"Vanhan Mersun Tapporaha"

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

"Vanhan Mersun Tapporaha"

Viesti Kirjoittaja geoman »

Lainaus Talouselämä lehdestä no 34, sivu 12, "Matti Kankare", liittyen liikenteen päästöjen tavoitteiden saavuttamiseen aikataulun mukaisesti:

"Käytännössä valtio kepittää esimerkiksi 1980- ja 1990 luvun alun raskaiden dieselmersujen käyttäjiä hankkimaan uuden auton tai maksamaan auton arvoa korkeamman suurempaa ajoneuvo- ja dieselveroa."

Valtiovalta ei usko, että vanhat Mersut loppuvat ajamalla? Eivät ne kyllä enään lisäännykkään.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

nii i. tuntuu, ettei noi mersut oikein tunnu loppuvan ajamallakaan, jos vaan huoltaa ja välillä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Eli periaatteessa koskee kaikkia vuoteen 2001 asti kun sitä vanhemmissa ei päästöjä ole merkitty otteeseen.

Vai että vaihto uuteen autoon :lol: Ihan realistista että vanhalla mersulla ajava haluaa vaihtaa uuden Getzin alle.
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Itse asiassa koskee kaikkia dieselautoja joissa ei ole
hiukkassuodatinta.

Suomessa ollaan aika armollisia sillä esim Saksassa et saa ajaa edes
kaupungin keskustaan tuolaisella dieselautolla.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

sportsman kirjoitti:Suomessa ollaan aika armollisia sillä esim Saksassa et saa ajaa edes
kaupungin keskustaan tuolaisella dieselautolla.
Suomessa on aika harvassa ne kaupungit (onko yhtään) jos Saksaan vertaa.

Se hiukkahommakin on vähän mitä on. Jossain oli tutkimustulos, jokna mukaan uuden dieselin suodattimen suodattamassa pakokaasussa on siinäkin hiukkasia. Uudemman mallin hiukkaset ovat vain niin pieniä, että menevät suöraan nenäontelosta aivoihin. Vanhat sitten vissiin päätyvät keuhkoihin. Kumpi parempi? Itse valitsisin keuhkot. :roll:

Vanha dieseli ei ainakaan hiilidioksidipäästöissä mikään paha ole, koska ainakin itselläni on mennyt 5,75 litraa sataselle viime vuoden aikana. Ja hiilidioksidiin ei vaikuta mikään suodatin. Ainoastaan kuluneet litrat.
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Saul kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Suomessa ollaan aika armollisia sillä esim Saksassa et saa ajaa edes
kaupungin keskustaan tuolaisella dieselautolla.
Suomessa on aika harvassa ne kaupungit (onko yhtään) jos Saksaan vertaa.
Suomessa on aika harvassa kaupungitkin :lol:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

"raskaiden diesel mersujen" Paljonko se uus avensis tai mondeo painoikaan...

Eli uus avensis 1400/1445kg (ilmeisesti farkku)

Mersu w123 alkaen 1340kg sedan ja 1455 farmari. RASKAS RASKAS TOYOTA KEVYT.
250CE 1969
Avatar
leppä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 262
Liittynyt: La 14.03.2009 21:04
Paikkakunta: suonenjoki

.

Viesti Kirjoittaja leppä »

nykyinen mersu pelastettiin paalauskoneelta toissakesänä, edellinen omistaja oli jostain syystä päätynyt siihen ajatukseen. Ajatella jos se olisi päätynyt hyndain raaka-aineeksi, jo ajatus siitä hirvittää :lol: tämä kestää hyvällä ylläpidolla kauemmin kuin se uusi hyndai, eli luonto säästyy vanhalla mersulla ajaen, mutta autoteollisuuden osakesalkut ei kasva
vaihteeksi mersuton, 11 ollut ja tulee olemaan ...lukematon määrä
Pyryr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 11.12.2007 20:44

Viesti Kirjoittaja Pyryr »

Saul kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Suomessa ollaan aika armollisia sillä esim Saksassa et saa ajaa edes
kaupungin keskustaan tuolaisella dieselautolla.
Suomessa on aika harvassa ne kaupungit (onko yhtään) jos Saksaan vertaa.

Se hiukkahommakin on vähän mitä on. Jossain oli tutkimustulos, jokna mukaan uuden dieselin suodattimen suodattamassa pakokaasussa on siinäkin hiukkasia. Uudemman mallin hiukkaset ovat vain niin pieniä, että menevät suöraan nenäontelosta aivoihin. Vanhat sitten vissiin päätyvät keuhkoihin. Kumpi parempi? Itse valitsisin keuhkot. :roll:

Vanha dieseli ei ainakaan hiilidioksidipäästöissä mikään paha ole, koska ainakin itselläni on mennyt 5,75 litraa sataselle viime vuoden aikana. Ja hiilidioksidiin ei vaikuta mikään suodatin. Ainoastaan kuluneet litrat.
niinpä, vanhasta kunnon diisselistä tulee sellasia hiukkasia maahan että ne voi lakasta pois, määräisivät mielummin lakasu koneen peräkoukkun :D
kepa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 295
Liittynyt: Ma 02.06.2008 08:03
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja kepa »

Lakasukone oli aika hyvä veto. Diesel on puhtaampi johan se todettii aikoja sitten mersun takalasista :D
w639 4x4
w129
w126
w124 x 2kpl
w123 x 3kpl (yksi lang malli)
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Aapo.T kirjoitti:
Saul kirjoitti:
sportsman kirjoitti:Suomessa ollaan aika armollisia sillä esim Saksassa et saa ajaa edes
kaupungin keskustaan tuolaisella dieselautolla.
Suomessa on aika harvassa ne kaupungit (onko yhtään) jos Saksaan vertaa.
Suomessa on aika harvassa kaupungitkin :lol:
On Suomessa kaupungit harvassa, pieniä ja ne vähät kylät harvaanasuttuja. Mitähän hauskaa minä nyt tietämättäni kirjoitin? :)
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ite ostin pystärin kun petyin uusiin autoihin.

Kyllä siinä energiaa säästää kun ei tarvitse vanhaa romuttaa.
Mielestäni näin kallis ja suuris kapistus kuin auto ei saisi olla kertakäyttökamaa.
Kehittäisivät vaikka sitten jonkun sähkömoottorin asennussarjan
joka sopii erilaisilla moottorinkumeilla joka autoon 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tällästä tää on; aina joku yhden asian ekspertti päästelee ihan typeryyksiä. Viimeksi Koneen Matti Ala-Huhta vaahtosi, että Suomen kansantalous ja vientiteollisuus pitää pelastaa palkkoja alentamalla kun menee liikaa rahaa palkkoihin. Ja vertasi vielä miten hyvin asiat Saksassa ovat. (Varmaan "unohti" mainita, että Saksassa perusteknikko tienaa 2 kertaa suomalaista virkaveljeä paremmin.)

No, mitähän mahtaisivat Ala-Huhdan liksanalennusvaatimuksiin tuumata kotimainen palvelukysyntä, valtion- ja kunnallisverotus ja vaikkapa asuntomarkkinat? Deflaatio merkitsisi ihan hirveitä; kysyntä laskisi, työttömyys lisääntyisi ja tuotanto laskisi. Vähän sellainen nostalgiatrippi 90-luvun alkupuolelle.

Sillähän vuorineuvos Suomen pelastaisi. :lol:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
jpp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: La 13.01.2007 15:39
Paikkakunta: riihimäki

Viesti Kirjoittaja jpp »

kaikki maksaa mutta kaikesta ei kannata tinkiä.eipä tuon vanhan nokiputken kustannukset nyt niin rajusti nouse että kannattaisi heti juosta datsunikauppaan ja ajella rimpula muovikiulu parissa vuodessa loppuun,kalliiksi sekin tulee :shock:
w123 -83 käyttö/tuleva harrastepeli
w210 -95 ruosteinen projekti
w124 -95 200da
w123ce -81 uusin tulokas,kesäauto
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Tällästä tää on; aina joku yhden asian ekspertti päästelee ihan typeryyksiä. Viimeksi Koneen Matti Ala-Huhta vaahtosi...

Niinhän tuo vaahtosi, älykääpiön lailla! Unohti sujuvasti kuinka hyvällä liksalla on arveluttavaa huudella toisille vähäjärkisiä ajatuksiaan. Yhtään sen viisaampi ei ole TT:n Leif Fagernäs omien työikäpidennysjuttujensa kanssa, sillä tyylillä millä sen esitti, ylimielinen kusipää! :evil:

Noita pönttöjä kun eivät nurkissa lojuvat vanhat Mersut ja niiden korjaaminen vaivaa. :!:
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Turmelo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 606
Liittynyt: Su 18.07.2004 16:12
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Turmelo »

Oletteko kosaan miettineet kuinka paljon mailmalla menee energiaa autoteollisuuteen, työntekijöiden työmatkoihin , perheiden elättämiseen. Jos autot tehtäisiinkin niin että ne kestäisi keskimäärin 30v , ja ajettas ne aina loppuun, niin autojen tekeminen romahtaisi ja luontoa säästyisi... Tosin sivuvaikutuksena työt vähenisi ihmisiltä ja teknologia ei menisi vauhdilla. Ei toimisi käytännössä. Kumminkin tutkimusten mukaan vanhat autot saastuttaa vähän verrattuna siihen että uusia tehdään kokoajan ja autoja vaihdellaan.
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3167
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Turmelo kirjoitti:Kumminkin tutkimusten mukaan vanhat autot saastuttaa vähän verrattuna siihen että uusia tehdään kokoajan ja autoja vaihdellaan.
Juu ja eikös joku tutkimus kertonut, että Toyota Priuksen (jota ainakin Hollywoodin sankarit ostelee ihan yhtenä kyrpänä maailman pelastamisen toivossa), valmistus kuluttaa moninkertaisesti luonnonvaroja tavan auton valmistamiseen verrattuna...

Että ostakaa vain Priuksia! Siit se lähtee. :?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Ettei vaan ollu sama ameriikkalainen "tutkimus" joka uskottavasti :lol: todisti, että Hummer on kokonaisuudessaan ympäristöystävällisempi kuin Tojotan Prius... aika loogista ameriikkalaisittain... :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Juu ja Top Gear osoitti, että BMW M3 vie vähemmän bensaa kuin
Toyota Prius. Eikö sille M3:lle voisi saada täyden verottomuuden
hankinnassa, ylläpidossa ja polttoaineessa...
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Eurooppalaisen tutkimuksen mukaan auton valmistus
tuottaa n 10 %:a kasvihuonepäästöistä ja käyttö loput 90 %:a.
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3016
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Jos näsäviisasteltaisiin ja unohdettaisiin hiilidioksidi, niin eiköhän ympäristön kannala kaikista järkevintä olisi kepittää&porkkanoittaa vanhojen dieselautojen omistajia varustamaan autonsa jälkiasennuskatalysaattorilla ja partikkelisuodattimilla?

http://en.wikipedia.org/wiki/Diesel_particulate_filter
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Normikulutusten mukaan oma 300 TDT 4matic 1991 kuluttaa kai aika lailla
saman kuin vastaava uusi auto ja itse asiassa tämä oma auto menee
alle normikulutusten, kun se on tarkasti säädetty, alla on pihirenkaat
(Michelin Energy Saver), moottorissa on pihiöljy (Mobil 0W-40) ja perässä
on notkea talviöljy (Castrol 75W-140).

Kun autossa on katalysaattori, niin saastepuolikin on kohtalaisen
hyvässä mallissa. Tällaisen vanhan auton tuottamat hiukkaset ovat
suurempia kuin uuden auton, joten ne eivät ole niin vaarallisia.

Kyllä kai se hiukkassuodatin vielä parantaisi tilannetta, mutta väliraha
uuteen autoon olisi kai jotain 70.000 euroa, mikä ei ole kovin houkuttelevaa.

Omassa autossa on vasta 340 tkm ajettuna, joten kilometrejä on vielä
paljon enemmän edessä kuin takana. Miksi romuttaa täydellinen
käyttöauto, joka on erittäin varmatoiminen ja helppo korjata?
Avatar
nj^
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1814
Liittynyt: Pe 26.09.2008 00:46
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nj^ »

Tässä taas nähdään tämä suomen verojärjestelmän kuseminen.. Verojen tarkoitus on kerätä rahaa, vain ja ainoastaan kerätä rahaa, mutta meidän verotuksemme on pikkuhiljaan muuttumassa siihen, että se ohjaa meitä normaalin arkielämän päätöksissä.. Ja kokoajan verojärjestelmään lisätään erikoiskohtia (dieselvero on määrä X PAITSI mersuissa se on X+Y).

Tupakkavero nousee kokoajan enemmän ja enemmän, samaan aikaan arkadianmäeltä huudellaan että tupakointi saadaan loppumaan verotuksella.. Sama koskee alkoholia, ja nyt selvästi myös vanhoja RASKAITA dieselmersuja..

Perkele mun tenava taisi painaa kokonaiset 1320kg (otteen mukaan) ja kun autowikiä selailin niin jokaisesta nykyaikaisesta PIKKUAUTOSTA löytyy vähiintää yhtäpainava malli, joistakin jopa 100kg painavempia.. Ja päästöihinkin täällä on puuttuttu..
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ole kuitenkin onnellinen siitä , että voit käyttömaksun
maksettuasi ajaa vanhalla isopäätöisellä mersullasi myös
kaupungin keskustassa!

Saksassa et voi ajaa edes rahalla !
:D
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

sportsman kirjoitti:Ole kuitenkin onnellinen siitä , että voit käyttömaksun
maksettuasi ajaa vanhalla isopäätöisellä mersullasi myös
kaupungin keskustassa!

Saksassa et voi ajaa edes rahalla !
:D
saksa onkin paska maa...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Niinhän se Rädyn mukaan on ...
Toisaalta kyllä vanhan dieselin (-2005) putkesta tulee
aika myrkkyä meille ihmisille ?
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Helsingistä kun poistuu ja katuvalot loppuu eikä vastaantulijoita ole niin kaikista viimeseksi siinä mieleen tulee co2 päästöt. :roll:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Saul
Ylläpitäjä / Admin
Ylläpitäjä / Admin
Viestit: 4637
Liittynyt: Ke 09.04.2003 18:14
Paikkakunta: Planet Earth

Viesti Kirjoittaja Saul »

Pakardinen kirjoitti:
Turmelo kirjoitti:Kumminkin tutkimusten mukaan vanhat autot saastuttaa vähän verrattuna siihen että uusia tehdään kokoajan ja autoja vaihdellaan.
Juu ja eikös joku tutkimus kertonut, että Toyota Priuksen (jota ainakin Hollywoodin sankarit ostelee ihan yhtenä kyrpänä maailman pelastamisen toivossa), valmistus kuluttaa moninkertaisesti luonnonvaroja tavan auton valmistamiseen verrattuna...

Että ostakaa vain Priuksia! Siit se lähtee. :?
Muistaakseni tammikuussa 2008 oli Hesarissa taulukko uusien autojen ns. "todellisista kulutuksista" vs. tehtaan ilmoittama. En tiedä mistä olivat nämä todelliset luvut saaneet, mutta siinä Priuksen todellinen kulutus oli joukon kärjessä noin 50 % enemmän kuin tehdas ilmoittaa (ja sen ilmoituksen perusteella määräytyy autovero!!!).

Tästä kun äkkiä laskee... Jos Priuksen yhdistetty on 3,9 litraa sataselle tehtaan ilmoittamana ja minulla 250D lankun mitattu kulutus vuoden ja 26 tkm:n ajalta 5,75 litraa sataselle, niin todellisuudessa lankku hakkaa Priuksen (3,9 + 50 & = 5,85) desillä per sata kilometriä. Ei ole paljon, mutta siinä se on japanilaisen autotekniikan vähäpäästöisyyden huippu ja muistaakseni eka Prius vie yli neljää sataselle tehtaankin ilmoittamana. Hiilidioksidiinhan siinä verotuksessakin vedotaan ja siihen ei vaikuta kuin poltetut litrat, ei suodattimet, ei katalysaattorit. ;)
Aapo.T kirjoitti:Helsingistä kun poistuu ja katuvalot loppuu eikä vastaantulijoita ole niin kaikista viimeseksi siinä mieleen tulee co2 päästöt. :roll:
Loppuisivatkin, mutta kun jatkuvat Tampereelle melkein yhtä soittoa ja ylikin. Jos niitä lamppuja ei siellä turhaan poltettaisi, niin saataisiin sentään jotain järkevää säästöa sähkön, perustus- ja huoltokulujen poisjäämisen muodossa aikaan. Autoissa kun kuitenkin tietääkseni on ajovalot pimeän varalle. :roll:
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition


http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

eihän te pääsisi ikinä sieltä helsingistä pois talvisin, jos katuvalot sammutettaisiin ja vielä teiden suolaus lopetettaisiin :D
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

napa kirjoitti:eihän te pääsisi ikinä sieltä helsingistä pois talvisin, jos katuvalot sammutettaisiin ja vielä teiden suolaus lopetettaisiin :D
:D


Väkisinkin tulee mieleen vajaan parinkymmenen vuoden takaa juttu, kun törmäsin naamakkain tuossa länsinaapurisamme silloin jo liki kahdeksankymppisen herrasmiehen kanssa. Po. herrasmies näet harrasti kettujen loukkupyyntiä ja oli ikänsä ajanut Volvoilla. Olipa sitten hänkin viimein vaihtanut vanhan '77 240 Vollen bensakoneella uudehkoon samanlaiseen mutta dieseliin. (polttoöljy oli silloin täällä suomenpuolella todella paljon halvempaa ja ruotsalaiset saivat ajaa autoillakin sillä).

Kertoili vaan että aiemmin kun hän meni pyyntipaikoille, laittoi juuttisäkin päälle jätesäkin, päästi ketun loukusta sisälle säkkiin, ja säkin suu äkkiä kiinni. Tämän jälkeen Volvo käyntiin ja säkin suusta tiukasti puristaen päästi pakoputkesta pakokaasua säkkiin, niin noin minuutin kuluttua repolainen oli laakista vainaa.

Noh, nyt kun oli hankkinut tämän uuden diesel volvon, oli tottakai tehnyt saman operaation, kertoili harvakseltaan että ainakin toistavarttia se kettu siellä säkissä sätki ja hän odotteli ja odotteli. Sitten, hän siinä toista nuuskaa huuleen laittaessa, oli repolainen yhtäkkiä lopettanut liikehdinnän aivan kuten aiemminkin.

Oli avannut pussin suun ja samassa kettu juoksi niin paljon kuin kintuistaan pääsi pakosalle.

Tuumaili vaan että ei se diiselin pakokaasu taida olla niin vaarallista kuin ne väittää...

(SilloinKIN oli henkilöautojen vuotuiset dieselverot suuremmat Ruotsissa kuin Suomessa, perustuen siellä siihen että diesel on vaarallisempaa ihmiselle)
Vastaa Viestiin