300d öljysuihkut

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

300d öljysuihkut

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eli kuten tunnettua ei om603 moottoreissa ole mäntien jäähdytystä, jos kone ei ole turbo tai siinä ei ole pakokaasun takaisinkierrätystä. Olen tuossa pitenpään miettinyt ja nyt kun ostin vielä yhden tuollaisen koneen tallin nurkkaan, että mitenkähän ne voisi lisätä jälkikäteen. Koneesta on öljypohja halki ja ajattelin että siitä voisi ruveta rakentelemaan äkäisenpää turbokonetta, kuin mitä nykyinen on. Mäntien rei'ittämistä on tarkoitus kuitenkin välttää, eli niille pitäisi saada jäähdytystä. Kunhan saan tuon koneen haettua niin pääsen kunnolla tutustumaan sen sielunelämään. Olisi mukava kuulla miten niitä yleensä on tullut jälkiasenneltua. Ja jos joku on jo tätä hommaa mersun koneeseen kokeillut, niin siitä vasta kiinnostaisikin kuulla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jaa-a, saattaa olla kovan työn takana.

Toimintaperiaatehan on tämä:

Kuva

1 Venttiili, avautumispaine 1.5 baria
2 Pääöljykanava
3 Virtauskanava
4 Rengasporaus
5 Mäntä
6 Paluukanava
238 Öljysuihku

Suomennokset ovat sitten meikäläisen vapaasti saksasta kääntämiä, älkää naurako jos vaikka rengasporaus (ringborhung) kuulostaa hassulta... :?

No kuitenkin ilmeisesti alkuperäiset männät eivät käy, suihkut pitää saada kiinnitettyä juuri oikeaan kohtaan ja sitten pääöljykanavaan pitää tehdä liitos, jos siellä ei ole valmiina.

Kannattaa sitten muistaa että turbottomassa on mm. kiertokanget aika lailla heikommat kuin turbossa, muista osista puhumattakaan. Itseasiassa yhteisiä osia ei juurikaan ole.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

valitettavasti olen itsekin kuullut tuon, että vaparin osat ovat erilaiset. Tuo kuva on hyvä. Tulee se kone jokatapauksessa tutkittua, se kun on saanut kolarissa siipeensä, mm öljypohja ja öljynsuodatin on rikki. Eli sitä alakertaa pääsee joka tapauksessa tutkimaan. Laakerit on muistaakseni kuitenkin samat, eli voisi kuvitella, että jos tuo kone ei laukea kerrasta, niin se voisi kestääkin. Tämän koneen kohdalla pitää vähän rajoittaa virittämistä, mutta tiukenman siitä voi kuitenkin tehdä kuin nykyisestä, joka on sinällään jo liikkuu mukavasti ja satunnaisesta rankaisemisesta huolimatta tuntuu vielä toimivan.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Turbottomassa taitaa olla myös alumännät,joten niiden jäähdytys öljysuihkulla,ei vastaa takomäntien kestävyyttä turbotettaessa,varsinkin kun lueskelee noita superturbo-diesel keskusteluja,joissa ahtopaineet on kiskaistu aika huimille lukemille.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Tietääko kukaan varmasti, että missä noita ruiskuja on. Eli onko turboissa ja pakokaasunkierrätys malleissa tuo ruisku, vai vaan turboissa. Minua se vaan on jäänyt kaivamaan, kun omassa oli jotkut halvatun suihkut ja ne on juuri tuollaiset kuin Maurin kuvassa. Ja kone oli 601.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Luin jostakin, ehkä viikko sitten, eli vielä on tuoreessa muistissa, että noita öljysuihkuja on vain turboissa ja pakokaasuntakaisinkierrätyksellä varustetuissa koneissa, mutta kuitenkin niin, että turbossa on erilaiset suihkut. Tätä on pitäisin itse luotettavana tietona.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, itsekin ymmärsin että suihkut ovat kierrätýskoneissa, mutta toisenlaiset, männissäkään ei kai ole noita kanavia.

Turbossa on muuten omat laakeritkin, muistaakseni alakerrassa ei ole samoja osia vaparin kanssa. Kyselin hiljan lähes koko koneen osia kun kaverilla on omansa ihan palasina ja pitäsi alkaa kasaamaan uusista osista, vastaus kyselyyn oli aika karu, ahtamattoman osat eivät käy juuri mihinkään kohtaan, imuvenat taitaa olla samat.

Jäähdytetyt pakovenat ovat kanssa aika tärkeät, kun aletaan laittamaan + 1 barin ahtoja.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Olin viime keväänä yhteyksissä erään superturbomiehen kanssa ja käski laittamaan turbon laakerit vapariin jos rupean turbottamaan. Sopivuudesta ei itsellä ole tietoa. Kyllä se pitää itselle myöntää, ettei tästä mitään superturboa olla tekemässä. Semmonen hyvä käyttömoottori. Tuo jäähdytyspuoli pitää vain saada hoidettua hyvin niin sitten pitäisi pystyä luotettavuuden kärsimättä lisäämään tehoa. Ajattelin että jos tähtäisi vaikka siihen että vajaan 1 barin paineilla pistäisi koneeseen menemään vakiota isonmilla elementeillä niin paljon polttoainetta kuin se vielä ihmeenmin savuamatta jaksaa polttaa. Kai se sitten vetää. Tätä nykyistä en yksikertaisesti saa tunkemaan savua enää sitten kun paineet on yli 0,5baria, kaikkeni olen kyllä yrittänyt. Kuitenkin moottorissa tuntuisi olevan ihmeesti voimaa. Joten on kai tässä hyvää syytä toivoa, että sitä voimaa tulee vielä lisää.

Kunhan saan sen koneen tallin nurkkaan niin pitää alkaa tutkia tuleeko siitä koneesta mitään, vai pitääkö jatkaa nykyisen kiusaamista. Projektimoottori kun on käynyt kunnon kolarissa, ainakin öljypoja ja suodatinjalka ovat saaneet osumaa. Ja tavallaan varaosakoneenahan sitä kaupattiinkin, vaikka myyjän mukaan sen pitäisi olla noita kahta vikaa lukuunottamatta ihan toimiva kone.
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Jäähdytyksestä kun nyt on ollu puhetta, ni onkos Maurilla käynyt vesiruisku mielessä. Niiko joku tällänen
http://www.amworks.com/fin/vesiruisku.htm
Rupesin vaan miettimään, että tollanenhan sitä pitää myllyyn ruuvata kiinne, jos rupiaa ottamaan koneesta mittaa. :shock:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, vesiruiskun voisi sitten lisätä niin että sitä voisi käyttää jos tarvisi nostella paineita jonnekin puoleentoista bariin. Maksaa se jonkin verran, ja pitää muistaa tankata.
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Kellään tietoa toimiiko tuo turbokoneen mäntä/kiertokanki yhdistettynä tuollaiseen uudempaan pakokaasuntakaisinkierrätyksellä varustettuun vaparikoneen lohkoon jossa siis on jonkinlainen öljyruisku, vai osuuko suihku väärään kohtaan?
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Dieseliin vesiruisku????
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Vastaa Viestiin