käytännösä ite testattu
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
www.tarvikemotti.com
No kun saisi nyt alkuun tyhjäkäynnillä toimimaan mutta kun ei niin eijeemu kirjoitti:Meinaan noita kierroksia.

Mikä ***tu siinä muuten voi olla että lämpömittari näyttäää "nollaa" vaikka lämmintä tulee kabiiniin ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
tarvittais apua! Tuossa pumpun kannessa on joku toinenkin antrui tai joku homma mihin menee pari johtoa? olisiko se tuo egr?
S202 om605 -98
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Takakannen alareunassa???Islander kirjoitti:tarvittais apua! Tuossa pumpun kannessa on joku toinenkin antrui tai joku homma mihin menee pari johtoa? olisiko se tuo egr?
Se on "nykimiseneston solenoidi" Löytyy uudemmista manuaalilaatikollisista.
Sen kun ottaa pois niin alta löytyy pari ruuvia lisää jolla saa takakannen kokonaan pois.
Sieltä alta löytyy samat säätöruuvit kuin tavallisesta pumpustakin.
Onko sillä merkitystä minkänäköinen tuo syöttöruuvi on kun omassa tuo on iso pultti joka tasapäinen ja mutterilla? ihan erinäköinen kuin noissa kuvissa
S202 om605 -98
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Nykimisenestolla varustetussa pumpussa se syöttöruuvi on tosiaan hieman erinäköinen ja jousikuormitteinen. (Mutta täsmälleen samallakohdalla kuin "normaalissakin pumpussa") Eli menee sormilla painamalla sisään.
Muistuipa tässä mieleen sekin että sen nykimisenaston solenoidin alle pitää tehhä esim 1.5mm rautalangasta korokeprikka kun sen laittaa takaisin paikoilleen.
Muuten syötön ruuvaus ei juurikaan vaikuta.
Muistuipa tässä mieleen sekin että sen nykimisenaston solenoidin alle pitää tehhä esim 1.5mm rautalangasta korokeprikka kun sen laittaa takaisin paikoilleen.
Muuten syötön ruuvaus ei juurikaan vaikuta.
Joo saatiin syöttöä nostettua vain 1,5kierrosta kun otti tosiaan tuohon mokkulaan kiinni. Pitää paremmalla ajalla nostaa sitten enemmän,mutta kyllä nytkin huomasi eron aikalailla.Mika.T kirjoitti:Nykimisenestolla varustetussa pumpussa se syöttöruuvi on tosiaan hieman erinäköinen ja jousikuormitteinen. (Mutta täsmälleen samallakohdalla kuin "normaalissakin pumpussa") Eli menee sormilla painamalla sisään.
Muistuipa tässä mieleen sekin että sen nykimisenaston solenoidin alle pitää tehhä esim 1.5mm rautalangasta korokeprikka kun sen laittaa takaisin paikoilleen.
Muuten syötön ruuvaus ei juurikaan vaikuta.
S202 om605 -98
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
W201 2.3 -91
ex:
S210 320 cdi -02 Avantgarde
S124 300 TDT
S202 250TDT
W201 2.5 16v x 2
Nissan 200sx S13 GT40 -92
W124 300D
W201 2.5 DT -91
W201 2.5 16V -88
W201 2.0i -84
W124 300CE 24v
Tämä kiinnostaa minuakin koska tuon ruuvin kärki vastaa pumpun sisällä johonkin ja ruuvi paikallaan kannen asentaminen on hankalaa. Itse en irroittanut suodatinkoteloa ja ahdasta oli, 8mm räikkälenkki ja siihen talttapäinen ruuvauskärki, auttoivat paljon.-UG- kirjoitti:Ja jotta ei jäisi roikkumaan ilmaan, niin vastaan itse itselleni![]()
OM617a:ssa on muista poikkeava pumppu.
Eli se osa nro 70 on ALDA joka säätelee syöttöä turbon paineen mukaan. Jos toimii (saa painetta ja kalvot ehjät) niin ahdettua syöttöä voi säätää ALDAn päällä olevasta ruuvista.
Muissa viestiketjuissa on ollut puhetta myös
***pumpun perästä näkyvästä ruuvista***
jolla voi säätää jotain. Täysin ei ole varmaa mitä. Kun joskus jaksan ottaa pumpun auki, niin täytyy myös kokeilla muita ruuveja joita kuvien mukaan sieltä kyllä löytyy melko vastaavasti kuin tässä viestiketjussa olevissa esimerkeissä.
-Tomi
Marko
ruiskutus pumpunsäätäminen
Minkä verran kestää syöttöä lisätä 300d että savu arvot pysyypi lain sallimissa rajoissa?Olisko esim.valmiita arvoja kellään jotka ovat pumpua säädellyt.Muuttuuko auto täysin kun pumpun säätää?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe 07.08.2009 21:16
Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen
Kiitos veskolalle ensinnäkin todella hyvistä ohjeista!veskola kirjoitti:W638 / W638 Vito 108D 110D V230 turbodiesel
Säädä seuraavasti:
- Avaa syöttöruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta.
- Älä koske tyhjäkäynnin tasain ruuviin
- Vetävät kierrokset 4 kierrosta kiinni
- Avaa tyhjäkäyntiruuvia 2,5 kierrosta sen hetkisestä asennosta (tai niin paljon kuin tulee), meillä tuli noin 2 1/4
- Tyhjäkäynnin hienosäätö, säädä tästä kiinni siten, että auto käy normaalia tyhjäkäyntiä.
- Alasyöttö: Säädä tästä aina tarpeen mukaan
Säädin omasta 300d:stä alasyöttöä eli ALDA yksikön ruuvia neljä kierrosta auki. Saattaa olla, että antoi hieman lisää vääntöä alakierroksille.
Ruiskutuspumpusta säädin syöttöä kaksi kierrosta auki ja vetäviä kierroksia 3 kierrosta kiinni. Tuo toimenpide antoi selvästi lisää potkua

Nämä asiat vaan jäi vielä epäselväksi:
-Miten vetävien kierrosten ruuvi siis vaikuttaa? Antaako kone alempaa vääntöä kun ruuvia väännetään kiinni vai lisää kierroksia?
-Miten ylipäätään vapaasti hengittävässä 300d:ssäni on pumpussa ALDA yksikkö? Eikös tuo ALDA liity nimenomaan turbon toimintaan? Vapaasti hengittävässä koneessa ilmeisesti ALDA saa olla ruuvattuna aivan auki?
Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen
Vetävien kierrosten ruuvi vaikuttaa ymmärtääkseni pumpun sisällä oleviin painoihin, jotka rajoittavat syöttöä keskipakovoiman avulla pyöriessään, kiinni päin ruuvatessa muutetaan tuon keskipakovoimasäätimen toimintaa, jolloin syöttö ei laske kierrosten noustessa.
Vaparissa on, siis osassa, tuo alda sen takia, että se rajoittaa syöttömäärää esimerkiksi ajettaessa korkealla vuoristossa, jossa ilma on "ohuempaa". Mitä korkeammalla ollaan sitä pienempi on ilmanpaine. Perusilmanpainehan on noin 1 bar absoluuttisella ilmanpaineasteikolla, jossa "täydellinen" alipaine on 0 bar. Maanpäällä tuo paine vaihtelee hitusen tuossa 1 bar tietämillä.
http://fmi.fi/saa/tilastot_5.html
Niin ja kiitos niille ketkä aikoinaan antoivat noita ohjeita tänne ja minulle, minähän vain kirjoitin ne puhtaaksi
Vaparissa on, siis osassa, tuo alda sen takia, että se rajoittaa syöttömäärää esimerkiksi ajettaessa korkealla vuoristossa, jossa ilma on "ohuempaa". Mitä korkeammalla ollaan sitä pienempi on ilmanpaine. Perusilmanpainehan on noin 1 bar absoluuttisella ilmanpaineasteikolla, jossa "täydellinen" alipaine on 0 bar. Maanpäällä tuo paine vaihtelee hitusen tuossa 1 bar tietämillä.
http://fmi.fi/saa/tilastot_5.html
1 mbar = 0.001 bar = 0.1 kPa = 1 hPa (hectopascal)Ilmanpaine Suomessa
Korkein Suomessa mitattu ilmanpaine oli 1065,7 hPa (hehtoPascalia, aikaisemmin millibaaria) Helsingissä 22.1.1907.
Alin Suomessa mitattu ilmanpaine on 940,0 hPa Raumalla 27.2.1990. Aikaisempi ennätys oli 942,1 hPa Korsnäsin Moikipäässä 16.12.1982.
Keskimääräinen ilmanpaine Suomessa on noin 1012 hPa. Myös ilmanpaineessa esiintyy vuodenaikavaihtelua. Keskimääräinen ilmanpaine on pienin tammikuussa ja suurin toukokuussa. Tammikuussa keskimääräinen ilmanpaine vaihtelee Utsjoen 1007 hPa:sta Pohjois-Karjalan 1013 hPa:han, toukokuussa taas Lounais-Suomen 1014 hPa:sta Itä-Suomen yli 1015 hPa:han.
Niin ja kiitos niille ketkä aikoinaan antoivat noita ohjeita tänne ja minulle, minähän vain kirjoitin ne puhtaaksi

Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Pe 07.08.2009 21:16
Re: W638 Ruiskutuspumpun säätäminen
Joo tuossa englanninkielistä korjaamokäsikirjaa tavaillessani löysinkin tuon saman tiedon. Näyttää vetävien kierrosten ruuvin kiristäminen vaikuttavan siten, että 1/2 kierrosta tuo 150 kierrosta lisää.veskola kirjoitti:Vetävien kierrosten ruuvi vaikuttaa ymmärtääkseni pumpun sisällä oleviin painoihin, jotka rajoittavat syöttöä keskipakovoiman avulla pyöriessään, kiinni päin ruuvatessa muutetaan tuon keskipakovoimasäätimen toimintaa, jolloin syöttö ei laske kierrosten noustessa.
Niin mutta onhan tuossa teksin kokoamisessakin oma työnsä.Niin ja kiitos niille ketkä aikoinaan antoivat noita ohjeita tänne ja minulle, minähän vain kirjoitin ne puhtaaksi
