W123:n syyläri W114/115:een?
W123:n syyläri W114/115:een?
Miten suuria eroja W123:n ja W114/115:n syyläreissä on? Onnistuisiko istuttaa uudempi vanhempaan? Ainoa mielikuva W123:n syyläristä on vuosimallista 1984 ja siinä ainakin on muovinen "kansi", jota ei W114/115:ssa ole, tosin se nyt ei sopivuutta estä.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
...
Kiinitykset ovat erilaiset, w115:ssa sivuilta ja w123:ssa päältä. Ja öljynlauhdutin on hieman erilainen, mutta jos sen vaihtaisi samalla, letkuliitokset käyvät kyllä. Täytyy huomenna vertailla sillä silmällä, tallissa kun on w123:n jäähdytin ja Pystäri.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Kiitos Jarski jos jaksat vertailla!
Pitäis ehkä kuitenkin pitäytyä oikeassa, ettei tartte alkaa niitä kiinnikkeitä kikkailemaan.

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Re: ...
Ehkä, mutta ihan on mietintöasteella tämä projekti. Tarkoituksena lähinnä selvittää, että kannattaako ollenkaan alkaa eri mallin osaa edes harkitsemaan. Onko sinulla ehjää pystärin jäähdytintä?jarski kirjoitti:Meinasitko vaihtaa Pystäriin w123:n jäähdyttimen sitten?

Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: ...
Onkos kaikissa W123:ssa öljynjäähdytin? Pystäreissä ei monessa ole ja jos on niin erillinen. Eikös W123:ssa ole öljynjäähdytin jäähdyttimen alaosassa "kiinni". (ts kuitenkin irroitettavissa)jarski kirjoitti:Kiinitykset ovat erilaiset, w115:ssa sivuilta ja w123:ssa päältä. Ja öljynlauhdutin on hieman erilainen, mutta jos sen vaihtaisi samalla, letkuliitokset käyvät kyllä. Täytyy huomenna vertailla sillä silmällä, tallissa kun on w123:n jäähdytin ja Pystäri.
Parivuotta sitten pystärin jäähdytin kennotettiin uudelleen, silloin maksoi jotain 1000mk.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Re: ...
Onkos kaikissa W123:ssa öljynjäähdytin? Pystäreissä ei monessa ole ja jos on niin erillinen. Eikös W123:ssa ole öljynjäähdytin jäähdyttimen alaosassa "kiinni". (ts kuitenkin irroitettavissa)
Parivuotta sitten pystärin jäähdytin kennotettiin uudelleen, silloin maksoi jotain 1000mk.[/quote]
Öljynlauhdutin on Turbossa, mutta ei esim tavon neljäpyttysissä dieseleissä.
Joku toinen vastatkoon siihen, että oliko vapari kolmesatasessa lauhdutin.
280 Bensassakaan ei ole lauhdutinta, vaikka voisi hyvän tehdä siihenkin.
Parivuotta sitten pystärin jäähdytin kennotettiin uudelleen, silloin maksoi jotain 1000mk.[/quote]
Öljynlauhdutin on Turbossa, mutta ei esim tavon neljäpyttysissä dieseleissä.
Joku toinen vastatkoon siihen, että oliko vapari kolmesatasessa lauhdutin.
280 Bensassakaan ei ole lauhdutinta, vaikka voisi hyvän tehdä siihenkin.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Re: ...
Kyllä 300:ssa on öljynjäähdytin. Ja eikös se nelipyttyisissäkin ollut, ainakin automaateissa? Samoiten on 280:n laita.Mesedesi kirjoitti:Öljynlauhdutin on Turbossa, mutta ei esim tavon neljäpyttysissä dieseleissä.
Joku toinen vastatkoon siihen, että oliko vapari kolmesatasessa lauhdutin.
280 Bensassakaan ei ole lauhdutinta, vaikka voisi hyvän tehdä siihenkin.
..
Kyllä mulla on noissa molemmissa Pystäreissä ja 300D:ssä öljynlauhdutin. W123:ssa, ainakin dieseleissä, se on samalla tavalla siinä jäähdyttimen vieressä kuin Pystärissä... Pitääkin käydä kohta katsomassa Saulille jäähdytintä..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
..
Mittailin tuossa w123:n ja Pystärin jäähdyttimiä, ovat kyllä niin samankokoisia kuin voi, w123:n jäähdyttimen saa varmasti Pystärin keulaan, kun vain kehittelee siihen sopivat kiinnitykset...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Re: ...
Tuo uudelleenkennotus on tietenkin yksi vaihtoehto, vaikka aika tyyriiltä kuulostaakin. Millainen sen uuden kennon laatu/jäähdytysteho/tiheys on alkuperäiseen verrattuna?Olli Lajunen kirjoitti:Parivuotta sitten pystärin jäähdytin kennotettiin uudelleen, silloin maksoi jotain 1000mk.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Mitenkäs on laita paisuntasäiliön kanssa: Missäs malleissa w123:ssa on ollu paisuntasäiliö ja missä ei? Itelläni on -85 200D, jossa sellasta ei oo. Ennen Mersun ostoa luulin, että 60-luvun jälkeen paisuntasäiliö on ollu jokaisessa autossa... 

Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Missään 123:ssa ei pitäisi olla paisuntasäiliötä, vaan kaikissa perus korkillinen jäähdytin.
Niin, muuten, klubilehdestä mukailtua (todellisen mutterivelhon Markku Isomäkisen palstalta);
Ei pitäisi kai ollenkaan puhua (öljyn-)lauhduttimesta tässä tapauksessa, lauhduttimen toimintatarkoitushan on muuttaa höyrystynyt aine jälleen nesteeksi, eikä kai mersujen moottoriöljyt ihan niin kuumana käy. Joten kyse on puhtaasti JÄÄHDYTTIMESTÄ sielläkin.
Virheellistä on lisäksi puhua esim. "virranjakajasta", oikeampi termi kieliopillisesti on VIRRANJAOTIN. Mutta harvemmin kuulee käytettävän...
Niin, muuten, klubilehdestä mukailtua (todellisen mutterivelhon Markku Isomäkisen palstalta);
Ei pitäisi kai ollenkaan puhua (öljyn-)lauhduttimesta tässä tapauksessa, lauhduttimen toimintatarkoitushan on muuttaa höyrystynyt aine jälleen nesteeksi, eikä kai mersujen moottoriöljyt ihan niin kuumana käy. Joten kyse on puhtaasti JÄÄHDYTTIMESTÄ sielläkin.
Virheellistä on lisäksi puhua esim. "virranjakajasta", oikeampi termi kieliopillisesti on VIRRANJAOTIN. Mutta harvemmin kuulee käytettävän...
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Re: ...
Kennotus oli käsityötä, joten mielestäni ihan kohtuullinen korvaus on siitä hommasta, juotettavaa on aika paljon.Saul kirjoitti:Tuo uudelleenkennotus on tietenkin yksi vaihtoehto, vaikka aika tyyriiltä kuulostaakin. Millainen sen uuden kennon laatu/jäähdytysteho/tiheys on alkuperäiseen verrattuna?Olli Lajunen kirjoitti:Parivuotta sitten pystärin jäähdytin kennotettiin uudelleen, silloin maksoi jotain 1000mk.

Eikös uudet (tarvike) syylärit maksa kuitenkin yli 200€?
Vanhoissa kennoissa alkavat nuo "välisiivilät" hapertumaa, ja omassakin oli suuri osa taipunut ilmaaläpäisemättömiksi ja jäähdyttimen takaa taas osa oli jo irronnut/hapertunut pois.
Uudessa kennossa välisiivilät eivät ole mutkilla vaan vesikanavat kulkevat koko kennoston levyisten siivilöiden lävitse. Siivilät ovat hieman tiheämmässä ja parempaa/paksumpaa tavaraa kuin alkuperäinen joten lämpöä johtava pinta ala on kasvanut.
Vanhalla syylärillä ei kärsinyt ajaa kesällä paljoa yli 100 km/h pitempiä aikoja kun alkoi lämpötilat nousta lähemmäs punaviivaa. Uudella kennolla ei ole ollut lämpöongelmia, nyt nopeutta rajoittaa välitykset ja moottori.

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
STH kirjoitti:Mitenkäs on laita paisuntasäiliön kanssa: Missäs malleissa w123:ssa on ollu paisuntasäiliö ja missä ei? Itelläni on -85 200D, jossa sellasta ei oo. Ennen Mersun ostoa luulin, että 60-luvun jälkeen paisuntasäiliö on ollu jokaisessa autossa...
Niin paitsi jenkki-turbodieseleissä tuntuu järjestään olleen paisuntasäiliö.raul kirjoitti:Missään 123:ssa ei pitäisi olla paisuntasäiliötä, vaan kaikissa perus korkillinen jäähdytin.
Miksiköhän ovat sen jenkkimalliin lykänneet, kun sille ei ole erityistä tarvetta?
Leka kirjoitti:Niin paitsi jenkki-turbodieseleissä tuntuu järjestään olleen paisuntasäiliö.
Miksiköhän ovat sen jenkkimalliin lykänneet, kun sille ei ole erityistä tarvetta?
Ahaa... Mielenkiintoista tosiaan, taas kerran.
Tästä asiasta ei kyllä ollut minkäänlaista tietoa, en edes olettanut jenkkimallien olevan tässä jotenkin poikkeavia...
Villinä arvauksena paisuntasäiliön hienomekaanisia ominaisuuksia sen paremmin tuntematta.Leka kirjoitti:Miksiköhän ovat sen jenkkimalliin lykänneet, kun sille ei ole erityistä tarvetta?

Totta, ihan kohtuu korvaus. Arvelinkin, että uusi kenno voisi olla alkuperäistä paremmin jäähdyttävää. Ja esim. Motonetin listoilla tai KL-varaosassa (siellä kaikki w114/115 on poisto-osaa) ei taida olla minkäänlaista syyläriä tarjolla.Olli Lajunen kirjoitti:Kennotus oli käsityötä, joten mielestäni ihan kohtuullinen korvaus on siitä hommasta, juotettavaa on aika paljon.![]()
Eikös uudet (tarvike) syylärit maksa kuitenkin yli 200€?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Paisuntasäiliön syvin olemus liittyy kaiketi ympäristönäkökohtiin vähintään yhtä paljon ellei enemmän kuin jäähdytysnesteen varastona olemiseen. Totta on, että se toimii oikean nestemäärän tasaajana ja varastona, mutta ympäristönäkökulmasta myös "saasteenestolaitteena". Perinteisessä avoimessa jäähdytysjärjestelmässä paineen noustua jäähdyttimessä korkean lämpötilan seurauksena ylimäärä jäähdytysnestettä höngitään suoraan maahan. Tällanen suljettu systeemi pitää kaiken sisällään, joten tässä kai syy miksi käytetty USA:ssa. Niillähän on perinteisesti olleet aika tiukat saastemääräykset.Saul kirjoitti:Villinä arvauksena paisuntasäiliön hienomekaanisia ominaisuuksia sen paremmin tuntematta.Leka kirjoitti:Miksiköhän ovat sen jenkkimalliin lykänneet, kun sille ei ole erityistä tarvetta?Kun jenkki paahtaa mersullaan niska punaisena Arizonan aavikolla raakan kuumassa kelissä niin paljon kuin highway patrollin peloltaan uskaltaa, on koneessa hyvä olla jäähdytysnestettä. Ja sitä nestettä ei kuitenkaan ole muistettu tarkistaa auton oston jälkeen. Eihän ne siellä öljyjäkään vaihda, lisäävät vain. Eli paisuntasäiliöstä löytyy reserviä.
Ihmettelinkin vaan, että miksei MB:ssä ole kaikissa malleissa ollu suljettu systeemi, kun esim. Volvo alko käyttää sitä jo 60-luvun lopussa tai 70-luvun alussa kaikissa malleissa. Eikö edes bensamalleissa ole ollu?
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün


1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Nyt kun mainitsit WISsin, niin katsoin ihan piruuttain rompulta ja myös siellä turbod:t esiintyivät paisuntasäiliöllä. Olisiko tosiaan näin, että olisi kaikissaraul kirjoitti:Onko muuten Leka WISsistä ollut mitään iloa?
Nyt pitäisi jonkun 300TDT asiantuntijan sanoa tähän jotain, itse olen ihmetellyt varmaan vain yhden turbollisen pannuhuonetta, eikä siinä huomiota varastanut ainakaan mahdollinen paisuntasäiliö.
turbollisissa?
Onhan siitä WISsistä iloa ollut, vaikkei mitään suoranaista hyötyä. Voisin tässä lähiaikoina palauttaa rompun..
No onhan se 300 Turbodieselin koko syylärikin huomattavasti paksumpikin kun näitten vaparihärpättimien. Ja kyllä se paisuntasäiliö on ollut myös näissä euromalleissakin vakiona. Olen pohtinut, että jos sellainen tulisi joutilaana jostain ladonnurkasta vastaan, niin ostaisin ehkä eurolla...jopa kahdella sen talteen, ja laittaisin sen tuohon 280E:n keulaan.
Mutta kuinkas se Leka kirjoitti, että 280 olisi öljynlauhdutin?
Itselläni ei ole ainankaan, eikä sille ole mitään paikkaakaan mistä sen letkut pitäisi kulkea.
Jos pystyt EPC:ltä tarkistamaan, niin laita äkkiä kuvakin, pitäähän se sellainen sitten laittaa paikalleen jos näin kerran on.
Ja tuohon nelipyttyisten öljynlauhduttimeen kera automaatin suhtautuisin vielä kuitenkin vähän skeptisesti.
Niissähän on kylläkin erilainen syyläri kuin manuaaliaskeissa, mutta silloin siellä seassa kulkee automaattiöljy, ei moottoriöljy.
Tarkistaisitko vielä senkin siinä kaiken muun tiimellyksessä?
Mutta kuinkas se Leka kirjoitti, että 280 olisi öljynlauhdutin?
Itselläni ei ole ainankaan, eikä sille ole mitään paikkaakaan mistä sen letkut pitäisi kulkea.
Jos pystyt EPC:ltä tarkistamaan, niin laita äkkiä kuvakin, pitäähän se sellainen sitten laittaa paikalleen jos näin kerran on.
Ja tuohon nelipyttyisten öljynlauhduttimeen kera automaatin suhtautuisin vielä kuitenkin vähän skeptisesti.
Niissähän on kylläkin erilainen syyläri kuin manuaaliaskeissa, mutta silloin siellä seassa kulkee automaattiöljy, ei moottoriöljy.
Tarkistaisitko vielä senkin siinä kaiken muun tiimellyksessä?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Hyvä, että tämä paisariasia tuli nyt lopullisesti selväksi.Mesedesi kirjoitti:No onhan se 300 Turbodieselin koko syylärikin huomattavasti paksumpikin kun näitten vaparihärpättimien. Ja kyllä se paisuntasäiliö on ollut myös näissä euromalleissakin vakiona. Olen pohtinut, että jos sellainen tulisi joutilaana jostain ladonnurkasta vastaan, niin ostaisin ehkä eurolla...jopa kahdella sen talteen, ja laittaisin sen tuohon 280E:n keulaan.
Mutta kuinkas se Leka kirjoitti, että 280 olisi öljynlauhdutin?
Itselläni ei ole ainankaan, eikä sille ole mitään paikkaakaan mistä sen letkut pitäisi kulkea.
Jos pystyt EPC:ltä tarkistamaan, niin laita äkkiä kuvakin, pitäähän se sellainen sitten laittaa paikalleen jos näin kerran on.
Ja tuohon nelipyttyisten öljynlauhduttimeen kera automaatin suhtautuisin vielä kuitenkin vähän skeptisesti.
Niissähän on kylläkin erilainen syyläri kuin manuaaliaskeissa, mutta silloin siellä seassa kulkee automaattiöljy, ei moottoriöljy.
Tarkistaisitko vielä senkin siinä kaiken muun tiimellyksessä?
Juu juu, EPC:ssä on ihan selvästi esitetty myös 280:ssä olevan öljynjäähdytin. Sellainen löytyy myös kaverini 280 CE:stä. Ohjelma tosin antoi jäähdyttimelle joitain "footnotes"-huomautuksia. Miltä vuodelta moottorisi on? Onko kyseessä M110.984 vai M110.988, uudemmalla vai vanhemmalla ilmanputsarilla? Samalla katselin muutamia kuvia M110:ien moottoritiloista ja kaikissa näyttäisi öljynjäähdytin olevan paikoillaan.
Mitään kuvia en kykene linkittämään nähtäville.
Niin, ajattelin josko nelipyttyisissä dieseleissä matikin yhteydessä olisi öljynjäähdytin, kun sellaisia tapauksia on jokunen tullut vastaan. Mitään faktaa ei ole. Sen takia heitto oli kysymysmuodossa. Mutta EPC antoi 240D:n öljynjäähdyttimelle tekstin "oil cooler only for use with air conditioner"

No kone on tarkalleen 280E ja numeroita en muista, vuosimallia sen pitäisi ... huom. pitäisi olla -84.Leka kirjoitti:
Hyvä, että tämä paisariasia tuli nyt lopullisesti selväksi.
Juu juu, EPC:ssä on ihan selvästi esitetty myös 280:ssä olevan öljynjäähdytin. Sellainen löytyy myös kaverini 280 CE:stä. Ohjelma tosin antoi jäähdyttimelle joitain "footnotes"-huomautuksia. Miltä vuodelta moottorisi on? Onko kyseessä M110.984 vai M110.988, uudemmalla vai vanhemmalla ilmanputsarilla? Samalla katselin muutamia kuvia M110:ien moottoritiloista ja kaikissa näyttäisi öljynjäähdytin olevan paikoillaan.
Mitään kuvia en kykene linkittämään nähtäville.
Niin, ajattelin josko nelipyttyisissä dieseleissä matikin yhteydessä olisi öljynjäähdytin, kun sellaisia tapauksia on jokunen tullut vastaan. Mitään faktaa ei ole. Sen takia heitto oli kysymysmuodossa. Mutta EPC antoi 240D:n öljynjäähdyttimelle tekstin "oil cooler only for use with air conditioner"voiko todella olla mahdollista?
Kaipa se sitten pitää uskoa, kun isot pojat niin sanoo. Ei auta muuta kun ruveta nyt sitten sellaista metsästämään.
Onkohan se noihin bensamoottoreihin erilainen kun dieseleihin...(Sekin vielä

Tuo öljynlauhdutin ilmastoinnin kanssa kuulostaa erikoiselle, mutta olen kyllä huomannut, että Mercedeksen ajatusmaailmassa on monta muutakin erikoista ratkaisua olemassa...

Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Tämä keskustelu on varmaankin koskenut W123:a?Leka kirjoitti:Jep, 280:sen öljynjäähdytin on erinäköinen kuin dieseleissä ja osanumerot ovat myös eriävät.Mesedesi kirjoitti:[Onkohan se noihin bensamoottoreihin erilainen kun dieseleihin...(Sekin vielä)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial