Kylmät kelit pukkaa taas päälle. Onko joku virittänyt maskiin viimasuojaa jäähdytyksen vähentämiseksi? Mitään tehdastekoista ei ilmeisesti ole saatavilla?
Viritin viime talvena oman S203:n maskin taakse pahvin, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Ilmeisesti suojan pitäisi olla melkoisen peittävä, jäähdytys on tehty toimimaan vaikka ajettais autobaanaa tuntikaupalla.
c180cdi T 7g -11
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Ei mahda olla suurta hyötyä tuosta. Webasto siellä taitaa olla lämpöä jauhamassa kabiiniin ja koneeseen, jos "liian" kylmä tulee. Ne on nämä nykydieselit niin "heikkoja" lämpiämään hyvän hyötysuhteensa vuoksi, hukkalämpöä ei yksinkertaisesti synny tarpeeksi aivan kylmimmillä keleillä.
Kuten Vehossakin suositellaan, niin kyllä viimasuojaa kannattaa CDI-moottorisissa käyttää koko talven vaikkei ratkaisekaan perimmäistä ongelmaa ettei CDI-moottorit tuota riittävästi lämpöä pakkasilla (vaikka termari olisi kunnossa )). Mikäli ei halua käyttää omavalmistetta, niin Vehosta kyllä saa koko maskin peittävän mallin kiinnitysruuveineen (hirmu hintaan tietysti )
Zaari kirjoitti:Kylmät kelit pukkaa taas päälle. Onko joku virittänyt maskiin viimasuojaa jäähdytyksen vähentämiseksi? Mitään tehdastekoista ei ilmeisesti ole saatavilla?
Viritin viime talvena oman S203:n maskin taakse pahvin, mutta sillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Ilmeisesti suojan pitäisi olla melkoisen peittävä, jäähdytys on tehty toimimaan vaikka ajettais autobaanaa tuntikaupalla.
Itse virittelin keulan ihan tukkoon. Vedin vielä puskurin alalaidan rivoituksen ulkopäin ilmastointi teipällä niin tulihan hieno
Se kyllä tukkii myös välijäähyn sitten, mutta tuntuu että parani koneen lämpeneminen kovilla pakkasilla. Ei mun 200 CDI jaksanut pitää lämpöjä ylhäällä jos taloudellisesti ajoi.
Tukkiessani sitä ahdasta väliä puhkaisin ilmastoinnin kennon vahingossa, joten kannattaa olla varovainen..
Mulla oli 200cdi:n kanssa ongelmia, kun ei lämmennyt talvella riittävästi. Kokeilin maskin peittämistä ja pahvin laittamista aivan jäähdyttimen eteen, olihan noista hieman apua. Loppujen lopuksi kuitenkin termostaatin vaihto oli se keino, josta oikeasti oli apua, ei ole sen jälkeen tarvinnut peitellä maskia eikä jäähdytintä ja lämpöä on riittänyt.
Märsa kirjoitti:Mulla oli 200cdi:n kanssa ongelmia, kun ei lämmennyt talvella riittävästi. Kokeilin maskin peittämistä ja pahvin laittamista aivan jäähdyttimen eteen, olihan noista hieman apua. Loppujen lopuksi kuitenkin termostaatin vaihto oli se keino, josta oikeasti oli apua, ei ole sen jälkeen tarvinnut peitellä maskia eikä jäähdytintä ja lämpöä on riittänyt.
Ite vaihdoin termarin 2 kertaa kun väitin varaosa liikeelle että termari on sökö kun ei jaksa nostsaa lämpöä. Noh ei se ollut rikki kun sitten vaihdoin Veholta BEHR 92 termarin niin sama juttu. Ei jaksanut matka-ajossa 90km/h nostaa lämpöä kuin karvan alle 80 astetta. Kenkää kun antoi vähän niin sitten nousi tuonne 92 asteeseen .
Keulan tukkiminen auttoi asiaan, mutta pitkän ajan otti silti että matka-ajossa päästään yli 80 asteen 20 asteen pakkasessa..
Tuo C30 CDI lämpenee tosi nopeasti, mutta on siinä kulutuskin aivan eriluokkaa kun höräyttää kylmänä käyntiin. Onneks sain wepaston eilen pelittään..
mulla on cdiissä laitettu pahvi kiinni jäähdyttimeen suoraan!
ylälaidasta hieman coolerin alle eli noin puolet jäähdyttäjästä on ummessa!
vaikuttaa huomattavasti lämpiämiseen.termareita vaihdoin parikin mutta vaatii ainakin kovemmilla pakkasilla tuon pahvin keulille vaikka kuinka vebasto puhisisi
kyseessä siis w202 200cdi
soon tuo syylärin tukkiminen vaarallista touhua. auki jäävä kohta jäähtyy tosi kylmäksi ja pahvin alta kuuma. -> todennäköisesti jossai vaiheessa syyläri halki.
edit.. kun ajaa näillä vanhemmilla vehkeillä niin ei oo näitä ongelmia
Luulisin kyllä että ei toi paikallinen lämpötilaero muodostu ongelmaksi; kyllähän jäähdytinneste tasaa aika tehokkaasti lämpöä.
Termostaatin vahtaminen ei sekään poista tosiasiaa, että turha tuulettaa niitä vähäisiä lämpöjä tuuleen, vaan mieluummin vaikka sisälle. Itsellä viime talvena pahvit keulalla ja kohtuu hyvin pärjäsi kun sai aina lähteä johdon päästä eikä edes lisälämmitinvastus ollut käytössä.
Nyt muuten pitkästä aikaa 320cdi lämpiää taas todella nopeesti (on webasto + sähköinen etuvastus kun vm. 2000), kun kiertovesipumppu alkoi toimimaan syyshuollon yhteydessä. Lämppärin kiertovesipumppu oli vaan mennyt jumiin. Nyt kun se taas toimii, lämpiää auto sisältä jo parin kilsan matkalla (ennen vaati 10 kilsaa ajoa ilman webastoa).
-On muuten mersuun sopiva tuulensuoja. Ostin kolme vuotta sitten kuopijon merkkiliikkeestä muovisen osan, joka menee just paikalleen konepellin sisäpuolelle. Kiinni 2 mutterilla, jotka on jo olemassa. Maksoi muistaakseni kolmekymppiä. Toimii...
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Potifaari kirjoitti:-On muuten mersuun sopiva tuulensuoja. Ostin kolme vuotta sitten kuopijon merkkiliikkeestä muovisen osan, joka menee just paikalleen konepellin sisäpuolelle. Kiinni 2 mutterilla, jotka on jo olemassa. Maksoi muistaakseni kolmekymppiä. Toimii...
Löydätkö tuosta osanumeroa? Tuollainen sisäpuolelle asennettava sen pitäisikin olla mutta en ole MB:n osakuvastoissa tuollaista nähnyt.
Potifaari kirjoitti:-On muuten mersuun sopiva tuulensuoja. Ostin kolme vuotta sitten kuopijon merkkiliikkeestä muovisen osan, joka menee just paikalleen konepellin sisäpuolelle. Kiinni 2 mutterilla, jotka on jo olemassa. Maksoi muistaakseni kolmekymppiä. Toimii...
Oliko tämä W210:iin? Tietääkö joku onko samanlaista 203:lle?
c180cdi T 7g -11
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Potifaari kirjoitti:kävin kahtomassa.
lapussa vaan sanotaan että ota maskilevy pois kun lämpötila on yli +5...
ei numeroita.
Jos olisi MB:n varusteosa niin kyllä siinä pitäisi olla osanumero. Olisko tuo joku paikallinen tuote jonka MB-liike on ottanut myyntiin vai onko noista yleisempää havaintoa?
Jos on asiallisesti tehty niin ostaisin tuollaisen heti kolmeen autoon.
Kuopio on vaan liian kaukana jos ei muualta saa, Etelä-Suomen liikkeitä nuo ei välttämättä kiinnosta. Ryhdytkö välikädeksi ja postittelet halukkaille pientä korvausta vastaan?
Hyvän jäähdyttimen suojan saa leikkaamalla esim 19mm Armaflexistä. Se on sellasta kumimaista mustaa superlonia jota K-rauta myy neliötavarana. Ei ime vettä ja on helppo saada aseteltua tiiviisti sinne keulalla.
Terve
Ostin vastaavan Olarin Vehosta, jokunen vuosi sitten. Eli eiköhän ole ihan vakiokamaa. U-reikä lienee tarkoitettu aukoksi pellin aukaisumekanismille.
ps. Mulla olisi suoja joutavana (saa halavalla), auto vaihtunut E:hen. Tied. yv. (sijainti pk-seutu)
Veholla oli mieli muuttunut kun äsken kyselin. Ensin sanottiin ettei löydy, mutta parin minuutin päästä ystävällisesti soitettiin takaisin ja ilmoitettiin, että löytyy hintaan 33e.
Mitään lisätietoa läpykän koosta tms ei ollut. Tilaustavaraa, osanro 05-0706.
c180cdi T 7g -11
ex: CLS 320 cdi -06
ex: c270cdiA T -01
ex: 3 x VW tdi
Se vehon viimasuoja on muoviläpyskä joka on leikattu niin että se sopii maskin taakse. Ostin nimim Wolsulta ton viimasuojan, istuu hyvin ja asennukseen ei mennyt montaa minuuttia.
On sen verran yksinkertainen läpyskä että jos olis muovia niin noita tekis "kontillisen" tunnissa. 33€ tuntuuu marmoritiski hinnalta
//// AMG Owners Club Finland
S203 C30 CDI AMG -03
EX W203 220 CDI -00
EX S202 kompura -98
Hokke kirjoitti:Se vehon viimasuoja on muoviläpyskä joka on leikattu niin että se sopii maskin taakse. Ostin nimim Wolsulta ton viimasuojan, istuu hyvin ja asennukseen ei mennyt montaa minuuttia.
On sen verran yksinkertainen läpyskä että jos olis muovia niin noita tekis "kontillisen" tunnissa. 33€ tuntuuu marmoritiski hinnalta
Wolsu lähetti minulle sapluunan tuosta viimasuojasta ja askartelin 2mm paksusta, pakkasen sietävästä kumista vastaavan kuin kaupasta saa. Kumi maksoi 6,5€ ja siinä oli vielä muutama sentti pelivaraa reunoissa
Voin lähettää sapluunan seuraavalle tarvitsijalle tai sitten jos joku keksii hyvän tavan siirtää sapluunan digitaaliseen muotoon tänne foorumille niin se olisi varmaan aina vaan parempi kun sapluunoita on vaan yksi enkä taida viitsiä sitä kovin monelle alkaa postissa lähettelemään...
Hokke kirjoitti:Se vehon viimasuoja on muoviläpyskä joka on leikattu niin että se sopii maskin taakse. Ostin nimim Wolsulta ton viimasuojan, istuu hyvin ja asennukseen ei mennyt montaa minuuttia.
On sen verran yksinkertainen läpyskä että jos olis muovia niin noita tekis "kontillisen" tunnissa. 33€ tuntuuu marmoritiski hinnalta
Wolsu lähetti minulle sapluunan tuosta viimasuojasta ja askartelin 2mm paksusta, pakkasen sietävästä kumista vastaavan kuin kaupasta saa. Kumi maksoi 6,5€ ja siinä oli vielä muutama sentti pelivaraa reunoissa
Voin lähettää sapluunan seuraavalle tarvitsijalle tai sitten jos joku keksii hyvän tavan siirtää sapluunan digitaaliseen muotoon tänne foorumille niin se olisi varmaan aina vaan parempi kun sapluunoita on vaan yksi enkä taida viitsiä sitä kovin monelle alkaa postissa lähettelemään...
Saisitko sää skannattua sitä mitenkään? Jos siitä puolet saa skannatua niin sehän riittää..