Vito(638) käy vajaateholla?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Vito(638) käy vajaateholla?

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Eli 110 cdi-99, paikallaan ollessa ottaa kieroksia hyvin samoin kun syöksyttää 1,2,3 vaihteella, mutta kun tarvitaan enemmän vääntöä 4 ja 5 vaihteella niin ei nosta kieroksia yli 3000? Moottoritiellä tänään alamäkeen 110km/h huippu ja kun tulee ylämäki niin vauhtia max 80km/h:ssa eikä auta kepittämisestä kun ei nosta kieroksia kun vaaditaan vääntöä. Jotenkin tuntuu ettei saisi polttoainetta?? Oli tankki pois , mutta en usko tuon vaikuttavan? Ideoita!
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Vito(638) käy vajaateholla?

Viesti Kirjoittaja veskola »

cdi moottori, vikatilassa, yleensä nuo ovat suositelleet vikakoodin lukua tässä kohtaa. Haulla löytyy monen monta tarinaa. Ilmamassamittari, polttoainejärjestelmän vikoja, ahtimen jumiutumisia, pakoputken kat tukossa yms. yms.
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Kävimpä aamulla pajalla ja laittoivat pihan kiinni ,vikakoodiksi tuli p1470 eli mittaa ilmeisesti ahtopainetta, mutta kun on hieman ahtaassa paikassa niin pitää saada nosturille. Vika kuitattiin 3x ja ainakun antoi kakkua enempi niin vikatilaan se meni eli ajellaan nyt rauhallisemmin paripäivää.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hukkaportti vai VNT ahdin ?

Vika tuskin on ahtopaineanturissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

hukkaportti, aamulla kaivoin kuormamittaussäätimen pois ja avasin sen ja kas sehän oli täynnä paskaa joten ei muutakun astrumiin ja uusi anturi mukaan. Uusi paikalleen ja koeajolle, pelitti aivan upeesti ,sitten vilkku oikealle ja käänsin takaisin kotiinpäin-- mitä ihmettä taas peli meni vikatilaan :evil:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei kannata käydä astrumissa ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Joo olisi sen osan voinut saada Virtasen moottoristakin, mut tuol oli hyllyssä ja kun olin täysin varma että vika korjaantuisi tuolla osan vaihdolla :oops: . Mikään ei ole niin varma kuin epävarma, tuntuu tässä tapauksessa.
Siitä turbosta kun lähtee sellainen vipu joka menee jonkin sortin " kelloon" missä ilmeisesti jokin kalvo ja siitä lähtee pikkiletku tähän kuormamittauspainesäätimelle "vai mikä se nyt oli". Tuli mieleen että mitäs se sitten tekis jos siitä "kellosta" onkin kavo sökönä :?:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

cdi jamppa kirjoitti:Joo olisi sen osan voinut saada Virtasen moottoristakin, mut tuol oli hyllyssä ja kun olin täysin varma että vika korjaantuisi tuolla osan vaihdolla :oops: . Mikään ei ole niin varma kuin epävarma, tuntuu tässä tapauksessa.
Siitä turbosta kun lähtee sellainen vipu joka menee jonkin sortin " kelloon" missä ilmeisesti jokin kalvo ja siitä lähtee pikkiletku tähän kuormamittauspainesäätimelle "vai mikä se nyt oli". Tuli mieleen että mitäs se sitten tekis jos siitä "kellosta" onkin kavo sökönä :?:
Jos kalvo puhki > ei pidä alipainetta ja hukkaportti aina auki, eli laiska koko ajan, ei ajoittain.
Hullu jätkä tykkää pyörivästä. www.lds-turbo.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Aivan,hukkaportin ohjauskello oli sana jota etsin.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sitä voisi lähteä nyt haarukoimaan silleen, että otat alipainemittarin ja letkun suoraan alipainelinjasta, katsot että yleensäkin alipainetta on reilusti (oliskohan yli -0,5 bar "reilusti"). Sitten siihen haara ja viet sen haaran ahtimen kellolle ja katsot liikkuuko tanko rivakasti ja suhiseeko jostakin (paras tietty olisi jos saisi reilua alipainetta jostakin ulkopuolisesta läheteestä). Siitä ohjausmokkulasta muuten mielestäni pitääkin suhista, silloin kun se päästää alipainetta pois...joten ei anneta sen hämätä.

Suunnilleen tuolleen tutkittiin yhtä Vitoa, jossa oli epäselvyyttä alipaineohjauksen kanssa.

No sitten jos tuntuu, että vika ei voi olla ahtimessa/kellossa tjms. niin tarkkaan syyniin ne letkut ja putket, että ne varmasti on ehjät.

Tietysti ahtopainepuutos voi johtua ahtoputkistojen vuodoista tai ihan vain huonosta syöttömäärästä. Kannattaa katsoa välijäähdyttimen muovipäädyt ja ennen kaikkea ne letkuliitokset, varsinkin se alempi. Ne on yleensä mätiä, siis ne klemmarit.

Niin ja tietty minkä tahansa kellon vuotoa voi koittaa imemällä/puhaltamalla.

Koodien luvulla ei tainnut selvitä ylittyykö ahto vai jääkö se alle halutun. Varsinkin VNT ahtimissa voi ylittyä kun siivet ei liiku rivakasti poljettaessa ja sitten vikatilaan.
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Hukkaportin ohjauskello toimii hyvin kun imen letunpäästä jonka otin tuosta säätimeltä irti :)
Sieltä letku menee ylös imusarjan ja tulipellin väliin jossa on lähes identtinen säädin, yksi letku jatkaa matkaansa taas kellolle joka on kiinni imusarjassa ja antaa ilmeisesti koko järjestelmään alipaineen, mutta yksi letkun lähtö on ilman letkua/tulppaa ja kun tulppaan tuon lähdön tuntuisi homma pelaavan noin kun itse imen letunpäästä? Letku lähtö on tosin likainen, enkä löydä mistään ylimääräistä letkua joten saattapi olla tuo härpätin syynä koko hommaan, mutta kun on tuo vikatila päällä niin ei pääse testaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu, joku letkun pää on auki niin alipaine karkaa ja ahdin ei toimi oikein.

Dieselissä alipaine tulee alipainepumpulta, ei imusarjasta. Siellä on painetta turbomoottorissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Nyt on kaikki mittalaitteet ja anturit käyty läpi ja kaikki toimii, mutta ei tule ahtoja kunnolla, eli taitaakin olle se VNT turbo kyseessä ja siivet jumissa.
Siellä imusarjan takana oleva laite liittyikin pakokaasujen takaisinkierrätykseen ja pitääkin olla yxsi letkulähtö vapaa.
Eli taitaa ollla turbon pois kaivuun aika :lol: .
Mikä olisi paras puhdistus menetelä? ajattelin tiedustella olisiko tutuilla ultraäänipesuria olisi ilmeisesti aika pätevä härveli.Tiedän Salossa ainakin yhdel polkupyärähuoltoliikkeen jossa on kyseinen laite.
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

tuskin siinä on vielä vnt ahdinta
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, eihän siinä ole.
Ahtojen puute voisi vaikka johtua alipaineen puutteesta.
Katteleppa vielä niitä alipainejärjestelmän letkuja/venttiileitä.
Hukkaportti voisi olla jumittunut auki, tai alipainekello rikki.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Muistaakseni niissä säätömokkuloissa on kolme liitäntää ja aina se kolmas on sitä varten, että vuodattaa turhat (ali)paineet ulkoilmaan ja kai siellä on jokin pikku suodatinkin ihan sitä varten (en tiedä).

mutta juu, kuten tuikku sanoi (ja mä aiemmin), ei muuta kun letkuja syyniin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Kiitokset taas faktoista.
Pitää lähteä Biltemaan hakemaan sellainen polttoainepainemittari se olis varmaan riittävän hyvä tuohon alipaineen mittaamiseen.
Tietääkö joku mistä löytyisi tuo alipainepumppu? joka tuon vakumin tekee.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hydrauliikkakaupastakin löytyy noista teollisuusmittareita sopivaan hintaan. Polttoainepainemittari taitaa mitata painetta, ei alipainetta (pitää olla miinus bar asteikko) Siis mittari jossa on -1.0 ... 4,0 bar on hyvä sekä paineen, että alipaineen mittaamiseen.

En tiedä cdi moottoria mutta vanhemmassa se alipainepumppu on jakopään kopassa kiinni, ikäänkuin rivipumpun jatkona toisella puolella. En usko että kovinpaljoa eri paikassa voi olla.

No se löytynee helposti kun seuraa paksua muoviputkea, joka lähtee jarrutehostimelta, sen pitäisi mennä suoraan alipainepumpun päälle. Muutoin, jarrutehostajan juuressa on luultavasti pienten letkujen lähtöjä, joista voit mitata sen alipaineen. (jaa, voisinkin huvikseni käydä mittaamassa paljonko alipainetta kehittää tuo oma pumppu/auto, jos vain löydän sen mittarin jostakin :roll: ).

Tuossa vanhassa moottorissa se alipainepumppu on irroitettu:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0574.jpg

ja tuossa se on paikoillaan, tuo paksu auki oleva liitos menee jarrutehostajalle:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0562.jpg
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Onneksi on töissä rauhallista joten tuolta mittariosastolta löytyi oikein wika merkkinen iso mittari jossa asteikko -1,0-1,5 bar ja siihen 3metriä letua ja tästä kun pääse kotiin niin menen motonetin kautta hakenaan t-liittimen joten saan mittarin kiinni auton käydessä.
Kyllä se bilteman mittari mittaa myös - laatua.
Kiitos kuvista Veskola.
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Minkä verran tuolta pitäisi löytyä alipainetta jotta tuo järjestelmä toimisi oikein?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ulkomuistista olisin sanonut -0,7 bar on semmonen noin arvio, mutta päätin mitata paljonko sitä on ja kun kytkin mittarin siihen jarrutehostajan juureen, eli silloin järjestelmässä ei ole mitään muuta kuin jarrutehostin, pumppu ja mittari niin se näytti -0,4 bar :shock: Ihmettelin hetken ja sitten tajusin, että se kumiletku, jolla yhdistin nailonputken ja jarrutehostajassa olevan nipan oli hitusen löysä.

Hain tiukemman ja johan alkoi olla imua.

Kuva

Ei paljon muuten saa ne letkut falskata mittauksessa :shock:
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

JEEEE :lol: :lol: . Tää on oikeesti witun hyvä foorumi.
Vito potkii iloisesti taas.
Eli mittari kiinni samaan kohtaan missä Veskolallakin on tuossa kuvassa ja mittari mäyttää -1,0bar sitten letku irti hukkaportin ohjauskellosta ja mittari kiinni ,kas kas mittarissa vain -o,15bar sitten mittaus viellä ennen kuormanmittaus painesäädintä ja alipainetta vain -0,15bar.Takaisin ylös jarrutehostimen viereen missä on y-liitin toinen tulli tuonne alas ja toinen tulee koelaudan alle lämmityslaitteen moottorin viereen?? joten tuo letku irti ja kiersin ruuvin siihen tulpaksi sitten mittari kiinni taas enne hukkaportin ohjauskelloa -- mittarissa -1bar jes :twisted: .
Pelit nippuun ja moottoritielle . Olipa maailma täynä mustaa savua kun joka vaihteella pulttipohassa vetelin.
Kysymys kuuluu mikä on tuo kikkare joka on tuolla koelaudan alla :!:
KIITOKSET viellä palstalaisille :wink: .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Nyt menee ihan villiksi veikkaukseksi, joku alipaineella toimiva lämmityslaitteeseen liittyvä läppä. No esimerkiksi siinä on automaattinen lämpötilan säätö, jota ohjaa elektroniikka alipaineen ja läpän avulla.

Se vuotaa sieltä jostakin alipaineet pois.

...niin ja vikakoodi on tosiaan ahtopaineen säädin...kuten aina :wink:
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Kävi myös itselläni mielessä tuo lämpötilansäätö vai voisiko olla, että niiden läppien ohjaus toimisi alipaineella (tulipa epäselvästi selittettyä).
Tarkoitan kun valintanippelistä käännetään ilmavirta jalkatilaan tai ikkunaan niin voisikohan niiden ohjaus toimia alipaineella?
Kyllä siperia näköjään opettaa.. eli ei niitä vikakoodeja pidä lukea kuin piru raamattua :oops: .
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Voi hyvinkin olla alipaineohjattuja läppiä siellä. Eiköhän kohta joku kerro tietoakin mikä sieltä yleensä irtoaa / hajoaa.

Toimiiko nyt läpät/lämpötilan säädöt silti :shock: ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Eilen kun moottoritiellä vedättelin niin kokeilin lämmön säätöä ja se toimi, mutta läpistä en tiedä.Kohta pääsee taasen töistä lähtemään niin pitää tuossa matkalla testailla niiden toimintaa ja pistän tietoa sitten.
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Kyllä lämpöä tulee sieltä mihin asentoon valitsimen kääntää, mutta jokin punainen valo syttyy siihen keskelle ainakun kääntää? Meneepä homma oudoksi.
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Eikös se sisäkierron läppäkin käänny alipaineella...

Tosin mulla on karvalakkimallin lämmityslaite... :roll:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tarkoitat sitä nappia missä on punainen ledi ainakin vanhemmassa ja sen kun painaa niin "koneistosta" kuuluu klops eli jokin läppä liikkuu mystisesti itsestään (eli alipaineella).

Se on onneksi aika turha nappi, koskaan en ole tarvinnut. Pitänyt laittaa muutaman kerran kyseisen napin tilalle joku syötönlisäys tai ahtopaineen nosto, mutta pussihousut kun ollut jalassa niin jäänyt tekemättä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
cdi jamppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ti 25.08.2009 14:50
Paikkakunta: SuurSalo

Viesti Kirjoittaja cdi jamppa »

Taitaa osua oikeaan tuo sisäkierto.Otan huomenna sen nippelin seltä pois ja poimin numerosarja ylös ja sitten astrumiin kysymään mikä se on, tuskin ostan uutta , mutta pitää selvyys asiasta saada.
Vastaa Viestiin