MB 190, 2.6 Aut. Lämmetessä hyytyy? Toistaiseksi ratkaistu!
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
MB 190, 2.6 Aut. Lämmetessä hyytyy? Toistaiseksi ratkaistu!
En ole tottunut MB-kuski, ja ekaa kertaa täällä, joten antanette anteeksi mahdollisen "tyhmyyteni" asian/termien suhteen...
Eli auto on MB 190 2.6 koneella, automaattilaatikolla.
Ongelma:
Kun lämpee, n 80 asteiseksi, niin tyhjäkäynti on siihen saakka normaali, kun laittaa vaihteen ajoasentoon, hyytyy ihan totaalisesti ja sammuu. Jos pitää kierroksia vähän enemmän (n800-1000rpm), ja laittaa vaihteen päälle, niin pääsee liikkeelle. Mutenkin lämmettyään tyhjäkäynti on aaltoileva ja vikuroi. Samoin lämmettyään käynnistäminen on vaikeaa.
Sytyn ohjausboksi rikki? Virranjakaja ja katkoja vaihdettu jokin aika sitten, ei muuttanut asiaa.
Apua jostain?
Eli auto on MB 190 2.6 koneella, automaattilaatikolla.
Ongelma:
Kun lämpee, n 80 asteiseksi, niin tyhjäkäynti on siihen saakka normaali, kun laittaa vaihteen ajoasentoon, hyytyy ihan totaalisesti ja sammuu. Jos pitää kierroksia vähän enemmän (n800-1000rpm), ja laittaa vaihteen päälle, niin pääsee liikkeelle. Mutenkin lämmettyään tyhjäkäynti on aaltoileva ja vikuroi. Samoin lämmettyään käynnistäminen on vaikeaa.
Sytyn ohjausboksi rikki? Virranjakaja ja katkoja vaihdettu jokin aika sitten, ei muuttanut asiaa.
Apua jostain?
Viimeksi muokannut Kuminilkka, Su 08.11.2009 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toimiiko ajossa muuten normaalisti kylmänä versus lämpöisenä? Vai ongelmaa ainoastaan tyhjäkäynnillä ja liikkeelle lähdössä? Itellä oli lambda pskna toimi ajossa hyvin just tohon 80 lämpöihin mutta sitten alkoi röpöttämään... Lambdan voit kokeilla ottamalla sen johdot irti sieltä apukuskin jalkatilasta, että muuttuuko tilanne mihinkään suuntaan...
W201 2.6 -91 Sportline
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Lisävalaistusta asiaan...
Nyt on saatu Mese pihaan ja lisävalaistusta asiaan.
Juu eli lämmettyään alkaa röpöttämään, ihan kuin ei kävis kaikilla. Kaasua painettaessa miettii hetken, röpäyttää "tukehtuu" ja sit vasta antaa kierroksia.
Jos nostaa kierrokset vähän ylös, niin käy tyhjäkäynti ihan OK. Mutta kun laittaa vaihteen silmään, niin sammuu jos ei anna saman tien lisä kaasua. Eli ei kestä painetta että laatikossa vaihde päällä, mutta jalka jarrulla ettei mentäis minnekään.
Eli toimii niin että liikennevaloihin tultaessa, vaihde N:lle, ja pitää kierroksia koneessa. Vähän ennen liikkeellelähtöä vähän kierroksia, ja vaihde silmään, ja kaasua.
Lämpimänä käynnistäminen on kuin heittäisit vasaraa varsi edellä...
Että sellanen vika.
Juu eli lämmettyään alkaa röpöttämään, ihan kuin ei kävis kaikilla. Kaasua painettaessa miettii hetken, röpäyttää "tukehtuu" ja sit vasta antaa kierroksia.
Jos nostaa kierrokset vähän ylös, niin käy tyhjäkäynti ihan OK. Mutta kun laittaa vaihteen silmään, niin sammuu jos ei anna saman tien lisä kaasua. Eli ei kestä painetta että laatikossa vaihde päällä, mutta jalka jarrulla ettei mentäis minnekään.
Eli toimii niin että liikennevaloihin tultaessa, vaihde N:lle, ja pitää kierroksia koneessa. Vähän ennen liikkeellelähtöä vähän kierroksia, ja vaihde silmään, ja kaasua.
Lämpimänä käynnistäminen on kuin heittäisit vasaraa varsi edellä...
Että sellanen vika.
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Tähän voisi vastata joku muu, joka tuntee moottorisi paremmin. Tai siis mallin.Kuminilkka kirjoitti:Kun en tiiä mitä olet aiemmin kirjoittanut, nii tarkennatko vähän.
Ja muista etten ole autonasentaja. Eli mikä ja missä sijaitsee.
Kiitos.....
Tuon sellin kanssa tuli ihmeteltyä ihmeellisiä käyntihäiriöitä, jotka loppujen lopuksi loppuivat, kun vaihdoin uuden lämpöanturin.
Kyseinen anturi antaa tietoa ruiskulle ja sytkylle, eikä niissä saisi olla keskenään heittoa.
Asian voisi testata poistamalla yj-releen. Pitäisi toimia paremmin silloin.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Terve!Ilmeisesti moottori on 103.942,jolloin tuo moottorin lämpötunnistin
löytyy sylinterikannen vasemmalta puolelta kyljestä!
Sen voisi mitata yleismittarilla navoista,mootorin lämpötila 0 astetta 6 kilo-ohmia,40 astetta 1.2 kilo-ohmia ja 80 astetta 325 ohmia....
Kannataa myös katsoa se yj-rele sieltä akun takaa,siis se jonka ylä-päässä on sulake tai kaksi,aiheuttaa juuri käynnistys ongelmia lämpöisenä
tyhjäkäynnin aaltoilua jne.. Tietty co mittauksella saa tietoa moottorista,käykö rikkaalla,laihalla jne eli onko säädöissään....
T.Jaakko.P
löytyy sylinterikannen vasemmalta puolelta kyljestä!
Sen voisi mitata yleismittarilla navoista,mootorin lämpötila 0 astetta 6 kilo-ohmia,40 astetta 1.2 kilo-ohmia ja 80 astetta 325 ohmia....
Kannataa myös katsoa se yj-rele sieltä akun takaa,siis se jonka ylä-päässä on sulake tai kaksi,aiheuttaa juuri käynnistys ongelmia lämpöisenä
tyhjäkäynnin aaltoilua jne.. Tietty co mittauksella saa tietoa moottorista,käykö rikkaalla,laihalla jne eli onko säädöissään....
T.Jaakko.P
Pistäppä tännekki viestii jos löydät keinot noihin ongelmiin
-"Juu eli lämmettyään alkaa röpöttämään, ihan kuin ei kävis kaikilla. Kaasua painettaessa miettii hetken, röpäyttää "tukehtuu" ja sit vasta antaa kierroksia"
-Aaltoilevaan tyhjäkäyntiin
-Vaikeaan käynnistymiseen lämpöisenä
samoja probleemia m104 e280
Jollakin tietoa missä väyrysessä sijaitsee toi yj-rele??
-"Juu eli lämmettyään alkaa röpöttämään, ihan kuin ei kävis kaikilla. Kaasua painettaessa miettii hetken, röpäyttää "tukehtuu" ja sit vasta antaa kierroksia"
-Aaltoilevaan tyhjäkäyntiin
-Vaikeaan käynnistymiseen lämpöisenä
samoja probleemia m104 e280
Jollakin tietoa missä väyrysessä sijaitsee toi yj-rele??
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Moottorin tarkasta tyypistä en tiiä. Auto on W201, 2,6 kutoskone (netin mukaan juuri tuo 103.942). Okei tyhmä kysymys (en ole käynyt autolla kun on pahassa kohtaa) vasemmalla puolella, kuskin paikalta, vai edestä katsottuna? Eli ei varmaan pakosarjan puolella, vaan ilmanputsarin puolella? No näenhän mä sen kun meen ja katson...jaakko.putkisaari kirjoitti:Terve!Ilmeisesti moottori on 103.942,jolloin tuo moottorin lämpötunnistin
löytyy sylinterikannen vasemmalta puolelta kyljestä!
Sen voisi mitata yleismittarilla navoista,mootorin lämpötila 0 astetta 6 kilo-ohmia,40 astetta 1.2 kilo-ohmia ja 80 astetta 325 ohmia....
Relettä en muista siellä kotelossa nähneeni....
Antureista vielä tarkennusta. Ovat siis kuskin paikalta katsottuna vasemmalla puolella. Ruiskulle menevä lämpöanturi on se, jonka muoviosa - siinä liittimien juuressa - on musta. Siellä on varmaan myös keltainen ja punainen anturi.
Anturissa on lienee kaksi tai neljä liitintä. Molemmat ovat kaksoisantureita. Siinä kaksinapaisessa mittaus tehdään liittimen ja koneen rungon väliltä. Nelinapaisessa taas ristikkäisistä liittimistä. Arvot kuten Jaakko Putkisaari kertoi.
Anturissa on lienee kaksi tai neljä liitintä. Molemmat ovat kaksoisantureita. Siinä kaksinapaisessa mittaus tehdään liittimen ja koneen rungon väliltä. Nelinapaisessa taas ristikkäisistä liittimistä. Arvot kuten Jaakko Putkisaari kertoi.
Laitan vielä jatkoksi sen, että tarkemmalla tutkimisella huomasin, että toisesta navasta oli yhteys poikki. Mutta ei aina.
Piti lähteä perheen kanssa ajelulle yleismittari etupenkillä valmiina.
Heti, kun vika iski päälle pistin auton parkkiin ja syöksyin mittaamaan kyseistä anturia.
Vian löytämistä ei helpottanut se, että välillä auto saattoi toimia moitteetta.
Sen kuitenkin totesin, että yj-releen sulakkeen poistamalla pystyi ajamaan suht normaalisti, tyhjäkäynti vaan oli vähän korkea.
Piti lähteä perheen kanssa ajelulle yleismittari etupenkillä valmiina.
Heti, kun vika iski päälle pistin auton parkkiin ja syöksyin mittaamaan kyseistä anturia.
Vian löytämistä ei helpottanut se, että välillä auto saattoi toimia moitteetta.
Sen kuitenkin totesin, että yj-releen sulakkeen poistamalla pystyi ajamaan suht normaalisti, tyhjäkäynti vaan oli vähän korkea.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Akun takana en näy kun yhden releen jossa on sulake, joka ymmärtääkseni on bensapumpun rele.jaakko.putkisaari kirjoitti:Kannataa myös katsoa se yj-rele sieltä akun takaa,siis se jonka ylä-päässä on sulake tai kaksi,aiheuttaa juuri käynnistys ongelmia lämpöisenä
tyhjäkäynnin aaltoilua jne.. Tietty co mittauksella saa tietoa moottorista,käykö rikkaalla,laihalla jne eli onko säädöissään...
Siitä jos ottaa sen sulakkeen pois, niin ei käy ollenkaan tyhjäkäyntiä, ja ABS-valo palaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Löysit juurikin sen yj-releen,sellainen alumiini boxi,sulake päällä ja vaikuttaa juurikin abseihin myös!Kannattais ehkä jos,lähistöllä Mersu 124/201 bensa....kokeilla kaverin boxilla!?
Se bensapumpun rele on siinä kessuaskin kokoisessa mustassa boxissa!
T.Jaakko.P Ps haulla löydät tosta yj-releestä juttua vaikka kuinka...
Se bensapumpun rele on siinä kessuaskin kokoisessa mustassa boxissa!
T.Jaakko.P Ps haulla löydät tosta yj-releestä juttua vaikka kuinka...
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Toista ei ole lähistöllä. Pitää keksiä jokin keino miten sen testaan...
Pitänee huomenissa repiä se irti sieltä ja putsata paikat. Sen verran sitä kokeilin tosiaan että kun sulakkeen irroitin, niin tyhjäkäyntiä ei ole lainkaan ja ABS-valo palaa.
Pitänee huomenissa repiä se irti sieltä ja putsata paikat. Sen verran sitä kokeilin tosiaan että kun sulakkeen irroitin, niin tyhjäkäyntiä ei ole lainkaan ja ABS-valo palaa.
Viimeksi muokannut Kuminilkka, Pe 06.11.2009 17:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
no niin, oikea termari löyty, nelinapainen.
Ristikkäin mitattuna, on eri tieto, kun auto vähänkään lämpeää. Kuinka suuri ero niissä saa olla? Eli mikä on toleranssi?
Lämpömittarin mukaan vähän päälle 80 asteisen koneen arvoina ristimittauksena tehtynä: 360/420 ohmia
n 60-asteisena 800/1000
ja vähän päälle 40(melkein 50) asteisena 1,8 molemmissa.
Vaihtoon mennee (?), eipähän ole ainkaan kallis kokeilu....
Ristikkäin mitattuna, on eri tieto, kun auto vähänkään lämpeää. Kuinka suuri ero niissä saa olla? Eli mikä on toleranssi?
Lämpömittarin mukaan vähän päälle 80 asteisen koneen arvoina ristimittauksena tehtynä: 360/420 ohmia
n 60-asteisena 800/1000
ja vähän päälle 40(melkein 50) asteisena 1,8 molemmissa.
Vaihtoon mennee (?), eipähän ole ainkaan kallis kokeilu....
190 W201 -90 2.0 bensa man
Enpä tiedä, millainen toleranssi noille sallitaan, veikkaanpa, ettei noilla eroilla vielä dramaattisia käyntihäiriöitä tule. Ylimääräistä bensankulutusta ja muuta pienempää pikemminkin. NTC vastuksissa tuppaa olemaan epätarkkuuksia.
Koneen pitäisi - ainakin lämpimänä - käydä, vaikka yj releen sulake on irti. Silloin ecu on poissa käytöstä, mutta KE jetin perustoiminta hoituu mekaanisesti. Ecu tarkentaa säätöä.
Koneen pitäisi - ainakin lämpimänä - käydä, vaikka yj releen sulake on irti. Silloin ecu on poissa käytöstä, mutta KE jetin perustoiminta hoituu mekaanisesti. Ecu tarkentaa säätöä.
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Jos ei nyt sitten käy, kun irroitan sen sulakkeen, niin missä se vika siis on? YJ-releessä?niitty kirjoitti:Koneen pitäisi - ainakin lämpimänä - käydä, vaikka yj releen sulake on irti. Silloin ecu on poissa käytöstä, mutta KE jetin perustoiminta hoituu mekaanisesti. Ecu tarkentaa säätöä.
Joku viisas (edellisen omistajan aikaan "paikallisen Vehon" korjaaja) sen vian sijoitti syttyboxin ohjausyksikköön, alk n 2500€, mutta nyt olis halvempi keino hakusessa....
190 W201 -90 2.0 bensa man
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
MInä veikkaan kahta asiaa: siellä on pieni ilmavuoto, jonka vuoksi se ei käy ilman ecun apua eli kun yj releen sulake on irti. Tai sitten ruisku on poissa säädöistä.
Tuohon lämpimänä oikkuiluun arvaukseni on lambda. Se tulee mukaan kun kone on lämmennyt, kuten täällä aiemmin kerrottiin. Liittimen irroittamalla - pitäisi olla apukuskin jalkatilassa mattojen alla - näkisi vaikutuksen.
Tuohon lämpimänä oikkuiluun arvaukseni on lambda. Se tulee mukaan kun kone on lämmennyt, kuten täällä aiemmin kerrottiin. Liittimen irroittamalla - pitäisi olla apukuskin jalkatilassa mattojen alla - näkisi vaikutuksen.
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Pystyy, mut kierrokset täytyy pitää väkisin siellä n 1200-1500rpm luokkaa. Ja se tuntuu silti et tukehtuis koko ajan.Harri126 kirjoitti:Pystyykö yhtään ajamaan?
Ilmavuodon etsiminen se onkin kivaa.... Onko siihen vieläkään mitään yksinkertaista keinoa?niitty kirjoitti:siellä on pieni ilmavuoto,
Tai sitten ruisku on poissa säädöistä.
Tuohon lämpimänä oikkuiluun arvaukseni on lambda.
... pitäisi olla apukuskin jalkatilassa mattojen alla - näkisi vaikutuksen.
Ruisku pitäis olla säädöissään, tai niin sanoi entinen omistaja.
Lambdaa en löytänyt jalkatilasta nopella kaivauksella, mut pitää kaivaa enemmän auki...
190 W201 -90 2.0 bensa man
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Sieltä maton alta pitäisi löytyä johto, joka tulee lambdalta ja menee ECUlle.Kuminilkka kirjoitti:Nyt on revitty kaikki matot irti, ja lambdaa ei löydy. Lisää ideoita sen sijainnista?
Lisäys:
Ilmavuodon etsimiseen taitaa eetterin suihkiminen olla edelleen helpoin ja siistein keino.
-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
-
- Mersumies
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Lambda löytyy siitä pakosarjan alkupäästä ennen katalysaattoria/ensimmäistä vaimenninta,siitä lähtee johto sinne apparin jalkatilaan jossa yhdys pistoke!Itsellä kolme johdinta kaksi valkoista yhdessä pienessä sokeripalan kokoisessa liittimessä ja yksi musta pyöreässä liittimessä...Oletko käynyt kurkkimassa tuolla tekniikka osion alussa veli venäläisen sivustolla hajoitus kuvia,sieltä vois löytyä apuja missä mikin olis noin pääsääntöisesti?
Siellä listalla kun otat esim 201.022 190 aukeaa luettelo josta valitset
49 exhaust system ja taasen 030 exhaust system on casoline vehicles
saat kuvia esim:eri pakoputki versioista ja lamdan sijainnista.....
Sorry en osaa linkittää tota joten monimutkaiselta nytää,mut etsimällä löytää....
Tuli muuten mieleen et onkos noi tyhjäkäynti moottorilta lähtevät letkut ehjiä ja kunnolla kiinni??
T.Jaakko.P
Siellä listalla kun otat esim 201.022 190 aukeaa luettelo josta valitset
49 exhaust system ja taasen 030 exhaust system on casoline vehicles
saat kuvia esim:eri pakoputki versioista ja lamdan sijainnista.....
Sorry en osaa linkittää tota joten monimutkaiselta nytää,mut etsimällä löytää....
Tuli muuten mieleen et onkos noi tyhjäkäynti moottorilta lähtevät letkut ehjiä ja kunnolla kiinni??
T.Jaakko.P
- Kuminilkka
- Sisäänajossa
- Viestit: 36
- Liittynyt: Ma 02.11.2009 19:47
- Paikkakunta: Tampere
Juu nyt löyty.
Olivat aavistuksen piukassa.
Asun siis aurinkorannikolla, Fuengirolassa. Ja viime kesänä ja edellisenä kesänä täällä on ollut ennätyslämintä (päälle +50). Siellä ne oli massan seassa. Eli massa oli pehmennyt, ja imassut ne sisäänsä.
Pyöreä liitin irroitettu, jolloin alkoi käymään aivan moitteettomasti. Putsasin ja laitoin kiinni taas ja nyt käy kuin enkeli. Sillä että onko se pyöreä palikka siinä kiinni vai ei, ei ole mitään merkitystä. Siinä sokeripala liittimessä ei ole mitään kiinni? Miksei? Mikä se on?
Molemmat olivat siis massan seassa TODELLA piukassa ja syvällä.
Mutta nyt käy, ainakin toistaiseksi.
TUhannet kiitokset tielle kaikille jotka olette vastailleet ja pohtineet kanssani!!! Teistä on ollut suuri ja korvaamaton apu.
Olivat aavistuksen piukassa.
Asun siis aurinkorannikolla, Fuengirolassa. Ja viime kesänä ja edellisenä kesänä täällä on ollut ennätyslämintä (päälle +50). Siellä ne oli massan seassa. Eli massa oli pehmennyt, ja imassut ne sisäänsä.
Pyöreä liitin irroitettu, jolloin alkoi käymään aivan moitteettomasti. Putsasin ja laitoin kiinni taas ja nyt käy kuin enkeli. Sillä että onko se pyöreä palikka siinä kiinni vai ei, ei ole mitään merkitystä. Siinä sokeripala liittimessä ei ole mitään kiinni? Miksei? Mikä se on?
Molemmat olivat siis massan seassa TODELLA piukassa ja syvällä.
Mutta nyt käy, ainakin toistaiseksi.
TUhannet kiitokset tielle kaikille jotka olette vastailleet ja pohtineet kanssani!!! Teistä on ollut suuri ja korvaamaton apu.

190 W201 -90 2.0 bensa man