.
Minun käsittääkseni se "oppiminen" ei mitenkään lukitu jollekkin asetukselle.
Vaan se muuttuu koko ajan, riippuen esim. ajotyylistä.
Lastutuksen jälkeen näyttää, että tuollainen puolen tunnin ajelu riittää hyvin muuttamaan laatikon asetuksia.
Muutaman kiihdytyksen jälkeenkin jo jotain tapahtuu, jos kaikki on siellä kunnossa.
Jos autossa on jotain muuta vikaa, niin laatikkokin reagoi siihen, muuttamalla vaihtohetkiä (heikentyneen) tehon mukaisiksi.
Silloinhan laatikko toimiikin aivan oikein.
Vähäinen öljymäärä, tai alkuperäisestä poikkeava öljylaatu aiheuttavat sitten tietty omia omituisuuksiaan.
Jos laatikko on joskus toiminut, mutta nyt oikein ei, niin luulisin, ettei vika ole ohjelmassa, vaan jossain muualla.
löysinkin ohjeet tuolta yhdestä ketjusta ja tein ohjeiden mukaisesti ja kaskummaa vaihteisto alkoi tottelemaan mua paremmin eikä vaihtele liian aktiivisesti isompaa vaihdetta!
Minä olen pitänyt tuota pelkkänä urbaanina legendana, mutta taitaa siinä sitten olla jotain perää!
Ajattelin että se vaan tuntuu sopeutuvan ajotyyliin kun vaihto tapahtuu sitä alemmalla kierrosluvulla mitä vähemmän kaasua on painettuna.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Tais olla, että muistaa viimeiset 12 kiihdytystä ja pykältää sen mukaan, että aika nopeasti pitäisi toiminta ja vaihtoajankohta muuttua, jos on muuten täysin kunnossa.
S203 C30 CDI AMG -04
Exiä: Muutama pensiini w201
Ja todella monia diesel w124/w201..
Kyl se oppiminen aika nopeesti tapahtuu ja muistikaan tuskin kovin pitkä on. Heti kyllä huomaa jos alkaa vauhdikkaanpaan ajoon, niin pyrkii pitämään kovempia kierroksia, eikä vaihda niin herkästi isompaan vaikka vähän löysäis kaasuakin. Aika pian sitten rauhallisempaan ajoon siirryttäessä rupee taas vaihtamaan isommalle ja antaa kierrosten pudota.