Kansiremontti w124 300d

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Nyt vain ootellaan mielenkiinnolla sitä, että rumilus tulee sanomaan lopullisen aamenen tälle topikille.
Koska hänellä se tieto on, jos se jollain on :wink:
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ei se kerkee joka juttua seurata :roll:
On härdelliä niin paljon muillakin foorumeilla :oops:
Nimimerkin keksimiseen ja vaihtoihin tärvääntyy aikaa :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mika kirjoitti:Siellä nokan rattaan kehällä toki yksi hammas on sama matka kuin kampiakselinkin kehällä.

Mutta kun se nokan ajoitusmerkki on siinä akselin juuressa....
Merkin sijainnilla ei ole mitään merkitystä.
Mitä ulompana se on kehällä sitä helpompaa on toki saada sillä ajoitettava akseli tarkasti kohdalleen.
Merkki on missä on mutta yhden kerran kyseisen akselin kierroksella se on kohdallaan.
veskola kirjoitti:Ei hampaiden koolla ole merkitystä vaan niiden lukumäärällä. Yritä vain nyt kovasti, hauskaahan tästä vielä tulee lopussa. Voidaan jatkaa tätä juupas eipäs asiaa vaikka maailman tappiin kunnes alat kirjoittaa virheettömiä totuuksia.
Hauskaa ja hauskaa, en minä tästä varsinaisesti nauti vaikka tiedänkin olevani oikeassa.
Virheettömästi en osaa kirjoittaa mutta parhaani mukaan olen yrittänyt tätä juttua selittää.
veskola kirjoitti:Olen ihan samaa mieltä, että se hampaan väli on ihan tarkalleen sama, oli se millä kehällä tahansa. Edelleen se ei kiinnosta ketään, vaan se paljonko asteet muuttuvat akselilla kun se hampaan väli pyörähtää.
Jatketaan moottorilla jossa on kampiakselin pyörällä 180 hammasta ja nokka-akselin pyörällä 360 hammasta.
Hampaan väli on nokalla yhden asteen ja kampiakselilla kaksi astetta.
Kampiakseliltakaan ei pysty hyppäyttämään vähempää kuin yhden hampaan, siis kaksi kampiakselin astetta.
No, tehdään näin.
Mitäkö tapahtuu ?
Jako muuttuu nokalla yhden asteen = yhden hampaan välin.
Ihan samaan lopputulokseen siis päästään hyppäyttämällä nokka-akselilta yksi hammas.
Hampaiden lukumäärällä ei sinänsä ole merkitystä, joka tapauksessa niitä on nokka-akselissa tuplaten kampiakseliin verrattuna.

Kertokaapa miten onnistuu hyppäyttää kampiakselilla ketjua niin että sen siirtymä on nokalla vain puolen hampaan verran ?
Ei onnistu, niinpä.
No jos kerran yhden hampaan siirrolla ketju jää nokkapyörän hampaiden nokille niin kahden siirrolla ka:lta menee sen puolen hampaan verran enemmän ja sopii nokkapyörälle.
Ei se jää nokille, siirrät minkä verran tahansa.

Olisiko helpointa päästä kärryille jos miettii yksinkertaisesti näin:

Pyöritetään kampiakselia yksi kierros, 180 hammasta.
Montako hammasta nokka-akseli on pyörähtänyt ?
Kyllä vaan, 180 hammasta sekin.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kyllä se vaan on niin kun Dealer sanoo.
:D
Jani R-K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 503
Liittynyt: Pe 21.12.2007 17:36
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Jani R-K »

atlas kirjoitti:Kyllä se vaan on niin kun Dealer sanoo.
:D
Niin on
Muualla nimimerkillä Turbiini

87 s124 300td ja Toyota
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

joo, kyllä nämä herrat muuten on oikeassa. Meiltä jäi siinä yksi ja viimeinen asia miettimättä. Se asteiden ero kumoutuu takaisin juurikin sen välityksen vuoksi.

Sitä vain ihmettelin kun se muka auttoi, mutta kyseessä olikin sitten se legendaarinen löysä ketjun kiristin.

No niin, nyt saa nauraa ja heitellä tomaateilla :lol:

Alakerran 2 astetta on yläkerran yksi aste, joka on alakerran yksi hyppy, joka on alakerran 2 astetta, joka on yläkerran yksi astetta, joka on yläkerran yksi hyppy. Teet mitä vain niin aina hyppii samalla tavalla eli yläkerran yhden asteen...ei voi mitään. :shock: (siis jos olisi tuo 180 ja 360 hammasta tapaus)

Katoppa Mika toi homma sitä ratassarjaa pyörittelemällä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

:lol:

On se hyvä että Veskola löysi jostain kaksi hammaspyörää ja hoksas, Mika vissiin vielä raapii päätä tallissa :lol:

Itekki joskus joutunu asiaa miettiin ku mersuissa ei ajotus ole aina "mieluinen" kannen laskemisen ym. myötä. Pitää vain laittaa vähiten pieleen ja pyöritellä aina löysät pois. :wink:

Mutta edelleen se heittää hampaalla korjaa kummasta vain. Asteita on turha miettiä jos toleranssit on hampaita :idea:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18034
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

veskola kirjoitti:No niin, nyt saa nauraa ja heitellä tomaateilla
Mitäpä suotta, topikkia lukiessa saattaa vähän hymyilyttää mutta eipä taida kukaan meistä kaikkitietävä olla.
Arvasin että sinulla on selkärankaa tulla myöntämään olleesi väärässä - ja pisteet siitä.

Toivottavasti lukijat viihtyivät aiheen parissa :D
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Muistatekos aikaa kun Mersun koneeseen sai nokka rattaaseen kiilan jolla sai säädettyä ajoituksen kohdalleen , kun oli kansi ja lohko oikaistu?
Kiila siirti nokan ajoitusta sen "puolihammasta" :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

No joo, katsos on tullut oltua monesti väärässä, kuten kaikki varmaan, jollei muualla niin peruskoulussa kun on kokeita tehty. Olin ainakin minä kaukana kympin keskiarvosta. Pystyy tässä silti vielä jatkamaan elämää :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
KKK
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: To 07.04.2005 14:23

Viesti Kirjoittaja KKK »

dealer kirjoitti: Yritän illan mittaan selittää asiaa vielä eri tavalla - en arvannutkaan miten hankalaa se on.
Edelleenkin fakta on se ettei kampiakselilta pysty säätämään yhtään sen kummemmin kuin nokka-akselilta kun haetaan ajoitusta kohdalleen ketjua tai hihnaa hyppäyttäen.
Vaikka ka-pyörällä on puolet vähemmän hampaita niin hampaat ovat samankokoisia kuten olen kai moneen kertaan jo todennut, on ihan sama kummalta pyörältä hyppäytät.

Kyllä se vaan on ihan sama mihin kohtaan ketjun laittaa kasausvaiheessa ka-pyörälle, nokalta voi sitten laittaa merkin kohdalleen.
Piti oikein tarkistaa mallinnuksella, yhden hampaan siirto alhaalta siirtää tasan sen yhden hampaan myös ylhäällä, ainoa ero on asteissa.

Tuo hyppyyttääkö ylhäältä vai alhaalta on kokemuksen kautta selekee tapaus eli AINA saa kohdilleen pelkästään nokalta hyppyyttämällä.
Ellei niin on ketju venähtänyt, kantta laskettu tms.
tese
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 400
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja tese »

veskola kirjoitti: Alakerran 2 astetta on yläkerran yksi aste, joka on alakerran yksi hyppy, joka on alakerran 2 astetta, joka on yläkerran yksi astetta, joka on yläkerran yksi hyppy. Teet mitä vain niin aina hyppii samalla tavalla eli yläkerran yhden asteen...ei voi mitään. :shock: (siis jos olisi tuo 180 ja 360 hammasta tapaus)
Tuossapa taitaa olla kaikista selvin selvitys asiasta, mutta pitihän tuo kokeilla raittailla ja ketjulla.
Näinhän se on että hampaan siirto on hampaan siirto, ja diileri kumppaneineen oikeassa!
Hauska väittely ja asiathan ne riitelee eikä asiantuntijat :D :D :D
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ketjuihin liittyen pikkusen aivojumppaa välillä :shock:

Oletetaan että meillä roikkuu ilmassa ketjupyörä, jonka päälle on vedetty yhden metrin pituinen ketju, joka on tasapainossa. Ketjua poikkeutetaan aivan hitusen, jolloin se lähtee juoksemaan lattiaa kohti. Mikä on ketjun nopeus kun se irtoaa hammaspyörältä. Kitkat ja ilmanvastukset voidaan olettaa nollaksi, eli mennään ihan teorialla. En muista oliko tuolla pyörän halkaisijalla merkitystä, mutta sovitaan 10 cm.

Kuva

Jos vaikka rumilus osaa tämän laskea, minähän sen jo laskinkin aikoinaan mutta voidaan sitten tarkistaa menikö ollenkaan oikein :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Sami H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1053
Liittynyt: Ke 28.01.2004 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Sami H. »

Kyllä sillä ketjupyörän halkaisijalla on tossa tehtävässä merkitystä, sen sijaan ketjun massallapa ei ole.
Kahta en vaihda - merkkiä ja vaihdetta.

KuvaKuva
1990 300 E aut. Rauchsilber | 1979 220 D aut. Kaledoniengrün
Vastaa Viestiin