MB 310 vm 89 pakun kannentiivisteen vaihto
MB 310 vm 89 pakun kannentiivisteen vaihto
Iltaa kaikille!
Pyytäisin vinkkejä otsikon toimenpiteeseen: eilen sitten jysähti +600th ajetusta pakustani kannentiiviste... Tai ainakin valkoisesta (ISOSTA) savupilvestä päätellen oletan, että näin kävi.
Konehuone näyttää sangen ahtaalta - onkohan tuota kantta kuinka vaikea saada ujutettua pois? Mitä kaikkea minun tulee purkaa, että tiivisteen vaihto onnistuisi? Aiempaa kokemusta kyseisestä automerkistä ei ole, joten kaikki toimenpiteeseen liittyvät faktat on tervetullutta!
Kiitos jo etukäteen!
Pyytäisin vinkkejä otsikon toimenpiteeseen: eilen sitten jysähti +600th ajetusta pakustani kannentiiviste... Tai ainakin valkoisesta (ISOSTA) savupilvestä päätellen oletan, että näin kävi.
Konehuone näyttää sangen ahtaalta - onkohan tuota kantta kuinka vaikea saada ujutettua pois? Mitä kaikkea minun tulee purkaa, että tiivisteen vaihto onnistuisi? Aiempaa kokemusta kyseisestä automerkistä ei ole, joten kaikki toimenpiteeseen liittyvät faktat on tervetullutta!
Kiitos jo etukäteen!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke 09.07.2008 14:56
- Paikkakunta: Varsinainen-Suomi
Tässä muutamia pääkohtia;
- venttiilikopan kansi pois
- irroita nokka-akselin ratas ja tee merkinnät rattaaseen ja ketjuun että saat samaan paikkaan takaisin
- irrota suuttimien putket ja hehkujen sähköjohdot sekä muut letkut ym.
- nokka-akselia voi ainakin löysätä tai ottaa kokonaan pois
- sen jälkeen vaan löysäät vähitellen tasaisesti pultteja ja nostat kannen pois
Nämä ainakin muistan omasta vastaavasta pakun kansiremontistani
- venttiilikopan kansi pois
- irroita nokka-akselin ratas ja tee merkinnät rattaaseen ja ketjuun että saat samaan paikkaan takaisin
- irrota suuttimien putket ja hehkujen sähköjohdot sekä muut letkut ym.
- nokka-akselia voi ainakin löysätä tai ottaa kokonaan pois
- sen jälkeen vaan löysäät vähitellen tasaisesti pultteja ja nostat kannen pois
Nämä ainakin muistan omasta vastaavasta pakun kansiremontistani
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Kiitän jälleen vastauksista!
Joku sanoi, että tähän malliin pitää uusia kannenpultit. Totta vai tarua?
Mistä muuten kannattaa ostaa osat tuohon kansiremppaan?
Mitä muuta kannattaa vaihtaa/tsekata samalla? Hehkuvalo ainakin syttyy käynnistyksen jälkeen, eli olisko yksi hehkutulppa rikki? Lähtee kyllä tosi hyvin käyntiin muuten.
Joku sanoi, että tähän malliin pitää uusia kannenpultit. Totta vai tarua?
Mistä muuten kannattaa ostaa osat tuohon kansiremppaan?
Mitä muuta kannattaa vaihtaa/tsekata samalla? Hehkuvalo ainakin syttyy käynnistyksen jälkeen, eli olisko yksi hehkutulppa rikki? Lähtee kyllä tosi hyvin käyntiin muuten.
Kannenpultit kannattaa mielestäni uusia vaikka vanhojakin voi käyttää kunhan varmistaa mittaamalla etteivät ne ole liiaksi venyneet.
Uusi sarja maksaa noin 30 euroa.

Kaasuvivuston iskari ?
Jos nostimet ovat ääntäneet niin tässä remontissahan uudet vaihtuvat ilman ylimääräistä työtä.
Venttiilikopan tiiviste ei ole yläpään tiivistesarjassa mukana, se myös - ja öljyntäyttöputken O-rengas.
Kenties hihnankiristimen osissa ja rullissa on tarvetta uusimiseen.
Uusi sarja maksaa noin 30 euroa.
Vaikkapa KL-Varaosat. Sama kai tuoMistä muuten kannattaa ostaa osat tuohon kansiremppaan?

Yläpään tiivistesarjan ja kansipulttien lisäksi varaisin suuttimien ylivuotoletkut ja suutinputkien muovisia kiinnikkeitä sekä huohottimen kumiosat.Mitä muuta kannattaa vaihtaa/tsekata samalla?
Kaasuvivuston iskari ?
Jos nostimet ovat ääntäneet niin tässä remontissahan uudet vaihtuvat ilman ylimääräistä työtä.
Venttiilikopan tiiviste ei ole yläpään tiivistesarjassa mukana, se myös - ja öljyntäyttöputken O-rengas.
Kenties hihnankiristimen osissa ja rullissa on tarvetta uusimiseen.
Joo.Hehkuvalo ainakin syttyy käynnistyksen jälkeen, eli olisko yksi hehkutulppa rikki?
wiimax.fi
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Ei mitään tietoa, paljonko ketjulla on ajettu.
Koneistamokeikka pitänee pistää harkintaan: auto on niin edullinen, että alkaa remonttikustannukset nousemaan samalle tasolle, kuin auton arvo ajokuntoisena...
Tietenkin olisi hyvä pistää uutta osaa, mutta toiveissa olisi ettei rahaa palaisi paljoa. Eiköhän Mersu kestä vähemmän huollettunakin kiitettävästi?
Ketju lienee aika löysällä: kone on pitänyt "säklätystä" jo pitemmän aikaa. Mielestäni ääni ei ole peräisin venttiilien nostimista. Kavereita tuo ääni on vähän hirvittänyt, kun ne on lainannut autoa. (Huom! useimmiten Mersua on lainattu, kun vaimon/tyttöystävän kanssa on tullut ero) ...
Korotettu malli - saa kerralla kämpän tyhjäksi!
Koneistamokeikka pitänee pistää harkintaan: auto on niin edullinen, että alkaa remonttikustannukset nousemaan samalle tasolle, kuin auton arvo ajokuntoisena...
Tietenkin olisi hyvä pistää uutta osaa, mutta toiveissa olisi ettei rahaa palaisi paljoa. Eiköhän Mersu kestä vähemmän huollettunakin kiitettävästi?
Ketju lienee aika löysällä: kone on pitänyt "säklätystä" jo pitemmän aikaa. Mielestäni ääni ei ole peräisin venttiilien nostimista. Kavereita tuo ääni on vähän hirvittänyt, kun ne on lainannut autoa. (Huom! useimmiten Mersua on lainattu, kun vaimon/tyttöystävän kanssa on tullut ero) ...

Korotettu malli - saa kerralla kämpän tyhjäksi!
Eikös se ketju kiristy öljynpaineella
"Säklätys", joka tosin on ihan uusi sana mulla, kertonee siitä että kannentiiviste vuotaa öljyä esimerkiksi jakokotelon kautta öljypohjaan jolloin kannessa on öljynpaine hieman alhainen, joten nostajat raplattaa.
Mulla raplatus loppui / väheni kun kiristi kannen toisessa päädyssä olevia kannenpultteja mutta tietysti oikeampi korjaus olisi ollut kannentiivisteen vaihtaminen.
Ketjun voit vaihtaa kyllä myöhemminkin, onhan siinäkin hommansa se katkaista ja pujottaa uusi paikalleen sekä niitata kiinni.
Halvimmillaan tuommosen rempan tekee kun purkaa itse kannesta esikammiot pois, plaanauttaa kannen tasaiseksi (maksaa jotain 30...50€) ja sitten uudella tiivisteellä paikalleen.
- kannentiiviste
- venttiilivarren tiivistesarja
- venttiilikopan tiiviste
- ehkä kannattaa ostaa yläpääntiivistesarja tai sitten joitakin irtotiivisteitä ?
- kannen plaanaus
--> 150...200€
Ai niin, hehkut ehkä kannattaa vaihtaa siinä samalla vaivalla.

"Säklätys", joka tosin on ihan uusi sana mulla, kertonee siitä että kannentiiviste vuotaa öljyä esimerkiksi jakokotelon kautta öljypohjaan jolloin kannessa on öljynpaine hieman alhainen, joten nostajat raplattaa.
Mulla raplatus loppui / väheni kun kiristi kannen toisessa päädyssä olevia kannenpultteja mutta tietysti oikeampi korjaus olisi ollut kannentiivisteen vaihtaminen.
Ketjun voit vaihtaa kyllä myöhemminkin, onhan siinäkin hommansa se katkaista ja pujottaa uusi paikalleen sekä niitata kiinni.
Halvimmillaan tuommosen rempan tekee kun purkaa itse kannesta esikammiot pois, plaanauttaa kannen tasaiseksi (maksaa jotain 30...50€) ja sitten uudella tiivisteellä paikalleen.
- kannentiiviste
- venttiilivarren tiivistesarja
- venttiilikopan tiiviste
- ehkä kannattaa ostaa yläpääntiivistesarja tai sitten joitakin irtotiivisteitä ?
- kannen plaanaus
--> 150...200€
Ai niin, hehkut ehkä kannattaa vaihtaa siinä samalla vaivalla.
Lisää tietoa: www.skg.fi
S3 kirjoitti:Kiitän jälleen vastauksista!
Joku sanoi, että tähän malliin pitää uusia kannenpultit. Totta vai tarua?
Mistä muuten kannattaa ostaa osat tuohon kansiremppaan?
Mitä muuta kannattaa vaihtaa/tsekata samalla? Hehkuvalo ainakin syttyy käynnistyksen jälkeen, eli olisko yksi hehkutulppa rikki? Lähtee kyllä tosi hyvin käyntiin muuten.
Mulla teki hehku saman viime talvena, oli pakkanen mikä hyvänsä, niin lähti hienosti käyntiin ja valo paloi hetken sen jälkeen. Vaihdoin virtalukonpohjan, hehkureleen ei apua. Mittasin hehkut ja yksi oli pimeenä, eli testaa tulpat yksi on mykkä.
a-p
200D-86
250TD-86
300D-87
310D-92
508AS-81
913AS-76
200TE-87
230E -89
230E-90
250TD-86
300D-87
310D-92
508AS-81
913AS-76
200TE-87
230E -89
230E-90
Kiitos vastauksista!
Dealer: voi olla hyvinkin, että remppa ei onnistu.
En ole koskaan rempannut dieseliä, saatika Mersua.
Tarkennusta olin vailla, koska tuosta hässäkästä ei ota selvää ja haluaisin tehdä homman mahdollisimman vähällä purkamisella...
Oletko sitä mieltä, että kannesta pitää purkaa imusarja myös ensin pois?
Dealer: voi olla hyvinkin, että remppa ei onnistu.
En ole koskaan rempannut dieseliä, saatika Mersua.
Tarkennusta olin vailla, koska tuosta hässäkästä ei ota selvää ja haluaisin tehdä homman mahdollisimman vähällä purkamisella...
Oletko sitä mieltä, että kannesta pitää purkaa imusarja myös ensin pois?
Noniin, otin dealerin neuvosta vaarin ja purin lähes kaikki pois, mitä lähtee.
Imusarja on nyt irti. Vielä kysymyksiä:
-pitääkö suodattimen jalka irroittaa?
-miten tuo ketju/ratas-homman kanssa kannattaa toimia?
Joku ehdotti, että pistää nippusiteillä tms ketju/ratas yhteen ja sitten löysätä kiristin ja kannen pultit + nokkapyörän pultti ja vekslata kansi pois.
Imusarja on nyt irti. Vielä kysymyksiä:
-pitääkö suodattimen jalka irroittaa?
-miten tuo ketju/ratas-homman kanssa kannattaa toimia?
Joku ehdotti, että pistää nippusiteillä tms ketju/ratas yhteen ja sitten löysätä kiristin ja kannen pultit + nokkapyörän pultti ja vekslata kansi pois.
Oliko tässä se sama kone mitä Vitossa eli OM601 ? Jos oli niin tälleen:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html
jos ei niin vähän tonne päin.
Eka kerta tuntuu aina jännimmältä ja kestää pidempään mutta kyllä se onnistuu. Eikä ne ammattimiehetkään aina täydellisesti onnistu.
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/21092006.html
jos ei niin vähän tonne päin.
Eka kerta tuntuu aina jännimmältä ja kestää pidempään mutta kyllä se onnistuu. Eikä ne ammattimiehetkään aina täydellisesti onnistu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Ei tarvitse.-pitääkö suodattimen jalka irroittaa?
-miten tuo ketju/ratas-homman kanssa kannattaa toimia?
Ensin pyörittelet jaon kohdalleen; kampiakselin O|T merkkiin ja nokka-akselin merkkiinsä.
Voit sitten ottaa ketjupyöränkin pois ja pudottaa ketjun alas, se ei pääse hyppäämään pumpulla.
Ei kai se haittaa vaikka laittaa pyörän nippusiteellä ketjuun kiinni jos pelottaa ettei osaa laittaa jakoa muuten kohdalleen kasatessa.
Ei ole vaaraa sellaisesta.Kaveri varoitti suuttimien irroittamisesta: sanoi, että jos otan ne irti, voi olla että ne alkaa vuotamaan.
Yhdet kannenpultit on sellaisessa kohtaa ettet saa niihin avainta ellet ota suuttimia pois.
wiimax.fi
Onko tässä sama suutin kuin tuolla ohjeessa, eli se prikka pitää uusia sinne suuttimen pohjalle. Katso että menee oikein päin, eli samoin päin kuin alunperin oli. Sitten ei vuoda.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Moro!
Muutama asia taas:
1-pytyn hehku oli ihan musta ja märkä = öljyssä? Mitä tämä kertoo?
En löytänyt nokkaketjusta mitään merkkejä, ainoastaan yksi liitos oli erin värinen (musta).
Pyörän merkkihän on kolmio(?) ,se tietysti löytyi.
Kuinka tärkeää on pistää tuo 1 pytty yk-kohtaan ja nokka kohilleen, kun ketju ja pyörä kuitenkin pistetään nippusiteillä yhteen?
Voiko nokkaa pistää väärään asentoon hammaspyörään nähden (onko siinä esim ura tms)?
Miten kannata ottaa metallinen vesiputki irti 5-pytyn kohdalta/kuskin puolelta? Putken juuressa on iso pultti.
Muutama asia taas:
1-pytyn hehku oli ihan musta ja märkä = öljyssä? Mitä tämä kertoo?
En löytänyt nokkaketjusta mitään merkkejä, ainoastaan yksi liitos oli erin värinen (musta).
Pyörän merkkihän on kolmio(?) ,se tietysti löytyi.
Kuinka tärkeää on pistää tuo 1 pytty yk-kohtaan ja nokka kohilleen, kun ketju ja pyörä kuitenkin pistetään nippusiteillä yhteen?
Voiko nokkaa pistää väärään asentoon hammaspyörään nähden (onko siinä esim ura tms)?
Miten kannata ottaa metallinen vesiputki irti 5-pytyn kohdalta/kuskin puolelta? Putken juuressa on iso pultti.
>>1-pytyn hehku oli ihan musta ja märkä = öljyssä? Mitä tämä kertoo?
että tyypillinen kannentiivistevaurio, öljyä päässyt palotilaan, sitä suorastaan valuu pakosarjaankin. Tyypillisesti ykkössylinterin ympäristö on öljyinen monesta paikasta.
>>En löytänyt nokkaketjusta mitään merkkejä, ainoastaan yksi liitos oli >>erin värinen (musta).
Ketjussa on liitoskohta mutta ei varsinaisia merkkejä. Voit itse täpätä maalitipat, jos on tarve. Tosin kyllä sen ajoituksen saa ilman maalitäppiäkin paikalleen.
>>Kuinka tärkeää on pistää tuo 1 pytty yk-kohtaan ja nokka kohilleen, >>kun ketju ja pyörä kuitenkin pistetään nippusiteillä yhteen?
no periaatteessa ei ole tärkeää, mutta entäs jos nokkan jako hukkuukin. Joudut pyörittelemään sekä pumppua että kampea jne. Muutenkin on hyvä samalla tarkistaa onko se kuinka tarkasti kohdallaan. On hyvä ja helppo aloittaa remontti laittamalla kone 0 kohtaan.
Tässä on yksi kompastuskivi, ei riitä että ne kaksi merkiä on kohdallaan, myös ruiskutuspumpun pitää olla oikealla kierroksella. Sen takia olisi fiksuinta aloittaa homma laittamalla ykkönen YKK kohtaan ja työtahti menossa (eli ykkössylinterin nokat on pystyssä jolloin nokanmerkki on kohdallaan, samalla kammen merkki on kohdallaan ja ruiskutuspumpun merkki on tuloillaan kohdalleen 13...16 astetta JYKK)
>>Voiko nokkaa pistää väärään asentoon hammaspyörään nähden >>(onko siinä esim ura tms)?
Ei voi, siinä on kiila (tai tappi tjms.), älä pudota sitä(kään) koneen sisälle.
Nokanmerkit OM601:ssä näyttää tältä:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0550.jpg
Niin siitä metalliputkesta en tiedä, Mika varmaan tietää paremmin. Vitoissa ja 200D:ssä on esimerkisi tuommonen vesiputki takapuolella:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0561.jpg
se vain nypätään pois ja sitten tuo mutterilla varustettu sovite jää lohkoon. Siinä on o-rengas. Kannessa taitaa olla samantyyppinen, eli vedetään pois. Mahdollisesti siinä on joku lukite.
että tyypillinen kannentiivistevaurio, öljyä päässyt palotilaan, sitä suorastaan valuu pakosarjaankin. Tyypillisesti ykkössylinterin ympäristö on öljyinen monesta paikasta.
>>En löytänyt nokkaketjusta mitään merkkejä, ainoastaan yksi liitos oli >>erin värinen (musta).
Ketjussa on liitoskohta mutta ei varsinaisia merkkejä. Voit itse täpätä maalitipat, jos on tarve. Tosin kyllä sen ajoituksen saa ilman maalitäppiäkin paikalleen.
>>Kuinka tärkeää on pistää tuo 1 pytty yk-kohtaan ja nokka kohilleen, >>kun ketju ja pyörä kuitenkin pistetään nippusiteillä yhteen?
no periaatteessa ei ole tärkeää, mutta entäs jos nokkan jako hukkuukin. Joudut pyörittelemään sekä pumppua että kampea jne. Muutenkin on hyvä samalla tarkistaa onko se kuinka tarkasti kohdallaan. On hyvä ja helppo aloittaa remontti laittamalla kone 0 kohtaan.
Tässä on yksi kompastuskivi, ei riitä että ne kaksi merkiä on kohdallaan, myös ruiskutuspumpun pitää olla oikealla kierroksella. Sen takia olisi fiksuinta aloittaa homma laittamalla ykkönen YKK kohtaan ja työtahti menossa (eli ykkössylinterin nokat on pystyssä jolloin nokanmerkki on kohdallaan, samalla kammen merkki on kohdallaan ja ruiskutuspumpun merkki on tuloillaan kohdalleen 13...16 astetta JYKK)
>>Voiko nokkaa pistää väärään asentoon hammaspyörään nähden >>(onko siinä esim ura tms)?
Ei voi, siinä on kiila (tai tappi tjms.), älä pudota sitä(kään) koneen sisälle.
Nokanmerkit OM601:ssä näyttää tältä:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0550.jpg
Niin siitä metalliputkesta en tiedä, Mika varmaan tietää paremmin. Vitoissa ja 200D:ssä on esimerkisi tuommonen vesiputki takapuolella:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0561.jpg
se vain nypätään pois ja sitten tuo mutterilla varustettu sovite jää lohkoon. Siinä on o-rengas. Kannessa taitaa olla samantyyppinen, eli vedetään pois. Mahdollisesti siinä on joku lukite.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Äläkä pudota niitä sinne koneen sisään
Itse olen koittanut löytää kuusiokoloavainta, jossa on kuulalukitus, mutta ei löytynyt. Tosin on ne sieltä aina ylös saatu. Magneetilla, vaseliinilla tjms.
Jos joku tietää mistä saa niin kertoo heti.

Itse olen koittanut löytää kuusiokoloavainta, jossa on kuulalukitus, mutta ei löytynyt. Tosin on ne sieltä aina ylös saatu. Magneetilla, vaseliinilla tjms.
Jos joku tietää mistä saa niin kertoo heti.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Väliaikaraportti:
Kansi irroitettu - olipa nuo 6-kolot hankalasti, kun piti oikein peilin kautta katsoa että löytyivät!
Kansi kun sujahti pois, oli toinen noista 6-koloista poikittain jakopäässä. Ei onneksi tippunut!
Kuten Veskola tiesikin, oli kansipahvi rikki 1:n ja jakopään välistä, liekkirengaskin taisi olla halki.
Vein kannen koneistamolle ja osoittautui, että venttiilit on noin 0,2-0,5mm "sisässä", joten isompi remppa tulossa.
Vaihdetaan siis ohjarit, seetit + koneistukset (plaanaus jne.)/tarkistukset. 800e kuulemma kustantaa... Vaikka aluksi meinasin vakaasti, etten pistä rahaa remonttiin, tulinkin toisiin ajatuksiin.
Rempan jälkeen kansi on kuulemma uuden veroinen, joten mitä sitä ei Mersunsa eteen tekisi...
Koneistamon kaveri kertoili muuten kauhutarinoita haljenneista Mersujen kansista ja samanlaisita remonteista, kuten yllä 150th ajettuihin Sprinttereihin! Karua. Mulla sentään mittarissa 633th!
Kansi irroitettu - olipa nuo 6-kolot hankalasti, kun piti oikein peilin kautta katsoa että löytyivät!
Kansi kun sujahti pois, oli toinen noista 6-koloista poikittain jakopäässä. Ei onneksi tippunut!
Kuten Veskola tiesikin, oli kansipahvi rikki 1:n ja jakopään välistä, liekkirengaskin taisi olla halki.
Vein kannen koneistamolle ja osoittautui, että venttiilit on noin 0,2-0,5mm "sisässä", joten isompi remppa tulossa.
Vaihdetaan siis ohjarit, seetit + koneistukset (plaanaus jne.)/tarkistukset. 800e kuulemma kustantaa... Vaikka aluksi meinasin vakaasti, etten pistä rahaa remonttiin, tulinkin toisiin ajatuksiin.
Rempan jälkeen kansi on kuulemma uuden veroinen, joten mitä sitä ei Mersunsa eteen tekisi...
Koneistamon kaveri kertoili muuten kauhutarinoita haljenneista Mersujen kansista ja samanlaisita remonteista, kuten yllä 150th ajettuihin Sprinttereihin! Karua. Mulla sentään mittarissa 633th!
Moro!
Soitin juuri koneistamolle: kansi oli kolmesta kohtaa halki! Ei kuulemma kannata alkaa korjailemaan, eli se siitä.
Nyt siirrytään suunnitelmaan b.
Kysymys kuuluu, sopiiko tuohon normaalin henkilömallin kansi, vai onko pakun kannessa jotain eroa? Jos sopii, niin mitkä vuosimallit käy?
Mulle tarjottiin ilmaiseksi 3-litraista henkilömallin toimivaa konetta, joten ajattelin jos kannen ottaisi siitä irti, tarkistuttaisi ja pistäisi tuohon omaani paikoilleen.
Soitin juuri koneistamolle: kansi oli kolmesta kohtaa halki! Ei kuulemma kannata alkaa korjailemaan, eli se siitä.
Nyt siirrytään suunnitelmaan b.
Kysymys kuuluu, sopiiko tuohon normaalin henkilömallin kansi, vai onko pakun kannessa jotain eroa? Jos sopii, niin mitkä vuosimallit käy?
Mulle tarjottiin ilmaiseksi 3-litraista henkilömallin toimivaa konetta, joten ajattelin jos kannen ottaisi siitä irti, tarkistuttaisi ja pistäisi tuohon omaani paikoilleen.