Automaatin korjauksessa ongelmia

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Automaatin korjauksessa ongelmia

Viesti Kirjoittaja konna »

Ajattelin kirjoittaa tänne ongelmista W124 300e bensan automaattilaatikon korjauksessa. En ole siis itse korjannut vaihteistoa, vaan se on ammattilaisella. Tuossa pari kuukautta sitten alkoi laatikko pitämään outoa sirisevää ääntä ja tiputtamaan öljyä turbiinin ritilöistä. Noh, tuumasta toimeen ja soittelemaan automaattikorjaajille mikä voisi olla vialla. Kaikki epäilivät turbiinin stefaa vuodon aiheuttajaksi ja äänen öljypumppua. Auton kiikutettiin trailerilla korjaamoon korjattavaksi. Jonkin ajan kuluttua selvisikin, että osa nimeltään brake band piston oli rikkoutunut ja tämän seurauksena turbiinin akseli oli päässyt elämään ja voinut pitää ääntä (Tuo osa kuulemma rikkoutuu jos esim. lyö D->R, pienikin vauhti riittää). Akselin elämisen seurauksena stefa oli kulunut ja alkanut vuotamaan. Laatikkoon vaihdettiin stefa ja tuo brake band piston. Tämän jälkeen laatikko paikalleen, mutta kuinka ollakkaan, punaista öljyä vuoti vieläkin. Sitä tuli kuitenkin huomattavasti vähemmän mitä ennen korjausta. Laatikko uudestaan irti ja korjaamo totesi, että myös turbiinin kaula on saattanut kulua elämisen seurauksena ja vuosi öljyä stefan vaihdosta huolimatta. Tuumasta toimeen ja vaihtoturbiinia etsimään. Se löytyikin hyvin nopeasti ja laitettiin paikalleen jälleen uuden stefan kanssa. Tänään soitin korjaamolle ja kertoivat laatikon vuotavan yhä!

Kerokaahan kaikki automaateista tietävät, mikä voisi olla vialla. Ittelläkin meinaa pikku hiljaa käpy palaa, sillä laatikkoa ollaan ottamassa irti kolmatta kertaa..
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eihän siinä vaan vuoda öljypumpun laipan tiiviste :lol:
Kuva
sittenhän on myös mahollista että, pumpun sisällä oleva turbiinin laakeri olis väljä, tuon stefan alla oleva liukulaakeri :roll:
Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Kiitoksia paljon kuvista. Selvensi hyvin asiaa. Osa nro 12 taitaa olla laipan tiiviste, mutta voitko selventää mikä se laakeri on vai näkyykö sitä kuvassa?

Kuva
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

eipä näjy kuvassa laakeria :roll: voisin kyllä yhestä pumpusta nykästä stefan pois ja kattoo millanen laakeri se on :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mikähän mahtaa olla ko. huoltokorjaamon nimi?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Vaihteisto on korjauksessa Jalasjärvellä nimeltään M. Putz (3-tien varressa ja JAKK:in vieressä). Omistaja saksasta kotoisin oleva herrasmies, joka on ehtinyt pyörittää korjaamoa ilmeisesti jo pari vuosikymmentä ja osaa täydellisesti suomea. Yhden tutun korjaajan suosittelemana vein sinne.
http://www.mputz.fi/
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

mä en olis putzille vieny :roll: vähän kuullu huonoa siitä firmasta...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
miksei
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 299
Liittynyt: To 11.08.2005 18:41
Paikkakunta: Kokemäki

Viesti Kirjoittaja miksei »

Samoin on huonoja kokemuksia kyseisestä firmasta. Ei edes suutinkiristys vanhaan 123 koriseen onnistunut paikkoja rikkomatta...
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Jaahas. Tyyppi kyllä vaikuttaa asiantuntevalta, mutta eniten tässä ottaa nyt pannuun se että auto on viidettä viikkoa pajalla eikä loppua näy. :?

Mutta itse asiaan: mikä ihme siellä mättää, jos stefa on vaihdettu ja toisella turbiinillakin kokeiltu, mutta silti tiputtaa öljyä siitä stefan kohdilta? Osatkin kuulemma alkuperäisiä..

Kaikki vinkit olisivat nyt tarpeen.

touhottaja:olis kyllä mukavaa, jos viitsisit katsoa minkämoinen laakeri siellä on. :)
Viimeksi muokannut konna, La 07.11.2009 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Hiusmurtuma, joka laajenee lämmettyään.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5682
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

konna kirjoitti:Jaahas. Tyyppi kyllä vaikuttaa asiantuntevalta, mutta eniten tässä ottaa nyt pannuun se että auto on viidettä viikkoa pajalla eikä loppua näy. :?

Mutta itse asiaan: mikä ihme siellä mättää, jos stefa on vaihdettu ja toisella turbiinillakin kokeiltu, mutta silti tiputtaa öljyä siitä stefan kohdilta? Osatkin kuulemma alkuperäisiä..

Kaikki vinkit olisivat nyt tarpeen.

touhottaja:olis kyllä mukavaa, jos viitsisit katsoa minkämoinen laakeri siellä on. :)
joo, ja katoinhan minä ja tässähän se näkyy :D tuo ohut vaalee rengas tuossa reijässä :wink:
Kuva
ja tältä se näyttää toiselta puolelta :lol:

Kuva

onhan siinä sellanen mahollisuuskin, että turbiini on lykätty paikalleen kuivaan stefaan mikä palaa heti kun kone käynnistetään taikka turbiinin putki on paikalleen laittaessa pullauttanut stefan huulen jousen pois paikoiltaan :roll: turbiinihan on lykättävä hyvin varovasti ja hitaasti paikalleen ettei se pullauta sitä stefan huulen jousta pois paikoiltaan :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Kiitoksia jälleen hyvistä kuvista. Tähän pätee vanha sanonta, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. :wink:

Pitääpä huomenna ottaa vielä luuri käteen ja vähä kysellä.
Luulisi nyt kuitenkin ammattilaisten tietävän mitä tekee, ettei asiakkaan tartte tulla kertomaan kuinka homma hoidetaan. Tosin tällaisiakin tapauksia varmasti on.. :?
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Pumpun O-rengas usein vuotaa, ylempänä olevassa varaosakuvassa osa 2, vuotaa siis osien 3 ja 8 välistä. Kuivuu vanhuuttaan.
JariN
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

JariN kirjoitti:Pumpun O-rengas usein vuotaa, ylempänä olevassa varaosakuvassa osa 2, vuotaa siis osien 3 ja 8 välistä. Kuivuu vanhuuttaan.
Ja kovettuu ja litistyy. Monta kertaa ollut niin kova o-rengas että ei kestä taittaa yhtään vaan on enemmän muovia kuin kumia.
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

No niin elikkä tuossa taannoin sain autoni putzilta pois ja vikakin löytyi kahden kuukauden korjaamoreissun jälkeen. Stefan ja kehän (kuvassa nro 15) lisäksi sieltä oli mennyt öljypumpun sisällä oleva liukulaakeri, mitä touhottajakin veikkasi. Eivät olleet katsoneet ensimmäisellä kerralla vissiin pumppua kuin päällisinpuolin, sillä luulivat, että öljyvuoto johtuu pelkästään stefasta. Kaikista hauskinta on se, että soitin silloin taannoin ja kysäisin laakerin kunnosta, että onko varmasti tarkistettu ja vakuuttivat olevan pumpun kunnossa. Sen jälkeen alkoivatkin ehdottaa tuota uutta turbiina. Heidän mielestään kaula oli kulunut ja sen takia vuoti. Uuden turbiininkin kanssa tietenkin vielä vuoti ja pois ottaessa sitä tarttui pumpun laakeri kuulemma kiinni turbiinin kaulaan jolloinka vika selvisi.

Aikamoista pelleilyä koko touhu. Kolme kertaa piti laatikko ottaa irti koko kahden kuukauden aikana. Noh eipä äijä voinut tietenkään laskuttaa kuin yhden irtioton+osat. Sen voin kyllä sanoa, ettei tarvitse viedä enää koskaan putzille mitään enkä voi suositella kenellekään muullekaan. Lupauksia lupauksien perään, mutta mitään ei tapahdu. Ikinä ei ilmoittaunut missä mennään ja mitä tapahtuu. Itse piti huolehtia ja kysellä.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä niitä aina riittää tollasiakin. mulla kävi vähän saman lailla yhdessä varkaiden jälkien korjailu jutussa. oli muka kaikki tehty niin kun oli sovittu. sitten jouduinkin ite tekeen kaiken alusta loppuun.. ovipahvit repsotti, oven lukko oli melkein irti, lasinsirut oven sisässä jne jne. ja nekin oli mukamas kaikki tehty kunnolla.

niin ja tää korjaamo oli joku mikähän lie valton autokorjaamo, taikka joku semmonen tampereella ylöjärvensuunnalla kuiteskin. surkee korjaamo oli ainaskin sillon. n. 4 taikka 5 vuotta sitten. en tiiä onko asiat sielä parantunu.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin