Spaxit hajosi käsiin

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
starman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: La 08.03.2008 20:41
Paikkakunta: Borgå

Spaxit hajosi käsiin

Viesti Kirjoittaja starman »

Taahtui herran vuonna 2009 tammikuussa:

Ostin rouvan väyryseen Spax-merkkisen jäykkyyssäädettävän alustasarjan. Ja tarina alkaa:

Jouset ja iskarit saapuivat nopeasti. Ensin meni keula niin tonttiin, että autolla ei voinut mitenkään ajaa. Perä ei madaltunut lainkaan Maahantuojan vakuutteluista huolimatta autosta ei tullut ajokelpoista. Lopulta sain etujouset. Keula nousi, mutta perä oli vielä korkealla.

Takapään iskarit eivät sopineet paikoilleen. Ne vaihtuivat heti pyytämällä. Tuli toiset iskarit. Avasin laatikon eteisessä, painoin männänvartta sisälle iskariin ja sain päälleni kissankupillisen hydrauliikkanestettä iskarista. Siinä meni eteisen matto ja uudenkarhea takki...

Ja iskaria ei siis painettu pohjaan asti. Se vaan hajosi. Meni taas kotvanen ennenkuin saatiin uusia iskareita Englannista. Piti kuulemma valmistaa iskari erikseen Mersuun...

Aikaa oli tilauksesta oli osien vaihtelussa mennyt yli 2 kuukautta... auto pois ajosta ja rouva kiukkuinen. Lopulta tuli taas osia. Asennettiin alustasarja alle. Ja autosta tuli todella kisakova jyristin: Spaxin mielestä alustalla piti kai ajaa rallia, mutta homma meni reisille. Rouva oli entistä kiukkuisempi.

Väyrysen kyyti oli tällä alustalla yhtä mukavaa kuin SA-Intin UAZ-maasturissa ja iskarit kolisi kuin yläpäät olisi löysällä (ei auttanut kiristys). Kaiken hauskan päälle iskareiden säätö ei näyttänyt juuri vaikuttavan ja katsastusmies hylkäsi paketin tuoreeltaan muutoskatsastuksessa.


Alle 100 km ajettu alusta purettiin pois, ja vietiin takaisin. Oli kuulemma proto. Ja kolina kuulemma ominaisuus... Sinne jäi. Otin rahat takaisin. Turhia asennuskierroksia ei hyvitetty, eikä anteeksipyyntöä kuulunut. Menin pois, ostin toisen merkkisen alustan ja toiselta liikkeeltä.


Joskus kun olin poikanen niin Spax oli kovan iskarin maineessa. Tämän episodin jälkeen selvitin taustoja: firma teki konkan, jonka jälkeen Spaxista on jäljellä vain nimi ja maine. Tavaran laatu on sitten oma lukunsa. Mikä pahinta, varoitusmerkit olisi löytänyt englannin ja saksan foorumeita lukemalla.


Kirjoittajalle tarinan opetus oli se, että vanha merkki ja tunnettu myyjä eivät olleet laadun tae.


Tarina päättyi siten, että Väyryseen asennettiin toimiva jousitus, joka muutoskatsastettiin huomautuksitta.
Oikeissa autoissa on takaveto.
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Tuli kans laitettua tuo alustasarja reilu vuosi sitten ja eipä ole kyl mitään moittimista. Saa kyl säädettyä ihan mieleisekseen eli normaaliin käyttöönkin soveltuva sarja :roll: Mulla kans aluksi kolisi takapään yläkiinnikkeet mut se loppui kyl melko nopeaa.
Itse kyllä uskallan suositella spaxia muillekkin
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Joo melko harakiri sarjaksi oon mäki kuullu noita "kehuttavan" :roll:
Meikäläinen on noissa alusta-asioissa ollu Koni/Eibach linjalla nii saa ainaki sitä mitä tilaa eikä tuu läheskään niin kalliiks se että ostaa sen halpis sarjan eka ja sit v*tutuksissaan sen kunnon sarjan vielä päälle :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Vastaa Viestiin