200D:n ahtaus ja puristussuhde

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

200D:n ahtaus ja puristussuhde

Viesti Kirjoittaja Petri K »

aikeissa jossain vaiheessa ahtaa tuota nelosta ja kyselisin millaista puristussuhdetta olette käyttäneet omissa projekteissanne.

Samoin tun öljypumpun volyymi ja paine? Sopiiko tuohon neloseen esim kutosen pumppu vai riittääkö oma?
millaisia maksimipaineita öljynkierrossa pidätte.

Ja eikun lisää kysymyksiä :) Löytyykö mitään valmiita sarjoja tai omakohtaisia hyviä kokoonpanoja.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12755
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kaikki nämä riippuu siitä mitä aiot siitä irti ottaa (hp) ....
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: 200D:n ahtaus ja puristussuhde

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

Petri K kirjoitti:aikeissa jossain vaiheessa ahtaa tuota nelosta ja kyselisin millaista puristussuhdetta olette käyttäneet omissa projekteissanne.
Vakio puristussuhteet. Jos menet puristuksia laskemaan, ni sen jälkeen et saa kylmää konetta käyntiin ilman kosania, koska naftan syttyminen perustuu juuri tuohon puristuksen tuottamaan lämpöön. Tuskin niitä puristuksia kannattaa nostamaankaan lähteä :).
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

öljynpaineen nyrkkisääntönä voisi pitää 5bar max. kierroksilla, näin ainakin viisaat ovat kertoneet.
Bemun turbo koneessa oli aikoinaan jopa 7bar. kierroksilla ja hyvin kesti.
Vakio pumpun pitäisi riittää, jos paljon ajettu niin uusi pumppu kannattaa laittaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

JuhaE kirjoitti:öljynpaineen nyrkkisääntönä voisi pitää 5bar max. kierroksilla, näin ainakin viisaat ovat kertoneet.
Bemun turbo koneessa oli aikoinaan jopa 7bar. kierroksilla ja hyvin kesti.
Vakio pumpun pitäisi riittää, jos paljon ajettu niin uusi pumppu kannattaa laittaa.
mersun koneessahan tuo max paine on 8baria... :) sen jälkeen aukeaa öljynpaineen rajoitus venttiili.. tuskin noille mitään tarvii tehä torbon lisäyksen yhteydessä.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Eikös vapari ja turbo deeseleissä ole sama puristussuhde. Muistelisin jostain kirjasta katsoneeni :roll:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Juha E
Mersumies
Mersumies
Viestit: 543
Liittynyt: Su 11.05.2003 19:51

Viesti Kirjoittaja Juha E »

Mika.T kirjoitti: mersun koneessahan tuo max paine on 8baria... :) sen jälkeen aukeaa öljynpaineen rajoitus venttiili.. tuskin noille mitään tarvii tehä torbon lisäyksen yhteydessä.
8 bar :shock: , kyllä silloin paineet riittää :lol:
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Re: 200D:n ahtaus ja puristussuhde

Viesti Kirjoittaja Petri K »

ajarol kirjoitti:
Petri K kirjoitti:aikeissa jossain vaiheessa ahtaa tuota nelosta ja kyselisin millaista puristussuhdetta olette käyttäneet omissa projekteissanne.
Vakio puristussuhteet. Jos menet puristuksia laskemaan, ni sen jälkeen et saa kylmää konetta käyntiin ilman kosania, koska naftan syttyminen perustuu juuri tuohon puristuksen tuottamaan lämpöön. Tuskin niitä puristuksia kannattaa nostamaankaan lähteä :).
Lähinnä ajattelin jos tarvetta laskea, käyntiinhän tuon saa aina esilämmityksellä (eberi) ja hehkuilla.

Voisi vain olla laakereille pienempi rasitus koska kumminkin ahdettuna joutuu puristamaan suurempaa ilmamäärää kasaan.
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mika.T kirjoitti:mersun koneessahan tuo max paine on 8baria... :) sen jälkeen aukeaa öljynpaineen rajoitus venttiili.. tuskin noille mitään tarvii tehä torbon lisäyksen yhteydessä.
Alfameri väittää avautumispaineeksi 5bar dieselissä :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Kyllä minunkin mielestä ylipaineventtiili aukeaa 5 barissa.

Vakioissa turboissa on sama 22 puristussuhde kuin ahtamattomissa, poislukien 300 turbodieselin jenkkiversio.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jaha.. taas foorumilla lukenu väärää tietoa... oottakaas ku löydän sen jutun jossa luki 8bar! :evil:
Vastaa Viestiin