Vikatilaa tyrkkää.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Petteril
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Vikatilaa tyrkkää.

Viesti Kirjoittaja Petteril »

Elikäs ML270 cdi välkyttää epc valoa kaasu pohjassa ja rajottaa kierrokset, mutta valo sammuu kaasua nostaessa ja muuten toimii ok.
Autossa on Karalan lastutus mallia mieto. Auto datan laite näyttää vikakoodia p1222 kaasupolkimen asentotunnistin 1. Onko miten yleinen vika vai oisko kuitenkin turbon juuttuvat siivet jumissa ja ahdot hetkellisesti liian korkeat tai matalat ? Jos vika asentotunnistimessa niin onko kallis ja voiko vaihtaa itse ettei tarvii mitään ohjelmointeja?

Terv. Petteri
xr
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja xr »

voi vaihtaa itse eikä tarvi ohjelmointia ootkos vaihtanut polttoaine suodattimen koska?
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä niitä kaasupotikoita on mennyt ainakin w210 malleissa lastulla ja ilman. Cdi:n järjestelmät osaa kyllä kertoa jos vika liittyy ahtopaineeseen eli turbon siipiin. Pystyy vaihtamaan ilman koodailuja> on ns. tyhmä osa joka vain lähettää tietoa.

rumilus kirjoitti:Ei kai vaan tämän Karalan ohjemamuutokset alkavat tuottamaan ongemia. Tästä asiasta on ollut tällä foorumilla keskuteluja.
Et ole ensimmäinen etkä viimeinen asiakas, jotka kokevat Karalan ohjelmoinnin tuomat ongelmat.
Tiettävästi heillä on takuu ohjelmamuutoksista johtuvista vioista/häiriöistä, ei muutakuin auto Karalan pajalle uudelleen.

MITÄ TIEDÄN, kyseisen vikakoodin takana oli eräässä tapauksessa EGR:n pakokaasukierrätyksen ohittaminen Karalan toimenpiteenä.
Kirjoittamasi perusteella et selvästikään ole hajulla nyt tästä aiheesta. Ensinnäkään EGR:ää ei noin vain ohiteta koska järjestelmä huomaa sen välittömästi, toki sen toimintaa rajoitetaan rajusti, mutta ei se edelleenkään liity kaasupotentiometriin millään tavalla.
Tai no sen verran tiedät toki että Karala tekee softa muutoksia takuutyönä ja tietää mitä ollaan tekemässä.
Joku mersupurkaamo??
rumilus
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja rumilus »

Jo toistamiseen moderaattori pyyhkii vastaukseni pois.
En tiedä kuka moderaattoreista tämän tekee ja miksi ?

Vastasin Aki P:n kommentteihin ohjelmamuutoksista ja niiden vaikutuksista...voiko niitä tehdä ja ketkä siihen todellisuudessa kykenevät.

Mutta jos joku moderaattori ei suo antaa foorumilaisille faktatietoa moottoreiden ohjelmamuutoksista, voi vaan ihmetellä moderoinnin tarkoitusperiä.

Jos sevittäisin senverran kysyjälle ja muillekin, että kyseinen kaasupotentiometri on vain yksi pieni parametritekijä moottorin ohjainlaitteiston kokonaisuudesta. Samoin ahtopaineet ja tilavuusvirta ja lämpö ovat myöskin vain hyvin pieniä osatekijöitä moottorin kokonaisvaltaisessa toimintaedellytyksessä.
Mitä tulee kysymyksessä olevaan tapaukseen, voi käydä niin, että Karala ei kykene enää saamaan muuttamiaan ohjemamuutoksia takaisin, koska pysyvät vauriot softassa ovat korjaamattomia. Joten ilmoittamani " takuu " tarkoittaa käytännössä koko ohjelmamuutoksen moottorin ohjainlaitteiden uusimista, jonka manipuloija on vastuussa korvaamaan.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Käsittääkseni toisen liiketoiminnan "häirintä"/ perättömien juttujen levittely ilman mitään todellisia faktoja on juridisesti jopa oikeustoimiin johtava teko :idea:

Jospa nyt Rumilus ottaisit sen tekniikan opuksesi tms. vakaan tiedon lähteesi ja lukisit vielä toisen 40-vuotta ennenkuin alat kertoilemaan mulle tai kelle tahansa Commonrail järjestelmien toimintamallista, niiden heikkouksista ja niihin tehtävistä muutoksista.

Itse ainakin jättäisin noilla pohjatiedoilla nimet pois jos alan kyseenalaistamaan softien eri ominaisuuksia. Ei kaikesta tarvii tietää kaikkea ollakseen nero :arrow:

Valitettavasti en nähnyt aiempaa vastaustasi mutta taatusti oli moderoinnin arvoinen suoritus :?
Joku mersupurkaamo??
rumilus
Mersumies
Mersumies

Aki P kirjoitti:Käsittääkseni toisen liiketoiminnan "häirintä"/ perättömien juttujen levittely ilman mitään todellisia faktoja on juridisesti jopa oikeustoimiin johtava teko :idea:

Jospa nyt Rumilus ottaisit sen tekniikan opuksesi tms. vakaan tiedon lähteesi ja lukisit vielä toisen 40-vuotta ennenkuin alat kertoilemaan mulle tai kelle tahansa Commonrail järjestelmien toimintamallista, niiden heikkouksista ja niihin tehtävistä muutoksista.

Itse ainakin jättäisin noilla pohjatiedoilla nimet pois jos alan kyseenalaistamaan softien eri ominaisuuksia. Ei kaikesta tarvii tietää kaikkea ollakseen nero :arrow:

Valitettavasti en nähnyt aiempaa vastaustasi mutta taatusti oli moderoinnin arvoinen suoritus :?
Jos nyt annan sinullekin lyhyen oppimäärän moottoreiden ohjemamuutoksia tekevistä manipuloijista.

Ensimmäiseen väittämääsi vastaan, että jos jokin taho syyllistyy laillisuuskysymykseen, en ainakaan sitä sanomisillani syyllisty.
Sensijaan mainitsemani manipuloija voi joutua tekemisistään käräjille, jos tosipaikka tulee.
Väitän, että kyseiset tyypit jotka moottoreiden ohjelmamuutos alalla toimivat, eivät todellisuudessa tiedä juuri mitään itse moottoritekniikasta. Tiedän tahot, joissa Suomessa annetaan kyseistä opetusta, eivät opetuksen antajatkaan tiedä moottoritekniikasta juuri mitään.
Taustalla on röyhkeää rahastusta ja piittaamattomuutta. Vastuukysyksen tullessa levitellään käsiä, niin kauan kun joku vie tyypin käräjille.

Tapauksia alkaa olemaan jo jonkin verran, kun manipuloijat ovat saaneet ohjelmamuutoksilla niin pahoja vaurioita ohjelmaan, että auto on vietävä jopa tehtaalle korjattavaksi.
Se on selvä asia , kuka maksaa viulut tälläisissa tapauksissa.

Toiseen väittämääsi kysynkin, että minkälaiset pohjatiedot luulet minulla olevan asiasta ?
Mainitset sen vaan siihen malliin, jolla kyseenalaistat tietotaitoani alalta.
Luulempa vaan, että sinä niikuin Karalakin on ollut hiekkalaatikolla leikkimässä, kun minun elämäntaival näissä merkeissä on ollut suhteellisen pitkällä.
Jotakin on pitkän opiskelun ja elämän aikana oppinut ja toki seuraan eläkepäivinäkin alan kehittymistä eläkeläisen tiiveydellä.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 08.11.2009 21:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja vilhu »

rumilus kirjoitti: Toiseen väittämääsi kysynkin, että minkälaiset pohjatiedot luulet minulla olevan asiasta ?
Luulempa vaan, että sinä niikuin Karalakin on ollut hiekkalaatikolla leikkimässä, kun minun elämäntaival näissä merkeissä on ollut suhteellisen pitkällä.
:lol:
juhape
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhape »

No on jollain otsaa tulla arvostelemaan maan ehkä tunnetuinta softaajaa....
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

rumilus kirjoitti:[

Jos nyt annan sinullekin lyhyen oppimäärän moottoreiden ohjemamuutoksia tekevistä manipuloijista.

Ensimmäiseen väittämääsi vastaan, että jos jokin taho syyllistyy laillisuuskysymykseen, en ainakaan sitä sanomisillani syyllisty.
Sensijaan mainitsemani manipuloija voi joutua tekemisistään käräjille, jos tosipaikka tulee.
Väitän, että kyseiset tyypit jotka moottoreiden ohjelmamuutos alalla toimivat, eivät todellisuudessa tiedä juuri mitään itse moottoritekniikasta. Tiedän tahot, joissa Suomessa annetaan kyseistä opetusta, eivät opetuksen antajatkaan tiedä moottoritekniikasta juuri mitään.
Taustalla on röyhkeää rahastusta ja piittaamattomuutta. Vastuukysyksen tullessa levitellään käsiä, niin kauan kun joku vie tyypin käräjille.

Tapauksia alkaa olemaan jo jonkin verran, kun manipuloijat ovat saaneet ohjelmamuutoksilla niin pahoja vaurioita ohjelmaan, että auto on vietävä jopa tehtaalle korjattavaksi.
Se on selvä asia , kuka maksaa viulut tälläisissa tapauksissa.

Toiseen väittämääsi kysynkin, että minkälaiset pohjatiedot luulet minulla olevan asiasta ?
Kiva kun minuakin joku opettaa näissäkin asioissa, toiset kykenevät ottamaan oppia vastaan ja erottavat oikean harhaopista.
Ei ole montaakaan päivää aikaa kun viimeksi olin hiekkalaatikolla >tekis hyvää itekullekin :idea:

Kysynpä vain että miten voi muuttaa moottorin ohjauksen toimintaa positiiviseen suuntaan jos ei tiedä miten moottorin kuuluu toimia?`Nyt ei sotkeata "lastuja" ja ohjelmia keskenään.

Pohjatiedoistasi:
En tiedä sen enempää taustojasi enkä koulutuspohjaasi, sehän tässä mielenkiintoista onkin. :wink:
Kirjoittelujesi perusteella olet ja haluat olla aina oikeassa, mutta kuitenkaan väittämäsi ei pohjaudu mihinkään todelliseen käytännön faktaan. Siksipä kyseenalaistankin tietotaitoasi koska kirjoituksesi kumoaa välillä toinen toisiaan ja tästä kyseisestä aiheesta minullakin on jotain käytännön faktaa, pohjaa ja jopa jonkinasteista koulutusta taustalla+ että olen pitänyt silmät ja korvat auki.
On esim. kohtuutonta väittää että kaasupolkimen asentoanturin vikakoodi tulee karalan softan takia koska KÄYTÄNNÖSSÄ niitä joudutaan silloin tällöin vaihtamaan ihan vakiokalustoonkin.

En väitä etteikö sinulta tietoa löydy tekniikan alalta, mutta selvästikin olet turhautunut kun et ole keksinyt sille mitään käyttöä eikä lähipiirisi?? lähde enää keskusteluihin mukaan > joten nettiin inttämään. Tunnen muutaman vastaavan henkilön jolla on tarve väittää esim. korppia valkeaksi, keksiä siihen faktat ja sitten kun jää alakynteen niin "halusin vain herattää keskustelua"... :roll: :roll: :roll:

Jos kaikkeen on valmis vastaus, eikä ole mahdollista perääntyä missään tilanteessa, niin ei selvästikään tiedä elämästä yhtään mitään. On mennyt vuosikymmenet hukkaan jos niitä nyt niin monia todellisuudessa edes vielä on kertynyt :?:
Joku mersupurkaamo??
laineracing
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja laineracing »

akiiii,maaailmassa ei ole kuin yksi kaikentietävä ihminen... :wink:
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

laineracing kirjoitti:akiiii,maaailmassa ei ole kuin yksi kaikentietävä ihminen... :wink:
Ja se en oo minä :!:
Joku mersupurkaamo??
rumilus
Mersumies
Mersumies

Pelkäsinkin jo menettäväni paikkani.
Aki P:lle vastaus softa/ohjemamuutoksista.
Aina...aina...aina kun muutetaan moottorin alkuperäisasetuksia heikentävästi tai nostettavaksi, täytyy aina...aina..aina katsoa sen tilanteen toimintaedellytys moottorille, ja sitä valitettavasti ohjemamuutoksien manipuloijat eivät tiedä ja osaa.
Aina kun muutetaan vähänkin moottorin ohjelmaparametrejä, moottorin toiminta huononee radikaalisti. Moottorin ohjainlaitteen muutoksilla ei voida vaikuttaa moottorin mekaanisiin ja fysikaalisiin muutoksiin.
Viimeksi muokannut rumilus, Su 08.11.2009 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija

Se joka tietää, ettei tiedä kaikkea, tietää kuitenkin enemmän kuin se, joka luulee tietävänsä kaiken. :arrow: :mrgreen:
Joku mersupurkaamo??
rumilus
Mersumies
Mersumies

Aki P kirjoitti:Se joka tietää, ettei tiedä kaikkea, tietää kuitenkin enemmän kuin se, joka luulee tietävänsä kaiken. :arrow: :mrgreen:
Näin se menee, olet oikeassa.
Silloin aikoinani tietävänä teekkarina luulin tietäväni asioista lähes kaiken, mutta nyt viimesen 30-vuotta on tuntunut ettei tiedä asioista juuri mitään.
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

rumilus kirjoitti:
Aki P kirjoitti:Se joka tietää, ettei tiedä kaikkea, tietää kuitenkin enemmän kuin se, joka luulee tietävänsä kaiken. :arrow: :mrgreen:
Näin se menee, olet oikeassa.
Silloin aikoinani tietävänä teekkarina luulin tietäväni asioista lähes kaiken, mutta nyt viimesen 30-vuotta on tuntunut ettei tiedä asioista juuri mitään.
Montako muokkausta nyt tulee viestiin?
barton
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja barton »

rumilus kirjoitti: Aina...aina...aina kun muutetaan moottorin alkuperäisasetuksia heikentävästi tai nostettavaksi, täytyy aina...aina..aina katsoa sen tilanteen toimintaedellytys moottorille, ja sitä valitettavasti ohjemamuutoksien manipuloijat eivät tiedä ja osaa.
Eikä muuten onnistu monesti tehtaaltakaan. Montakohan eri softapäivitystä eri automalleihin ja -merkkeihin onkaan tehty tehtaiden toimesta jälkikäteen kun ko. auton moottori ei olekaan toiminut toivotulla tavalla.

Hävyttömät, muokkaavat alkuperäistä softaa, hyi!
rumilus
Mersumies
Mersumies

barton kirjoitti:
rumilus kirjoitti: Aina...aina...aina kun muutetaan moottorin alkuperäisasetuksia heikentävästi tai nostettavaksi, täytyy aina...aina..aina katsoa sen tilanteen toimintaedellytys moottorille, ja sitä valitettavasti ohjemamuutoksien manipuloijat eivät tiedä ja osaa.
Eikä muuten onnistu monesti tehtaaltakaan. Montakohan eri softapäivitystä eri automalleihin ja -merkkeihin onkaan tehty tehtaiden toimesta jälkikäteen kun ko. auton moottori ei olekaan toiminut toivotulla tavalla.

Hävyttömät, muokkaavat alkuperäistä softaa, hyi!
Niinpä. :shock:

Mutta mutta, väitän että auton moottorivalmistajilla on insinöörit, jotka ovat alan terävintä huippua ohjelmoimaan moottoreiden ohjainlaitteita.
Mutta mutta, kun tällä kotoSuomessa on niin spesialisteja, jotka on kurssimuodollisuuksilla ammattikoulupohjalla saaneet pintapuolisen preppauksen moottorin ohjelmamuutoksen tekemiseen, niin kumpikohan " ammattiryhmä " mahtaa olla asian osaavampi puoli.
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

juhape kirjoitti:No on jollain otsaa tulla arvostelemaan maan ehkä tunnetuinta softaajaa....
minä ole ainakaan tuollaisesta koodihuorasta kuullut mitään :D ja itsekkin on sentään tullut muutama moottorinohjaus "koodattua" :P eikä mulla ole edes minkään valtakunnan koulutusta mihinkään mikä liittyy tietokoneisiin, kun ei niitä taittu olla edes vielä varsinaisesti keksitty silloin, kun minä koulussa kuljin... (pc:t siis)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
xr
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja xr »

rumiluksen tekstistä sain ainkin omasta mielestäni sellaisen kuvan jotta siellä auto tehtaassa on oikein hyvin koulutettua väkeä
no sanoisin jotta ihan tavallinen maa jussikin osaisi suunnitella mesuun selliset jousikupit jotka kestäisi ja sanoos viälä päälle jotta mä oon näitä 40 vuotta lypsänyt :lol:
rumilus
Mersumies
Mersumies

Nii...in, ei ne insinööritkään välttämättä voi tehdä kemialliselle korroosiolle mitään..auto - ja moottoritekniikkakin on monen asioiden summa.
Kyllä minulla henkilökohtaisesti on sellainen kutina, että insinööritiimi tässä tapauksessa kyllä päihittää vuoren varmasti juuri ja juuri tietotaitoa saaneen ammattikoululaisen.

Ei niitä moottoreita kannata alkaa manipuloimaan, jos ei kerta kaikkiaan ole tietotaitoa moottoritekniikasta.
Ps. Kuinkahan monta moottorinvalmistajaa löytyy täältä Suomesta :shock: :shock: :shock:
Nyt ei taida olla enää yhtäkään, kun Wärtsilän Wasa 46 meni italiaanojen valmistettavaksi. :lol: Ja sekin on vain keskinopea moottorityyppi. :wink:
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Näitä on AGCO konserni alkanut käyttää muissakin tuotteissaan sen jälkeen kun osti Valmetin.
http://www.agcosisupower.com/suomi/
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ja pientä lisää kyseisiltä sivuilta:
http://www.agcosisupower.com/suomi/yritys/

Vaan miten on rumilus,millä tapaa momenttipisteet sijoittuvat ja käyttäytyvät tässä 7-sylinterisessä konstruktiossa?
http://www.agcosisupower.com/suomi/yrit ... 11=1636294
5- ja 6-sylinterisethän ovat jo käsitellyt.... :mrgreen:
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

mä nyt en paljoa hehkuttais noilla valmetin tekeleillä... ensimmäiset mallit oli huonoja kopioita volvon moottoreista ja 40 vuotta on sitten painettu samoilla kaavoilla...

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
rumilus
Mersumies
Mersumies

DBFI kirjoitti:Näitä on AGCO konserni alkanut käyttää muissakin tuotteissaan sen jälkeen kun osti Valmetin.
http://www.agcosisupower.com/suomi/
Näitä moottoreiden kokoonpanijoita on muitakin Suomessa. :lol:
rumilus
Mersumies
Mersumies

napa kirjoitti:mä nyt en paljoa hehkuttais noilla valmetin tekeleillä... ensimmäiset mallit oli huonoja kopioita volvon moottoreista ja 40 vuotta on sitten painettu samoilla kaavoilla...
Näin siinä kävi, kun ei osata suunnitella- ja tehdä moottoreita. :lol:

Hiukanhan tämä nyt menee OT . :shock:
vilhu
Sisäänajossa
Sisäänajossa

napa kirjoitti:mä nyt en paljoa hehkuttais noilla valmetin tekeleillä...
Kukas tässä nyt on hehkuttanutkaan,sillä eihän Valmet-nimistä firmaa ole olemassakaan.
Epäiltiin,ettei Suomessa ole yhtään moottorin valmistajaa ja epäilyksen vastattiin faktalla.
Jos noista vastauksista löytää hehkutusta,niin eipä täällä päässä voi kuin hymyillä. :)

Lisää vielä epäilyksiin Suomalaisista moottorinvalmistajista:
http://www.wartsila.com/fi,fi,productss ... ,,,,,,.htm
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viesti:

no, en minä pidä itseänikään moottorin valmistajana, vaikka niitä välillä kokoankin irto osista...

suomessa ei ole yhtäkään moottorin valmistajaa, kuten rumilus tuolla jo totesikin (ovat vain ulkomaisten firmojen sivupisteitä)... valmet taas (kykyään susidiesel) on kasannut aina kopioita muiden suunnittelemista moottoreista ja vielä huonolla menestyksellä...

mulle valmet on aina valmet, vaikka se muuttais nimeään kuinka sattuu (tekeehän ne moottoreitakin kuinka sattuu...)

rumilus
Mersumies
Mersumies

barton
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja barton »

rumilus kirjoitti:Niinpä. :shock:

Mutta mutta, väitän että auton moottorivalmistajilla on insinöörit, jotka ovat alan terävintä huippua ohjelmoimaan moottoreiden ohjainlaitteita.
Mutta mutta, kun tällä kotoSuomessa on niin spesialisteja, jotka on kurssimuodollisuuksilla ammattikoulupohjalla saaneet pintapuolisen preppauksen moottorin ohjelmamuutoksen tekemiseen, niin kumpikohan " ammattiryhmä " mahtaa olla asian osaavampi puoli.
Niinpä. Mutta kun ne tehtaan insinöörit on kerran niin ylivoimaisia olentoja, niin miksi ne ei siitä alkuperäisestä softasta tehneet kerralla kunnollista. Melkein jokaiseen automalliin tulee hetken päästä softapäivitys milloin mistäkin syystä. Monesti melko paljonkin persiilleen menneitä softia; polttoaineenkulutus aivan pielessä, päästöt, moottorin käyttäytyminen puutteellista, ym.
En minä mitään aaltoja niille hepuille tekisi, toisaalta töissähän hekin vain käyvät, eikä monena aamuna varmaan hirveesti aina kiinnosta. :D
rumilus
Mersumies
Mersumies

barton kirjoitti:
rumilus kirjoitti:Niinpä. :shock:

Niinpä. Mutta kun ne tehtaan insinöörit on kerran niin ylivoimaisia olentoja, niin miksi ne ei siitä alkuperäisestä softasta tehneet kerralla kunnollista. Melkein jokaiseen automalliin tulee hetken päästä softapäivitys milloin mistäkin syystä. Monesti melko paljonkin persiilleen menneitä softia; polttoaineenkulutus aivan pielessä, päästöt, moottorin käyttäytyminen puutteellista, ym.
En minä mitään aaltoja niille hepuille tekisi, toisaalta töissähän hekin vain käyvät, eikä monena aamuna varmaan hirveesti aina kiinnosta. :D
Insinöörejä on niin moneen lähtöön ( niinkuin autojakin ), mutta veikkaisin insinöörien kuitenkin olevan tietotaidoissa hiukan ylemmällä tasolla kuin amiksen koulukunta.
Kyllä tässä on testattu koko koulukunnan kirjo, joten siitä ei kannata keskutella enempää.

Bittimaailmassa tahtoo olla vallalla pirstoituminen.
Jos manipuloija on onnistunut hävittämään sellaisia dataosioita, ei niitä enää takaisinkaan saa, muutakuin alustamalla ja lataamalla softa uudelleen. Ja se softakin voi olla salatun koodiavaimen takana.
Viimeksi muokannut rumilus, Ma 09.11.2009 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin