230E käyntihäiriöstä...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

230E käyntihäiriöstä...

Viesti Kirjoittaja raul »

Noniin, haulla yritin etsiä kaikki mahdolliset vanhemmat dokumentit aiheesta, mutta kiitos vaan, mitään aiheeseen viittaavaa ei löytynyt.

Asiaan. Säädin tässä ennen viikonloppua venttiilit 230 E:stä.
En edes muista koska olisin niitä edes viimeksi tarkistellut. Oletin että on kuitenkin korkea aika säätää, moottorin äänetkin kun ovat olleet melko karkeat "viimeaikoina"...
Arvoissa oli kauttaaltaan melkoisesti ruuvaamista, vain ykköspytyn imu oli ohjearvossa. En mitannut muita mutta sormituntumalla heittoa oli ainakin riittävästi.

Ongelmaksi muodostui lähes hetimiten huonompi ja epätasainen käynti kuin mitä meillä oli ennen säätöä. Aivan kuin tyhjäkäyntinopeus olisi hieman laskenut? Hankala sanoa koska rundaria ei ole.

-tyhjäkäynnillä käy vähän epätasaisesti (vapaalla & kytkimellä)
-ei kuitenkaan sammumis"uhkaa"
-moottori heiluu erittäin paljon entiseen verrattuna
-kumityynyt kondiksessa ---> toistaiseksi :?
-tyhjäkäyntipaineet laskivat 1,2 kilon pintaan, myös kylmänä tiputtaa
nopeammin paineita alas kuin ennen
-auto käynnistyy kakistelematta edelleen ja kulkee normaaliin tapaansa (eli kuin raketti riisipellolla)

Eli tietoa tai vaikka arvauksia mistä tälläinen johtuu? Kiitos jo etukäteen.
Tarkistin vkonloppuna tallilla mm. mahdollisten alipainevuotojen varalta, mutta mitään ei löytynyt. Venakopan hengitysletku (putsarilta) oli väljästi kiinni, mutta sen fixaaminen ei poistanut onkelmaa... :cry:

Täytyy paremmalla ajalla avata koppa uudestaan ja katsoa kunnon valossa. :roll:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Re: 230E käyntihäiriöstä...

Viesti Kirjoittaja M.K »

raul kirjoitti:En mitannut muita mutta sormituntumalla heittoa oli ainakin riittävästi.
Oliko välystä liikaa vai liian vähän :?: :roll: Teorissa jos ajattelen, niin jos välykset ovat olleet liian kireet, niin silloinhan imuventiilin aukioloaika lyhenee kun säädöt palautetaan ohjearvoon ja tyhjäkäyntiseon saattaa mennä liian laihalle.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: 230E käyntihäiriöstä...

Viesti Kirjoittaja raul »

M.K kirjoitti:Oliko välystä liikaa vai liian vähän :?: :roll: Teorissa jos ajattelen, niin jos välykset ovat olleet liian kireet, niin silloinhan imuventiilin aukioloaika lyhenee kun säädöt palautetaan ohjearvoon ja tyhjäkäyntiseon saattaa mennä liian laihalle.
Hyvä teoria sinänsä, mutta vain yhdessä taisi olla välystä liian vähän, ja muistaakseni 3.:n pakoventtiilissä. :roll:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Mitenkähän tuo tokenis, jos kävisit antamassa vähän rönttöstä moottoritiellä sille autolle?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

itellä sämaa vikaa M102sessa... jos säätää ventiilit ohjearvoihin niin kone alkaa "täristämään"... ja tupsuttaa putken päästä... olen suosiolla siirtynyt suurempiin pako ventiilien välyksiin ja kone käy tasaisesti mutta koneesta kuuluu vaimea naputus... ja toinen kummajainen on kakkos sylinterin pakovena. alkaa kantamaan aina noin 10tkm välein...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aika mielenkiintoinen toi Mika T.:n kertomus, pätee siten tavallaan myös tuohon toiseen 230E:hen... :shock: Nimittäin siitä kun syksyllä säädin (kone täristi - oletin että välykset viturallaan) eikä paljoa ollut heittoja niin eipä täristäminenkään hävinnyt mihinkään.

Paljonko sitten suurinpiirtein olet pitänyt siellä pakopuolella välystä? Mua nimittäin HÄIRITSEE tämä tärinä vaikkei muuta vikaa välttämättä olisikaan.

Sorry sivistymättömyyteni, mutta mitä tarkoitat että vena "alkaa kantamaan"...? :oops:
Avatar
M.K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2252
Liittynyt: Su 01.02.2004 13:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja M.K »

raul kirjoitti: "alkaa kantamaan"...? :oops:
Minun kielitajun mukaan se meinaa jotta, ei ole välyksiä enää alkuunkaan. Ts. venttiili on esim. hakkannut itsensä syvemmälle seetiin ja keinu näin ollen nojaa jatkuvasti nokka-akseliin.
177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

raul kirjoitti:Aika mielenkiintoinen toi Mika T.:n kertomus, pätee siten tavallaan myös tuohon toiseen 230E:hen... Nimittäin siitä kun syksyllä säädin (kone täristi - oletin että välykset viturallaan) eikä paljoa ollut heittoja niin eipä täristäminenkään hävinnyt mihinkään.

Paljonko sitten suurinpiirtein olet pitänyt siellä pakopuolella välystä? Mua nimittäin HÄIRITSEE tämä tärinä vaikkei muuta vikaa välttämättä olisikaan.
Kappas, yleismaailmallinen ilmiö jälleen!

Minulla tutajaa myös moottori, ja sitä myöten myös pe*saus, kun pitää autoa paikallaan D:llä. Vapaalla tärisee myös, mutta tällöin tärinä ei ole niin korkeataajuuksista. Venttiilit ovatten olleet aina arvoissa, ja samoin kumityynyt ovat uudet (vähän käytetyt) Venetmäeltä. Seuraan mielenkiinnolla keskustelua.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Nonnii ja samat sanat täältäkin. Kone käy lämpimänä kyllä äänen perusteella niin nätisti kuin 21v 250 tkm kaasarilla ruokittu nelonen voi, mutta mylly heiluu tosiaan melkoisella liikkeellä tyhjäkäynnillä. Hauskaa katsella, kun pitkä antennipiiska vapisee omaan tahtiinsa auton käydessä itsekseen...

Sen verran tähän toteaisin, että omat venttiilit on kaiketi säädetty noin 25 tkm sitten, ja ilmeisesti kohta olisi taaas aika. Minusta kone käyttäytyi kyllä ihan yhtä lailla silloin juuri säädön jälkeenkin. Mielenkkintoista on, että jo aivan pikkriikkinen kaasun painallus muuttaa käynnin hyväksi. Joutokäynti on päästömittarin mukaan reilut 700 kierrosta, ja arviolta jo 800-850 kiepillä loppuu koneen heiluminen ja vavahtelu jokseenkin tykkänään.

...eli voisiko ongelman ratkaista kääntämällä tyhmäkäyntiä ihan hivenen isommalle?! :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

raul kirjoitti:Aika mielenkiintoinen toi Mika T.:n kertomus, pätee siten tavallaan myös tuohon toiseen 230E:hen... :shock: Nimittäin siitä kun syksyllä säädin (kone täristi - oletin että välykset viturallaan) eikä paljoa ollut heittoja niin eipä täristäminenkään hävinnyt mihinkään.

Paljonko sitten suurinpiirtein olet pitänyt siellä pakopuolella välystä? Mua nimittäin HÄIRITSEE tämä tärinä vaikkei muuta vikaa välttämättä olisikaan.

Sorry sivistymättömyyteni, mutta mitä tarkoitat että vena "alkaa kantamaan"...? :oops:
kovasti olen itekkin tätä pohtinut... moottori tupsauttaa putkesta joka toisella kierroksella... ja heiluu aikalailla kun kurkistaa pellin alle... käyntiä tasoittaa jonkun verran kun säätää pakovenat kylmänä noin 0.3- 0.4mm auki... mutta eniten ihmetyttää se kakkosen pakoventtiilin ainainen itsekseen kiristyminen... eli se kantaminen meinaa sitä kuten joku jo mainitsikin että venttiilivälys katoaa ja keinuvipu painaa venttiiliä kokoajan auki.. herkästi tapahtuu ventiilin palaminen.
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

Käynti häiriöt

Viesti Kirjoittaja jouko »

Aku P kirjoitti:Nonnii ja samat sanat täältäkin. Kone käy lämpimänä kyllä äänen perusteella niin nätisti kuin 21v 250 tkm kaasarilla ruokittu nelonen voi, mutta mylly heiluu tosiaan melkoisella liikkeellä tyhjäkäynnillä. Hauskaa katsella, kun pitkä antennipiiska vapisee omaan tahtiinsa auton käydessä itsekseen...

Sen verran tähän toteaisin, että omat venttiilit on kaiketi säädetty noin 25 tkm sitten, ja ilmeisesti kohta olisi taaas aika. Minusta kone käyttäytyi kyllä ihan yhtä lailla silloin juuri säädön jälkeenkin. Mielenkkintoista on, että jo aivan pikkriikkinen kaasun painallus muuttaa käynnin hyväksi. Joutokäynti on päästömittarin mukaan reilut 700 kierrosta, ja arviolta jo 800-850 kiepillä loppuu koneen heiluminen ja vavahtelu jokseenkin tykkänään.

...eli voisiko ongelman ratkaista kääntämällä tyhmäkäyntiä ihan hivenen isommalle?! :?

Joutokäynti nopeus on 800+50 / -50 co kannattaa säätää noin 2% eiköhän näillä sädöillä tokene käynti :twisted:
Avatar
jouko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: La 06.12.2003 18:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: 230E käyntihäiriöstä...

Viesti Kirjoittaja jouko »

raul kirjoitti:
M.K kirjoitti:Oliko välystä liikaa vai liian vähän :?: :roll: Teorissa jos ajattelen, niin jos välykset ovat olleet liian kireet, niin silloinhan imuventiilin aukioloaika lyhenee kun säädöt palautetaan ohjearvoon ja tyhjäkäyntiseon saattaa mennä liian laihalle.
Hyvä teoria sinänsä, mutta vain yhdessä taisi olla välystä liian vähän, ja muistaakseni 3.:n pakoventtiilissä. :roll:


Katsopas venttiilin ja ohjurin välys , helppo kokeilla pihdeillä venan päästä
jos välystä on about 1mm konetta ei saa normaali välyksillä käymään kunnolla
tällöin venttiili saattaa jäädä ajoittain raolleen ja vuotaa jolloin käynti huojuu.
Tätä voi kompensoida vähän suuremmilla välyksillä
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Käynti häiriöt

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jouko kirjoitti:Sen verran tähän toteaisin, että omat venttiilit on kaiketi säädetty noin 25 tkm sitten, ja ilmeisesti kohta olisi taaas aika. Minusta kone käyttäytyi kyllä ihan yhtä lailla silloin juuri säädön jälkeenkin. Mielenkkintoista on, että jo aivan pikkriikkinen kaasun painallus muuttaa käynnin hyväksi. Joutokäynti on päästömittarin mukaan reilut 700 kierrosta, ja arviolta jo 800-850 kiepillä loppuu koneen heiluminen ja vavahtelu jokseenkin tykkänään.

...eli voisiko ongelman ratkaista kääntämällä tyhmäkäyntiä ihan hivenen isommalle?! :?
Joutokäynti nopeus on 800+50 / -50 co kannattaa säätää noin 2% eiköhän näillä sädöillä tokene käynti :twisted:[/quote]

Mitähä? Ma tiesin, ma tiesin jotain! :P
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Joo alkaa tulee taas hyviä vastauksia ja roppakaupalla. :D

"Hauskaa" että on kohtalotovereitakin... Vaikka eihän sitä kenellekään toivoisi...

Niin, kirjoitin aiemmin että 3.:n pako olisi ollut kireällä, mutta taidanpa vaihtaa sittenkin 2 pyttyyn kun Mika T:kin näin jo pariin otteeseen kertoi. Nyt kun en vaan muista että millä kohtaa se tuli vastaan...

Jep ja kuten aivan aluksi kerroin taustoja, tuntuu aivan siltä kuin tyhjäkäynti olisi laskenut joten taitaa nää päästöarvot päästä kyllä mukaan kehiin kanssa.

Periaatteessa, mitään haittaa en usko tästä olevan :?: , korkeintaan hermoille ja kumityynyille. Heiluuhan yleensä dieselitkin niin helevitisti. Saas nähä kuin käy.
Vastaa Viestiin