300d öljysuihkut
300d öljysuihkut
Eli kuten tunnettua ei om603 moottoreissa ole mäntien jäähdytystä, jos kone ei ole turbo tai siinä ei ole pakokaasun takaisinkierrätystä. Olen tuossa pitenpään miettinyt ja nyt kun ostin vielä yhden tuollaisen koneen tallin nurkkaan, että mitenkähän ne voisi lisätä jälkikäteen. Koneesta on öljypohja halki ja ajattelin että siitä voisi ruveta rakentelemaan äkäisenpää turbokonetta, kuin mitä nykyinen on. Mäntien rei'ittämistä on tarkoitus kuitenkin välttää, eli niille pitäisi saada jäähdytystä. Kunhan saan tuon koneen haettua niin pääsen kunnolla tutustumaan sen sielunelämään. Olisi mukava kuulla miten niitä yleensä on tullut jälkiasenneltua. Ja jos joku on jo tätä hommaa mersun koneeseen kokeillut, niin siitä vasta kiinnostaisikin kuulla.
Jaa-a, saattaa olla kovan työn takana.
Toimintaperiaatehan on tämä:

1 Venttiili, avautumispaine 1.5 baria
2 Pääöljykanava
3 Virtauskanava
4 Rengasporaus
5 Mäntä
6 Paluukanava
238 Öljysuihku
Suomennokset ovat sitten meikäläisen vapaasti saksasta kääntämiä, älkää naurako jos vaikka rengasporaus (ringborhung) kuulostaa hassulta...
No kuitenkin ilmeisesti alkuperäiset männät eivät käy, suihkut pitää saada kiinnitettyä juuri oikeaan kohtaan ja sitten pääöljykanavaan pitää tehdä liitos, jos siellä ei ole valmiina.
Kannattaa sitten muistaa että turbottomassa on mm. kiertokanget aika lailla heikommat kuin turbossa, muista osista puhumattakaan. Itseasiassa yhteisiä osia ei juurikaan ole.
Toimintaperiaatehan on tämä:

1 Venttiili, avautumispaine 1.5 baria
2 Pääöljykanava
3 Virtauskanava
4 Rengasporaus
5 Mäntä
6 Paluukanava
238 Öljysuihku
Suomennokset ovat sitten meikäläisen vapaasti saksasta kääntämiä, älkää naurako jos vaikka rengasporaus (ringborhung) kuulostaa hassulta...

No kuitenkin ilmeisesti alkuperäiset männät eivät käy, suihkut pitää saada kiinnitettyä juuri oikeaan kohtaan ja sitten pääöljykanavaan pitää tehdä liitos, jos siellä ei ole valmiina.
Kannattaa sitten muistaa että turbottomassa on mm. kiertokanget aika lailla heikommat kuin turbossa, muista osista puhumattakaan. Itseasiassa yhteisiä osia ei juurikaan ole.
valitettavasti olen itsekin kuullut tuon, että vaparin osat ovat erilaiset. Tuo kuva on hyvä. Tulee se kone jokatapauksessa tutkittua, se kun on saanut kolarissa siipeensä, mm öljypohja ja öljynsuodatin on rikki. Eli sitä alakertaa pääsee joka tapauksessa tutkimaan. Laakerit on muistaakseni kuitenkin samat, eli voisi kuvitella, että jos tuo kone ei laukea kerrasta, niin se voisi kestääkin. Tämän koneen kohdalla pitää vähän rajoittaa virittämistä, mutta tiukenman siitä voi kuitenkin tehdä kuin nykyisestä, joka on sinällään jo liikkuu mukavasti ja satunnaisesta rankaisemisesta huolimatta tuntuu vielä toimivan.
Turbottomassa taitaa olla myös alumännät,joten niiden jäähdytys öljysuihkulla,ei vastaa takomäntien kestävyyttä turbotettaessa,varsinkin kun lueskelee noita superturbo-diesel keskusteluja,joissa ahtopaineet on kiskaistu aika huimille lukemille.
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Joo, itsekin ymmärsin että suihkut ovat kierrätýskoneissa, mutta toisenlaiset, männissäkään ei kai ole noita kanavia.
Turbossa on muuten omat laakeritkin, muistaakseni alakerrassa ei ole samoja osia vaparin kanssa. Kyselin hiljan lähes koko koneen osia kun kaverilla on omansa ihan palasina ja pitäsi alkaa kasaamaan uusista osista, vastaus kyselyyn oli aika karu, ahtamattoman osat eivät käy juuri mihinkään kohtaan, imuvenat taitaa olla samat.
Jäähdytetyt pakovenat ovat kanssa aika tärkeät, kun aletaan laittamaan + 1 barin ahtoja.
Turbossa on muuten omat laakeritkin, muistaakseni alakerrassa ei ole samoja osia vaparin kanssa. Kyselin hiljan lähes koko koneen osia kun kaverilla on omansa ihan palasina ja pitäsi alkaa kasaamaan uusista osista, vastaus kyselyyn oli aika karu, ahtamattoman osat eivät käy juuri mihinkään kohtaan, imuvenat taitaa olla samat.
Jäähdytetyt pakovenat ovat kanssa aika tärkeät, kun aletaan laittamaan + 1 barin ahtoja.
Olin viime keväänä yhteyksissä erään superturbomiehen kanssa ja käski laittamaan turbon laakerit vapariin jos rupean turbottamaan. Sopivuudesta ei itsellä ole tietoa. Kyllä se pitää itselle myöntää, ettei tästä mitään superturboa olla tekemässä. Semmonen hyvä käyttömoottori. Tuo jäähdytyspuoli pitää vain saada hoidettua hyvin niin sitten pitäisi pystyä luotettavuuden kärsimättä lisäämään tehoa. Ajattelin että jos tähtäisi vaikka siihen että vajaan 1 barin paineilla pistäisi koneeseen menemään vakiota isonmilla elementeillä niin paljon polttoainetta kuin se vielä ihmeenmin savuamatta jaksaa polttaa. Kai se sitten vetää. Tätä nykyistä en yksikertaisesti saa tunkemaan savua enää sitten kun paineet on yli 0,5baria, kaikkeni olen kyllä yrittänyt. Kuitenkin moottorissa tuntuisi olevan ihmeesti voimaa. Joten on kai tässä hyvää syytä toivoa, että sitä voimaa tulee vielä lisää.
Kunhan saan sen koneen tallin nurkkaan niin pitää alkaa tutkia tuleeko siitä koneesta mitään, vai pitääkö jatkaa nykyisen kiusaamista. Projektimoottori kun on käynyt kunnon kolarissa, ainakin öljypoja ja suodatinjalka ovat saaneet osumaa. Ja tavallaan varaosakoneenahan sitä kaupattiinkin, vaikka myyjän mukaan sen pitäisi olla noita kahta vikaa lukuunottamatta ihan toimiva kone.
Kunhan saan sen koneen tallin nurkkaan niin pitää alkaa tutkia tuleeko siitä koneesta mitään, vai pitääkö jatkaa nykyisen kiusaamista. Projektimoottori kun on käynyt kunnon kolarissa, ainakin öljypoja ja suodatinjalka ovat saaneet osumaa. Ja tavallaan varaosakoneenahan sitä kaupattiinkin, vaikka myyjän mukaan sen pitäisi olla noita kahta vikaa lukuunottamatta ihan toimiva kone.
Jäähdytyksestä kun nyt on ollu puhetta, ni onkos Maurilla käynyt vesiruisku mielessä. Niiko joku tällänen
http://www.amworks.com/fin/vesiruisku.htm
Rupesin vaan miettimään, että tollanenhan sitä pitää myllyyn ruuvata kiinne, jos rupiaa ottamaan koneesta mittaa.
http://www.amworks.com/fin/vesiruisku.htm
Rupesin vaan miettimään, että tollanenhan sitä pitää myllyyn ruuvata kiinne, jos rupiaa ottamaan koneesta mittaa.

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*