Uusia tuulia autoverotuksessa ?
Uusia tuulia autoverotuksessa ?
Suomessakin taitaa lopultakin autoveromuuri hankinta veron
muodossa murtua ?
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... isteriossa
Tässä tuo linkin juttu.
Kuten tiedämme, Valtiovarainministeriössä on käynnissä Verohallinnon, Tullin ja AKE:n verotustoimintoja selvittävä työryhmä eli VETO-työryhmä. Työryhmän oli määrä tiedottaa työryhmän tuloksista lokakuun loppuun mennessä, mutta "yllättäen" tiedottamisesta luovuttiin. Ulkopuolisille avoimen tiedotustilaisuuden sijaan Valtioavarainministeriössä järjestetään 11.11. keskustelutilaisuudeksi nimetty tapahtuma, jonka oikea luonne on tiedotustilaisuus. Näppärällä nimeämistempulla tilaisuus on saatu muutettua tiukasti rajatun osanottajankunnan väliseksi tilaisuudeksi. Mitä ilmeisemmin sisältö on sellainen, ettei sitä voi päästää julkisuuteen.
Asioista perillä olevien tahojen mukaan työryhmän kanta on selvä eli autoilun verotus esitetään keskitettäväksi AKE:lle. Käytännössä se tarkoittaa nykymuotoisen autoverotuksen päättymistä.
Esityksen taustalla on useampia seikkoja, jotka kaikki puhuvat radikaalien muutosten puolesta. Asioista perillä olevat tahot Valtiovarainministeriössä ja tullissa ovat kertoneet kahvipöytäkeskusteluissa, että valtio on joutunut harvinaisen suoran painostuksen kohteeksi useammaltakin suunnalta. Ensinnäkin Euroopan komissio on ilmeisestikin ottanut Suomen autoveron asiakseen, josta esimakua saatiin elv-kanteen muodossa. Lissabonin sopimuksen hyväksyminen ei ole ainakaan vähentämässä komission painostusta. Laajalti tunnustettu näkemys on, että Suomen autoverotus ei ole unionin suurimpia ongelmia, mutta komissio on ottanut sen silmätikukseen. Toiseksi autoala on ryhtynyt AKL:n kautta ennennäkemättömään lobbaukseen autoveron poistamisen puolesta. Lobbaus tosin kohdistuu voimakkaimmin eduskuntaa lähellä oleviin tahoihin, eikä niinkään virkamiehiin. Kolmanneksi Valtiovarainministeriön sisältä ja muilta viranomaisilta tulevat valtionhallinnon sisäiset paineet ajavat voimakkaasti muutosta. Suurimpana ongelmana on autoveron verokertymän pienentyminen alle puoleen budjetoidusta.
AKE:n kannalta suurin käytännön ongelma on uuden ajoneuvoverotuksen sisäänajo, joka tapahtuu 1.3.2010 - 28.2.2011 välisenä aikana. Viimeisetkin ajoneuvot ovat uudessa järjestelmässä vasta helmikuussa 2011, johon on vielä lähes puolitoista vuotta. Sitä ennen on vaikea nähdä tilannetta, jossa ajoneuvoverotusta kiristettäisiin kautta linjan kattamaan autoveron poistumisesta aiheutuvaa tulovajetta. Ajoneuvoverolakiin tehdyn muutoksen perusteella ajoneuvot siirtyvät uuden ajoneuvoveron piiriin ajoneuvokohtaisen verokauden päättyessä eli käytännössä nykyisen omistajan tai haltijan ajoneuvorekisteriin merkitsemisen ajankohdan mukaan. Uusina ja käytettynä verotettavien ajoneuvojen siirtäminen uuteen järjestelmään onnistuisi heti 1.3.2010 alkaen, mutta ongelmaksi muodostuu ajoneuvoveron taso. Uudistettunakaan se ei riitä paikkaamaan autoverosta luopumisesta johtuvaa vajetta, joten ajoneuvoveron veroperusteita jouduttaneen vielä muuttamaan. Mikäli autoverosta luovuttaisiin 1.3.2010, niin osa autoista joutuisi maksamaan jopa 12 kuukautta aikaisemmin korkeampaa ajoneuvoveroa. Tilanne olisi todennäköisesti varsin ongelmallinen poliitikoille, varsinkin kun jo ajatus nykyisten autojen uudelleen verottamista, johon tilanne käytännössä ainakin joltakin osin johtaa, on vaikeasti hyväksyttävä asia.
Ministeriöissä pohdittaneen erilaisia vaihtoehtoja tilanteen purkamiseksi. Todennäköisiä vaihtoehtoja on, että autoverosta luovutaan pikimmiten ja koko autokanta siirretään uuteen järjestelmään esimerkiksi 1.3.2010 alkaen tai sitten ajoneuvoverotuksen uudistusta lykätään joitakin kuukausia käytännön ongelmien ratkaisemiseksi. Hyväksi havaittu selitys on kertoa syyksi tietokoneongelmat.
Tullin johdolla on mitä ilmeisimmin tietoa tulevasta muutoksesta, koska tullin on ryhtymässä käytettyjen ajoneuvojen verotusta varten rakennetun organisaation vaiheittaiseen purkamiseen. Henkilöstöä ryhdytään heti ensi vuoden alusta siirtämään muihin tehtäviin ja verotus keskitetään tullipiirien päätoimipaikkoihin. Näin ollen merkittävä osa valtakunnasta jää pian ilman autoverotuksen palveluja. Ilmeisestikin tullissa katsotaan, että ajoneuvojen kuntotarkastukset, valmistenumeroiden syynäämiset ym. on muuttumassa pian tarpeettomaksi.
http://www.hare.vn.fi/mHankePerusSelaus.asp
muodossa murtua ?
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... isteriossa
Tässä tuo linkin juttu.
Kuten tiedämme, Valtiovarainministeriössä on käynnissä Verohallinnon, Tullin ja AKE:n verotustoimintoja selvittävä työryhmä eli VETO-työryhmä. Työryhmän oli määrä tiedottaa työryhmän tuloksista lokakuun loppuun mennessä, mutta "yllättäen" tiedottamisesta luovuttiin. Ulkopuolisille avoimen tiedotustilaisuuden sijaan Valtioavarainministeriössä järjestetään 11.11. keskustelutilaisuudeksi nimetty tapahtuma, jonka oikea luonne on tiedotustilaisuus. Näppärällä nimeämistempulla tilaisuus on saatu muutettua tiukasti rajatun osanottajankunnan väliseksi tilaisuudeksi. Mitä ilmeisemmin sisältö on sellainen, ettei sitä voi päästää julkisuuteen.
Asioista perillä olevien tahojen mukaan työryhmän kanta on selvä eli autoilun verotus esitetään keskitettäväksi AKE:lle. Käytännössä se tarkoittaa nykymuotoisen autoverotuksen päättymistä.
Esityksen taustalla on useampia seikkoja, jotka kaikki puhuvat radikaalien muutosten puolesta. Asioista perillä olevat tahot Valtiovarainministeriössä ja tullissa ovat kertoneet kahvipöytäkeskusteluissa, että valtio on joutunut harvinaisen suoran painostuksen kohteeksi useammaltakin suunnalta. Ensinnäkin Euroopan komissio on ilmeisestikin ottanut Suomen autoveron asiakseen, josta esimakua saatiin elv-kanteen muodossa. Lissabonin sopimuksen hyväksyminen ei ole ainakaan vähentämässä komission painostusta. Laajalti tunnustettu näkemys on, että Suomen autoverotus ei ole unionin suurimpia ongelmia, mutta komissio on ottanut sen silmätikukseen. Toiseksi autoala on ryhtynyt AKL:n kautta ennennäkemättömään lobbaukseen autoveron poistamisen puolesta. Lobbaus tosin kohdistuu voimakkaimmin eduskuntaa lähellä oleviin tahoihin, eikä niinkään virkamiehiin. Kolmanneksi Valtiovarainministeriön sisältä ja muilta viranomaisilta tulevat valtionhallinnon sisäiset paineet ajavat voimakkaasti muutosta. Suurimpana ongelmana on autoveron verokertymän pienentyminen alle puoleen budjetoidusta.
AKE:n kannalta suurin käytännön ongelma on uuden ajoneuvoverotuksen sisäänajo, joka tapahtuu 1.3.2010 - 28.2.2011 välisenä aikana. Viimeisetkin ajoneuvot ovat uudessa järjestelmässä vasta helmikuussa 2011, johon on vielä lähes puolitoista vuotta. Sitä ennen on vaikea nähdä tilannetta, jossa ajoneuvoverotusta kiristettäisiin kautta linjan kattamaan autoveron poistumisesta aiheutuvaa tulovajetta. Ajoneuvoverolakiin tehdyn muutoksen perusteella ajoneuvot siirtyvät uuden ajoneuvoveron piiriin ajoneuvokohtaisen verokauden päättyessä eli käytännössä nykyisen omistajan tai haltijan ajoneuvorekisteriin merkitsemisen ajankohdan mukaan. Uusina ja käytettynä verotettavien ajoneuvojen siirtäminen uuteen järjestelmään onnistuisi heti 1.3.2010 alkaen, mutta ongelmaksi muodostuu ajoneuvoveron taso. Uudistettunakaan se ei riitä paikkaamaan autoverosta luopumisesta johtuvaa vajetta, joten ajoneuvoveron veroperusteita jouduttaneen vielä muuttamaan. Mikäli autoverosta luovuttaisiin 1.3.2010, niin osa autoista joutuisi maksamaan jopa 12 kuukautta aikaisemmin korkeampaa ajoneuvoveroa. Tilanne olisi todennäköisesti varsin ongelmallinen poliitikoille, varsinkin kun jo ajatus nykyisten autojen uudelleen verottamista, johon tilanne käytännössä ainakin joltakin osin johtaa, on vaikeasti hyväksyttävä asia.
Ministeriöissä pohdittaneen erilaisia vaihtoehtoja tilanteen purkamiseksi. Todennäköisiä vaihtoehtoja on, että autoverosta luovutaan pikimmiten ja koko autokanta siirretään uuteen järjestelmään esimerkiksi 1.3.2010 alkaen tai sitten ajoneuvoverotuksen uudistusta lykätään joitakin kuukausia käytännön ongelmien ratkaisemiseksi. Hyväksi havaittu selitys on kertoa syyksi tietokoneongelmat.
Tullin johdolla on mitä ilmeisimmin tietoa tulevasta muutoksesta, koska tullin on ryhtymässä käytettyjen ajoneuvojen verotusta varten rakennetun organisaation vaiheittaiseen purkamiseen. Henkilöstöä ryhdytään heti ensi vuoden alusta siirtämään muihin tehtäviin ja verotus keskitetään tullipiirien päätoimipaikkoihin. Näin ollen merkittävä osa valtakunnasta jää pian ilman autoverotuksen palveluja. Ilmeisestikin tullissa katsotaan, että ajoneuvojen kuntotarkastukset, valmistenumeroiden syynäämiset ym. on muuttumassa pian tarpeettomaksi.
http://www.hare.vn.fi/mHankePerusSelaus.asp
Viimeksi muokannut sportsman, Pe 06.11.2009 08:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
tälläisen taantuman aikana alkaa pelottaa, että koko muukin maailma ottaa käyttöön tämän suomen autoverotus mallin, sittenhän se olis tämä suomenkin malli yhtenäinen muiden kanssa 

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
..
ja sitten ne vielä ilkeäävät syyllistää ruumiillista työtä tekevää veron maksajaa siitä, ettei sen rahat riitä uuteen autoon ,kun verotus lopulta kiristyy 

vaihteeksi mersuton, 11 ollut ja tulee olemaan ...lukematon määrä
Innolla odotetaan että jotain tuolta kuuluisi. Mitähän tämä tulee tarkoittamaan käyttettyjen autojen tuojalle jos hankintavero poistuisi? Ei tarvi maksaa veroja tuontiautosta ollenkaan? Pihassa seisoo C30 AMG ilman kilpiä vielä. Tekisi mieli ottaa autoo käyttöön, mutta eihän sitä uskalla mennä tekemään tälläisessa tilanteessa, ennen kuin saa varmuuden mitä ne siellä päättää.. 

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Niin kyllä se juuri sitä tarkoittaa että autoveroa ei makseta enää
uusista eikä ns.tuontiautoista.
Käyttömaksut nousevat sekä polttoaineverot.
Jo nyt suurin häviäjä on ollut ns tavallinen uudenauton ostaja.
Hän maksaa autosta euroopan kalleimman hinnan ja kun tuo autonsa vaihtoon 2-5 vuoden päästä niin saa vaihtohyvityksen joka vastaa
Saksan hintatasoa.
uusista eikä ns.tuontiautoista.
Käyttömaksut nousevat sekä polttoaineverot.
Jo nyt suurin häviäjä on ollut ns tavallinen uudenauton ostaja.
Hän maksaa autosta euroopan kalleimman hinnan ja kun tuo autonsa vaihtoon 2-5 vuoden päästä niin saa vaihtohyvityksen joka vastaa
Saksan hintatasoa.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Kiitos tiedosta. Piinallinen odotus jatkuu, mutta toivottavasti se palkitaan ja PIAN! 

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Tuskin kannattaa hengitystä pidätellä muutosta odottaessa!!
Tämä "salainen autoveropalaverihan" näyttää olevan Tuulilasin keskustelupalstalle jonkun keskustelijan kirjoittama kommentti eikä siis minusta sellaisenaan kovinkaan luotettava tietolähde.
Toivotaan että hankintavero kevenisi, mutta....
Tämä "salainen autoveropalaverihan" näyttää olevan Tuulilasin keskustelupalstalle jonkun keskustelijan kirjoittama kommentti eikä siis minusta sellaisenaan kovinkaan luotettava tietolähde.
Toivotaan että hankintavero kevenisi, mutta....
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
No joo. Ei tässä tarkotus olekaan, mutta toivossa on hyvä elää. Oon muutenkin valmistautunut siihen että verotan tuon vasta ensivuodelle, niin josko sieltä edes jotain kuuluis ennen sitä..jva kirjoitti:Tuskin kannattaa hengitystä pidätellä muutosta odottaessa!!
Tämä "salainen autoveropalaverihan" näyttää olevan Tuulilasin keskustelupalstalle jonkun keskustelijan kirjoittama kommentti eikä siis minusta sellaisenaan kovinkaan luotettava tietolähde.
Toivotaan että hankintavero kevenisi, mutta....

Oon myös valmistaunut maksamaan täyden veron, mutta katsotaan nyt..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Jos katsoit tarkemmin niin varmaankin huomasit, että tälläinen
veto-ryhmä löytyy.
http://www.hare.vn.fi/mHankePerusSelaus ... Typ=Selaus
Ei liene mikään salaisuus, muutosta on tulossa mutta aikataulu pidetään
salassa viimeiseen asti.
veto-ryhmä löytyy.
http://www.hare.vn.fi/mHankePerusSelaus ... Typ=Selaus
Ei liene mikään salaisuus, muutosta on tulossa mutta aikataulu pidetään
salassa viimeiseen asti.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
just joo, vai että tälläistä ne taas suunnitteleejarskak kirjoitti:bensa-autoihinkin painoon perustuva käyttövoimaverotus?

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
ettei tässä nyt ole taas tuota käyttövoimavero (vanha dieselvero) ja käyttömaksua sekoittu keskenään
tuohan nyt on vanha juttu, että se käyttömaksu tulee auton painoon perustuvaksi...
käyttövoimamaksu (tai käyttövoimavero) ei ole sama, kuin käyttömaksu...
minä jo ehdin pelästyä, että nyt pitää alkaa maksamaan vielä dieselveroakin bensa autosta
kuten se pitää maksaa sähköautostakin...

tuohan nyt on vanha juttu, että se käyttömaksu tulee auton painoon perustuvaksi...
käyttövoimamaksu (tai käyttövoimavero) ei ole sama, kuin käyttömaksu...
minä jo ehdin pelästyä, että nyt pitää alkaa maksamaan vielä dieselveroakin bensa autosta

W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Tehtäväkuvaus:
Hankkeen tarkoituksena on kartoittaa eri vaihtoehtoja verotuksen uudelleenjärjestämiseksi ja hallinnon tehostamiseksi sekä toiminnan vaikuttavuuden parantamiseksi.
Tavoitteet:
Selvitetään vaihtoehtoisten verotukseen liittyvien organisaatio- ja toimintatapojen vaikutukset asiakasvaikuttavuuteen, taloudellisuuteen ja tuottavuuteen."
Asian voi tietysti tulkita miten haluaa/ monella tavalla, mutta nuo selvitystyöryhmän tavoitteet ja tehtävä voi viitata myös organisaatiomuutoksiin ja tehtäväjaon uudistamiseen, eikä sinänsä verojärjestelmän merkittävään muutokseen.
Varsinkin työryhmän tavoitteet tuntuvat viittavan lähinnä organisaatio- ja tehtäväjaon muutoksiin, eikä niinkään verojärjestelmän periaatteellisiin muutoksiin.
Sekin pitää muistaa näissä asioissa että se, mikä kenenkin mielestä on "merkittävä muutos" tai "kokonaisuudistus" on suhteellista.
Osa näkee asian niin että noilla termeillä ei voida tarkoittaa mitään muuta kuin autoveron poistamista, osa taas näkee asian siten että jo tehty uudistus (autoveron porrastaminen CO2-päästön mukaan) on perustavaa laatua oleva uudistus.
No, nähtäväksi jää mistä on kysymys, toivottavaa kuitenkin olisi että valtiovalta ottaisi hiukan avoimemman linjan tämän asian suhteen jotta tämä kohta ikuiselta vaikuttava vatvominen päättyisi.
Siihen riittäisi selkokielinen ilmoitus: "verotuksen periaate ei tule muuttumaan"
TAI
"Verotuksen periaate muuttuu seuraavalla tavalla alkaen päivämäärästä xx.xx.xxxx"
Ihan sama kumpi tuon ilmoituksen sisältö olisi, pääasia että vatkaaminen loppuisi, se olisi varmaankin jokaisen etu autokauppiaista meihin kuluttajiin ja kaikkien siltä väliltä.
Hankkeen tarkoituksena on kartoittaa eri vaihtoehtoja verotuksen uudelleenjärjestämiseksi ja hallinnon tehostamiseksi sekä toiminnan vaikuttavuuden parantamiseksi.
Tavoitteet:
Selvitetään vaihtoehtoisten verotukseen liittyvien organisaatio- ja toimintatapojen vaikutukset asiakasvaikuttavuuteen, taloudellisuuteen ja tuottavuuteen."
Asian voi tietysti tulkita miten haluaa/ monella tavalla, mutta nuo selvitystyöryhmän tavoitteet ja tehtävä voi viitata myös organisaatiomuutoksiin ja tehtäväjaon uudistamiseen, eikä sinänsä verojärjestelmän merkittävään muutokseen.
Varsinkin työryhmän tavoitteet tuntuvat viittavan lähinnä organisaatio- ja tehtäväjaon muutoksiin, eikä niinkään verojärjestelmän periaatteellisiin muutoksiin.
Sekin pitää muistaa näissä asioissa että se, mikä kenenkin mielestä on "merkittävä muutos" tai "kokonaisuudistus" on suhteellista.
Osa näkee asian niin että noilla termeillä ei voida tarkoittaa mitään muuta kuin autoveron poistamista, osa taas näkee asian siten että jo tehty uudistus (autoveron porrastaminen CO2-päästön mukaan) on perustavaa laatua oleva uudistus.
No, nähtäväksi jää mistä on kysymys, toivottavaa kuitenkin olisi että valtiovalta ottaisi hiukan avoimemman linjan tämän asian suhteen jotta tämä kohta ikuiselta vaikuttava vatvominen päättyisi.
Siihen riittäisi selkokielinen ilmoitus: "verotuksen periaate ei tule muuttumaan"
TAI
"Verotuksen periaate muuttuu seuraavalla tavalla alkaen päivämäärästä xx.xx.xxxx"
Ihan sama kumpi tuon ilmoituksen sisältö olisi, pääasia että vatkaaminen loppuisi, se olisi varmaankin jokaisen etu autokauppiaista meihin kuluttajiin ja kaikkien siltä väliltä.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
jva kirjoitti:Tuskin kannattaa hengitystä pidätellä muutosta odottaessa!!
Tämä "salainen autoveropalaverihan" näyttää olevan Tuulilasin keskustelupalstalle jonkun keskustelijan kirjoittama kommentti eikä siis minusta sellaisenaan kovinkaan luotettava tietolähde.
Toivotaan että hankintavero kevenisi, mutta....
Oltiinpa siellä tuulilasin autovero palstalla hyvin ajanhermolla myös edellisessä autoveromuutoksessa... tällöin myös eräs valtion virkamies osallistui meidän keskusteluun inttämällä valkoista mustaksi loppuun asti. Nyt hän on poistunut linjoilta.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
Lopultakin yli 50 vuotta vanha väliaikainen kateus/ylellisyysvero poistetaan... ja kaikki suomalaiset voittaa!
Lukemattomia ihmishenkiä säästetään, kuten myös vammautumisia, kun autokanta nykyaikaistuu.
Valtion verotulot pysyvät ennallaan, kun muutamalla sentillä nostetaan polttoaineveroa ja käyttömaksuja hieman nostetaan... myös asuntoautoille... kun huomioidaan tuleva onnettomuuskehitys paremmalla autokannalla.
Automaahantuojien ja isojen merkkiketjujen autoverotuskartelli / korruptiopohjainen autoveropetokseen perustuva verotuskäytäntö loppuu.
Lipposlovakkia termikin vanhenee; hankintaverotuksen poistuessa suomi olisi jo hyvää vauhtia laskeutumassa puusta alas, vähintään alaoksille kuikuilemaan.... ja maahankin asti, kunhan poliittinen korruptio poistuisi myös kunnallispoliittisesta kauppapaikka-kaavoituksesta.
Lukemattomia ihmishenkiä säästetään, kuten myös vammautumisia, kun autokanta nykyaikaistuu.
Valtion verotulot pysyvät ennallaan, kun muutamalla sentillä nostetaan polttoaineveroa ja käyttömaksuja hieman nostetaan... myös asuntoautoille... kun huomioidaan tuleva onnettomuuskehitys paremmalla autokannalla.
Automaahantuojien ja isojen merkkiketjujen autoverotuskartelli / korruptiopohjainen autoveropetokseen perustuva verotuskäytäntö loppuu.
Lipposlovakkia termikin vanhenee; hankintaverotuksen poistuessa suomi olisi jo hyvää vauhtia laskeutumassa puusta alas, vähintään alaoksille kuikuilemaan.... ja maahankin asti, kunhan poliittinen korruptio poistuisi myös kunnallispoliittisesta kauppapaikka-kaavoituksesta.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Nimenomaan. Autovero sinänsä ei ole erityisen haitallinen asia ja jostain niitä verorahoja pitää kerätä. Poliittisen kentän tietyltä reunalta yleensä kuvitellaan että joku muu maksaa ne verot ja itse voi aina olla se saava osapuoli.jva kirjoitti: Ihan sama kumpi tuon ilmoituksen sisältö olisi, pääasia että vatkaaminen loppuisi, se olisi varmaankin jokaisen etu autokauppiaista meihin kuluttajiin ja kaikkien siltä väliltä.
Vaikka en yhtään Tuulilasin palstoja ole seurannut niin kyllä tässä pitkälti vedotaan EU:n painostukseen Suomesta sisältä päin. Miten ihmeessä Tanskan 100+(?) prosentin autovero kelpaa EU:lle jos Suomen vero ei käy. Eri asia se tasapuolinen tuonnin salliminen mutta se on enemmän tai vähemmän mahdollista vaikka autovero olisi mikä tahansa.
Autoveron pudotuksesta häviää aina nykyinen auton omistaja, lyhyellä tähtäimellä ainakin.
Polttoaineveroa ei voi niin vain nostaa muutamalla sentillä ja laittaa kuorma-autokuljetuksia maksamaan henkilöautojen veroale. Minkähänlainen byrokratia siihen keksitään kun kuljetusliikkeiden verot kompensoidaan, syrjäseutujen asutus turvataan jne. jne. (ottamatta kantaa ovatko nuo välttämättömiä mutta joka tapauksessa puskuria itärajallekin tullaan "helsinkiläisiä" varten järjestämään.
Eikä tämä lopu autoveron poistamiseen. Sen jälkeen tarvitaan vanhahkojen autojen romutuspalkkiota jotta autoteollisuus pärjää lamassa (hyödyttää Suomea todella paljon) ja että autokantaa saataisiin entisestään turvallisemmaksi. Tyhmä kuluttaja luulee hyötyvänsä vaikka se onkin k**i housuissa kun vähän aikaa lämmittää.
Vähän kyllä pahaa pelkään että jos tässä jotakin muutosta on ilmassa, muuta kuin se että verotuksen käytännön toteuttaja muuttuu Tullista AKE:ksi, niin sitten se tarkoittaa sitä että entiset maksut ja verot säilyy ja jotakin uutta isketään niiden päälle?!
No, uudistustahan on jokatapauksessa tulossa vuoden alusta, koska silloinhan astuu voimaan päästöperusteinen käyttömaksu, vai mikä se nyt nimeltään olikaan se vuosittainen maksu?!
No, uudistustahan on jokatapauksessa tulossa vuoden alusta, koska silloinhan astuu voimaan päästöperusteinen käyttömaksu, vai mikä se nyt nimeltään olikaan se vuosittainen maksu?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
- Porsche Cayman S-
Suomessahan on jo maailman kalleimmat sekä vanhimmat autot.
Muutoksessa on varmasti kyse siitä, että hankinnan verottamisesta siirrytään käytön verottamiseen. Tätä mantraa Katainenhan on jo hokenut
pitkän aikaa.
Mutta toisaalta jos ei halua uskoa mihinkään muutokseen niin ei muuta
kuin autokauppaan vaihtotarjousta kysymään uuteen autoon.
Muutoksessa on varmasti kyse siitä, että hankinnan verottamisesta siirrytään käytön verottamiseen. Tätä mantraa Katainenhan on jo hokenut
pitkän aikaa.
Mutta toisaalta jos ei halua uskoa mihinkään muutokseen niin ei muuta
kuin autokauppaan vaihtotarjousta kysymään uuteen autoon.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Mielenkiintoinen uutinen. Varsinkin kun toin lokakuussa auton ja odotan juuri autoveropäätöstä joulu-tammikuulle. Vero lienee 10 000€ luokkaa, jonka maksaisin siis täysin turhaan näiden veronpoistumis puheiden perusteella.
Ilmeisesti tuon verohakemukseni voi perua, kun päätös on tullut? Kyllä mielellään olisi muutaman viikon takia maksamatta 10 000€! Voisiko näin toimia?
Ilmeisesti tuon verohakemukseni voi perua, kun päätös on tullut? Kyllä mielellään olisi muutaman viikon takia maksamatta 10 000€! Voisiko näin toimia?
Käsittääkseni voit perua autoveroilmoituksen , siis sen minkä teit tulliin ennenkuin autoveropäätös tehdään.
Joudut maksamaan pienen summan rahaa tuosta perumisesta riippuen kuinka kauan olet jo hyötynyt eli ajanut 3 kk:n kilvillä.
Käsittääkseni kun autoveropäätös on tehty niin ainoa keino on maksaa se ja tehdä sitten autoverovalitus.
Joudut maksamaan pienen summan rahaa tuosta perumisesta riippuen kuinka kauan olet jo hyötynyt eli ajanut 3 kk:n kilvillä.
Käsittääkseni kun autoveropäätös on tehty niin ainoa keino on maksaa se ja tehdä sitten autoverovalitus.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Ehkä sen voi perua vielä ennen eräpäivääkin ?
tullin sivulta:
jotta ajoneuvon käyttöoikeus säilyisi, se on ilmoitettava verotettavaksi viimeistään viiden
päivän kuluttua käyttöönottoilmoituksen vahvistamisesta. Veroton käyttöoikeus päättyy
myös autoveron eräpäivänä sekä silloin, jos autoverotus peruutetaan.
Asiakasohje nro 5, Tullihallitus, marraskuu 2008
Jos ajoneuvon verotus peruutetaan, verovelvolliselta kannetaan sama maksu kuin Tullihallituksen
ennakkoratkaisusta (110 euroa vuonna 2008) sekä autoverona viisi prosenttia siitä
verosta, joka ajoneuvosta olisi tullut suoritettavaksi, jos verotus olisi toimitettu loppuun.
Peruutuksen vuoksi kannettua veroa ei oteta huomioon, jos ajoneuvo myöhemmin verotetaan.
Käyttöönottoilmoituksen voi tehdä useammasta kuin yhdestä ajoneuvosta kerrallaan.
Käyttöoikeus ei myöskään lakkaa, vaikka ajoneuvon omistusoikeus siirrettäisiin. On kuitenkin
syytä huomata, että jos ajoneuvolla on suomalainen liikennevakuutus, sen voimassaolo
päättyy, kun ajoneuvon omistusoikeus siirretään.
tullin sivulta:
jotta ajoneuvon käyttöoikeus säilyisi, se on ilmoitettava verotettavaksi viimeistään viiden
päivän kuluttua käyttöönottoilmoituksen vahvistamisesta. Veroton käyttöoikeus päättyy
myös autoveron eräpäivänä sekä silloin, jos autoverotus peruutetaan.
Asiakasohje nro 5, Tullihallitus, marraskuu 2008
Jos ajoneuvon verotus peruutetaan, verovelvolliselta kannetaan sama maksu kuin Tullihallituksen
ennakkoratkaisusta (110 euroa vuonna 2008) sekä autoverona viisi prosenttia siitä
verosta, joka ajoneuvosta olisi tullut suoritettavaksi, jos verotus olisi toimitettu loppuun.
Peruutuksen vuoksi kannettua veroa ei oteta huomioon, jos ajoneuvo myöhemmin verotetaan.
Käyttöönottoilmoituksen voi tehdä useammasta kuin yhdestä ajoneuvosta kerrallaan.
Käyttöoikeus ei myöskään lakkaa, vaikka ajoneuvon omistusoikeus siirrettäisiin. On kuitenkin
syytä huomata, että jos ajoneuvolla on suomalainen liikennevakuutus, sen voimassaolo
päättyy, kun ajoneuvon omistusoikeus siirretään.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
1.4.2009 autoveromuutoksessa myös Suomessa otettiin käyttöön
autoveronpalaustusjärjestelmä.
ELi jos autosi on rekisteröity esimmäisen kerran Suomeen 1.4.2009 jälkeen saat siitä verosi pois kun se viedään maasta 2010 alkaen.
Tosin alle 1000 veroja ei makseta takasin.
autoveronpalaustusjärjestelmä.
ELi jos autosi on rekisteröity esimmäisen kerran Suomeen 1.4.2009 jälkeen saat siitä verosi pois kun se viedään maasta 2010 alkaen.
Tosin alle 1000 veroja ei makseta takasin.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Tämä siis tarkoittaa sitä että jos nyt normaalisti verotan autoni Suomeen ja myyn sitten takaisin esim. Ruotsiin niin saan maksamani veron takaisin kokonaisuudessaan?sportsman kirjoitti:1.4.2009 autoveromuutoksessa myös Suomessa otettiin käyttöön
autoveronpalaustusjärjestelmä.
ELi jos autosi on rekisteröity esimmäisen kerran Suomeen 1.4.2009 jälkeen saat siitä verosi pois kun se viedään maasta 2010 alkaen.
Tosin alle 1000 veroja ei makseta takasin.

Eli näinhän auto on ollut niinkuin käytössä "ilman veroja". Pantti on maksettu mutta sen saa takaisin. Jos tämä on totta niin tottahan se että tämä koko vero poistuu pian!

Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Juhlan paikka sitten joskus
No jos Berliinin muurikin kaatui niin kaatunee tämä viimeinen NL ja DDR virkamies-saavutus eli Suomen autoverotuskin joskus.
On kyllä sitten samanlaisen juhlan paikka kun tuo muurin kaatuminen..
On kyllä sitten samanlaisen juhlan paikka kun tuo muurin kaatuminen..
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
Kyllä tuo autoveronpalautusjärjestelmä on ihan totta. EU on sitä vaatinut jo vuodesta 1995 saakka ja laki Suomessa asiasta tuli voimaan 1.4.2009.
tuossa laissa sanotaan , että järjestelmä otetaan käyttöön 2010 alusta alken. ELi kai sama tulli arpoo nyt arvon maasta pois vietäville sekä tuotaville autoille.
tuossa laissa sanotaan , että järjestelmä otetaan käyttöön 2010 alusta alken. ELi kai sama tulli arpoo nyt arvon maasta pois vietäville sekä tuotaville autoille.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
- Kylmänraudanseppä
- Mersumies
- Viestit: 557
- Liittynyt: Ti 02.06.2009 22:36
- Viesti:
Autoverokeskustelu kiihtyy:
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... s-11112009
Eiköhän hankintaverotus ole pian historiaa... ja suomesta tulee lopultakin sivistysvaltio.
http://www.tuulilasi.fi/keskustelu/auto ... s-11112009
Eiköhän hankintaverotus ole pian historiaa... ja suomesta tulee lopultakin sivistysvaltio.
--------------------------------------------------------
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
C 219 CLS 55 AMG 580 hp / 815 Nm
W 211 E 280 CDI 7-Gear Avantcarde Sport -07 300 hp / 660 Nm
CL 203 C 180K -04
C 124 320 24 Coupe Sportline -94
www.facebook.com/turbotec.fi/
Aiemmin:
W 204 C 220 CDI -08
W 211 E 220 CDI Classic -05
W 211 E 220 CDI Classic -03
S 203 C 220 CDI Classic -01
W 210 E 200 CDI Classic -99
W 201 190 E 2.0 -94
W 124 230 E - 89
Joopa joo. Jos tätä "uutista" oikein tulkitsen, niin:
Olettaen, että tuo nyt sitten olisikin totta, niin eipä ongelmaton ole tuokaan näin autoilijan näkökulmasta, joka ei ole aikeissa juuri hankkia useita (jopa kymmeniä) tuhansia autoveroa sisältävää uutta menopeliä itselleen. Jos olemassa oleva liikkumiskalusto on hiljattain hankittu ja sillä olisi tarkoitus ajaa vuosia, niin ensinnäkin omaisuuden arvo menee sillä tavoin "nollille", että käyttöikää vaan jatketaan, eikä vaihto tule kuuloonkaan edes joskus suunnitellussa aikataulussa. Ja lisäksi, jos ajopeli sattuu vielä olevan sitä keskiarvoa reippaammin hiilidioksia vapauttavaa luokkaa, rankaisuna myös huippuunsa viety omistus- eli siis ajoneuvovero, jolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä auton todellisen käytön ja sitä kautta syntyvien päästöjen kanssa. Olisiko kuitenkin oikeudenmukaisempaa rokottaa polttoaineesta sen kuuden sentin veronkorotuksen sijaan tuplasti kuin periä ajoneuvoveroa esim. 800€ vuodessa? Ken käyttää, siis maksaa. Myös verotuksen ohjaavuus mielestäni toteutuisi paremmin eikä siirryttäisi toisesta fiskaalisen veron muodosta toiseen.
Ja tunnustettakoon, että suuria rikollisiahan tässä ollaan, kun omistaa kasikoneisen auton. Toisaalta, en tuolla ole koskaan päässyt sen päästöluokitusta vastaavaan keskikulutukseen. Joskus harvemmin aika lähelle kyllä, mutta takavuosina käytössä olleella suunnilleen samanikäisellä, silloin uuden karhealla talousihmeellä vastaavassa ajossa normilukemat ylittyivät poikkeuksetta, ja aika reippaasti.
Tällaista subjektiivista höpinää
.
Olettaen, että tuo nyt sitten olisikin totta, niin eipä ongelmaton ole tuokaan näin autoilijan näkökulmasta, joka ei ole aikeissa juuri hankkia useita (jopa kymmeniä) tuhansia autoveroa sisältävää uutta menopeliä itselleen. Jos olemassa oleva liikkumiskalusto on hiljattain hankittu ja sillä olisi tarkoitus ajaa vuosia, niin ensinnäkin omaisuuden arvo menee sillä tavoin "nollille", että käyttöikää vaan jatketaan, eikä vaihto tule kuuloonkaan edes joskus suunnitellussa aikataulussa. Ja lisäksi, jos ajopeli sattuu vielä olevan sitä keskiarvoa reippaammin hiilidioksia vapauttavaa luokkaa, rankaisuna myös huippuunsa viety omistus- eli siis ajoneuvovero, jolla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä auton todellisen käytön ja sitä kautta syntyvien päästöjen kanssa. Olisiko kuitenkin oikeudenmukaisempaa rokottaa polttoaineesta sen kuuden sentin veronkorotuksen sijaan tuplasti kuin periä ajoneuvoveroa esim. 800€ vuodessa? Ken käyttää, siis maksaa. Myös verotuksen ohjaavuus mielestäni toteutuisi paremmin eikä siirryttäisi toisesta fiskaalisen veron muodosta toiseen.
Ja tunnustettakoon, että suuria rikollisiahan tässä ollaan, kun omistaa kasikoneisen auton. Toisaalta, en tuolla ole koskaan päässyt sen päästöluokitusta vastaavaan keskikulutukseen. Joskus harvemmin aika lähelle kyllä, mutta takavuosina käytössä olleella suunnilleen samanikäisellä, silloin uuden karhealla talousihmeellä vastaavassa ajossa normilukemat ylittyivät poikkeuksetta, ja aika reippaasti.
Tällaista subjektiivista höpinää
