käynnistys/hehkutus ongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mikkovv
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ti 27.01.2004 09:12
Paikkakunta: helsinki

käynnistys/hehkutus ongelma

Viesti Kirjoittaja Mikkovv »

124 200D -88

Tapahtumien kulku.
Ensin virtä avainta piti kääntää pari- kolme kertaa ennen kuin hehkun valo syttyi.
Nyt hehkun valo ei syty ollenkaan ja auto lähtee todella huonosti käyntiin.
(hehkun rele napsahtaa)

Tietäskö joku syytä/vikaa moiseen?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

virtalukon pohja tai hehkureleen koskettimet/sulake
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jeps...eli sulla on hehku palanut,kun yksi hehku palaa,ei merkkivalo enää toimi,älä ala mittaileen mikä on palanu,vaan vaihda kerralla kaikki.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Näin on näreet. Se auto silti hehkuttaa, vaikka se valo ei palakaan. Eli hehkuta niin kuin ennenkin, kyllä sen pitäisi jotenkuten käynistyä, kunhan malttaa odottaa tarpeeksi. Tämä riippuu tietysti, siitä montako hehkua on pimeenä.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18039
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos hehkutulppa palaa, yleensä hehkun valo toimii "väärinpäin" eli syttyy vasta kun käynnistät auton.
Kyllä ne tulpat kannattaa mitata, mutta jos yksikin on palanut eikä vaihdoista ole tietoa, niin kaikki uudet kuten G280E kirjoitti.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kerran sattui tapaus jossa vain 4.syl. hehku oli ehjä.
Ei lähtenyt enään käyntiin. eikä merkkivalo palanut ollenkaan.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Mulla meni kaikki viimeistä myöden hehkutupat rikki, kun auto oli massarilla. Osa tietysti oli ehkä jo valmiiksi rikki, mutta suurempi kato syntyi auton seistyä muutaman päivän. Ihmetys oli suuri kun ei merssu enää lähtenytkään tulille pihalta.

Merkkivalo ei palanut hehkutuksen aikana, joten hehkutulppiin kiinnitin ensin huomiota. Pari rumaa ajatusta tuli mieleeni mersun suunnittelijoista, kun räntää satoi selkään ulkona purkaessani imusarjaa pois. Tulpat on onnistuttu kätkemään aika mestarillisesti 24V moottorissa.

Erikoisempia työkaluja tarvitsin Torx avainsarjan lisäksi pitkän muistaakseni n.12-14mm hylsyn ja nivelvarren. Muutaman hehkutulpan mahtui irroittamaan lenkkiavaimella.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Diesel moottorilla olevaa ajokkia,missä on hehkutulpat ei sitten kannata käynnistää boostereilla.
Larha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 22.07.2003 22:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Larha »

Mikäs siinä on ettei kannata käynnistää boosterilla?

Käynnistin juuri semmoisella autoni pari viikkoa takaperin... ei huomannut mitään erikoista.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Larha kirjoitti:Mikäs siinä on ettei kannata käynnistää boosterilla?

Käynnistin juuri semmoisella autoni pari viikkoa takaperin... ei huomannut mitään erikoista.
moikkis larha! boosterilla käynnistäminen käy rujosti hehkujen päälle,hyvillä hehkuilla ei ongelma tule heti esille mut kun käynnistät boosterilla ni jää jälkihehkuille roima annos kovaa virtaa,mille jännitteille ei hehkuja ole suunniteltu.mieluummin anna ladata jonkun aikaa normaali latauksella ja käynnistä sitten normi jännitteellä laturin avulla. muutoin hehkujen käyttöikä lyhenee huomattavasti.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

G280E kirjoitti:
Larha kirjoitti:Mikäs siinä on ettei kannata käynnistää boosterilla?

Käynnistin juuri semmoisella autoni pari viikkoa takaperin... ei huomannut mitään erikoista.
moikkis larha! boosterilla käynnistäminen käy rujosti hehkujen päälle,hyvillä hehkuilla ei ongelma tule heti esille mut kun käynnistät boosterilla ni jää jälkihehkuille roima annos kovaa virtaa,mille jännitteille ei hehkuja ole suunniteltu.mieluummin anna ladata jonkun aikaa normaali latauksella ja käynnistä sitten normi jännitteellä laturin avulla. muutoin hehkujen käyttöikä lyhenee huomattavasti.
Tosi on. Siinä hommassa saa hehkut vaihtoon tosi herkästi. Ilmeisesti buusterin ollessa starttiavun asennossa, ei kärsi paljon hehkutella, hehkuthan on suuniteltu pienenmälle jännitteelle, taisipa olla 11 volttia. Buusterien yleinen 15-17 volttia on niille kuolemaksi. Olen kyllä kuullut että jo pelkkä käynistäminen tuhoaisi hehkuja, mutta se taitaa olla liioittelua, mutta jos autossa on jälkihehku ja buusteri on moottorin käynistyttyäkin kytkettynä, homma on toinen. Jälkihehkun tulpat normaalisti kyllä kestävät, koska auton oma laturi ei jaksa nostaa jännitettä, ennen kuin hehkut ovat pois päältä.
Vastaa Viestiin