Xenonit sumareissa, sulake asiaa?
Xenonit sumareissa, sulake asiaa?
Elikkä hommasin sumareihin 55w xenon valot tarkoituksena tehdä niistä lisävalot ja valot toimivat jonkin aikaa kunnes sulake kärähti, korvasin sulakkeen uudella, mutta myös uusi sulake paloi (8A sulake). Nyt pistin paikoilleen 16 ampeerin sulakkeen koska en löytänyt itseltäni 8 ja 16 väliltä uutta, ainakin kyseisellä sulakkeella valot toimivat, mutta arveluttamaan jäi että voiko tästä olla mitään vaaraa että sulake on liian iso? Sekin ihmetyttää, että aiemmat H3 halogeenit olivat myöskin 55w, että miksi xenonit polttavat sulakkeen?
BMW e39 528i kauppakassi_____ex: E36 316i, E36 325, E21 315, E30 316i
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
Kokeileppas 10A sulaketta kestäiskö se?
Xenon ballasti voi ottaa/ottaa hetkellisesti suurempia virtapiikkejä kuin halogen polttimo, jonka seurauksena samankokoinen sulake mikä kesti halogenien kanssa ei välttämättä kestä xenoneiden kanssa...
Kahdelle 35W ballastille suositellaan jo käyttö-ohjeen mukaan 10A sulaketta!
Xenon ballasti voi ottaa/ottaa hetkellisesti suurempia virtapiikkejä kuin halogen polttimo, jonka seurauksena samankokoinen sulake mikä kesti halogenien kanssa ei välttämättä kestä xenoneiden kanssa...
Kahdelle 35W ballastille suositellaan jo käyttö-ohjeen mukaan 10A sulaketta!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Pitää huomenna käydä ostamassa 10A sulakkeita, taitaa olla parempi käyttämättä noita sumareita ennen sitä. Alkuperäinen sulake kesti muutaman valojen sytytyksen ennen palamista, toinen sulake paloi ensimmäisen sytytyksen aikana, juurikin tuo valojen syttyminen taitaa polttaa sulakkeen. Mitä riskejä voisi olla liian isolla sulakkeella? Huomenissa lisäinfoa 10A sulakkeesta.
Ps, kyllä muuten näkee noilla 55w xenoneilla jo aivan erilailla
Ps, kyllä muuten näkee noilla 55w xenoneilla jo aivan erilailla

BMW e39 528i kauppakassi_____ex: E36 316i, E36 325, E21 315, E30 316i
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
No jos sulla on oikein ohkaset johdot ja liian suuri sulake ko. johtokoolle, voi alkaa johto toimimaan sulakkeena eli Suomeksi sanottuna palaa karrelle
Kokeile kympillä ja jos ei kestä niin sitte relejohtosarja 16A sulakkeella ohjaamaan ballasteja!
Relejohtosarja siksi, että auton alkuperäiset valoille tulevat johdot tosiaan ovat niin ohuet ettei niiden väliin kannata kovin suuria sulakkeita laittaa

Kokeile kympillä ja jos ei kestä niin sitte relejohtosarja 16A sulakkeella ohjaamaan ballasteja!
Relejohtosarja siksi, että auton alkuperäiset valoille tulevat johdot tosiaan ovat niin ohuet ettei niiden väliin kannata kovin suuria sulakkeita laittaa

Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Itse auto on korvattavissa, mutta tuo nahkasisustaSeuraavana voi palaa kaapeli ja sitten koko auto.

Näin tehdään!Kokeile kympillä ja jos ei kestä niin sitte relejohtosarja 16A sulakkeella ohjaamaan ballasteja!
Relejohtosarja siksi, että auton alkuperäiset valoille tulevat johdot tosiaan ovat niin ohuet ettei niiden väliin kannata kovin suuria sulakkeita laittaa
BMW e39 528i kauppakassi_____ex: E36 316i, E36 325, E21 315, E30 316i
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
Sulake ei tietenkään kannata olla juurikaan suurempi kuin virtaa kuluttava laite. Todellisuudessa sulake voi olla aika paljon suurempi jos katsotaan vain johdon kestävyyttä. Vaikka johto olisi ohut niin, sulakkeena johdon ampeeri luku olisi kyllä varsin suuri. Eli käytännössä ensin kärähtää vähän suurempikin sulake.
Jos jännittää, niin toi on helppo testata vähä suuremmalla sulakkeella ja kytkemällä saman kokoinen johto akkukaapelien väliin.
Ballasti imaisee käynnistyessään varsin suuren virtapiikin. Tällöin pieni sulake saattaa todellakin olla alimitoitettu.
Paras tapa (niin kuin täällä jo mainittiin) on laitaa erilliset releet ja järemmät johdot. Tämä myös nopeuttaa lamppujen syttymistä ja lisää ballastin ja polttimon käyttöikää. (Valmiita valovahvistin sarjoja löytyy kaikista autotarvikeliikkeistä. näissä on valmiina johdot, releet ja mahdollisesti asennusohjeet)
Jos jännittää, niin toi on helppo testata vähä suuremmalla sulakkeella ja kytkemällä saman kokoinen johto akkukaapelien väliin.
Ballasti imaisee käynnistyessään varsin suuren virtapiikin. Tällöin pieni sulake saattaa todellakin olla alimitoitettu.
Paras tapa (niin kuin täällä jo mainittiin) on laitaa erilliset releet ja järemmät johdot. Tämä myös nopeuttaa lamppujen syttymistä ja lisää ballastin ja polttimon käyttöikää. (Valmiita valovahvistin sarjoja löytyy kaikista autotarvikeliikkeistä. näissä on valmiina johdot, releet ja mahdollisesti asennusohjeet)
W210 290TD T
Tänään kävin kahden eri paikkakunnan huoltoasemat läpi ja kumma kyllä missään ei ollut 10A sulakkeita, eikä muitakaan 8 ja 16 väliltä, huomenna sitten kolmannelle paikkakunnalle mistä löytyykin jo vianor ja ihan autovaraosaliikekkin. Tuli tässä mieleen että jos sulake on liian iso valojen johdolle ja johto ei kestä, niin palaako johto heti alkuun kun valot sytyttää vaiko pitemmän ajan kuluessa?
BMW e39 528i kauppakassi_____ex: E36 316i, E36 325, E21 315, E30 316i
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
turhaan taidat etsiä niitä 10A:n sulakkeita, kun niitä ei ole mielestäni edes valmistettu... uusissa laatta mallin sulakeissa on vasta tälläinen pienempi jako, eli niitä löytyy 1, 3, 5, 7.5, 10, 15, 20, 25, 30 sulakkeet, näissä vanhoissa tanko mallisissa jako oli paljon karkeampi, eli oliko jotenkin näin
2, 4, 8, 16, 32...
jos 8 ei kestä, niin laita 16, jos auto palaa, niin voi voi.. olis kannattanut jättää xenonit asentamatta
(voihan sinne toki rakentaa näitä uusia laatta mallisia sulakkeita käyttävät johdotukset
)
pitäis päivittää tuo oma 300E käyttämään näitä uudenmallisia laatta mallisia sulakkeita, kun niissä tanko mallisissa on aina joku kosketushäiriö

jos 8 ei kestä, niin laita 16, jos auto palaa, niin voi voi.. olis kannattanut jättää xenonit asentamatta


pitäis päivittää tuo oma 300E käyttämään näitä uudenmallisia laatta mallisia sulakkeita, kun niissä tanko mallisissa on aina joku kosketushäiriö

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Ei se johto pala vaikka laittaisit siihen 30A sulakkeen. Jos edeleen tuumituttaa, niin laita sulake, pistä valot päälle ja ota johdosta kiinni. Ei se johto edes kunnolla lämpene.BMWMB kirjoitti: Tuli tässä mieleen että jos sulake on liian iso valojen johdolle ja johto ei kestä, niin palaako johto heti alkuun kun valot sytyttää vaiko pitemmän ajan kuluessa?

Kovimman virran se ottaa syttyessään, jos ei se sulake silloin pala, niin ei myöhemminkään. Jos sulla olisi tavallinen halogeeni, niin enemmän se virtaa kuluttaisi.

W210 290TD T
Saisko tähän himpun selvennystä, jos on 55W Xenoni vs. 55W halogeni?TIMO T T kirjoitti:Jos sulla olisi tavallinen halogeeni, niin enemmän se virtaa kuluttaisi.

Sytytyksessä tottakai Xenon ottaa enemmän, mutta noin muuten...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
paitsi että ei aina mene käytännössä näin, että jos jännite nousee, niin virran tarve vähenee...tese kirjoitti:Kyllä nuo molemmat ottaa tehonsa mukaisesti saman virran palaessaan.
Eli 2x55W/12V=9,17A joten tuo 8A sulake ei riitä laskennalisesti. Mutta jos auto on käynnissä niin virta onkin 2x55/14=7,85 ja 8A:n sulake kestää. Kymppi ampeerinen on oikea sulake.
jossain teknisessä vempaimessa toimii paremminkin tämä oppi, mutta ei jossain lampussa... lamppu vain palaa himmeämin, jos se ei saa jännitettä riittävästi, ei se osaa vaatia virtaa lisää saavuttaaksensa saman valotehon pienemmällä jännitteellä...
totuus lampun ottamasta virrasta on jossain tuon teorian ja 15A välissä...
menikö riittävän sekavaksi

ja tuskin ne mersun tehtaalla olis 8A sulaketta käyttäneet, jos se ei kestäisi edes teoriassa


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Jep.napa kirjoitti:paitsi että ei aina mene käytännössä näin, että jos jännite nousee, niin virran tarve vähenee...tese kirjoitti:Kyllä nuo molemmat ottaa tehonsa mukaisesti saman virran palaessaan.
Eli 2x55W/12V=9,17A joten tuo 8A sulake ei riitä laskennalisesti. Mutta jos auto on käynnissä niin virta onkin 2x55/14=7,85 ja 8A:n sulake kestää. Kymppi ampeerinen on oikea sulake.
Lampuissa kuten esim, moottoreissakin käämin/hehkulangan resistanssi on aika vakio toimintalämpötilassa joten korkeampi jännite nostaa myös virtaa ja näin ollen kokonaistehoa.
mm. hakkurivirtalähteet taas toimii niin että niiden ottama virta pienenee syöttöjännitteen noustessa.
124 on kyllä, ihan vakiot on umpiot tällä hetkellä, peite/rajauslevyt lähtee umpioista heti ku aikaa on ja umpiot vaihtuu kokonaisuudessaan ens kesään mennessä, mutta näillä eväillä siihen asti. Hyvin näkee noillakin laseilla vaikka niissä nuo viivat ovatkin.Kysyisin BMWMB:ltä että millaisiin umpioihin pistit xenonit?Ja mitkä lasit?
Auto taitaa olla w124.
Kyllä taitaa tuo 16 ampeerin sulake jäädä nyt paikoilleen, katotaan miten käy. Useaan bemariin ja pariin audiin olen xenonit asentanut ja ikinä ei ole sulakkeiden kanssa tarvinnut pelata, ollakko niissä sitten tarpeeksi isot sulakkeet jo alkujaan?
BMW e39 528i kauppakassi_____ex: E36 316i, E36 325, E21 315, E30 316i
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
MB w124 200 työauto _________ex: W124 200
ei se 16A liika iso ole... kokeile tehdä pienet johdon pätkät, jos epäilyttää... esim. sellaiset joissa on 8, 16 ja 32A sulake ja sitten rikot ne sulakkeet oikosulun avulla, ei niiden sulakkeiden rikkoontumis aikaa edes oikein voi verrata, samalla tavalla ne kosahtaa silmän räpäyksessä 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."