Kolinaa Venttiilikoneiston takapäästä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Raimo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 28.12.2003 19:34

Kolinaa Venttiilikoneiston takapäästä

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Mersu 123 -84 200 Bensa, seisoi viikon tallissa. Käynnistyksessä venttiilikoneiston takapäästä kuului terävää kolinaa. Minuutin kuluttua kolina vaimeni koputukseksi.
Moottori-öljymäärä melkein maxissa, öljy 5-40 Rally Formulaa. Öljynpaineet maksissa. Venttilinvälykset kunnossa! Muuten käy hyvin.

Voisiko nokkaketju "hypätä yli" noin helposti?

Kampiakselilta löysin kohdistusmerkit, mutta en nokka-akselilta? Miten ne tarkistetaan?

Kiitos jo etukäteen?
Raimo
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kolinaa Venttiilikoneiston takapäästä

Viesti Kirjoittaja jouko »

Raimo kirjoitti:Mersu 123 -84 200 Bensa, seisoi viikon tallissa. Käynnistyksessä venttiilikoneiston takapäästä kuului terävää kolinaa. Minuutin kuluttua kolina vaimeni koputukseksi.
Moottori-öljymäärä melkein maxissa, öljy 5-40 Rally Formulaa. Öljynpaineet maksissa. Venttilinvälykset kunnossa! Muuten käy hyvin.

Voisiko nokkaketju "hypätä yli" noin helposti?

Kampiakselilta löysin kohdistusmerkit, mutta en nokka-akselilta? Miten ne tarkistetaan?

Kiitos jo etukäteen?
Raimo

Nokka-akselilla on pieni lovi jonka tulee osoittaa sylinterinkannen tasopintaan
nokka-akselipukin oikealla puolella siis imusarjan puolella jos autossasi on
M102 moottori , kampiakselilta voit lukea ennakon/ siirtymän asteina. Normaalisti pitäisi olla OT merkin kohdalla.Ketjun hyppääminen hampaalla yli
on hyvin epätodennäköistä mutta mahdollista jos nokkaketju on hyvin venynyt
Raimo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 28.12.2003 19:34

Viesti Kirjoittaja Raimo »

No niin! Ajoitus on kohdallaan niin hyvin, kuin kotona voi tarkistaa!
Moottori on M102, kuten pitikin.
Ajetttu noin 180 tkm, ja siihen on vaihdettu ketju ym. lastuamisen takia jokin matka sitten, että kai ketju on kunnossa!

Nyt venttiilikoneisto "naputtaa" vain hiukan takaosastaan. Muistaakseni se on sellainen ollut jo kaaauuaan. Ei se nyt ainakaan silmille tule tällaisenaan.

Ehkä seurataan ja tehdään sitten joskus kunnon venttiiliremontti.

Edellinen omistaja tapasi lisätä polttoaineeseen jotain lyijylisäainetta venttiileitä varten. Minä en!
Olisiko kuitenkin syytä?
Raimo
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

Se voisi olla venttilivaurion aihettama ääni. Neste polttoaineen valintataulukko suosittaa lisäaineistusta. Toinen mikä osin tukee vaurio teoriaa on se, että tuo ääni kuuluu nimenomaan moottorin takaosasta joka luonnostaa käy kuumempana. Puristuspaine ja ohivuotomittaukset lienee ihan paikallaan tehdä.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
jehu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Su 21.12.2003 15:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja jehu »

EN tiedä onko tuossa samallaiset hydrauliset venttiilin nostimet kuin vm. -89 300 d. Siinä venttiilit naputti kun ne hydraulipatruunat oli sököt itseasiassa 12 kappaleesta 10 pehmeitä. autolla oli ajettu 200000 km. Jonkinlainen tyyppivika noissa. Uudet oli erilaisella öljyntäyttöaukolla. :?:
Raimo
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Su 28.12.2003 19:34

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Ääni tosiaan kuuluu ihan moottorin takapäästä, eli 4-sylinteriltä. Varmaan pakoventtiililtä. Mutta nyt se on taas kevyttä naputusta, kuten olisi venttiilin säätö pielessä, vaikka ne tarkastuksessa olivat toleranssissa.
Ihmettelen vain viikon seisonnan jälkeistä kymmenen sekunnin kovaa kalinaa. Ehkä venttiili todellakin takerteli tms.

Venttiilinnostimet ovat mekaanisia, ruuvisäätöisiä. Mutta välykset tuntuivat olevan toleranssissa. Niitä ehkä voisi kokeilla hiukan kiristää...

Suoritetaan lisämittauksia, ja jos tarpeen, ryhdytään venttiilihommiin.

Kiitos hyvistä neuvoista. En ole ennen tuota moottoria purkanut, eikä ohjekirjaa ollut. Neuvoista oli todella apua! Nyt varmaan on ongelma löytynyt, eikä turhaa työtä tarvitse tehdä.
Hankin jonkinlaisen ohjekirjan ensitilassa!
Raimo
Vastaa Viestiin