MB 190, 2.6 Aut. Lämmetessä hyytyy? Toistaiseksi ratkaistu!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

MB 190, 2.6 Aut. Lämmetessä hyytyy? Toistaiseksi ratkaistu!

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

En ole tottunut MB-kuski, ja ekaa kertaa täällä, joten antanette anteeksi mahdollisen "tyhmyyteni" asian/termien suhteen...

Eli auto on MB 190 2.6 koneella, automaattilaatikolla.

Ongelma:
Kun lämpee, n 80 asteiseksi, niin tyhjäkäynti on siihen saakka normaali, kun laittaa vaihteen ajoasentoon, hyytyy ihan totaalisesti ja sammuu. Jos pitää kierroksia vähän enemmän (n800-1000rpm), ja laittaa vaihteen päälle, niin pääsee liikkeelle. Mutenkin lämmettyään tyhjäkäynti on aaltoileva ja vikuroi. Samoin lämmettyään käynnistäminen on vaikeaa.

Sytyn ohjausboksi rikki? Virranjakaja ja katkoja vaihdettu jokin aika sitten, ei muuttanut asiaa.

Apua jostain?
Viimeksi muokannut Kuminilkka, Su 08.11.2009 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1799
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Viesti Kirjoittaja sompio »

Tempaseppa virranjakajan kansi pois kun se seuraavan kerran temppuilee ja kato onko kostea. Pyyhi jokatapauksessa ja kokeile hävisikö röpötys.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
jagshemag
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: La 03.11.2007 13:13
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja jagshemag »

Toimiiko ajossa muuten normaalisti kylmänä versus lämpöisenä? Vai ongelmaa ainoastaan tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähdössä? Itellä oli lambda pskna toimi ajossa hyvin just tohon 80 lämpöihin mutta sitten alkoi röpöttämään... Lambdan voit kokeilla ottamalla sen johdot irti sieltä apukuskin jalkatilasta, että muuttuuko tilanne mihinkään suuntaan...
W201 2.6 -91 Sportline
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Lisävalaistusta asiaan...

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Nyt on saatu Mese pihaan ja lisävalaistusta asiaan.

Juu eli lämmettyään alkaa röpöttämään, ihan kuin ei kävis kaikilla. Kaasua painettaessa miettii hetken, röpäyttää "tukehtuu" ja sit vasta antaa kierroksia.
Jos nostaa kierrokset vähän ylös, niin käy tyhjäkäynti ihan OK. Mutta kun laittaa vaihteen silmään, niin sammuu jos ei anna saman tien lisä kaasua. Eli ei kestä painetta että laatikossa vaihde päällä, mutta jalka jarrulla ettei mentäis minnekään.
Eli toimii niin että liikennevaloihin tultaessa, vaihde N:lle, ja pitää kierroksia koneessa. Vähän ennen liikkeellelähtöä vähän kierroksia, ja vaihde silmään, ja kaasua.

Lämpimänä käynnistäminen on kuin heittäisit vasaraa varsi edellä...

Että sellanen vika.
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

jagshemag kirjoitti:Lambdan voit kokeilla ottamalla sen johdot irti sieltä apukuskin jalkatilasta, että muuttuuko tilanne mihinkään suuntaan...
Missäköhän siellä tuo on? Auto on siis -91 mallia MB190
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Taas jälleen kerran kehottaisin tutkimaan myös lämpöanturin. :wink:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Kun en tiiä mitä olet aiemmin kirjoittanut, nii tarkennatko vähän.

Ja muista etten ole autonasentaja. Eli mikä ja missä sijaitsee.

Kiitos.....
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Kuminilkka kirjoitti:Kun en tiiä mitä olet aiemmin kirjoittanut, nii tarkennatko vähän.

Ja muista etten ole autonasentaja. Eli mikä ja missä sijaitsee.

Kiitos.....
Tähän voisi vastata joku muu, joka tuntee moottorisi paremmin. Tai siis mallin.
Tuon sellin kanssa tuli ihmeteltyä ihmeellisiä käyntihäiriöitä, jotka loppujen lopuksi loppuivat, kun vaihdoin uuden lämpöanturin.
Kyseinen anturi antaa tietoa ruiskulle ja sytkylle, eikä niissä saisi olla keskenään heittoa.
Asian voisi testata poistamalla yj-releen. Pitäisi toimia paremmin silloin.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Terve!Ilmeisesti moottori on 103.942,jolloin tuo moottorin lämpötunnistin
löytyy sylinterikannen vasemmalta puolelta kyljestä!
Sen voisi mitata yleismittarilla navoista,mootorin lämpötila 0 astetta 6 kilo-ohmia,40 astetta 1.2 kilo-ohmia ja 80 astetta 325 ohmia....

Kannataa myös katsoa se yj-rele sieltä akun takaa,siis se jonka ylä-päässä on sulake tai kaksi,aiheuttaa juuri käynnistys ongelmia lämpöisenä
tyhjäkäynnin aaltoilua jne.. Tietty co mittauksella saa tietoa moottorista,käykö rikkaalla,laihalla jne eli onko säädöissään....

T.Jaakko.P
Avatar
hc3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: La 18.07.2009 00:13
Paikkakunta: Åbo

Viesti Kirjoittaja hc3 »

Pistäppä tännekki viestii jos löydät keinot noihin ongelmiin

-"Juu eli lämmettyään alkaa röpöttämään, ihan kuin ei kävis kaikilla. Kaasua painettaessa miettii hetken, röpäyttää "tukehtuu" ja sit vasta antaa kierroksia"

-Aaltoilevaan tyhjäkäyntiin

-Vaikeaan käynnistymiseen lämpöisenä

samoja probleemia m104 e280

Jollakin tietoa missä väyrysessä sijaitsee toi yj-rele??
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Terve!Ilmeisesti moottori on 103.942,jolloin tuo moottorin lämpötunnistin
löytyy sylinterikannen vasemmalta puolelta kyljestä!
Sen voisi mitata yleismittarilla navoista,mootorin lämpötila 0 astetta 6 kilo-ohmia,40 astetta 1.2 kilo-ohmia ja 80 astetta 325 ohmia....
Moottorin tarkasta tyypistä en tiiä. Auto on W201, 2,6 kutoskone (netin mukaan juuri tuo 103.942). Okei tyhmä kysymys (en ole käynyt autolla kun on pahassa kohtaa) vasemmalla puolella, kuskin paikalta, vai edestä katsottuna? Eli ei varmaan pakosarjan puolella, vaan ilmanputsarin puolella? No näenhän mä sen kun meen ja katson...

Relettä en muista siellä kotelossa nähneeni....
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Antureista vielä tarkennusta. Ovat siis kuskin paikalta katsottuna vasemmalla puolella. Ruiskulle menevä lämpöanturi on se, jonka muoviosa - siinä liittimien juuressa - on musta. Siellä on varmaan myös keltainen ja punainen anturi.

Anturissa on lienee kaksi tai neljä liitintä. Molemmat ovat kaksoisantureita. Siinä kaksinapaisessa mittaus tehdään liittimen ja koneen rungon väliltä. Nelinapaisessa taas ristikkäisistä liittimistä. Arvot kuten Jaakko Putkisaari kertoi.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Laitan vielä jatkoksi sen, että tarkemmalla tutkimisella huomasin, että toisesta navasta oli yhteys poikki. Mutta ei aina.

Piti lähteä perheen kanssa ajelulle yleismittari etupenkillä valmiina.
Heti, kun vika iski päälle pistin auton parkkiin ja syöksyin mittaamaan kyseistä anturia.
Vian löytämistä ei helpottanut se, että välillä auto saattoi toimia moitteetta.

Sen kuitenkin totesin, että yj-releen sulakkeen poistamalla pystyi ajamaan suht normaalisti, tyhjäkäynti vaan oli vähän korkea.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

jaakko.putkisaari kirjoitti:Kannataa myös katsoa se yj-rele sieltä akun takaa,siis se jonka ylä-päässä on sulake tai kaksi,aiheuttaa juuri käynnistys ongelmia lämpöisenä
tyhjäkäynnin aaltoilua jne.. Tietty co mittauksella saa tietoa moottorista,käykö rikkaalla,laihalla jne eli onko säädöissään...
Akun takana en näy kun yhden releen jossa on sulake, joka ymmärtääkseni on bensapumpun rele.

Siitä jos ottaa sen sulakkeen pois, niin ei käy ollenkaan tyhjäkäyntiä, ja ABS-valo palaa.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Löysit juurikin sen yj-releen,sellainen alumiini boxi,sulake päällä ja vaikuttaa juurikin abseihin myös!Kannattais ehkä jos,lähistöllä Mersu 124/201 bensa....kokeilla kaverin boxilla!?
Se bensapumpun rele on siinä kessuaskin kokoisessa mustassa boxissa!

T.Jaakko.P Ps haulla löydät tosta yj-releestä juttua vaikka kuinka...
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Toista ei ole lähistöllä. Pitää keksiä jokin keino miten sen testaan...
Pitänee huomenissa repiä se irti sieltä ja putsata paikat. Sen verran sitä kokeilin tosiaan että kun sulakkeen irroitin, niin tyhjäkäyntiä ei ole lainkaan ja ABS-valo palaa.
Viimeksi muokannut Kuminilkka, Pe 06.11.2009 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Toimiikohan kuutoskone erilailla tai siis jtn?
Kasissa se tyhjäkäynti oli luokkaa n. 1200.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Kutoskoneen tyhjäkäynti on siinä 650-750 rmpn luokkaa jos kaikki ok!

T.Jaakko.P
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

no niin, oikea termari löyty, nelinapainen.

Ristikkäin mitattuna, on eri tieto, kun auto vähänkään lämpeää. Kuinka suuri ero niissä saa olla? Eli mikä on toleranssi?

Lämpömittarin mukaan vähän päälle 80 asteisen koneen arvoina ristimittauksena tehtynä: 360/420 ohmia

n 60-asteisena 800/1000

ja vähän päälle 40(melkein 50) asteisena 1,8 molemmissa.

Vaihtoon mennee (?), eipähän ole ainkaan kallis kokeilu....
190 W201 -90 2.0 bensa man
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

Enpä tiedä, millainen toleranssi noille sallitaan, veikkaanpa, ettei noilla eroilla vielä dramaattisia käyntihäiriöitä tule. Ylimääräistä bensankulutusta ja muuta pienempää pikemminkin. NTC vastuksissa tuppaa olemaan epätarkkuuksia.

Koneen pitäisi - ainakin lämpimänä - käydä, vaikka yj releen sulake on irti. Silloin ecu on poissa käytöstä, mutta KE jetin perustoiminta hoituu mekaanisesti. Ecu tarkentaa säätöä.
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

niitty kirjoitti:Koneen pitäisi - ainakin lämpimänä - käydä, vaikka yj releen sulake on irti. Silloin ecu on poissa käytöstä, mutta KE jetin perustoiminta hoituu mekaanisesti. Ecu tarkentaa säätöä.
Jos ei nyt sitten käy, kun irroitan sen sulakkeen, niin missä se vika siis on? YJ-releessä?

Joku viisas (edellisen omistajan aikaan "paikallisen Vehon" korjaaja) sen vian sijoitti syttyboxin ohjausyksikköön, alk n 2500€, mutta nyt olis halvempi keino hakusessa....
190 W201 -90 2.0 bensa man
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Nyt on kokeiltu.

Koneen ollessa lämmin, sulake poistettuna, käy TODELLA huonosti, juuri ja juuri. alle 500rpm reilusti.

Vielä ideoita jossa vika voisi olla?
190 W201 -90 2.0 bensa man
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Pystyykö yhtään ajamaan?
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
niitty
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 83
Liittynyt: Su 13.01.2008 20:47

Viesti Kirjoittaja niitty »

MInä veikkaan kahta asiaa: siellä on pieni ilmavuoto, jonka vuoksi se ei käy ilman ecun apua eli kun yj releen sulake on irti. Tai sitten ruisku on poissa säädöistä.

Tuohon lämpimänä oikkuiluun arvaukseni on lambda. Se tulee mukaan kun kone on lämmennyt, kuten täällä aiemmin kerrottiin. Liittimen irroittamalla - pitäisi olla apukuskin jalkatilassa mattojen alla - näkisi vaikutuksen.
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Harri126 kirjoitti:Pystyykö yhtään ajamaan?
Pystyy, mut kierrokset täytyy pitää väkisin siellä n 1200-1500rpm luokkaa. Ja se tuntuu silti et tukehtuis koko ajan.

niitty kirjoitti:siellä on pieni ilmavuoto,
Tai sitten ruisku on poissa säädöistä.

Tuohon lämpimänä oikkuiluun arvaukseni on lambda.

... pitäisi olla apukuskin jalkatilassa mattojen alla - näkisi vaikutuksen.
Ilmavuodon etsiminen se onkin kivaa.... Onko siihen vieläkään mitään yksinkertaista keinoa?

Ruisku pitäis olla säädöissään, tai niin sanoi entinen omistaja.

Lambdaa en löytänyt jalkatilasta nopella kaivauksella, mut pitää kaivaa enemmän auki...
190 W201 -90 2.0 bensa man
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Nyt on revitty kaikki matot irti, ja lambdaa ei löydy. Lisää ideoita sen sijainnista?
190 W201 -90 2.0 bensa man
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Kuminilkka kirjoitti:Nyt on revitty kaikki matot irti, ja lambdaa ei löydy. Lisää ideoita sen sijainnista?
Sieltä maton alta pitäisi löytyä johto, joka tulee lambdalta ja menee ECUlle.

Lisäys:
Ilmavuodon etsimiseen taitaa eetterin suihkiminen olla edelleen helpoin ja siistein keino.
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Ei kuvaa olis tarjolla kellään....

Johtoja löytyy, mutta mikään ei pääty minnekään anturille, vaan kaikki on menossa jonnekin.
190 W201 -90 2.0 bensa man
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Lambda löytyy siitä pakosarjan alkupäästä ennen katalysaattoria/ensimmäistä vaimenninta,siitä lähtee johto sinne apparin jalkatilaan jossa yhdys pistoke!Itsellä kolme johdinta kaksi valkoista yhdessä pienessä sokeripalan kokoisessa liittimessä ja yksi musta pyöreässä liittimessä...Oletko käynyt kurkkimassa tuolla tekniikka osion alussa veli venäläisen sivustolla hajoitus kuvia,sieltä vois löytyä apuja missä mikin olis noin pääsääntöisesti?

Siellä listalla kun otat esim 201.022 190 aukeaa luettelo josta valitset
49 exhaust system ja taasen 030 exhaust system on casoline vehicles
saat kuvia esim:eri pakoputki versioista ja lamdan sijainnista.....
Sorry en osaa linkittää tota joten monimutkaiselta nytää,mut etsimällä löytää....
Tuli muuten mieleen et onkos noi tyhjäkäynti moottorilta lähtevät letkut ehjiä ja kunnolla kiinni??

T.Jaakko.P
Avatar
Kuminilkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kuminilkka »

Juu nyt löyty.

Olivat aavistuksen piukassa.

Asun siis aurinkorannikolla, Fuengirolassa. Ja viime kesänä ja edellisenä kesänä täällä on ollut ennätyslämintä (päälle +50). Siellä ne oli massan seassa. Eli massa oli pehmennyt, ja imassut ne sisäänsä.

Pyöreä liitin irroitettu, jolloin alkoi käymään aivan moitteettomasti. Putsasin ja laitoin kiinni taas ja nyt käy kuin enkeli. Sillä että onko se pyöreä palikka siinä kiinni vai ei, ei ole mitään merkitystä. Siinä sokeripala liittimessä ei ole mitään kiinni? Miksei? Mikä se on?

Molemmat olivat siis massan seassa TODELLA piukassa ja syvällä.

Mutta nyt käy, ainakin toistaiseksi.

TUhannet kiitokset tielle kaikille jotka olette vastailleet ja pohtineet kanssani!!! Teistä on ollut suuri ja korvaamaton apu. :D
190 W201 -90 2.0 bensa man
Vastaa Viestiin