käynnistys/hehkutus ongelma
käynnistys/hehkutus ongelma
124 200D -88
Tapahtumien kulku.
Ensin virtä avainta piti kääntää pari- kolme kertaa ennen kuin hehkun valo syttyi.
Nyt hehkun valo ei syty ollenkaan ja auto lähtee todella huonosti käyntiin.
(hehkun rele napsahtaa)
Tietäskö joku syytä/vikaa moiseen?
Tapahtumien kulku.
Ensin virtä avainta piti kääntää pari- kolme kertaa ennen kuin hehkun valo syttyi.
Nyt hehkun valo ei syty ollenkaan ja auto lähtee todella huonosti käyntiin.
(hehkun rele napsahtaa)
Tietäskö joku syytä/vikaa moiseen?
Mulla meni kaikki viimeistä myöden hehkutupat rikki, kun auto oli massarilla. Osa tietysti oli ehkä jo valmiiksi rikki, mutta suurempi kato syntyi auton seistyä muutaman päivän. Ihmetys oli suuri kun ei merssu enää lähtenytkään tulille pihalta.
Merkkivalo ei palanut hehkutuksen aikana, joten hehkutulppiin kiinnitin ensin huomiota. Pari rumaa ajatusta tuli mieleeni mersun suunnittelijoista, kun räntää satoi selkään ulkona purkaessani imusarjaa pois. Tulpat on onnistuttu kätkemään aika mestarillisesti 24V moottorissa.
Erikoisempia työkaluja tarvitsin Torx avainsarjan lisäksi pitkän muistaakseni n.12-14mm hylsyn ja nivelvarren. Muutaman hehkutulpan mahtui irroittamaan lenkkiavaimella.
Merkkivalo ei palanut hehkutuksen aikana, joten hehkutulppiin kiinnitin ensin huomiota. Pari rumaa ajatusta tuli mieleeni mersun suunnittelijoista, kun räntää satoi selkään ulkona purkaessani imusarjaa pois. Tulpat on onnistuttu kätkemään aika mestarillisesti 24V moottorissa.
Erikoisempia työkaluja tarvitsin Torx avainsarjan lisäksi pitkän muistaakseni n.12-14mm hylsyn ja nivelvarren. Muutaman hehkutulpan mahtui irroittamaan lenkkiavaimella.
moikkis larha! boosterilla käynnistäminen käy rujosti hehkujen päälle,hyvillä hehkuilla ei ongelma tule heti esille mut kun käynnistät boosterilla ni jää jälkihehkuille roima annos kovaa virtaa,mille jännitteille ei hehkuja ole suunniteltu.mieluummin anna ladata jonkun aikaa normaali latauksella ja käynnistä sitten normi jännitteellä laturin avulla. muutoin hehkujen käyttöikä lyhenee huomattavasti.Larha kirjoitti:Mikäs siinä on ettei kannata käynnistää boosterilla?
Käynnistin juuri semmoisella autoni pari viikkoa takaperin... ei huomannut mitään erikoista.
Tosi on. Siinä hommassa saa hehkut vaihtoon tosi herkästi. Ilmeisesti buusterin ollessa starttiavun asennossa, ei kärsi paljon hehkutella, hehkuthan on suuniteltu pienenmälle jännitteelle, taisipa olla 11 volttia. Buusterien yleinen 15-17 volttia on niille kuolemaksi. Olen kyllä kuullut että jo pelkkä käynistäminen tuhoaisi hehkuja, mutta se taitaa olla liioittelua, mutta jos autossa on jälkihehku ja buusteri on moottorin käynistyttyäkin kytkettynä, homma on toinen. Jälkihehkun tulpat normaalisti kyllä kestävät, koska auton oma laturi ei jaksa nostaa jännitettä, ennen kuin hehkut ovat pois päältä.G280E kirjoitti:moikkis larha! boosterilla käynnistäminen käy rujosti hehkujen päälle,hyvillä hehkuilla ei ongelma tule heti esille mut kun käynnistät boosterilla ni jää jälkihehkuille roima annos kovaa virtaa,mille jännitteille ei hehkuja ole suunniteltu.mieluummin anna ladata jonkun aikaa normaali latauksella ja käynnistä sitten normi jännitteellä laturin avulla. muutoin hehkujen käyttöikä lyhenee huomattavasti.Larha kirjoitti:Mikäs siinä on ettei kannata käynnistää boosterilla?
Käynnistin juuri semmoisella autoni pari viikkoa takaperin... ei huomannut mitään erikoista.