C-280 -vm94,perä rikki,mitä vaihtoehtoja,abs-jarrut on

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
my_way
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 12.08.2009 06:35

C-280 -vm94,perä rikki,mitä vaihtoehtoja,abs-jarrut on

Viesti Kirjoittaja my_way »

Minulta hajosi perä autosta,kannattaako korjata perä vai ostaa käytetty ja mitkä perät siihen käyvät?? Mistä edullisesti käytetty perä tähän malliin,tuntuu olevan vaikea löytää. Mitä muuta kannattaa huomioida perää vaihdettaessa??
my_way
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 12.08.2009 06:35

Viesti Kirjoittaja my_way »

perä olisi nytten irti ja rattaat silppua. eli kysymys kuuluukin nyt että mitkä eri perät tähän malliin käyvät??
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

abs perä pitää tietysti olla ja samalla välityksellä, jos haluaa abs:n toimivan :D

perästä pitäis löytyä tieto myös siitä välityksestä...

eiköhän siihen mene myös nuo 124 ja 201 koppaisen perät, kun vain on samoilla osilla...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Ensimmäiseksi pitäisi selvittää, minkälainen perä on alla.
Välityksiä on luultavasti useita vaihtoehtoja, ainakin eri vaihteistoille
omansa. Lisäksi perässä voi olla ASR eli kaksi pyörintänopeuden
anturia tai ASD eli hydraulilukko.

Veho (esim. Vehon tekninen neuvonta) osaa kertoa nämä asiat
runkonumeron perusteella. Nämä voi myös tarkistaa itse. Välitys
on merkitty perään ja anturien määrän voi laskea. ASD:n
näkee hydrauliputkesta ja ASD:n sekä ASR:n kojelaudan varoitusvalosta.

Venäläisten Mersukerhon sivuilla voi tarkistaa auton runkonumeron
perusteella onko siinä ASR tai ASD.

ABS pitää tietysti olla. Muun kuin w202:n perä voi sopia, kun vaan
kiinnitykset ja mitat sopivat. Useita eroja voi olla, joista osa on perän
takakannessa tai akselien kiinnityksissä niin, että osia vaihtamalla
onnistuu. Kannattaa verrata osia vieretysten ja tarkistaa kaikki
kiinnitykset ja mitat. Varminta on ostaa saman mallin perä. Kaikki w202:n
perätkään eivät ole samanlaisia, esim. ASD-perä on leveämpi kuin tavallinen.

Hyviä ostopaikkoja on esim. varaosahaku Suomessa tai Ruotsissa
ja Saksan eBay. Saksan eBayn voi laittaa hakusanoiksi esim. "C280
differential" ja Ruotsin varaosahakuun "C280 bakväxel". Suomessa
perä voi maksaa noin 500-600 e ja ulkomailla jopa alle puolet tästä.

Olisiko käsivalintainen 3,67 ja automaatti 2,87 ja sinulla ilman ASD:a
tai ASR:a? Semmoinen maksaa 200-350 euroon (osta heti) Saksassa ja
hinnoista voi tinkiä (huutokauppa).

http://www.varaosahaku.fi/
http://www.ebay.de/
http://www.fbt.se/
Viimeksi muokannut JarkkoN, Ti 27.10.2009 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
my_way
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 12.08.2009 06:35

Viesti Kirjoittaja my_way »

kiitoksia vastauksista,eiköhän tämä nyt selviä:) ilmottelen kuin äijän ja mesen käy:)
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Puhdista ensin perän oikeasta alakulmasta numerosarja
näkyviin niin tiedät peräsi tiedot.

Siinä lukee ensin sarjanumero ja sitten välitys.


Sinulla on vaihtoehtoja useita:

- uusi ratassarja veholta
- vanha perä romikselta
- takuukorjattu perä

Itse päädyin jälkimmäiseen vaihoehtoon.

Ostin korjatun perän suoraan Saksasta.
Perässä on myös vuoden takuu.
Perä maksoi kokonaisuuudessaan 840 ja hyvittävät laskusta 150 euroa kun lähetät vanhan perän takaisin . Postikuluja oli laskussa 40 euroa.
Eli perän hinnaksi jää 690.

Suomessa kuulema peräni on harvinainen ja romikselta olisin saanut
lähes samalaisen hintaan 500 euroa,mutta Saksan päässä eivät pitäneet perää harvinaisena ?

www.att24-gmbh.de
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
my_way
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ke 12.08.2009 06:35

Viesti Kirjoittaja my_way »

dodii,eli 124 koppasen perä kävi hiukan tiheämpi,mutta ei haittaa ja toimii hyvin. vetarin laipat ja kardaanin laippa meni heittämällä vanhasta perästä toiseen ja sitten se menikin sinne hyvin:)

KIITOS kaikille vastauksista:)
Vastaa Viestiin