Siirtyypä hyvinkin mutta aiheuttaa vaan puolta pienemmän pyörimisetenemän nokalladealer kirjoitti:Kyllä käy, et ole yhtään sekaisinNo eikös mäntä käy 2 kertaa ylhäällä yhdelle nokkakierokselle. Vai olenko aivan sekaisinmutta tuo hampaalla hyppäyttäminen on eri juttu.
Hampaat on samankokoiset (tottakai) molemmilla pyörillä - ketju siirtyy saman verran sekä ylä- että alapyörällä kun sitä hyppäyttää.
Kansiremontti w124 300d
Joo mutta vain ketju siirtyy saman matkan kun taas nokka nokka kiertyydealer kirjoitti:Kyllä käy, et ole yhtään sekaisinNo eikös mäntä käy 2 kertaa ylhäällä yhdelle nokkakierokselle. Vai olenko aivan sekaisinmutta tuo hampaalla hyppäyttäminen on eri juttu.
Hampaat on samankokoiset (tottakai) molemmilla pyörillä - ketju siirtyy saman verran sekä ylä- että alapyörällä kun sitä hyppäyttää.
vain puolikkaan kammen kiertymästä... johtuen juuri tuosta Mikan mainitsemasta rattaiden kokoerosta.
Jos "yksi hammas kampiakselilla siirtää nokkaa puolihammasta" kampiakselia pitäisi pyörittää neljä kierrosta jotta saataisiin nokka pyörähtämään kerran, nokkapyörässä kun tosiaan on tuplamäärä hampaita ?Eikös tästä tiilerin kanssa ole väännetty peistä ennenkin.
Yksi hammas kampiakselilla siirtää nokkaa puolihammasta.
Tässä taikana on se että se kampuran ratas on puolet pienempi kuin nokan.

tese kirjoitti: Siirtyypä hyvinkin mutta aiheuttaa vaan puolta pienemmän pyörimisetenemän nokalla
Vain ketju siirtyy saman matkan ? Mitenkäs hampaille tässä käy...tese kirjoitti:Joo mutta vain ketju siirtyy saman matkan kun taas nokka nokka kiertyy
vain puolikkaan kammen kiertymästä... johtuen juuri tuosta Mikan mainitsemasta rattaiden kokoerosta.

Ihan vain tiedoksi, että minä sain sen ajoituksen kohdalleen juurikin hyppyyttämällä kampiakselilta. Sieltä piti tietysti leikata se knööli pois, joka estää hyppyyttämisen.
Kannattaa kuitenkin konetta kootessa laittaa kansi väliaikaisesti paikalleen ja ajoittaa se kammen ratas oikein.
En tiedä millainen kuva tuosta pitää piirtää, jotta se menee jakeluun kaikille. Kyllä se aukeaa kun oikein kovasti miettii miettii miettii.
Kannattaa kuitenkin konetta kootessa laittaa kansi väliaikaisesti paikalleen ja ajoittaa se kammen ratas oikein.
En tiedä millainen kuva tuosta pitää piirtää, jotta se menee jakeluun kaikille. Kyllä se aukeaa kun oikein kovasti miettii miettii miettii.

Lisää tietoa: www.skg.fi
Otetaan esimerkiksi moottori jonka kampiakselilla on 180 hammasta ja nokka-akselilla 360 hammasta.Ihan vain tiedoksi, että minä sain sen ajoituksen kohdalleen juurikin hyppyyttämällä kampiakselilta. Sieltä piti tietysti leikata se knööli pois, joka estää hyppyyttämisen.
Kannattaa kuitenkin konetta kootessa laittaa kansi väliaikaisesti paikalleen ja ajoittaa se kammen ratas oikein.
En tiedä millainen kuva tuosta pitää piirtää, jotta se menee jakeluun kaikille. Kyllä se aukeaa kun oikein kovasti miettii miettii miettii.
Ketju on paikallaan ja sekä kampiakselilla että nokka-akselilla merkit kohdallaan.
Hyppyytetään ketjua kampiakselilla yksi hammas, käännetään siis kampiakselia seuraavan hampaan kohdalle.
(Yksi hammas on kaksi astetta 180-hampaisella pyörällä, eikös vaan)
Nyt on taas ketju paikallaan.
Seuraavaksi käännetään kampiakselin ajoitusmerkki uudestaan kohdalleen eli käännetään akselia siirretyn yhden hampaan verran, kaksi astetta.
Nokka-akselihan pyörii puolta hitaammin eli se kääntyi nyt yhden asteen.
No, montakos nokan hammasta se yksi aste on kun nokka-akselin pyörällä on 360 hammasta ?
Kuten Veskola kirjoitti, kyllä tämä aukeaa kun oikein kovasti miettii ...
Tuossa tekstissä on muutama ajatusvirhe, no ensinnäkin jos hyppyytät kampiakselilla ketjua se kampiakselin merkki pysyy kohdallaan, ainoastaan nokan merkki liikkuu ja sehän liikkuu sen yhden asteen.
Mikäli hyppyytät nokka-akselin pyörältä, kampiakseli liikkuu kaksi astetta nokan pysyessä paikallaan.
Toisella tavalla akseliden eroksi tulee yksi aste ja toisella tavalla 2 astetta.
Mieti mieti mieti
Mikäli hyppyytät nokka-akselin pyörältä, kampiakseli liikkuu kaksi astetta nokan pysyessä paikallaan.
Toisella tavalla akseliden eroksi tulee yksi aste ja toisella tavalla 2 astetta.
Mieti mieti mieti

Lisää tietoa: www.skg.fi
Noinkin asiaa voi lähestyä, kyllä !Tuossa tekstissä on muutama ajatusvirhe, no ensinnäkin jos hyppyytät kampiakselilla ketjua se kampiakselin merkki pysyy kohdallaan, ainoastaan nokan merkki liikkuu ja sehän liikkuu sen yhden asteen.
Mikäli hyppyytät nokka-akselin pyörältä, kampiakseli liikkuu kaksi astetta nokan pysyessä paikallaan.
Toisella tavalla akseliden eroksi tulee yksi aste ja toisella tavalla 2 astetta.
Mieti mieti mieti
Toisella tavalla eroksi tulee yksi nokan aste ja toisella tavalla kaksi kampiakselin astetta, se jäi sinulta mainitsematta

Yksi aste nokalla on yksi hammas, kaksi astetta kampiakselilla on yksi hammas.
Kummalla tahansa pyörällä...
Toinen esimerkki ajateltavaksi:
Laitetaan ajoitusmerkit kohdalleen sekä nokka- että kampiakselilta.
Lukitaan kumpikin akseli liikkumattomaksi.
Pitääkö ketju nyt asentaa jollekin tietylle kohtaa vai voiko sen laittaa ensin johonkin kohtaan, noin, ja sitten siirtää yhdellä hampaalla eri kohtaan, tai kahdella, tai kuudella, tai kuinka vaan ... mistäs se puoli hammasta löydetään, missä vaiheessa pitää vähän kääntää jompaakumpaa akselia että ketjun saisi paikalleen ?
Taitaa onnistua kääntämättä

1 hyvä muistisääntö ajoituksen säätäjille: hammas on aina hammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on ainahammas on aina hammas
Ehkei kannata liian kauaa miättiä.
Ehkei kannata liian kauaa miättiä.
So long and thanks for all the fish
onneksi ei ole kyseessä tupla nokkainen moottori, siitä vasta keskustelua saatais syntymään nokan ajoituksesta
4 nokkaisessa koneessa on myös hauska ajoittaa nokkia, kun meinaa kädet loppua kesken
omaa laiskuuttakin osaksi, kun ei ole viitsinyt tehdä sellaista yksinkertaista lukituskappaletta pitämään hihnaa paikoillaan muissa nokkapyörissä, jos/kun joutuu hyppäyttämään yhdellä nokalla remmiä
epämukava tilanne, kun ne 3 muuta nokkaa pärähtää yhtäkkiä puolikierrosta mihin sattuu 

4 nokkaisessa koneessa on myös hauska ajoittaa nokkia, kun meinaa kädet loppua kesken



W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Siitä huolimatta, laitetaanko vielä yksi esimerkki mietittäväksi ?Miettikää miettikää...
Kyllä se onnistuu.
Keskusteluhan on varsin hauska ja lisäksi hyödyllinen, säästyy turhaa työtä koneremontin tekijöiltä kun osaa ajatella nämä oikein

Ajatellaan hammaspyörien väliin ketju vain toiselle laidalle.
Merkitään ketjun kohta; yhdelle hampaalle ja ketjuun merkki sekä kampi- että nokka-akselin pyörälle.
Lasketaan merkkien välissä olevan ketjun lenkkien määrä, esimerkissä se on vaikkapa 40 lenkkiä.
Hyppyytetään ketjua yksi hammas nokkapyörällä.
Montako lenkkiä merkkien välissä nyt on ?
41
Otetaan takaisin, taas on ketju merkeissä ja 40 lenkkiä välissä.
Hyppyytetään ketjua yksi hammas kampiakselin pyörällä.
Montako lenkkiä merkkien välissä on nyt ?
41
Nyt voidaan miettiä jääkö nokkapyörä jälkimmäisessä tapauksessa puoli hammasta eri asentoon kun käännetään kampiakselin ajoitusmerkki kohdalleen...
Ei tässä dealer ihan oikeasti muiden enää tarvitse miettiä kuin sinun
Tuo eka vertaus, jossa pidit molemmat akselit paikalleen ja hyppyytit ketjua molempien rattaiden yhden hampaan oli aika ontuva. Eihän siinä(kään) ole mitään järkeä. Se on ihan sama vaikka hyppyyttäisi sadan hampaan verran, jos hyppyyttää molemmilla rattailla. Ideana on juurikin hyppyyttää vain toisella ja siten saadaan se haluttu akseliden ero syntymään.
Tiedän että tämä on todella vaikea asia sisäistää sillä menihän minultakin siihen noin 30+ minuuttia, ja vähän piirustuspaperia. Koita nyt olla ajattelematta sitä ketjunliikettä ja keskity siihen ketjupyörän liikkeeseen sen sijaan. Paljonko ketjupyörä liikkuu asteina, ei kehän milleinä. Kehän millit on aina samat...tietysti, mutta asteet ei.
No ehkä se jonain päivänä aukeaa, vai tehdäänkö tuosta näköismalli niin sitten se asia aukeaa.

Tuo eka vertaus, jossa pidit molemmat akselit paikalleen ja hyppyytit ketjua molempien rattaiden yhden hampaan oli aika ontuva. Eihän siinä(kään) ole mitään järkeä. Se on ihan sama vaikka hyppyyttäisi sadan hampaan verran, jos hyppyyttää molemmilla rattailla. Ideana on juurikin hyppyyttää vain toisella ja siten saadaan se haluttu akseliden ero syntymään.
Tiedän että tämä on todella vaikea asia sisäistää sillä menihän minultakin siihen noin 30+ minuuttia, ja vähän piirustuspaperia. Koita nyt olla ajattelematta sitä ketjunliikettä ja keskity siihen ketjupyörän liikkeeseen sen sijaan. Paljonko ketjupyörä liikkuu asteina, ei kehän milleinä. Kehän millit on aina samat...tietysti, mutta asteet ei.
No ehkä se jonain päivänä aukeaa, vai tehdäänkö tuosta näköismalli niin sitten se asia aukeaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jos tuossa lukittujen akseleiden esimerkissä hyppäytetään ketjua kampiakselin rattaalla yhden hampaan verran jää ketju kireällä ollessaan nokkapyörän hampaiden nokilledealer kirjoitti: Toinen esimerkki ajateltavaksi:
Laitetaan ajoitusmerkit kohdalleen sekä nokka- että kampiakselilta.
Lukitaan kumpikin akseli liikkumattomaksi.


Yritän illan mittaan selittää asiaa vielä eri tavalla - en arvannutkaan miten hankalaa se on.Ei tässä dealer ihan oikeasti muiden enää tarvitse miettiä kuin sinun
Tuo eka vertaus, jossa pidit molemmat akselit paikalleen ja hyppyytit ketjua molempien rattaiden yhden hampaan oli aika ontuva. Eihän siinä(kään) ole mitään järkeä. Se on ihan sama vaikka hyppyyttäisi sadan hampaan verran, jos hyppyyttää molemmilla rattailla. Ideana on juurikin hyppyyttää vain toisella ja siten saadaan se haluttu akseliden ero syntymään.
Tiedän että tämä on todella vaikea asia sisäistää sillä menihän minultakin siihen noin 30+ minuuttia, ja vähän piirustuspaperia. Koita nyt olla ajattelematta sitä ketjunliikettä ja keskity siihen ketjupyörän liikkeeseen sen sijaan. Paljonko ketjupyörä liikkuu asteina, ei kehän milleinä. Kehän millit on aina samat...tietysti, mutta asteet ei.
No ehkä se jonain päivänä aukeaa, vai tehdäänkö tuosta näköismalli niin sitten se asia aukeaa.
Edelleenkin fakta on se ettei kampiakselilta pysty säätämään yhtään sen kummemmin kuin nokka-akselilta kun haetaan ajoitusta kohdalleen ketjua tai hihnaa hyppäyttäen.
Vaikka ka-pyörällä on puolet vähemmän hampaita niin hampaat ovat samankokoisia kuten olen kai moneen kertaan jo todennut, on ihan sama kummalta pyörältä hyppäytät.
Tese, juuri näin kävisi jos jakoa pystyisi "hienosäätämään" ka- pyörältä kuten veskolan ja Mika T:n kanssa olette ajatelleetJos tuossa lukittujen akseleiden esimerkissä hyppäytetään ketjua kampiakselin rattaalla yhden hampaan verran jää ketju kireällä ollessaan nokkapyörän hampaiden nokille

Mutta eipä pysty.
Ajattele edelleen; jos hyppäytät kahden hampaan verran, mitäs sitten ? Kolmen hampaan ? Joka toiselle hampaalleko ketju sopii paikalleen eikä mihin tahansa kohtaan ?
Kyllä se vaan on ihan sama mihin kohtaan ketjun laittaa kasausvaiheessa ka-pyörälle, nokalta voi sitten laittaa merkin kohdalleen.
Ei hampaiden koolla ole merkitystä vaan niiden lukumäärällä. Yritä vain nyt kovasti, hauskaahan tästä vielä tulee lopussa. Voidaan jatkaa tätä juupas eipäs asiaa vaikka maailman tappiin kunnes alat kirjoittaa virheettömiä totuuksia.dealer kirjoitti:Yritän illan mittaan <jne.>
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mulla kävi sama mielessä mutta en saanut kampiakselin ratasta irti kampiakselista
enkä kyllä jaksanut alkaa laittamaan kantta ja nokka-akselia tämän takia lohkon päälle.
Siitä viisaristako se nyt jäi vaille

Siitä viisaristako se nyt jäi vaille

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mietippäs näin: Pidetään ka edelleen lulittuna OT merkissä ja vapautetaan nokka-akseli ja hyppäytetään ka:n rattaalta yksi hammas! Kuinka monta hammasta nokkapyörällä oleva ketju kääntää kyseistä ratasta suhteessa ka:n hammasrattaaseen.dealer kirjoitti:Tese, juuri näin kävisi jos jakoa pystyisi "hienosäätämään" ka- pyörältä kuten veskolan ja Mika T:n kanssa olette ajatelleetJos tuossa lukittujen akseleiden esimerkissä hyppäytetään ketjua kampiakselin rattaalla yhden hampaan verran jää ketju kireällä ollessaan nokkapyörän hampaiden nokille
Mutta eipä pysty.
No jos kerran yhden hampaan siirrolla ketju jää nokkapyörän hampaiden nokille niin kahden siirrolla ka:lta menee sen puolen hampaan verran enemmän ja sopii nokkapyörälle.dealer kirjoitti: Ajattele edelleen; jos hyppäytät kahden hampaan verran, mitäs sitten ? Kolmen hampaan ? Joka toiselle hampaalleko ketju sopii paikalleen eikä mihin tahansa kohtaan ?
Ilman muuta! Tuosta ei ole epäilystäkään. Enkä ota kantaa siihen kummasta ajoitus kannattaa tehdä. Itse teen sen tarvittaessa ketjua nokkapyörällä hyppyyttämällä joka onnistuu kyllä uudellakin ketjulla kunhan kiristin vaan on löysällä.dealer kirjoitti: Kyllä se vaan on ihan sama mihin kohtaan ketjun laittaa kasausvaiheessa ka-pyörälle, nokalta voi sitten laittaa merkin kohdalleen.



Juuri näin elikkä nokan kiertymä on yhden suhde kahteen verrattuna kampiakseliin.Mika.T kirjoitti:Pistetään nyt sen verran vielä että se nokka-akselin/kampiakselin rattan halkaisija ero on ratkaiseva tekijä tässä.
Siellä nokan rattaan kehällä toki yksi hammas on sama matka kuin kampiakselinkin kehällä.
Mutta kun se nokan ajoitusmerkki on siinä akselin juuressa....
Tämähän ei ole ollenkaan mielipide kysymys, vaan tähän on ihan oikea vastauskin. Ja se on valitettavasti se että hammas mikä hammas, sama vaikka sitä siirtää mistä.
Voi sitä sieltä alhaaltakin säätää, ihan kuinka vaan vaikeemmaksi näettä.
otetaas sitte semmoonen, missä kampiakselin hammasratas pyärittää nokkaakselin kahta kauhiampaa hammasratasta. Kumpaakos siinä sitten pitääs liikuttaa että saavutettaas teidän lanseeraama "pualikkaan hampaan inkrementti"?
Voi sitä sieltä alhaaltakin säätää, ihan kuinka vaan vaikeemmaksi näettä.
otetaas sitte semmoonen, missä kampiakselin hammasratas pyärittää nokkaakselin kahta kauhiampaa hammasratasta. Kumpaakos siinä sitten pitääs liikuttaa että saavutettaas teidän lanseeraama "pualikkaan hampaan inkrementti"?
So long and thanks for all the fish
Ei täällä ole puhuttu puolikkaan hampaan liikkeestä (inkrementti
) vaan puolikkaasta asteluvusta toiseen verrattuna yhden hampaan liikkuessa kehällä.
Onko geometria muuten oikeasti näin vaikeata

Onko geometria muuten oikeasti näin vaikeata

Lisää tietoa: www.skg.fi
näköjäänsä se on sillä yhden hampaan väli on on ympyrän kehämitassa sama, jos sitä kerta samalla ketjulla käytetään. hampaiden lukumäärä sitten määrä sen paljonko sitä kehää oikeasti onkaan josta tulee sitten välitys, mutta hampaat on hampaita ja jako on jako. Ei voi näin vaikiata olla.veskola kirjoitti:Ei täällä ole puhuttu puolikkaan hampaan liikkeestä (inkrementti) vaan puolikkaasta asteluvusta toiseen verrattuna yhden hampaan liikkuessa kehällä.
Onko geometria muuten oikeasti näin vaikeata
So long and thanks for all the fish
Olen ihan samaa mieltä, että se hampaan väli on ihan tarkalleen sama, oli se millä kehällä tahansa. Edelleen se ei kiinnosta ketään, vaan se paljonko asteet muuttuvat akselilla kun se hampaan väli pyörähtää.
...mutta mun pitää nyt lopettaa tämä juupas eipäs kun se ei kerran mene jakeluun ja lähteä kotiin ihmettelemään polkupyörän ketjun mekaniikkaa.
Ai niin ja kiitos kaikille
...mutta mun pitää nyt lopettaa tämä juupas eipäs kun se ei kerran mene jakeluun ja lähteä kotiin ihmettelemään polkupyörän ketjun mekaniikkaa.
Ai niin ja kiitos kaikille

Lisää tietoa: www.skg.fi
olikos se niin, että kampiakselia pitää ajatella 360 asteisena ja nokkapyörää 720 asteisena, jos tuo helpottais ajattelua
vai meneekö lopunkin sekaisin 


W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."